Namiesto turistických prehliadok zábavná a netradičná hra, ktorá umožní vidieť mesto inak

Miestni obyvatelia či návštevníci viac ako 50 európskych miest sa môžu na ulice a námestia pozrieť inými, hravými očami. Nudnému potulovaniu sa urobí koniec zaujímavý nápad Slovenky a Holanďanky.

Koncept „školy hrou“ sa môže využívať rôznymi spôsobmi, a to nielen pri vzdelávaní detí. Hrať sa a zároveň sa učiť niečo nové umožňuje aj inovatívny nápad z Holandska. Či už ide o turistov na dvojdňovom výlete alebo o miestnych obyvateľov, startup Secret City Trails, na ktorého založení sa podieľala aj Slovenka, prináša každému originálne spoznávanie viac ako 50 európskych miest.

Nápad dvoch priateliek so zmyslom pre dobrodružstvo

Program Secret City Trails založili Slovenka Kristína Palovičová a Holanďanka Wendy van Leeuwenová v Amsterdame. Dievčatá sa spoznali počas práce pre európsku centrálu známej značky športovej obuvi v roku 2014. Mali spoločnú záľubu v cestovaní, no taktiež veľa nápadov na trávenie voľného času netradičnými spôsobmi. Cez víkendy často spolu chodili na víno alebo neskoré raňajky. V určitom okamihu ale dospeli k záveru, že sa takmer vždy stretávajú na rovnakých miestach, a poznajú tak len malú časť Amsterdamu.

Najskôr prišli s nápadom vínnej prechádzky po tomto meste. Postupne však nápad zdokonaľovali, až vytvorili tajnú mestskú hádankovú trasu v centre Amsterdamu, prostredníctvom ktorej turisti aj miestni obyvatelia prechádzali menej známymi barmi, múzeami, riešili hádanky a dozvedeli sa mnoho zaujímavostí vďaka príbehom, ktoré sa viažu k miestnym pamiatkam či atrakciám. Autorky hry najskôr aktivitu skúšali iba so svojimi kamarátmi a známymi. Tých však nápadom oslovili natoľko, že sa rozhodli sprístupniť ju aj širšej verejnosti.

Jedinečné a hravé spoznávanie mesta

Prostredníctvom webovej aplikácie Secret City Trails sa cestovatelia, ale aj miestni obyvatelia vydávajú na mestské dobrodružstvá, pričom môžu vytvoriť tím z dvoch až piatich hráčov. Cena je rôzna, závisí od dĺžky trasy, v priemere však jedna hra stojí 25 eur.

Dobrodružstvo štartuje na určitom bode v meste. Postupne hráči dostávajú nápovede, kadiaľ ísť, aby sa dostali na zaujímavé miesta, na ktorých následne plnia rôzne úlohy. Za ich splnenie získavajú prístup k špecifickým príbehom či zaujímavostiam o meste, alebo k odporúčaniam na dobré jedlo a pitie. Hra ponúka jedinečný spôsob spoznávania mesta.

Článok pokračuje pod reklamou

Pomoc pre miestny cestovný ruch

Cieľom zakladateliek bolo nielen umožniť obyvateľom a turistom objavovať mesto zábavnou formou, ale aj dať do centra pozornosti najmä miestnych podnikateľov a lokálne prevádzky. V hrách nikdy neodporúčajú veľké prevádzky patriace do svetových obchodných sietí, ale miestne, menej známe, no zato kvalitné obchody, kaviarne a reštaurácie.

Spoločnosť si získala viacerých investorov

Spočiatku nemala dvojica žiadneho investora, takže projekt financovala z vlastných úspor. V roku 2017 sa však autorky zúčastnili inovačného programu The Journey v Lisabone, zameraného na podporu startupov v oblasti cestovného ruchu. Vďaka tomu nadviazali kontakt so spoločnosťou Time Out, ktorá sa venuje cestovnému ruchu v Lisabone. Spoločne vymysleli množstvo hier, ktoré sa v Portugalsku uchytili. Rozhodli sa preto presunúť do Portugalska. Na svoj startup získali investíciu aj od rakúskeho fondu VC Speedinvest.

Najväčšiu investíciu vo výške 200 000 eur sa spoločnosti podarilo získať na lisabonskom Web Summite 2019 z fondu leteckej spoločnosti Transavia Airlines, vďaka čomu mohla firma Secret City Trails expandovať aj do ďalších metropol.

V roku 2021 bolo možné zapojiť sa do ich hry vo viac ako 50 európskych mestách vrátane Bratislavy, no taktiež v Dubaji. Ich plány sú však oveľa odvážnejšie. Chystajú sa preraziť v ďalších 200 mestách na celom svete, napríklad aj v New Yorku či San Franciscu.

Pandémia ovplyvnila nápad len čiastočne

V roku 2021 sa do hry pre pandémiu koronavírusu nebolo možné zapojiť v každom z 50 miest, nakoľko sa spoločnosť musela riadiť nariadeniami a opatreniami v daných krajinách. Napriek tomu sa ale snažili prispôsobiť hru a spoznávanie miest tak, aby bolo čo najbezpečnejším – aby si hráči udržiavali odstup od ľudí a zbytočne nenavštevovali interiéry, v ktorých hrozilo väčšie riziko nakazenia.

Zdroje: secretcitytrails.com, innovationorigins.com, medium.com, forbes.sk, websummit.com, tech.eu

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie študentov: inšpiratívne nápady z celého sveta

Kreativita, talent, nadšenie a vízia – to všetko vedia aj študenti využiť, aby svoj nápad premenili na úspešný biznis, často ešte pred dosiahnutím plnoletosti. Ukážka inšpiratívnych príkladov.

Netradičné ubytovanie v Česku, Poľsku, Rakúsku a Maďarsku

Rozprávková dedinka, pobyt v „skale“ či vo vínnom sude. Čím lákajú turistov podnikatelia v okolitých krajinách?

Atrakcie (nielen) pre deti: inšpiratívne biznis nápady zamerané na rodiny

Odpoveď na otázku „Kam na výlet s deťmi?“ ponúkajú viacerí podnikatelia. Inšpiratívne príklady zo Slovenska, Česka či Rakúska ako ukážka toho, že kreativite sa v biznise medze nekladú.

Zážitkové ubytovanie na Slovensku ako dovolenkový biznis

Podnikatelia zákazníkom ponúkajú netradičné ubytovanie na Slovensku so zážitkom. Spanie na úľoch, v lietadle, mongolskej jurte či Draculovom apartmáne – čím lákajú hostí?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky