Facebook poskytuje širokú škálu rôznych kreatívnych reklám a nie vždy je to iba o práci s jednoduchými banermi. Ak sa chce firma svojimi reklamami na Facebooku odlíšiť, mala by zvážiť iné možnosti formátov.
Carousel - obľúbený formát reklamy na Facebooku
Ide o reklamu, ktorá sa skladá z dvoch až desiatich kariet, pri čom každá karta symbolizuje samostatný banner. Pomery strán kariet sú 1:1 a ich rozlíšenie by malo byť 1080 x 1080px. Každá karta má samostatný popisok. Ku carouselovej reklame môžeme pristupovať viacerými spôsobmi:
- Samostatná karta = samostatný banner;
- Carousel ako príbeh;
- Panoráma v baneroch.
Samostatná karta = samostatný baner
Pri tejto možnosti pristupujeme ku každej karte zvlášť a na každej karte inzerujeme iný produkt, resp. inú kreatívu jedného produktu. Môžeme využiť obrázok alebo video. Jednotlivé karty so sebou nesúvisia. Pri tejto možnosti je dobré nechať Facebook vybrať sám, ako karty usporiada (Automatically show the best performing cards first). Na základe svojich algoritmov usporiada karty podľa ich výkonu.
Rozpovedzte príbeh
Druhou zaujímavou možnosťou je kartami rozpovedať príbeh. Jednotlivé karty môžu obsahovať na seba nadväzujúci buď obrázok alebo video. Dajme príklad, že z prvej karty vyletí motýľ a doletí až do karty číslo 2. Na tejto karte si motýľ sadne na strom, z ktorého odletí list do tretej karty a pod. Pri tejto možnosti je dôležité naopak nezaškrtnúť možnosť automatického zoradenia kariet, pretože by reklama stratila svoj význam.
Spravte z baneru panorámu
Jednou z ďalších možností je rozdeliť baner do jednotlivých kariet. Výsledkom je carouselová reklama s veľmi pekným efektom. Zároveň reklama vyzerá zaujímavo a originálne.
Carousel Stories na Facebooku či Instagrame
Na Facebooku, resp. Instagrame už dlhšie existuje možnosť vytvárať reklamy v umiestnení Stories. V Business Factory sme na našich klientoch testovali, či je efektívnejšie využiť v Stories na Instagrame jednu kartu alebo viaceré (pri carouselových IG stories je možnosť až troch kariet ).
Test prebiehal na viacerých klientoch, naprieč niekoľkými odvetviami a pre rôzne marketingové účely. Každá kampaň má totiž iný marketingový cieľ a je potrebné vedieť, čo chceme kampaňou dosiahnuť - môže ísť o cieľovú konverziu na webe (napr. nákup na vašom eshope), relevantná návštevnosť vášho webu, či stiahnutie aplikácie a iné.
Naše testy prebiehali na kampaniach s marketingovými cieľami Konverzie, Návštevnosť a Inštalácia aplikácie. Pre testovanie sme vytvorili dve sady reklám v jednej kampani pre rovnaké cieľové skupiny a tie sme pustili v split testovaní (teda cieľové skupiny boli rozdelené 50:50). Jedna sada obsahovala jednoduchý obrázok (Image) - túto reklamu videla polovica publika. Druhá sada obsahovala Carouselové karty - túto reklamu uvidela druhá polovica rovnakého publika.
V našich testoch mali carouselové reklamy jednoznačný úspech. Porovnávali sme nasledujúce metriky:
- Prekliky na web - za približne rovnaký počet preinvestovaných peňazí sme u carousel zaznamenali približne 2x väčší CTR (Click-Through-Rate, teda miera prekliku vyjadrená v percentách), čo znamená, že nový typ reklamy priniesol až 2x viac kliknutí za rovnakú cenu. Za kliknutia, samozrejme, považujeme aj to, keď niekto posunul na Instagram Story prstom hore a dostal sa na cieľovú stránku tejto reklamy. Iba tak sa totiž užívateľ môže na cieľovú stránku reklamy dostať. Táto skutočnosť viedla k polovičej cene za preklik oproti klasickej reklame s jedným obrázkom.
- Počet inštalácií a nákupov - pri podobnom počte zobrazení a zasiahnutých užívateľov sme pri carouselovej reklame zaznamenali až 2,38x nižšiu cenu za inštaláciu a až 2,32x nižšiu cenu za nákup. Laicky vysvetlené, do reklamy s klasickým obrázkom sme investovali rovnakú výšku peňazí ako do caruselovej reklamy, no z carouselovej Facebook reklamy nám prišlo viac nákupov, ako z reklamy s obrázkom. Podobné výsledky mali inštalácie. Oveľa viac užívateľov si inštalovalo reklamovanú aplikáciu po tom, ako videli caruselovú reklamu.
Videoreklama na Facebooku
Video je kreatíva s neustále rastúcou popularitou. Mnoho firiem začína prechádzať z klasických banerových reklám na videá, pretože im rastie ich konverznosť a stále viac ľudí ich chce vidieť. Pri nahrávaní videa na Facebook je však potrebné držať sa niekoľkých bodov.
1. Posolstvo videa a brand
Facebookové video musí zobrazovať jednoznačné posolstvo vašej značky. Je potrebné si vopred ujasniť, čo je hlavnou myšlienkou videa a následne pracovať iba s ňou. Môžete ju skúsiť vyjadriť bez slov a naopak využívať grafiku alebo vizuály. Súčasťou videa musí byť váš brand a mal by sa vyskytnúť už v počiatočných sekundách videa - kľudne až do konca. Neberte brand ale iba ako logo - ide aj o autentické ikony, písmo, farby, či dokonca humor a rôzne iné znaky, ktoré vašu firmu, či značku charakterizujú.
2. Porozumenie aj bez zvuku
Pri Facebook videách je dôležité, aby ľudia videu porozumeli aj bez zvuku. Totiž mnoho užívateľov si prechádza nástenku napr. v autobuse alebo v čakárni u lekára, a preto majú vypnuté zvuky médií. Podľa prieskumov Digiday si divák na Facebooku zvuk nezapne až v 85 % prípadov. Ak zvuk vo videu nevyhnutne potrebujete kvôli textu, zvoľte k voiceoveru aj titulky. Titulky môže váš grafik pridať do videa pred exportovaním alebo je možné ich nahrať priamo v Ads Manageri prostredníctvom pokročilých možností pridaním SRT súboru.
3. Zodpovedajúce rozmery videa na základe umiestnenia
Každé umiestnenie na Facebooku vyžaduje rozličné špecifikácie kreatívy. Vopred si dajte záležať na týchto špecifikáciach na základe toho, kde sa má video zobrazovať. Ak uvažujete nad mobilnými zariadeniami, na ktorých prezeranie videí mimochodom exponenciálne rastie, namiesto rozmerov 16:9 zvoľte radšej 1:1. Takýto pomer strán vášho video totiž zaberie až o 78 % viac priestoru ako formát 16:9. Reklama je tak efektívnejšia a lacnejšia.
4. Dôležité prvé tri sekundy
Užívatelia na Facebooku si radi prezerajú nástenku veľmi rýchlo, a preto by ste spomedzi množstva príspevkov mali zaujať oko diváka už v prvých troch sekundách. Odstráňte z videa počiatočné titulky alebo iné “nudne” pôsobiace prvky. Vtiahnite ho do deja nejakou “drámou” hneď od začiatku a skúste tam zahrnúť 1-2 kľúčové prvky vyjadrujúce posolstvo videa. Podľa analýz pozornosť diváka na mobilnom zariadení na Facebooku klesá po 10 sekundách. Skúste to teda aspoň v tomto čase.
5. Kvalitný nadpis a popis videa
Ak diváka nezaujmete v prvých sekundách videa, stále vás môže zachrániť kreatívny nadpis a popis videa, vďaka ktorému divák video rozklikne.
6. Výrazný thumbnail
Pokiaľ kulinárske videá nezačnú krájaním krásne rozpadávajúceho steaku, potom tento steak určite nájdete minimálne ako thumbnail - teda ako obrázok, zobrazujúci sa pred spustením videa. Do videí na Facebooku máte dokonca možnosť vybrať si ako thumbnail snímku, ktorá nie je súčasťou videa. Dajte si záležať na vytvorení kvalitnej a kreatívnej snímky, ktorá prinúti diváka kliknúť na vaše video.
Facebooku a dynamické reklamy so šablónami
Dynamická reklama je reklama, ktorá je napojená na produktový feed vášho webu a zobrazuje automaticky (resp. dynamicky) užívateľom tie produkty, ktoré si na vašom webe v posledných dňoch rozklikli. Ak máte napr. eshop s topánkami a niekto si na ňom prezerá konkrétnu športovú obuv, Facebook mu na základe dynamickej reklamy túto konkrétnu obuv ukáže v reklame. Vy nemusíte okrem samotnej kampane nastavovať, aby sa konkrétny produkt zobrazil konkrétnemu užívateľovi - to robí Facebook za vás, na základe zozbieraných dát.
Produktový feed by mal obsahovať základné informácie o produktoch - ako názov produktu, popis, cenu, prípadne cenu v zľave, obrázok produktu atď. Pri tom väčšina firiem pracuje v rámci obrázkov s produktami na bielom pozadí. Ak teda využijete šablónu, vaša reklama bude spomedzi iných dynamických reklám vašej konkurencie originálnejšia a výkonnejšia. Šablóny je možné vytvárať priamo v Ads Manageri, s obmedzenou funckionalitou. Obyčajná reklama však nadobudne nový rozmer a z “nudného” obrázku vznikne reklama so zaujímavým pozadím, ktorá je na oko zaujímavejšia, a teda ľudia na ňu viac klikajú.
My využívame na tvorbu šablón nástroj ROI Hunter, ktorý disponuje službou Creative Factory. Je možné v ňom tvoriť šablóny ako na klasické obrázky, tak na videá v akýchkoľvek formátoch a v akomkoľvek umiestnení. Klasický baner je možné vďaka šablóne aj rozpohybovať, pridaním rôznych dynamických prvkov, či vytvorením slideshow reklamy, taktiež s dynamickými prvkami.
Takto nám vznikne dynamická reklama s dynamickou kreatívou, do ktorej je možné automaticky za pomoci nástroja ROI Hunter pridávať všetky informácie z vášho produktového feedu. Môže teda vzniknúť banner, ktorý sa automaticky zmení podľa špecifikácií, ktoré do banneru vložíte. Napr. bude v banneri automaticky aktualizovaná cena produktu, pokiaľ bude bežať na vašom webe zľava.
ďalśie tipy ohľadom komunikácie na facebooku si prečítajte v článkoch Ako písať reklamné texty na Facebooku a Ako cieliť reklamu na Facebooku.