Oskar Troplowitz (NIVEA)

Na niektoré mená z pomyselnej podnikateľskej „siene slávy“ sa časom zabudlo. Na výrobky, ktoré však tieto múdre hlavy vymysleli a uviedli na trh, sa zabudnúť nedá – obklopujú nás totiž každodenne. Presne toto je i prípad Oskara Troplowitza. Jeho maličkosť vám možno nič nepovie, no ak spomenieme značky Nivea či Labello... už jasnejšie? Poďte sa spolu s nami pozrieť na príbeh európskeho velikána, ktorý stojí za najväčšími kozmetickými „evergreenmi“.

Oskar Troplowitz sa narodil 18. januára 1863 v meste Gleiwitz (Gliwice) na území vtedajšieho Sliezska (dnes Poľsko, pozn.red.). Jeho rodičia Simon Ludwig a Agnes patrili k bohatým židovským rodinám, čo sa neskôr pre Oskara ukázalo ako výborná pozícia na štart podnikania. Tomu ale ešte predchádzalo rôznorodé štúdium. Najskôr to bolo gymnázium vo Vroclave, kam sa rodina presťahovala okolo roku 1870. Neskôr na naliehanie otca farmácia, ktorej sa Oskar venoval 3 roky. Štúdium však nedokončil a vybral sa do Nemecka do mesta Heidelberg, kde bola jeho ďalším osudom filozofická fakulta, umenie a neskôr aj doktorandské štúdium. Titul získal v roku 1888, no keďže rodina stále tlačila na jeho farmaceutickú kariéru, prišla na rad prax v lekárni u strýka Gustawa Mankiewicza v Poznani.

Článok pokračuje pod reklamou

Krátko po „povinnej jazde“ v rodinnej lekárni sa mladému Oskarovi naskytne možnosť kúpiť chátrajúci nemecký farmaceutický ústav. Jeho majiteľ Carl Paul Beiersdorf, po ktorom sa firma i volala, stratil v tej dobe syna (spáchal samovraždu, pozn.red.) a sám už podnik nechcel a uspokojivo ani nevedel ďalej viesť. Troplowitz teda firmu 1. októbra 1890 kúpil za finančnej pomoci rodiny a pustil sa do jej rozvoja. Expanzia na seba nenechala dlho čakať. Prvým väčším obchodným úspechom bola zubná pasta Pebeco, ktorá sa vo veľkých nákladoch vyvážala aj do USA. Firma mala v čase prevzatia vedenia mladým Troplowitzom 11 zamestnancov a jej zameranie nebolo nijak bližšie špecifikované. Oskar teda hľadal svoj osobný „next big“ produkt, ktorým by prerazil na trhu nielen doma, ale aj v zahraničí.

Práve v tej dobe sa dopočul o novinke menom eucerit, čo bol kozmetický a farmaceutický zázrak tej doby. Išlo o vynález chemika menom Isaac Lifschütz, ktorý dokázal spojiť vodu a olej do emulzie, ktorá bola základom pre modernú dobu kozmetického priemyslu. Troplowitz videl v tejto novinke potenciál, a tak sa rozhodol kúpiť celú eucerinovú továreň aj s patentom doktora Lifschütza a celou technológiou výroby. Keď k tomu prirátame účasť dermatológa menom Paul Gerson Unna, je ďalšie smerovanie Oskarovej spoločnosti takmer jasné. Najnovším prípravkom, ktorý mal predstavovať globálny ťah na bránu, mal byť o niekoľko rokov dovtedy chýbajúci produkt na trhu – jednoduchý krém na ruky a telo. Po dôkladných testoch v laboratóriách, nekonečnom kombinovaní vôní a finalizovaní produktu prichádza v decembri 1911 na trh dnes slávny krém Nivea. Meno dostal podľa latinského slova nivis (sneh, pozn.red.) a možno sa budete čudovať, ale jeho prvý obal bol žlto-zelený s bordúrou na okrajoch. Typická modro-biela kombinácia sa pridružila až v roku 1925, no s menšími obmenami si svoju silnú marketingovú stratégiu drží až dodnes. Modrá mala pritom symbolizovať harmóniu, priateľstvo a vernosť, biela zasa nevinnosť a čistotu. Je až prekvapivé, že takýto úspešný a čisto apolitický branding sa mohol zrodiť práve v dobách, kedy sa Európa zmietala v krutých vojnách a medzivojnových rokoch.

Úspech krému Nivea nenechal na seba dlho čakať. Stal sa hitom všetkých vrstiev, oboch pohlaví a všetkých vekových kategórií. Neostalo však iba pri kréme. Oskar Troplowitz nezaháľal a s novou emulgačnou zložkou priniesol na trh aj ďalšie dnes nemenej slávne produkty. Typickým príkladom je balzam na pery Labello (z latinčiny – pekné pery, pozn.red.) či ďalší vynález ešte pôvodnej firmy Beiersdorf AG – u nás už zľudovené slovo Leukoplast

Energický Oskar Troplowitz nebol však len šikovným lídrom, no i spravodlivým šéfom a mecenášom umenia. Vo svojej firme podporoval novinky ako platená dovolenka, materská dovolenka či 48-hodinový pracovný týždeň. Počas svojho života veľmi podporoval mladých nemeckých umelcov. Zomrel 27. apríla 1918 na mozgovú mŕtvicu. Posledný odpočinok našiel v rodinnej hrobke v Hamburgu. Jeho krém Nivea oslávil 100 rokov od uvedenia na trh a pán Troplowitz by na jeho úspech určite mohol byť právom hrdý...
Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Osobnosť Tomáša Baťu: s konkurenciou nesúťažil, bral ju ako partnera

Ako sa vlastnosti Tomáša Baťu odrazili v budovaní a úspechu jeho podniku?

Tomáš Baťa - geniálny podnikateľ, ktorého princípy a heslá inšpirujú dodnes

Len málokto z osobností našich dejín dokáže svojím životom inšpirovať súčasnú spoločnosť. Jedným z nich je bezpochyby podnikateľ Tomáš Baťa, ktorého princípy a heslá nasledujú biznismani ešte aj dnes.

Baťovské princípy podnikania ešte nevymreli. Ako si ich osvojili český a slovenský podnikateľ?

Stretli sme sa na podnikateľskej konferencii, ktorá približovala historický odkaz Tomáša Baťu. Slovák Rudolf Lukačka a Čech Libor Musil zanietene a s veľkým obdivom rozprávali o tom, k čomu ich velikán československého biznisu inšpiroval. Z Baťovho prístupu k podnikaniu by sa podľa nich mali učiť aj budúce generácie.

Čo sa od Baťu môže naučiť dnešný podnikateľ?

Ktoré princípy baťovského systému riadenia platia aj dnes a mnohí podnikatelia o nich netušia?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky