Sedenie nad učebnicou, rovnako ako reklamu pre svoje podnikanie odmieta. Andrej Štalmach svoju jazykovú agentúru rozbehol len na základe pozitívnej referencie, ktorá sa dostala až ku klientom v ďalekej Kórei.
Plán Andreja Štalmacha mal pomerne jednoduchú dejovú líniu: po absolvovaní štúdia anglického jazyka túžil začať podnikať vo svojom odbore. Svojho cieľa sa držal a len čo sa vrátil z promócií a odložil vysokoškolský diplom, založil si živnosť. V roku 2008 tak položil základy jazykovej agentúry Prolans. Vtedy ešte netušil, že k jeho klientom sa pridajú dokonca aj zákazníci z druhého konca sveta. „Mal som skúsenosť s prácou v jazykových školách a pracoval som aj v školstve. Oboje boli zdrojom cenných poznatkov, ktoré som mohol ďalej zúročiť. Finančné ohodnotenie a celkový systém som však z môjho pohľadu vnímal ako neuspokojivý, preto som sa rozhodol ísť do toho na vlastnú päsť,“ objasňuje Andrej Štalmach dôvody, ktoré ho viedli k začiatkom podnikateľských aktivít. Tie do dnešného dňa rozvinul na prekladateľské, tlmočnícke, korektorské a výučbové služby v anglickom a nemeckom jazyku. Zastrešil ich názvom Prolans, teda spojením profesionálneho prístupu a vedomostí (professional) na poli svetových jazykov (languages).
Za najťažšie pritom podnikavý angličtinár považuje prvé tri roky vo vlastnom biznise. „Obdobie, keď som neposkytoval služby žiadnej agentúre a chcel som mať vlastnú kanceláriu a prezentovať sa pod vlastnou značkou, bolo jednoznačne najkritickejšie. Bolo to náročné predovšetkým z hľadiska financií, keďže pomoc zo strany bánk som nevyhľadával,“ vysvetľuje Andrej, ktorý do rozvoja biznisu investoval nielen svoje úspory, ale aj všetky peniaze, ktoré mu priniesli klienti. Aj vďaka snahe a energii, ktoré svojej firme venoval, sa spočiatku mikroskopická báza klientov rozrástla. Dnes je o jeho služby taký dopyt, že nie vždy dokáže pokryť požiadavky zákazníkov. Lekcie cudzieho jazyka ponúka a realizuje v Žiline, preklady textov mu umožňujú územne neobmedzenú pracovnú náplň.
„Chceme ponúknuť niečo viac“
„Konkurenciu nemáme, pretože sme najlepší,“ sebavedome odpovedá na otázku týkajúcu sa konkurencieschopnosti jeho spoločnosti, no vzápätí dodáva: „Konkurencia zakladá jazykové školy a zamestnáva lektorov s vidinou čistého finančného zisku. Naším cieľom je vyučovať ľudí s maximálnym osobným prístupom a zreteľom na individuálne potreby klientov. U nás dostane každý klient nadštandardný balík služieb a servisu. Nevenujeme sa mu len naoko, ako býva zvykom v mnohých jazykových školách,“ rozpráva Andrej Štalmach. V agentúre Prolans by ste tak napríklad márne hľadali skupinové kurzy s viac ako štyrmi záujemcami. Vyučovanie medzi štyrmi očami považujú za osobnejšie. Zákazníkov lákajú svojím prístupom, skúsenosťami a jedinečnou filozofiou. „Ide nám predovšetkým o kvalitu, nielen o kvantitu. Každý klient u nás nadobudne pocit jedinečnosti,“ dodáva zakladateľ firmy Prolans.
Klienti od nich neodchádzajú
Pôsobenie na trhu v oblasti cudzích jazykov založil Andrej Štalmach na priamej referencii. Reklamu, billboardy či iné propagačné aktivity v jeho podnikateľskej histórii nemajú miesto. „Všetkých klientov sme získali len vďaka pozitívnej spätnej väzbe. Naša kapacita je dnes maximálne naplnená,“ netají sa úspechom a kladnými referenciami úspešný podnikateľ zo Žiliny. Štandardný klient podľa jeho slov zotrváva vo využívaní jeho služieb niekoľko rokov: „Hovoríme, že klienti od nás neodchádzajú, pretože sú u nás spokojní a ostávajú u nás doslova roky. Druhou skupinou sú klienti s určitým deadlinom, napr. štátnou či maturitnou skúškou. Aj tí však v mnohých prípadoch u nás zotrvávajú aj dlho po jej absolvovaní.“
Zákazníci z opačného konca sveta
Pri rozprávaní sa Andrej zatúla do minulosti a spomína klientku, ktorá si k nim do Žiliny našla cestu až z Kórei. „Išlo o zákazníčku, ktorá nevedela ani po slovensky, ani po anglicky. Po rokoch spolupráce s nami sa vypracovala na veľmi pokročilého používateľa anglického jazyka,“ prezradil Andrej, no vyučovacie know-how si chcel nechať pre seba. Veľkú skupinu klientskej bázy agentúry Prolans tvoria práve zákazníci z oblasti obchodu. Aktuálnu knižnicu, ktorou firma disponuje, sa preto snažia rozšíriť o ďalšie užitočné tituly a k výučbovým metódam plánujú pridať aj interaktívnu tabuľu s množstvom zaujímavého študijného materiálu. „Trendy v obchode sa menia, preto aj my musíme byť flexibilní a reagovať na požiadavky klientov. Nesedíme s nimi nad roztvorenou učebnicou, ale snažíme sa viesť otvorenú diskusiu,“ pootvoril Andrej Štalmach dvere do priebehu vyučovacích lekcií.
Kľučku na dverách ich kancelárie si podávajú ľudia z rôznych oblastí. Okrem zahraničných klientov či obchodníkov a podnikateľov k nim patria napríklad aj vojaci. „Boli sme nútení naštudovať si ich profesijný žargón. Trvalo to samozrejme nejaký čas, ale teraz, dovolím si tvrdiť, máme monopol na tzv. Military English. Chodia k nám aj ľudia, ktorí pracujú v oblasti zdravotnej starostlivosti, ale napríklad aj právnici alebo stavbári,“ prezrádza. Na ich hodinách teda bežne znie aj technická či medicínska angličtina.
„S klientmi nesedíme nad roztvorenou učebnicou.“
Naplnenú základňu klientov a veľký dopyt po ich službách vníma ako výsledok tvrdej práce a vytrvalosti. „Niekedy treba zaťať zuby a vytrvať. Keby sme nevydržali, len ťažko by sme boli tam, kde sme dnes. Aj v súčasnosti často pracujeme aj viac ako 16 hodín denne, víkendy nevynímajúc. Ak klient vyžaduje preklad do 24 hodín, sme ochotní pracovať aj v noci,“ objasňuje majiteľ firmy Prolans časovú náročnosť práce v oblasti poskytovania prekladateľských služieb. Napriek vyťaženosti si nájde čas aj na nadväzovanie užitočných kontaktov s ďalšími podnikateľmi s podobnými záujmami či otázkami, týkajúcimi sa podnikania. Umožňuje mu to členstvo v Združení mladých podnikateľov Slovenska, ktoré len nedávno oslávilo svoju päťročnicu. „Myšlienka členstva v ZMPS ma nadchla, pretože sa považujem za aktívneho mladého podnikateľa, ktorý veľmi rád uvíta networking s podobne zameranou skupinou ľudí,“ vysvetľuje rozhodnutie stať sa členom tejto podnikateľskej organizácie.