Smartsupp umožňuje podnikateľom nahliadnuť do „zákulisia“ svojej webovej stránky či e-shopu a ukáže, čo zákazníkov zaujíma. Úspech má nielen v Česku, ale aj v USA a ďalších krajinách.
Mnohí podnikatelia môžu len hádať, čo ich zákazníci robia napríklad na ich e-shope alebo webovej stránke, ako aj prečo to robia. Nad ktorými sekciami možno dlhšie uvažujú alebo, naopak, ktoré len rýchlo „preletia“ zrakom? Pomôcť firmám a ich marketérom odhaliť toto „zákulisie“ a zlepšovať tak svoje služby, sa snaží český startup.
Z dvoch spoločných nápadov sa stali dve samostatné firmy
Za nápadom stojí dvojica mladých ľudí z Česka – Petr Jánošík a Ondřej Machek. Pôvodne v roku 2013 vytvorili startup menom Smartsupp – live chat pre firmy, slúžiaci na komunikáciu so zákazníkmi na webe. V tejto oblasti však spoločnosť mala množstvo konkurentov, pričom niektorí z nich získali od investorov v Silicon Valley kapitál aj v desiatkach miliónov dolárov. Premýšľali teda, čo ešte robiť, ako priniesť na trh ďalší vlastný produkt, odlíšiť sa od konkurencie a vytvoriť globálneho hráča s potenciálom rýchlo rásť.
Vymysleli a naprogramovali funkciu, ktorá umožňovala nahrávanie aktivít, ktoré zákazníci na webe vykonávali. Tým, že presne videli, čo zákazníci na webovej stránke robia, umožnilo im to ľahšie komunikovanie so zákazníkmi cez live chat. V roku 2016 tak vznikla služba Smartlook. Tá pôsobila ako súčasť Smartsuppu ešte štyri roky, keď sa potom vedenie rozhodlo, že každý nástroj by mali ísť „vlastnou cestou“. Rozhodnutie bolo dôležité najmä kvôli rastu a pre budúce investície. Odvtedy pôsobia Smartsupp a Smartlook na trhu ako samostatné firmy.
Jednoduché analytické riešenie, ktoré prináša firmám spätnú väzbu o zákazníkoch
Smartlook je softvérový nástroj, ktorý prepája nahrávací systém a analytické nástroje a vďaka ktorému môžu firmy sledovať, k akým interakciám zo strany návštevníkov dochádza. Je to analytické riešenie, ktoré v súčasnosti pomáha viac ako 2 800 platiacim zákazníkom (firmám) rôznych veľkostí a priemyselných odvetví odpovedať na otázku, prečo niektoré akcie ich používatelia robia. Eliminuje dohady a objavuje skutočné dôvody.
Smartlook firmám pomáha porozumieť správaniu návštevníkov na ich webovej stránke či v aplikácii, na stolnom počítači alebo mobile. Nahráva každú aktivitu používateľov, ktorú uskutočnia počas pobytu na stránke. Záznamy návštevníkov odkrývajú, čo návštevník robí na webe alebo v aplikácii. Smartlook taktiež vytvára tzv. heat mapy, ktoré ukážu presný pohyb myšou zákazníkov na webovej stránke – kde najčastejšie klikajú, nad ktorými sekciami rozmýšľajú a, naopak, ktoré ich vôbec nezaujímajú.
Na analýzu nahrávok softvér ponúka synchronizáciu s event tracking dátami. V praxi to znamená, že vďaka Smartlooku majú jeho používatelia dôležité momenty k dispozícii okamžite, nemusia prechádzať rozsiahle materiály desiatky hodín. Majitelia webov si len vyfiltrujú konkrétnu udalosť, ktorú hľadajú. Práve spojenie kvantitatívnych a kvalitatívnych dát do jedného nástroja robí zo Smartlooku výnimočný produkt na globálnom trhu. Dôležité taktiež je, že všetky dáta, ktoré softvér získava, zostávajú anonymné.
Aby sa Smartlook v čase spustenia rýchlo rozšíril, bol pre záujemcov zdarma. V tej dobe bolo okrem brnianskeho startupu na trhu niekoľko ďalších globálnych hráčov, ktorí riešili podobné problémy. Dvojica však mala pocit, že ich konkurenti komunikujú príliš zložito a že musí existovať spôsob, ako sa to dá jednoduchšie. Smartlook na to šiel inak – žiadne grafy ani analýzy, jednoducho stačí stlačiť tlačidlo Play a zobrazí sa aktivita užívateľov na danom webe alebo v aplikácii.
Smartlook sa stal výbornou analytickou pomôckou pre všetkých, ktorí svojim zákazníkom chcú poskytnúť ten najlepší možný zážitok, bez ohľadu na ich zameranie.
Startup získal podporu viacerých domácich investorov
Spoločnosť rozbehla svoje podnikanie v roku 2016. Prvý kapitál v objeme 10 miliónov českých korún (približne 402 200 eur) do firmy vložila spoločnosť Webnode, zameraná na tvorbu webstránok, a Ondřej Fryc zo spoločnosti Reflex Capital. Už za prvých 10 mesiacov od spustenia dosiahol Smartlook métu 100 000 registrovaných používateľov.
Startup začal s analýzou uskutočňovanou na webových stránkach a o dva roky neskôr sa rozšíril aj o analýzu mobilných aplikácií. V tomto období im tržby medziročne vzrástli o 70 %. Startup sa taktiež umiestnil medzi stovkou najlepších softvérových produktov v oceňovaní Crowd Awards 2019 a medzi zákazníkov Smartlooku sa zaradili aj spoločnosti ako O2, Dr.Max, Hyundai alebo Železničná spoločnosť Slovensko.
Posilnenie pozície spoločnosti na americkom trhu
V decembri 2020 podporilo startup Smartlook napriek pandémii koronavírusu viacero venture fondov a investorov. Holandský investičný fond podporil projekt viac než 81 miliónmi českých korún (približne 3,2 milióna eur) a prispeli aj českí investori Novira Capital a Reflex Capital.
Peniaze spoločnosť použila na rozšírenie svojho produktu pre stredne veľké a veľké firmy, ako aj na posilnenie svojej pozície na americkom trhu, nakoľko viac ako tretinu zisku Smartlooku tvoria zákazníci z USA. Zákazníkov má ale Smartlook po celom svete, napríklad v Brazílii, Austrálii či Indii.
V roku 2021 sa v rámci G2 Awards, cien udeľovaných na základe reálnych používateľov, Smartlook umiestnil medzi top 100 najlepších softvérov. Rast spoločnosti sa ukázal aj na počte zamestnancov, ktorý sa v tom roku zdvojnásobil. V ročných opakujúcich sa predplatných „preskočili“ hranicu 100 miliónov českých korún (približne 4 milióny eur). Smelé plány má firma aj v blízkej budúcnosti – tím Smartlooku sa začal zameriavať na rozbehnutie americkej materskej spoločnosti so sídlom v San Franciscu, kde už nabral prvé posily a kde chce naďalej rozširovať svoju základňu.
Zdroje: smartlook.com, czechcrunch.cz, lupa.cz, forbes.cz, cc.cz