Porotcovia Podnikateľského nápadu roka 2014 určili pätnástku najlepších projektov. Čím dokázali ich nápady zaujať?
Renomovaná slovenská podnikateľská súťaž Podnikateľský nápad roka 2014 má za sebou zasadnutia poroty, výber a predstavenie finalistov. V porovnaní s minulými ročníkmi súťaže stúpol nielen počet, ale aj kvalita prihlásených projektov. Porotcovia sa preto rozhodli dať šancu osobne sa predstaviť viacerým start-upom. Z celkového počtu 425 prihlásených projektov sa tak porote osobne predviedlo 15 súťažných tímov.
„Ako člen poroty som mal som možnosť vidieť projekty v prvom aj druhom ročníku súťaže Podnikateľský nápad roka. Aktuálne prebieha už tretí ročník a môžem konštatovať, že kvalita prihlásených projektov a tiež kvalita ich prezentácie je omnoho vyššia. Preto sme sa dohodli, že bude lepšie, ak do tzv. shortlistu zaradíme viac projektov, ako tomu bolo minulé roky. Niektoré idey sú skutočne pozoruhodné a prihlásené tímy majú veľkú perspektívu,“ povedal riaditeľ reklamnej agentúry Wiktor Leo Burnett, Peter Kontra.
O osude prihlásených projektov v Podnikateľskom nápade roka 2014 rozhodlo viacero faktorov. Do úvahy porotcovia brali aj predchádzajúce skúsenosti realizačného tímu či podnikateľský potenciál nápadov na trhu s nemalou konkurenciou. Výraznú úlohu tak zohrala predovšetkým inovatívnosť nápadov a ich pridaná hodnota. Od nej sa totiž odvíja aj schopnosť produktu predať sa na trhu. Kľúčom k úspechu však nebola len produktová inovácia.
Zaujali najmä projekty, ktoré na trhu ešte nie sú zastúpené, a ak áno, tak prinášajú významný inovatívny prvok, ktorý sa pre potenciálneho zákazníka stáva pridanou hodnotou. Porotcovia zvažovali aj predajnú cenu produktu či služby a ochotu potenciálnych klientov zaplatiť za ňu. Dôležitým kritériom, ktoré mohlo rozhodnúť o postupe prihláseného projektu, bola aj fáza, v ktorej sa nachádza. Len vízia vo väčšine prípadov zďaleka nestačila. Výsledky doterajšieho snaženia prihlásených, ich úspechy a posuny k dokonalejším podobám projektu boli tým, čo porotcov nabádalo hlasovať za postup daného projektu. Porotu zaujali najmä prototypy produktov, ktoré pôsobili revolučne a zároveň atraktívne pre veľkú skupinu ľudí.
Najčastejším dôvodom zatvorenia sa brány do finále súťaže Podnikateľský nápad roka 2014 bola nízka konkurencieschopnosť daného produktu, ktorý zároveň nedisponoval potrebnou dávkou inovatívnosti. Pre viaceré projekty sa však osudným stal ich nedostatočný biznis potenciál, s ktorým by mali iba malú šancu uspieť.
Hoci kvalita prihlásených projektov v porovnaní s minulými rokmi stúpla, nárast úrovne však zatiaľ badať najmä v strednej kategórií. Projekty s malým potenciálom priveľmi nezaujali, a tie s výbornou ideou neoslnili natoľko, že by porotcovia jednotne ukazovali prstom na jednoznačného favorita. Odborníci v porote sa však zhodli na 15 finálových projektoch, z ktorých vyberú Podnikateľský nápad roka 2014. Šancu stať sa na chvíľu porotcom máte aj vy. Zoznámte sa s najlepšou pätnástkou projektov a zahlasujte za svojho favorita. Kliknutím na „Páči sa mi“ na Youtube kanáli mu tak dáte šancu získať titul Populárny nápad roka 2014.
Aktualizácia: Video sumarizujúce Podnikateľský nápad roka 2014