Top 10 trendov vo webdizajne na rok 2015

Top 10 trendov vo webdizajne na rok 2015
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Ktoré z trendov budú aj naďalej dominovať na webových stránkach v roku 2015 a aké k nim pribudnú?

Mnohé z web stránok v priebehu uplynulého roka nadobudli jednoduchšiu, sviežejšiu a učesanejšiu podobu. Zľahka tak načrtli najnovšie smerovanie vizuálnej podoby virtuálneho priestoru. Ten sa dynamicky mení a jedna populárna novinka strieda druhú. Tu je desatoro frekventovaných trendov, s ktorými sa v roku 2015 pri surfovaní na internete určite stretneme.

1. Responzívnosť

Responzívny dizajn, umožňujúci optimálne zobrazenie internetovej stránky na akomkoľvek zariadení, sa stáva povinnou samozrejmosťou. Užívateľ vďaka nemu môže pracovať s prispôsobenou verziou stránky či už prostredníctvom smartfónu, tabletu, notebooku či väčšej obrazovky na klasickom stolnom počítači. Rovnaká a často nevyhovujúca verzia stránky na všetkých zariadeniach definitívne upadá do dávnej minulosti.

O slovo sa hlási aj tzv. kartový dizajn ako stvorený pre mobilné zariadenia. Tie budú mať v roku 2015 hlavné slovo. Hoci kartový dizajn zatiaľ nie je tak rozšírený, jeho žiarivým príkladom je čoraz viac obľúbenejší Pinterest.

2. Flat dizajn

V slovenskom preklade „plochý“ dizajn označuje jednoduchú grafiku, zbavenú prvkov, akými sú tiene, odlesky či farebné prechody. Pôvodne preferovaný 3D vzhľad web stránok, nazývaný skeuomorphic, už v uplynulom roku odovzdal štafetu dvojrozmernému flat dizajnu. Dekoratívne prvky a realistické tlačidlá nahradil nenáročný vzhľad s klasickými geometrickými tvarmi a originálnym využitím jednoduchej, ale výraznej typografie. Výsledný minimalizmus sa premieta na celú plochu web stránky so zachovaním pôvodnej funkcionality. Na grafické vyčlenenie jednotlivých elementov sa namiesto tieňov a textúr požívajú viaceré odtiene jednej farby. Výsledkom je harmonický, no logicky oddelený celok.

3. Jednostranový layout

Dôkazom tendencie smerujúcej k celkovému zjednodušeniu surfovania na internete sú aj tzv. jednostránkové weby. Jedným pohybom „rolujete“ (z angl. scrolling) stránku smerom dolu a v zjednodušenom obsahu sa bez problémov orientujete. Ide o akési digitálne rozpovedanie príbehu na jednej strane. Špecifickým príkladom je paralaxné rolovanie, pri ktorom sa samotný text na web stránke pohybuje rýchlejšie ako obrázok na pozadí. Cieľom je okrem oku lahodiaceho dizajnu predovšetkým grafické oddelenie jednotlivých obsahových častí. Objavuje sa aj modulárne rolovanie (modular scrolling), pri ktorom rolujete iba jednu časť web stránky, napr. jej pravú polovicu, kým ľavá ostáva nezmenená.

4. Skryté menu

Sympatickou bodkou pri očisťovaní web stránok od nadbytočného obsahu je hamburgerové menu. Nenápadná ikonka v niektorom z horných rohov je tvorená tromi horizontálnymi čiarkami nad sebou. Po rozkliknutí vás prekvapí šikovnou ponukou menu celej stránky. Výnimkou však nie sú ani ďalšie kreatívne riešenia. Čoraz viac sa objavuje plávajúce menu alebo elegantne sa rolujúce, jednoduché prehľadné menu. Návšteva stránky už nemá byť len cestou za informáciami, ale aj vizuálnym zážitkom.

5. Aktivizujúci obsah

Kým ešte donedávna boli grafické prvky alfou a omegou pri plánovaní výslednej podoby stránky, v súčasnosti sa čoraz väčšia pozornosť venuje jej obsahovej náplni. K slovu, resp. k peru sa dostávajú copywriteri, ktorí použitím tých správnych slovných hračiek premenia text na predávajúci nástroj. Dôkladne sa informujú o potenciálnych zákazníkoch a získané informácie zúročia v obsahu tak, aby fungoval aj po odstránení všetkých grafických prvkov.

6. Nové technológie

HTML5/CSS3 či JavaScript postupne vytláčajú Flash, ktorý so sebou okrem bezpečnostných rizík prináša aj používateľské problémy. Síce je v súčasnosti ešte stále rozšírený, plynule ho nahradia technológie, podporované Googlom aj Applom.

7. Vizualizácia

S dostatočnou dávkou kreativity a dnes už ľahko dostupnej techniky čoraz viac web stránok operuje s videami. Stručne a pútavo zoznamujú užívateľov s daným produktom alebo službou. Myšlienku alebo emóciu vyjadria často lepšie ako tisíc slov. Frekventovane sa objavujú aj veľké fotografie vo vysokom rozlíšení, umiestňované do pozadia celej web stránky. Esteticky pôsobivý dojem býva umocnený zámerným rozostrením snímky.

S veľkou fotografiou v pozadí ladia tzv. „ghost buttons“. Minimalistické dizajnové tlačidlá, ktoré nabádajú na kliknutie, no zároveň nerušia. Vizuálne atraktívnemu obsahu ustupuje aj text. Jeho množstvo sa redukuje a obsah sa nahrádza atraktívnejšou infografikou. V kurze je grafika obohatená o prvky, ktoré užívateľovu umožňujú interaktívne pracovať s vyjadrenými informáciami. Je vizuálne príťažlivejšia a podnecuje k zdravej zvedavosti.

8. Micro UX

Medzi aktuálnymi trendmi zažiaria aj zábavné obrázky, pohyblivé postavičky a skrytá funkčnosť. Cieľom Micro UX je potešiť návštevníka stránky a na základe pozitívnej emócie ho prilákať na opätovnú návštevu. Humánny, no pútavý zážitok v nás vyvolá napr. personifikovaný nákupný košík, ktorý je stále hladný. Ako nakupujeme, uspokojujeme jednu z jeho základných potrieb.

9. Sociálne médiá

Ako účinný nástroj na komunikáciu s užívateľmi a zdieľanie najnovších informácií sa ukázali sociálne siete. Obsah dokážu rozšíriť medzi omnoho väčší počet ľudí v porovnaní s informáciou umiestenou na web stránke. Ponúkajú však aj omnoho širšie možnosti: štatistický prehľad čo-to prezradí o fanúšikoch stránky a tiež umožní strategicky zacieliť reklamný obsah.

10. Efektívna komunikácia

Dnes už na stránkach väčšiny internetových obchodov v pravom dolnom rohu vyzýva k chatu malá ikonka konverzačnej bublinky. Pracovník na druhej strane vďaka nemu rýchlo odpovie potenciálnemu zákazníkovi na akýkoľvek podnet. Interakcii a vyššiemu zapojeniu užívateľov sa venuje stále väčšia pozornosť. Svedčia o tom mikrointerakcie, ktoré sú a budú všade okolo nás. Práve s nimi máme dočinenia, keď si meníme nastavenia, aktualizujeme status alebo klikáme na tlačidlo „páči sa mi“.

Viaceré z virtuálnych noviniek z roku 2014 sa ladne presunuli do práve sa rozbiehajúceho nového roka. Aj vo webdizajne sa však trendy dynamicky striedajú a my sa tak môžeme nechať prekvapiť, ktoré z nich naplno ovládnu virtuálny svet a ktoré potichučky prenechajú miesto iným.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: vydavatelia publikácií a prevádzkovatelia webov

Vydavatelia periodických publikácií a prevádzkovatelia spravodajských webov sa musia zapísať do Registra partnerov verejného sektora. Koho sa to (ne)týka a ako postupovať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky