Obchodovať s umením nie je podľa Mareka Mihóka práve najľahšie. Napriek tomu sa nezľakol a pustil sa do obchodu s pouličným umením. Založil startup, ktorý estetický zážitok z umeleckého vyjadrenia prináša priamo k ľuďom.
Hudobník na rohu ulice, maliar na promenáde, mĺkvy mím uprostred hlučného davu. Tak vníma Marek Mihók umenie na ulici. Peňaženky pouličných umelcov sa len zriedka naplnia, pričom okolité prevádzky často zívajú prázdnotou. Pre Mareka Mihóka, ktorý s umením vyrastal a vie, ako ťažko sa predáva, je táto situácia východiskom na rozbehnutie startupu, ktorý by mal dokázať pomôcť všetkým zúčastneným . Ako malý kreslil a maľoval, a tak prvou komunitou umelcov, s ktorou prišiel do kontaktu, boli spolužiaci na výtvarnej. Dnes sa snaží dvadsiatnik Marek svet umelcov spraviť o niečo lepším. „Umenie je pre mňa súčasťou života. Bohužiaľ si dovolím tvrdiť, že umeniu sa ani dnes nedostáva toľko pozornosti a priestoru, ako by si zaslúžilo. Zamýšľal som sa preto ako pomôcť tomu, čo mi je srdcu blízke,“ približuje okolnosti, ktoré ho doviedli k tvorbe startupu Wowdeville. Ten s partiou kolegov odprezentoval aj na žilinskom startup weekende, na ktorom s projektom obsadil druhé miesto.
Startup Wowdeville podáva pomocnú ruku pouličným umelcom, keď ich spája s drobnými prevádzkami ako sú kaviarne, reštaurácie, bary či bistrá. Tie majú vytvoriť potenciálne miesto a tiež akési zázemie pre umelca, ktorého úlohou je prilákať diváka a podnietiť v ňom taký estetický zážitok, že sa do podniku bude rád a často vracať a podpíše tak na jeho prosperite. Spokojné budú všetky tri zúčastnené strany; umelci, prevádzkovatelia podnikov, ktoré majú často problém naplniť, a v neposlednom rade aj samotní zákazníci, resp. diváci. „Tvoríme platformu, ktorá spája ľudí s výnimočným talentom, no bez možnosti vystupovať pred publikom a ukázať svoju prácu. Wowdeville je tiež virtuálnym priestorom, v ktorom môžu potenciálni záujemcovia nájsť talentovaných umelcov a objednať si ich vystúpenie na rôzne akcie a podujatia. Obe skupiny tak nájdu to, čo hľadajú,“ približujú tvorcovia platformy.
Prvotnú verziu projektu Wowdeville mali možnosť zazrieť účastníci na Startup weekende Žilina 2015. Ako jedni z mála sa jeho autori vedeli pochváliť už aj funkčným a dizajnovo prepracovaným prototypom. „Najväčšou výzvou bol pre nás časový limit. Mali sme mnoho ideí a nápadov, o ktorých sme diskutovali, no museli sme sa promptne rozhodovať,“ hovorí o výzvach Marek Mihók. Mentori podľa jeho slov projektu Wowdeville pomohli najmä v otázkach biznis potenciálu. „Umenie nie je ľahké predávať, biznis potenciál nápadu bol preto tvrdým orieškom. Mali sme však k dispozícii zapálený tím a mentorov, vďaka ktorým sme počas dvoch dní mohli intenzívne pracovať na premene nápadu na konkrétny produkt,“ vysvetľuje. Najzaneprázdnenejším počas dvoch dní v Žiline bol asi programátor Patrik Priesol, ktorý sa podpísal pod funkčný a presvedčivý prototyp.
Konkurenciu partia startupistov vníma ako pozitívum, svedčiace o existencii problému, ktorý treba riešiť. „Konkurenti nemajú príliš dobre premyslený biznis model, preto o nich nie je počuť. Väčšina z nich pôsobí v zahraničí, u nás na lokálnom trhu je veľká medzera. Verím, že sa dokážeme poučiť z chýb konkurencie a nápad dotiahnuť do takého úspešného konca, ako sa im nepodarilo,“ dúfa Marek Mihók. „Zatiaľ sa nám podarilo vytvoriť plán, ako úspešne vstúpiť na trh a oslovovať potenciálnych partnerov čo najskôr. Pri súčasnom vývoji by sme chceli cez našu platformu dostať prvých umelcov do podnikov v priebehu nasledujúcich dvoch mesiacov,“ informoval na záver.