Nikdy nebolo jednoduchšie zachytiť a uložiť detské spomienky ako práve teraz. Slovenská firma Benjamin Button prináša prvú inteligentnú nositeľnú kameru v tvare gombíka vytvorenú pre deti a rodičov. Ak patríte medzi tých, ktorí zmeškali prvé slovo svojho dieťaťa alebo neskoro zaznamenali jeho prvé kroky na telefón či kameru, s vynálezom Benjamin Button to viac nestane. Na šikovnú kamerku sa počas crowdfundingovej kampane v priebehu 3,5 hodiny vyzbieralo 25 tisíc dolárov a je vysoký predpoklad, že firma prekoná v najbližších dňoch hranicu 50 tisíc dolárov.
Dominik, povedz nám na úvod niečo o sebe.
Volám sa Dominik Orfánus a som otcom dvoch detí – šťastne ženatý a šťastne šišnutý. Som bývalý novinár a analytik týždenníka TREND, ako aj moderátor Rádia Slovensko. Dnes som CEO v CHERNOBYLwel.come – svetovo tretí najväčší tour operátor pre Černobyľskú uzavretú zónu na Ukrajine a od 2014, kedy sa zrodil nápad inteligentnej nositeľnej kamerky pre rodiny v Berlíne a som aj CEO firmy Benjamin Button.
Ako vznikol projekt Benjamin Button?
Nuž, drvivú väčšinu zaujímavých a vtipných situácií s našimi deťmi nezachytíme. Ak ste náhodou pracujúci rodič, je toho veľa, čo ste zmeškali a čo vám žena povie medzi dverami, keď sa vraciate z práce. Tak mi napadlo, že musí existovať cesta ako uchovávať cenné rodinné spomienky bezstarostnou cestou tak, aby ich rodičia či starí rodičia mohli znovu prežiť a rovnako aj deti, pretože tie si do 4 rokov nepamätajú takmer nič a do 8 iba veľmi málo.
V čom spočíva vaše riešenie?
Benjamin Button je malá inteligentná kamera, ktorá je zároveň dostatočne veľká na to, aby ju dieťa neprehltlo. Začína točiť vtedy, keď vidí svetlo a končí, keď je v tme, napr. vo vrecku. Vydrží 3 hodiny a ovláda sa cez aplikáciu v smartfóne. Počas nabíjania sa dokáže spárovať so smartfónom a preniesť zaujímavé videá. Postupne budeme k zariadeniu pridávať ďalšie prvky ako krášlenia/farbenia videa a cloud úložisko, ktoré je perfektne zabezpečené pre rodinné spomienky.
V čom sa Benjamin Button odlišuje od klasickej kamery?
Hlavný rozdiel je v tom, že nevyzerá ako kamera – je v tvare gombíka a dá sa jednoducho pripnúť na oblečenie, takže máte voľné roky. Aj keď nie vždy zachytí ten správny uhol, dôležité je to, že situáciu vždy zaznamenaná, pretože kamera je stále zapnutá. Okrem toho, že parádne točí videá vo full HD kvalite je veľmi inteligentná – rozoznáva tváre, zvuky, pohyb a na základe toho vyberá iba tie najzaujímavejšie zábery z dňa. Je to pekný doplnok aj pre mamičky.
Je kamerka špeciálne prispôsobená deťom?
Je im dokonale prispôsobená – bezpečnosťou ale aj váhou, prevedením a materiálom. Je bez WI-FI a Bluetooth a aj to minimálne elektromagnetické žiarenie je odtienené od tela, aby deťom neškodilo. Navyše je ľahká – vyrobená z plastu bez BPA, takže ju môžu deti ponoriť do vody aj strkať do pusy.
Prečo práve produkt detskej kamery, kto ho vymyslel?
Zrodilo sa to v mojej hlave. Mám dve deti, sám by som tento produkt súrne potreboval.
Pre akú cieľovú skupinu je Benjamin Button určený?
Je pre rodiny – deti, rodičov a starých rodičov. Vyrábať sa bude na Slovensku, v partnerskom závode na Orave, ale keďže je to komplexný produkt, jeho vývoj je rozťahaný cez polovicu Európy.
Ako dlho riešite tento projekt?
Začali sme v júni 2014. Je to časovo veľmi náročné, keby mi niekto povedal, že budeme mať prvý prototyp v potrebnom tvare odladený podľa našich predstáv po dvoch rokoch prototypovania, tak sa mu zasmejem. Dnes máme už 4 generácie funkčných prototypov, prvý bol po 6 mesiacoch od prvého nápadu.
Aký proces prebieha medzi návrhom a výrobou prototypu Benjamin Button?
Niekoľko ľudí prototypy testuje, slovenská firma spolupracuje aj s vedcami a terapeutmi, aby dokázal jej inteligentný softvér zachytiť všetko podstatné zo života dieťaťa. Štvrtá verzia prototypu Benjamin Button sa momentálne podrobuje testovaniu v uzavretom kruhu beta testerov. Zároveň sa spolu s ním testuje aj inteligentný softvér, taktiež v beta verzii.
Úspešný projekt si vyžaduje stabilný tím. Kto ho tvorí?
V tíme je 9 ľudí, ďalších cca 7 nám pomáha. Tím sme skladali takpovediac náhodou-nenáhodou. Firmu nebudujeme na jednu kampaň, ale na desiatky rokov, preto máme v tíme skvelých ľudí – technológa Andreja, dizajnérku Mišku, marketéra Borisa, social media špecialistu Denisa, grafika Matúša, finančáka Ľuda a Ivana, ktorý sa veľmi dobre rozumie stratégii crowdfundingovej kampane.
Ako funguje takýto druh kampane?
Crowdfundingová kampaň je umenie ako predať niečo, čo ešte nie je vyrobené, dôležité je vedieť ,,validovať“ koncept. Je to úžasná studnica spätnej väzby a tiež cesta, ako dostať prvé peniaze od zákazníkov do firmy. Výhodou kampane je to, že môžete produkt otestovať ešte pred jeho výrobou. Na druhej strane je nevýhodou nesmierne konkurenčné prostredie a obmedzený počet zákazníkov – tento koncept je typický iba pre tzv. early adopters.
Ako ste crowdfunding kampaň pripravovali?
Na stratégiu kampane máme v tíme Ivana, ktorý urobil kampaň aj pre ponožky Skinners a väčšinu z nášho projektu plánoval zo svojich skúseností. V prvom rade sme si stanovili náš prvý finančný cieľ, ktorý bol vyzbierať 25 tisíc dolárov a ten sme naplnil za 3,5 hodiny od spustenia kampane. Tá stále pokračuje a momentálne sme v prepočte na eurá na čísle 41 000 eur. Musíme ísť ďalej najmä kvôli dlhodobému výhľadu plánovania, výroby a podobne.
A čo marketingové stratégie, čím lákate ľudí – videá, obrázky, slogany?
Robíme videá hlavne s mamičkami. Dlho sme testovali posolstvo, keďže kamera je tak široký pojem, že stále zostávala otázka, za ktorý koniec to celé ťahať. Skúšali sme to cez spomienky, cez voľné ruky, prítomnosť s deťmi... je toho veľa. Aj tak si myslím, že stále nemáme jasne vycibrený message.
Čo je kľúčom k úspešnej crowdfundingovej kampani?
Určite niečo, čo osloví zákazníkov. Je to video a jeho spracovanie, jednoducho, musí to spolu „hrať“.
Počas riešenia kampane sa vám stalo niečo, čo ste podcenili, alebo sa vám nepodarilo?
Spustili sme kampaň o hodinu neskôr, lebo sme nerátali s tým, že Kickstarter (portál, na ktorom "beží" kampaň) bude potrebovať veľa dôkazov o tom, že máme prototyp. A takisto by som sa už nespoliehal na známych, pokiaľ ide o prvotný kick-off.
Prečo ste kampaň Benjamina Buttona spustili práve na portáli Kickstarter?
Je to najväčší portál, a tiež skladbou ľudí nám bol bližší ako Indiegogo.
Máš predstavu, ako by sa mohla ďalej vyvíjať?
Predstavu mám, ale nechám si ju do konca kampane pre seba :). Môžem povedať len to, že produkty za začnú vyrábať už koncom tohto roka a začiatkom roka 2018 sa budú predávať v kamenných obchodoch za 249 eur/ks.