Strojček na zuby vie potrápiť pacienta aj peňaženku. Na trhu je ale inovatívne riešenie, ktoré je lacnejšie a zubára takmer netreba ani navštíviť.
Strojček na zuby vie potrápiť pacienta aj peňaženku. Niet sa čo čudovať, že ľudia s nie práve ideálnym chrupom hľadajú lacnejšie a pohodlnejšie alternatívy. Jedno z inovatívnych riešení priniesol aj startup Zenyum, ktorý vznikol v roku 2018 v Singapure. Založil ho muž, ktorý pacientov s krivými zubami dokonale chápal.
Zakladateľa k založeniu startupu inšpirovala vlastná skúsenosť
Julian Artopé, zakladateľ spoločnosti Zenyum, sám v detstve musel nosiť strojček. Na vlastnej koži zažil, aké nepríjemné a bolestivé to neraz bolo. Ústa ho neustále boleli a navyše musel navštevovať zubára minimálne raz mesačne. Aj to bol dôvod, prečo sa Julian rozhodol tejto problematike venovať a vyvinúť nové riešenie pre pacientov s krivými zubami.
Podnikateľ pochádza z Nemecka a vyštudoval manažment a obchodné právo na European Business School vo svojej domovskej krajine. Je tiež spoluzakladateľom viacerých startupov, vďaka čomu mal bohaté skúsenosti pri rozbiehaní vlastného podnikania. V októbri 2018 v Singapure oficiálne uviedol na trh neviditeľné strojčeky Zenyum, na ktorých spolupracoval so skúsenými podnikateľmi a miestnymi čeľustnými ortopédmi.
Na prvú prehliadku netreba chodiť k lekárovi, pacientov posúdi komisia online
Ak niekto potrebuje strojček, bežne musí fyzicky navštíviť zubára. V prípade využitia produktov značky Zenyum však stačí, ak vyplní dotazník na webovej stránke a fotografie svojich zubov pošle e-mailom alebo cez WhatsApp. Následne prebieha predbežné posúdenie, ktoré sa robí online prostredníctvom webovej stránky. Kandidátov hodnotí online komisia ortodontistov (čeľustných ortopédov) a zubných lekárov, ktorí posúdia, či je tento neviditeľný strojček pre kandidátov vhodný. Liečbu schvália iba približne 35 % žiadateľom, nakoľko Zenyum môže liečiť len mierne až stredne závažné prípady u dospelých nad 18 rokov.
Vhodní kandidáti môžu potom navštíviť niektorú z partnerských kliník, kde sa podrobia vnútornému 3D skenovaniu, röntgenu úst a fyzickému posúdeniu zubov. Následne sú tieto údaje a snímky zaslané do spoločnosti Zenyum, ktorá začne na výrobe strojčeka na mieru pracovať.
Výroba „zarovnávača“ zubov trvá spravidla päť až šesť týždňov a využívaná je technológia 3D tlače. Pretože náklady takejto výroby v priebehu rokov klesali vďaka technologickému pokroku, ich výroba je omnoho lacnejšia ako pri kovových alternatívach. Vďaka tomu sú strojčeky Zenyum dostupnejšie ako iné varianty na trhu, ktoré môžu stáť aj viac ako 5 000 dolárov (približne 4 400 eur). Cena týchto inovatívnych neviditeľných strojčekov sa naproti tomu pohybuje v rozpätí 2 400 – 3 900 dolárov (približne 2 100 – 3 400 eur).
Ani kontroly si nevyžadujú častú fyzickú prítomnosť pacienta u zubára
Ďalšou výhodou spoločnosti Zenyum je jednoduché monitorovanie svojich klientov. Zatiaľ čo iné spoločnosti zaoberajúce sa strojčekmi vyžadujú, aby ich zákazníci navštívili približne desaťkrát počas liečby, Zenyum vyžaduje v priemere iba dve osobné návštevy. Je to tak preto, lebo jednotliví klienti sú monitorovaní na diaľku s využitím aplikácie, videohovorov či chatbotov.
Startup prináša na trh ďalšie produkty, uplatnenie našiel aj v iných krajinách
V roku 2020 sa tím Zenyum dokonca pustil do riešení bielenia a čistenia zubov. Uviedli na trh produkt Zenyum White a elektrickú zubnú kefku Zenyum Sonic. Spoločnosť získala financovanie od investorov a ďalších spoločností podnikajúcich v oblasti zdravotníctva a technológií.
Firma od roku 2020 exponenciálne rástla a pôsobiť začala aj v Singapure, v ktorom mala viac ako 200 členov tímu. Jej tržby medzimesačne rástli o 20 až 30 %. Okrem Singapuru expandovala aj do Hongkongu, Malajzie, Thajska, Indonézie a Vietnamu, a neskôr sa jej podarilo presadiť aj na Taiwane.
Zdroje: zenyum.com, businesstimes.com.sg, unboxingstartups.com, vulcanpost.com