Prehľad kľúčových zmien v otázke zdravotného dohľadu nad pracovnými podmienkami, predovšetkým v súvislosti s 1. a 2. rizikovou kategóriou zamestnaní.
Súčasný stav verzus novela zákona o ochrane verejného zdravia č. 35/2007 Z. z.
Súčasný právny stav ukladá zamestnávateľom povinnosť zabezpečiť zdravotný dohľad prostredníctvom tzv. pracovnej zdravotnej služby u zamestnancov vykonávajúcich rizikové práce zaradené do zákonnej kategórie č. 3 a 4 (elektrikár, zvárač a pod.).
Pripravovaná novela zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia reaguje na európsku legislatívu, ktorá si kladie za cieľ zakotviť na národnej úrovni povinnosť zamestnávateľov chrániť zdravie všetkých zamestnancov, a to bez ohľadu na kategóriu práce a riziká pre zdravie. Po novom sa preto zavádza povinnosť zamestnávateľov zabezpečiť dohľad nad pracovnými podmienkami pracovnou zdravotnou službou zloženou z vlastných kvalifikovaných pracovníkov alebo zabezpečenou externe aj u 1. a 2. rizikovej kategórie (typicky práca pri počítači), u ktorých bola pracovná zdravotná služba v roku 2012 zrušená. Novela zároveň zjednocuje súvisiace zákony do jediného právneho predpisu (teda zákona č. 35/2007 Z. z.), nakoľko preberá tiež ustanovenia v súčasnosti samostatného zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci (BOZP).
Hlavné zmeny zákona o ochrane verejného zdravia č. 35/2007 Z. z. od 1. 7. 2014
V prípade, že dôjde k schváleniu novely (navrhuje sa účinnosť od 1. 7. 2014), odhliadnuc od zmien v niektorých kompetenciách Úradu verejného zdravotníctva či Ministerstva zdravotníctva sa tento návrh zákona prejaví na strane zamestnávateľov nasledovne:
- Zdravotný dohľad nad pracovnými podmienkami (nejde o preventívne lekárske prehliadky) bude opätovne zavedený pre 1. a 2. rizikovú kategóriu. Tento dohľad pre uvedené skupiny bude môcť novo vykonávať aj certifikovaný bezpečnostný technik, nielen zdravotník. U 3. a 4. rizikovej kategórie k zmene nedochádza – zdravotný dohľad nad pracovnými podmienkami môže zabezpečovať aj naďalej iba zdravotnícky pracovník.
- Zamestnávateľ sa môže rozhodnúť, či zdravotný dohľad nad pracovnými podmienkami pre 1. a 2. rizikovú kategóriu zabezpečí bezpečnostný technik, pracovná zdravotná služba zložená z vlastných kvalifikovaných zamestnancov alebo externá pracovná zdravotná služba.
- Z tímu pracovnej zdravotnej služby sa vypúšťa zdravotná sestra (tá ho dopĺňať môže a nemusí). Po novom bude v prípade schválenia zákona v navrhovanom znení od 1.7.2014 minimálne zloženie tímu tvorené lekárom a verejným zdravotníkom.
- Zákon podrobnejšie upraví podmienky posudzovania zdravotnej spôsobilosti vo vzťahu k zamestnancom v 3. a 4. rizikovej kategórii.
- Živnostník, ktorý vykonáva prácu v 3. či 4. rizikovej kategórii musí zabezpečiť posudzovanie svojej zdravotnej spôsobilosti na prácu, musí predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva návrh na zaradenie svojej práce do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie, ako aj návrh na zmenu alebo vyradenie svojej práce z tretej kategórie či štvrtej kategórie a je povinný uchovávať 20 rokov od skončenia rizikovej práce lekárske posudky o svojej zdravotnej spôsobilosti na prácu.
Povinné preventívne lekárske prehliadky a novela zákona č. 35/2007 Z. z.
Čo sa týka povinných lekárskych prehliadok vo vzťahu k prácam spadajúcim do prvých dvoch rizikových kategórií (napr. administratívny pracovník), túto problematiku upravujú a do budúcna tiež budú aj naďalej upravovať osobité právne predpisy (napr. zákonník práce v súvislosti s nočnou prácou) - novela sa preto povinných preventívnych prehliadok v 1. a 2. kategórii nedotkne. Povinnosť zamestnávateľa zabezpečiť a zaplatiť preventívnu lekársku prehliadku zamestnanca dopadá hlavne na práce 3. a 4. kategórie, pričom rovnaká povinnosť sa vzťahuje taktiež na živnostníkov, ktorí do rizikových kategórií sami spadajú.
Niektorí zamestnanci sú povinný absolvovať aj vstupnú lekársku prehliadku. Pre koho to platí, koľko stojí a kto ju zaplatí sa dočítate v článku Vstupná lekárska prehliadka zamestnanca.