Počet nabíjacích staníc pre elektromobily sa na Slovensku rozširuje. Napomáha tomu aj iniciatíva zo strany firiem, ktoré nabíjačky budujú pre svojich zákazníkov. Aké sú ich skúsenosti?
O vozidlách na alternatívny pohon sa diskutuje čoraz viac a najčastejším variantom ekologickejšieho jazdenia sú momentálne elektromobily. Majiteľov elektrických áut pribúda aj na Slovensku, čomu sa prispôsobuje infraštruktúra nabíjacích staníc. Európska únia a jednotlivé členské štáty vyhlasujú viaceré grantové programy na podporu rozvoja v tejto oblasti. O dotácie je možné žiadať nielen na kúpu elektromobilu, ale aj na výstavbu elektronabíjačiek. Podporu často využívajú samosprávy obcí a miest, no nárok na ňu majú aj podnikatelia. Čoraz častejšie majú o zavedenie nabíjacích staníc k svojim firmám záujem práve obchodníci a majitelia reštaurácií. Aký vplyv môžu mať elektronabíjačky na biznis?
Nabíjacia stanica ako propagačný nástroj na pritiahnutie zákazníkov
Nabíjanie elektromobilov či plug-in hybridov ešte nie je také rýchle, ako napríklad natankovanie, hoci sa aj táto oblasť elektromobility postupne vyvíja a posúva vpred. Nabíjacích staníc navyše na našom území ešte stále nie je veľa. Ako konkurenčnú výhodu a na spríjemnenie času nabíjania zákazníkom svojimi službami sa pre postavenie elektronabíjačky k prevádzke rozhoduje čoraz viac podnikateľov. Ide najmä o gastro zariadenia, no výnimkou nie sú ani veľké obchodné reťazce.
„Prvé nabíjacie stanice sme inštalovali v roku 2016. Našim zákazníkom vo vybraných lokalitách sme chceli umožniť nabíjať počas nákupu ich elektromobily,“ informuje za Lidl Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie. Nabíjačky sú bezplatne k dispozícii počas otváracej doby ich predajne. Od marca 2019 ponúkajú svojim zákazníkom na parkoviskách nabíjacie stanice pre elektromobily a elektrobicykle aj niektoré prevádzky Kauflandu.
Nabíjacie stanice k 18 vlastným čerpacím staniciam a šiestim prevádzkam pridalo Tesco, ktoré pri budovaní spolupracovalo s dvomi sprostredkovateľmi nabíjačiek. Záujemcovia o nabíjanie sa teda musia registrovať na web stránke spoločnosti, ktorej nabíjaciu stanicu práve chcú využiť. „Po nabití zákazník dostane mesačné vyúčtovanie e-mailom vo forme faktúry za nabíjanie,“ vysvetľuje Michaela Lehotská, koordinátorka komunikácie pre Tesco na Slovensku.
S elektronabíjačkami nezaostávala ani Billa, ktorá ich buduje od roku 2016. Do firmy navyše zakúpili dva elektromobily, ktoré mohli využívať zamestnanci centrály na služobné cesty v rámci mesta a blízkeho okolia. Svoj vozový park však chcú rozšíriť o ďalšie elektromobily s dlhším dojazdom, aby sa mohli presúvať aj medzi jednotlivými regiónmi. Rozširovať neustále plánujú aj nabíjacie stanice, ktoré si financujú v 100 percentnej výške sami. Ide o náklady na zaobstaranie samotnej nabíjačky, náklady súvisiace s elektrickou prípojkou, vymaľovaním parkoviska, betónovým základom či osadením stop stĺpikov. Napriek tomu je nabíjanie na ich elektrostaniciach bezplatné a bez nutnosti autentifikácie.
Okrem veľkých reťazcov do elektornabíjačiek investujú aj menšie lokálne prevádzky. Pred minuloročnou letnou sezónou sa zaviesť nabíjačky pre elektromobily rozhodlo aj vedenie koliby U dobrého pastiera v Čutkovskej doline. Nabiť auto si môže ktokoľvek, ale za poplatok. Aby návštevníkov motivovali k návšteve svojej reštaurácie, rozhodli sa pre kompromis - zákazníci si môžu sumu za nabíjanie znížiť podľa veľkosti ich účtu za jedlo. Ak teda v kolibe zaplatia stanovenú cenu za objednané jedlo, ich účet za energiu z elektronabíjačky bude o niečo nižší alebo budú mať túto službu bezplatne. Ako propagačný nástroj na zviditeľnenie firmy využili nabíjacie stanice v Kolibe Josu v Zuberci, no nabíjanie sprístupnili pre všetkých záujemcov, bez rozdielu, či ide o ich zákazníkov alebo nie.
Aký typ nabíjacích staníc zavádzajú firmy najčastejšie?
Nabíjacie stanice sú rôzne, majú viacero druhov konektorov a tie sú určené pre rôzne druhy elektromobilov. Jednotlivé nabíjačky sa rozlišujú práve rýchlosťou nabíjania. Základným rozdelením teda je AC (pomalé) a DC (rýchle) nabíjanie. Niektoré prevádzky zavádzajú skôr pomalšie nabíjačky, vďaka čomu môžu mať zákazníci motiváciu zotrvať v ich podniku dlhšie. Mnohí ale k obchodom alebo reštauráciám umiestňujú ich kombináciu. „Naše nabíjacie stanice sú vybavené tromi konektormi. Z nich sú dva DC na jednosmerný prúd s výkonom 50 kW a jeden AC na striedavý prúd s výkonom 43 kW. Vďaka rôznym typom konektorov sú nabíjacie stanice vhodné pre všetky elektrické vozidlá na trhu EÚ. Je možné aj nabíjanie dvoch vozidiel zároveň, cez jeden DC konektor a jeden AC konektor,“ vysvetľuje hovorkyňa obchodného reťazca Kaufland, Lucia Langová. Vozidlá sa týmto spôsobom nabijú do 80 % kapacity približne do pol hodiny, čo môžu využiť práve na nákup.
Len pre jednu z možností ku každej prevádzke sa rozhodla Billa. Tá k väčšine svojich predajní s nabíjačkami umiestnila po dve pomalšie, no minulý rok v Trnave a Trenčíne vybudovali rýchlonabíjacie stanice. Zákazníci nabíjajúci svoj elektromobil na nabíjačkách v Bille „tankujú“ zelenú energiu, nakoľko pôvod spotrebovanej elektriny pochádza z obnoviteľných zdrojov. Hoci je zvykom, že pri väčšine prevádzok umiestňujú podnikatelia dve nabíjačky, resp. umožňujú sa väčšinou nabíjať len dvom elektromobilom naraz, v jednej z bratislavských pobočiek Billa má dva stojany s dvomi nabíjacími konektormi. To znamená, že v jednom momente sa tu môžu nabíjať štyri elektromobily.
V kolibe U dobrého pastiera ponúkajú zákazníkom dva stojany s nabíjačkami vhodnými len pre elektromobily značky Tesla a jednu univerzálnu nabíjačku. V Kolibe Josu sa zasa rozhodli využiť dva rýchlonabíjacie konektory a jeden pomalší. Pri výbere sa riadili návrhom firmy, ktorá im nabíjacie stanice realizovala.
Odozva zákazníkov - aký záujem je o nabíjanie elektromobilov?
Majitelia nami oslovených prevádzok sa zhodujú, že odozvy zákazníkov na nabíjacie stanice sú pozitívne. Nakoľko však ide ešte o novinku, ktorá je len v začiatkoch, väčšina z nich ešte nemá údaje, či sa toto rozhodnutie odrazilo na väčšom počte zákazníkov alebo ich dlhšom zotrvaní v podniku. „Navýšenie počtu zákazníkov z dôvodu zavedenia stanice neevidujeme. Veríme však, že nám to pomáha v kladnej komunikácii s klientmi,“ informuje Peter Bačkor, riaditeľ zariadenia U dobrého pastiera. Presnejšie dáta poskytuje hovorkyňa spoločnosti Billa, Kvetoslava Kirchnerová: „Od spustenia tejto aktivity si na našich nabíjačkách nabili zákazníci svoj elektromobil viac ako 2800-krát. Spotrebovaná elektrina sa rovná cca 3 400 litrom benzínu alebo dieslu.“
Problémy pri zavádzaní nabíjačiek prevádzky nemali a svoje rozhodnutie vnímajú pozitívne. „Rozhodnutie bolo správne a urobili by ho opäť. Inštalácia bola bezproblémová a prevádzka je v poriadku. Služba je plne k dispozícii. Po nejakom čase budeme obnovovať náter na vyhradenom parkovacom mieste, ale túto činnosť považujeme za bežnú súčasť údržby,“ vysvetľuje riaditeľ zariadenia U dobrého pastiera.
Ako si vybrať nabíjaciu stanicu pre elektromobil, ale aj ako ju zaviesť do firmy, nájdete v článku Nabíjanie elektromobilov: ako zaviesť elektronabíjačku do firmy?.