Jednou z najväčších výhod online marketingu v porovnaní s offlinom je merateľnosť výsledkov. Vieme zmerať koľko nám PPC reklama priviedla návštevníkov na web, koľké miesto vo vyhľadávaní má náš web na konkrétne kľúčové slovo, vieme zmerať koľko lajkov má status na Facebooku.
Podobných dát máme v online marketingu k dispozícii neúrekom. V prvom rade však musíme vedieť, čo a ako chceme merať. Toto je bod, v ktorom mnoho ľudí zlyháva.
Zameriavajú sa len na jednu štatistiku a ostatné ignorujú. Prípadne sledujú všetko, avšak dáta vyhodnocujú nesprávne. Ako si s tým poradiť?
Očakávania verzus realita
V prvom rade musíme vedieť, čo od konkrétnej aktivity v rámci online marketingu môžeme očakávať.
Jednou z najväčších výziev, s ktorými sa ako agentúra potýkame, je vysvetliť klientom, že napríklad taký Facebook nie je predajný kanál. Slúži na budovanie značky a dobrého mena.
PPC nám privedie okamžitú návštevnosť a konverzie. SEO je zas dlhodobá záležitosť, ktorá má aj dlhodobý efekt v podobe kontinuálnej návštevnosti webu.
Facebook stránky a „mŕtve duše”
Pokiaľ ide o Facebook metriky, väčšina ľudí sleduje hlavne počet lajkov stránky. Mnohí z nich si nakúpia 5000 lajkov za 5 eur a sú spokojní, ako fajn to vyzerá. Týchto 5000 „mŕtvych duší” sa však nikdy nezapojí do komunikácie a už vôbec sa nestanú ich zákazníkmi.
Najväčšou výhodou sociálnych sietí je, že dostávate od svojich fanúšikov spätnú väzbu. Vyjadrujú svoju náklonnosť k vám lajkovaním vašich statusov alebo svoj názor pomocou komentárov. Ak ste ich skutočne zaujali, váš status nazdieľajú do svojho vlastného profilu.
Preto pri vyhodnocovaní Facebook komunikácie nehľaďte len na počet lajkov, ale na celkový engagement (zapojenie) fanúšikov do komunikácie s vami.
Metriky pre PPC reklamu
Pri PPC reklame sa zameriame na mieru konverzie. Tá nám udáva pomer medzi počtom návštevníkov (v našom prípade počet klikov z PPC reklamy) a získanými konverziami. Táto hodnota sa udáva v percentách a je to jeden z najhlavnejších ukazovateľov, ktoré by sme mali sledovať pri online kampani, pretože nám dáva priamu informáciu o úspešnosti dosahovania cieľov/konverzií v danej kampani.
SEO nie je len o pozíciách
Pri optimalizácii pre vyhľadávače sa mnoho ľudí uspokojí s jedným číslom. Pozícia na konkrétne kľúčové slovo. Som prvý na Googli. Super, viac ma nezaujíma.
Toto je však zlý prístup. Omnoho viac ako samotná pozícia na konkrétne kľúčové slovo by vás mala zaujímať celková návštevnosť z organického vyhľadávania. Čiže zo všetkých kľúčových slov.
Okrem toho sa v rámci merania výkonnosti SEO môžete zamerať aj na mieru prekliku. Možno sa nachádza na 3. mieste, ale nikto sa k vám z vyhľadávania nepreklikne. Problém môže byť v zlom titulku alebo popise.
Metriky pre web
Počet návštev je taktiež metrika, pri ktorej sa veľa ľudí zastaví a uspokojí sa s pekným číslom bez poznania hlbších súvislostí. Vašu stránku za mesiac navštívilo 20 000 ľudí. Vy ste spokojní, pretože je to o 1500 viac ako minulý mesiac a v porovnaní s predchádzajúcim rokom ste si polepšili dokonca o 5000 návštev. Vysmiati zatvárate Google Analytics a neotvoríte ho najbližší mesiac.
Koľko návštevníkov prišlo z mobilných zariadení? Neopustili stránku náhodou kvôli tomu, že sa im na smartfóne načítavala nekonečne dlho a už na to nemali nervy?
Koľko návštevníkov z celého počtu si stránku otvorilo a zatvorilo ju do desiatich sekúnd? Koľko z nich sa neprekliklo na ďalšiu stránku?
Kľúčové metriky pre obsah na webe
Okrem cieľov si určujete aj to, ako ich budete merať. Opäť to záleží od druhu obsahu. Môžete sledovať nasledovné metriky:
Keď viete, čo a ako merať, naučíte sa dáta správne vyhodnocovať a nasleduje fáza zlepšovania. Práve tu nastupuje výkonnostný online marketing, o ktorom si viac povieme v ďalšom článku.