Rozpovedzte svoj biznis príbeh čo najefektívnejšie. Sedem pravidiel úspešnej prezentácie startupom prezradila špička svetovej podnikateľskej scény.
Majú za sebou desiatky startupov, tisícky hodín mentorovania a nekvantifikovateľné množstvo skúsenosti z biznis sveta. O tom, čoho sa vyvarovať a, naopak, na aké karty staviť, sa za ich prítomnosti hovorilo na konferencii TechMatch Slovakia 2015 organizovanej Slovak Business Agency v Bratislave.
Využite pri vašom ďalšom vystúpení pred publikom neoceniteľné tipy a triky, ako získať investora na svoju stranu, a pozdvihnite ho na vyššiu úroveň.
1. Nasávajte informácie
Za úspešnou prezentáciou a verbálnym presviedčaním o sile nápadu stojí okrem množstva úsilia podľa biznismena Chrisa Burryho aj ochota počúvať a nechať si poradiť. „Počas môjho pôsobenia ako mentora a kouča sa mi stáva, že rozdávam dobre mienené rady - zdá sa, že startupisti sa s nimi stotožnili, prikyvujú a tvária sa, že počúvajú, no vo finálne na svojom produkte či jeho prezentácii nič nezmenia,“ pripomína význam rád od skúsenejších podnikateľov Ch. Burry.
2. Poznajte svoje publikum
Kým investorov v Silicon Valley zaujíma celková vízia vašej spoločnosti, biznismeni v Európe majú na zreteli aktuálne čísla a obraty. „V Silicon Valley chcú porozumieť, kam vaša spoločnosť smeruje a či o nej bude počuť napríklad aj o 10 či 20 rokov, v Európe chcú poznať konkrétne čísla a fakty hovoriace o vašom aktuálnom predaji,“ vysvetľuje mentor Jeffrey Snider a do pozornosti dáva potrebu oboznámenia sa s mentalitou a zložením svojho publika.
3. Nezabúdajte na pravidlá
Steve Adelman, zakladateľ a výkonný riaditeľ Nexus Partners, vyzdvihuje schopnosť prezentovať svoj produkt čo najlepšie v obmedzenom časovom limite. „Tímy na svojom produkte pracujú často celé dni a noci, no na finálnu prezentáciu majú len pár minút. Je náročné odprezentovať sa dobre a pritom dodržať všetky stanovené pravidlá, časový limit a predať svoj nápad v cudzom jazyku,“ hovorí. Sebavedomý a presvedčivý prejav v cudzom jazyku môže byť pre mnohých začínajúcich podnikateľov výzvou, preto je nevyhnutné dobre sa pripraviť.
4. Odhaľte svoje superschopnosti a vystúpte z radu
Zvýšte si kredit predstavením svojich najsilnejších stránok a publiku dovoľte nazrieť do zoznamu vašich špecifík. V tomto prípade skromnosť odložte na chvíľku bokom „Podeľte sa o výnimočné schopnosti, ktorými váš tím disponujte, a ukážte, čím ste špeciálni a odlišujete sa od väčšiny. Prezraďte, prečo by sa o vás mali spoločnosti zaujímať a pripomeňte všetko, čo môže v ich očiach zvýšiť vašu dôveryhodnosť,“ radí Marvin Liao, popredný investor a mentor zo San Francisca. „Do svojej prezentácie určitým spôsobom zakomponujte aj energiu a nadšenie, ktorú do svojej práce vkladáte namiesto toho, aby ste stáli na pódiu a memorovali fakty,“ kontruje Chris Burry.
5. Pomôžte si číslami
Spoločným menovateľom, ktorý si získa pozornosť potenciálnych investorov, je hodnota a riešenie, ktoré prezentovaný produkt ponúka. „Ak startupisti prezentáciu začnú týmto smerom, sme viac naklonení dozvedieť sa, aké výhody produkt prináša,“ rozpráva výkonný riaditeľ jedného z inkubátorov v Silicon valley Alfredo Coppola a upozorňuje, že pri prezentácii sú dôležité konkrétne čísla. „Kvantifikujte benefity, ktoré váš produkt dokáže priniesť a o niečo menej času venujte vymenovávaniu jeho charakteristických čŕt. V centre pozornosti investora stojí dopad na biznis, ktorý získa vďaka spolupráci s daným produktom. Nebojte sa použiť štatistiky; pochváľte sa, že dokážete ušetriť 30% nákladov alebo zredukovať riziko o 70%. Práve čísla podnecujú publikum povedať si fíha, s týmto startupom chcem spolupracovať.“
6. Odľahčite sa od množstva informácií
Ak chcete zaujať, za hlavu by ste mali hodiť aj predimenzované prezentácie. „Ak by som mal k dispozícii pár minút na to, aby som odprezentoval svoju spoločnosť, čo by som, povedal? Zamyslite sa nad odpoveďou a potom skúste využiť jednotlivé slidy v prezentácii na to, aby umocnili vaše slová a dôležité body. Získate tak aj odpoveď na to, koľko slidov na prezentáciu potrebujete,“ komentuje informáciami preťažené prezentácie Bill Reichert, výkonný riaditeľ Garage Technology Ventures. „Ak používate slidy z odrážkami, pravdepodobne ich máte takpovediac prepchaté. Poslucháč sa stráca v množstve vecí a uniká mu hlavný zmysel. Preto sa sústreďte na cieľ prezentácie, aby ste mali jasno v tom, čo je podstatné a čo nie,“ radí ďalej.
„Ujasnite si, ktorý bod, maximálne dva, sú tým, čo si má poslucháč z každého slidu odniesť. Kvantitu ostatných informácii minimalizujte. Pretože ak pri prezentácii divákovi ponúknete viac ako 2 až 3 odrážky, nemôžete kontrolovať, čo si publikum z vašej prezentácie odnesie. Ľudia budú príliš zaneprázdnení čítaním a nebudú vám venovať pozornosť,“ súhlasí s názorom Billa Reicherta skúsená podnikateľka a inovátorka Gigi Wang. „Ľudia sa do vášho projektu musia tak povediac zaľúbiť a vy si ich na svoju stranu len ťažko získate, ak ich zahltíte čítaním kvanta informácií zo slidov,“ vysvetľuje podnikateľ a mentor Jeffrey Snider.
7. Sústreďte sa na zákazníka
Ak má startup jasne zadefinovanú svoju cieľovú skupinu, je preň omnoho ľahšie stanoviť si cenovú politiku a následne i biznis model. „Investor vás musí vnímať ako schopného presadiť sa a uspieť vo vytýčenej cieľovej skupine. Keď ho presvedčíte o tomto, až potom môžete rozprávať o ďalších oblastiach. Pretože ak máte jasno v tom, ako vaša cieľová skupina nakupuje, odkiaľ nakupuje a koľko peňazí približne míňa, je pre vás jednoduché vyvinúť biznis model. Ten je zvyčajne stredobodom pozornosti investora. V Silicon Valley som často svedkom toho, ako investora nejaký startup nadchne a je ním vyslovene unesený, no nakoniec neinvestuje. Investíciu vníma ako rizikovú, pretože nepozná jednoznačný spôsob, ako chce spoločnosť zarábať a získavať pravidelný príjem,“ konkretizuje líderka v oblasti globálneho podnikania Gigi Wang.
„Keď máte zákazníkov, ktorí sú ochotní za vašu službu alebo produkt platiť a vykazujte príjem, očividne robíte veci správne. A to je jeden z dôvodov, prečo by mali byť investori ochotní vstúpiť s vami do partnerstva, preto by ste nemali váhať o tom pred publikom hovoriť,“ dodáva k téme mentor a investor z 500 Startups Marvin Liao.