Brit, ktorý chcel pomôcť šoférom jazdiť efektívnejšie, musel na začiatku podnikania spávať na zemi v kancelárii. Ako sa mu napokon podarilo rozbehnúť biznis a v čom je jeho produkt výnimočný?
Každý majiteľ motorového vozidla vie, že kúpa auta nie je jediná investícia, s ktorou je potrebné pri zadovážení si auta počítať. Palivo, servis, pravidelná technická a emisná kontrola – to sú len niektoré z položiek, ktoré odľahčujú peňaženku. Pri jazdení však existujú spôsoby, ktorými je možné auto a aj finančné prostriedky šetriť. Práve na túto problematiku sa zamerala spoločnosť Lightfoot z Veľkej Británie, ktorá priniesla na trh nový pohľad na motorové vozidlá.
Zdokonaliť vozidlá nestačilo, problémom bol vodič
Cesta startupu Lightfoot sa začala v roku 2011, keď zakladateľ Mark Roberts rozbehol spoločnosť Ashwoods Electric Motors, v ktorej navrhoval hybridný motor pre dodávky. Napriek špičkovej technológii, ktorú vo vozidlách použili, vozidlo nepracovalo tak efektívne, ako chceli. Mark rýchlo pochopil, že problém sa neskrýva v technológii. Chyba bola vo vodičovi.
Nevhodný spôsob jazdy šoféra, čiže prudké zrýchlenie a brzdenie, nesprávny prevodový stupeň či agresívne správanie, viedli k zvýšeniu spotreby paliva až o 20 %. Vtedy Mark vycítil príležitosť a prišiel s myšlienkou vytvoriť Lightfoot.
O pomoc požiadal miestnu univerzitu, ktorá prispela svojimi odbornými znalosťami, a spoločnými silami tak vytvorili systém, ktorý analyzuje motor vozidla v reálnom čase a poskytuje vodičom vizuálnu aj zvukovú spätnú väzbu o tom, ako môžu svoje jazdenie zlepšiť.
Zariadenie, ktoré vodičov naučí jazdiť správne a efektívne
Lightfoot je samostatné zariadenie, ktoré sa umiestni na palubnú dosku vozidla, čím sa s vozidlom prepojí. Pomocou svetiel a zvuku následne používateľov informuje, ako efektívne jazdia. Ak príliš tlačia na motor, svetlá začnú svietiť načerveno. Naopak, keď svoju jazdu zefektívnia, svetlo sa prepne z červenej na zelenú. Zariadenie Lightfoot monitoruje celú cestu a aj po jej skončení poskytuje vodičom spätnú väzbu. Po každej ceste získajú skóre, ktoré odráža plynulosť ich jazdy.
Zariadenie využíva analytiku Formuly 1, aby vodičom pomohlo nájsť správny spôsob jazdenia. Pomáha im dosiahnuť vyššiu účinnosť vozidiel pri úspore paliva až 20 %. Znižuje tiež škodlivé emisie o 15 %, pri poruchách až o 40 %, a náklady na opotrebenie o 45 %.
Cesta k úspechu bola tŕnistá
Začiatky spoločnosti Lightfoot však vôbec neboli jednoduché. Zakladateľ Mark Roberts pre „vybavovačky“ každý týždeň dochádzal z Londýna do Devonu, a keďže peňazí na rozbehnutie biznisu spočiatku nebolo veľa, znižoval náklady všade, kde sa dalo. Napríklad, namiesto luxusných hotelov mesiace prespával na podlahe v kancelárii.
Aby toho nebolo málo, keď sa v jednu noc vracal do kancelárie, našiel vo dverách vylomený zámok a dokorán otvorenú kanceláriu. Po celej miestnosti, dokonca aj na vankúši, boli zablatené stopy. Z kancelárie však našťastie nezmizlo nič dôležité a podobný incident sa už nikdy nezopakoval.
O nápad prejavili záujem investor, maloobchod aj telekomunikačná spoločnosť
Výrazná pomoc však prišla v momente, keď do spoločnosti vložil anjelský investor 3 milióny libier (približne 3,5 milióna eur). Bol to investor, ktorého spoznal Mark Roberts ešte počas predošlého biznisu. Oslovilo ho, čo spoločnosť Lightfoot chcela dosiahnuť, a tak prejavil záujem zapojiť sa a podporiť nápad.
Investícia umožnila zakladateľovi Markovi vyvinúť technológiu Lightfoot a uviesť ju na trh v roku 2013. Službu spočiatku uviedli len pre dodávky, ktoré obsluhujú profesionálni šoféri v rôznych firmách. Získali si mnoho klientov, napríklad britský malooobchodný reťazec s kozmetikou Boots a britskú telekomunikačnú spoločnosť Virgin Media.
Ďalšie úspechy a netradičná inovácia, ktorá na trhu zaujme
Mark Roberts prišiel po čase s ďalším nápadom, ktorý vylepšil koncept Lightfoot-u. Vymyslel spôsob, ako motivovať vodičov dodávok viac sa snažiť jazdiť efektívne. Za dobré skóre boli šoféri zaradení do týždenného žrebovania, v ktorom mohli vyhrať rôzne ceny či získať prístup k zľavám na nákupy, do reštaurácií a podobne.
V apríli 2018 firma Lightfoot naplnila svoju kasu ešte viac, keď od vládou podporovanej organizácie Innovate UK získala grant vo výške 1 milión libier (približne 1,2 milióna eur). Na konci roka 2018 sa im vďaka tejto podpore podarilo na britský trh uviesť produkt aj pre ostatných vodičov, nielen pre tých „z povolania“. Ďalšou víziou spoločnosti je dostať na palubné dosky po celom svete svoje zariadenia, a tak významne prispieť k efektívnejšiemu jazdeniu, menšiemu znečisteniu ovzdušia či väčšej bezpečnosti na cestách. Je však otázne, ako sa im podarí túto víziu naplniť pri nastupujúcom trende autonómnych vozidiel.
Zdroje: lightfoot.co.uk, startups.co.uk, techcrunch.com, elitebusinessmagazine.co.uk, growthbusiness.co.uk