Stále viac stredoškolákov si uvedomuje, aké dôležité je rozširovať si vlastné obzory nielen v škole, ale aj mimo nej. Práve pre nich vznikol portál prostredoskolaky.cz, s ktorým spolupracuje aj Google.
Tomáš Zahradník mal počas strednej školy množstvo mimoškolských aktivít. Jedného dňa si spoločne s ďalšími dvomi podobne aktívnymi spolužiakmi povedal, že by stálo za to vytvoriť databázu týchto aktivít. Ich cieľom bolo inšpirovať a motivovať stredoškolákov, ktorí majú voľný čas a chcú ho užitočne vyplniť. Tak vznikol portál prostredoskolaky.cz. Tomáš odvtedy prešiel dlhú cestu – zodpovednosť za vzdelanie vzal do vlastných rúk a stredoškolských učiteľov vymenil za mentorov na vysokej škole. Zo svojimi skúsenosťami sa s nami rozhodol podeliť, vďaka čomu sa okrem iného dozviete, ako získať publicitu pre neziskový projekt, ako presvedčiť sponzorov alebo kde nájsť spolupracovníkov bez nároku na honorár.
Dočítal som sa, že si bol na strednej škole taký aktívny, že si kvôli množstvu mimoškolských aktivít radšej prešiel na individuálny študijný plán. Aké ťažké si bolo zvyknúť na voľnosť a s tým spojenú zodpovednosť za vlastné vzdelávanie a osobnostný rozvoj?
Prechod na individuálny študijný plán je dosť o sebadisciplíne. Človek sa musí krotiť, aby neprokrastinoval. Ja osobne som s tým problém nemal, práve naopak – po prechode naň bol môj program podstatne nabitejší ako predtým. Konečne sa mi ale uvoľnili ruky - robil som, čo som chcel a kedy som chcel. To bola moja hlavná motivácia. Aby som bol konkrétnejší: 2-krát do týždňa som na 4 hodiny navštevoval individuálne konzultácie s mojím mentorom na Českom vysokom učení technickom v Prahe. Tam som sa učil programovať a pracoval som na vlastnom projekte. Ďalej som jeden celý deň do týždňa strávil na Fyzikálnom ústave Akadémie vied ČR. Navštevoval som tiež fyzikálne prednášky a semináre na vysokej škole, veľa čítal a sledoval online kurzy.
Skrátka som sa snažil získaný čas rozumne investovať.
Ako do toho všetkého zapadá projekt prostredoskolaky.cz?
Spoločne s ďalšími dvomi spolužiakmi sme sa pred 3 rokmi rozhodli, že by bolo dobré vytvoriť databázu mimoškolských aktivít pre študentov v našom veku. Web sme mali hotový za niekoľko dní. Kúpili sme si šablónu Wordpressu za zhruba 40€, pridali obsah, nastavili dizajn a spustili ostrú prevádzku. Na tento web sme pridávali predovšetkým také aktivity, ktoré vyžadujú fyzickú prítomnosť žiaka. To malo u ľudí veľký ohlas, študenti sa začali zapájať stále viac. Za 3 roky od založenia si portál našiel veľký zástup priaznivcov. Náš blog číta denne 400 - 800 mladých ľudí.
Čo všetko môžu stredoškoláci na portáli nájsť a čo pre nich do budúcna chystáte?
Nájdu tam skutočne rôznorodé činnosti ako letné vzdelávacie programy, dobrovoľnícke aktivity, odborové sústredenia, celoštátne odborné súťaže, ale tiež online kurzy. Veľmi frekventovaný je tiež náš blog na témy ako osobnostný rozvoj, objavenie svojich silných stránok, efektívna argumentácia v každodennom živote či tipy na napísanie pôsobivého životopisu.
Aktuálne pracujeme na žiadosti o účasť v programe Erazmus, vďaka ktorému by sme sa dokázali prepojiť s aktívnymi stredoškolákmi zo zahraničia. Ďalej plánujeme vytvoriť vzdelávací kanál s návodmi na rôzne témy ako chémia alebo fyzika, ktorý by písali učitelia aj žiaci.
Prostredoskolaky.cz má medzi svojou cieľovou skupinou veľkú popularitu. Čím si vysvetľuješ, že sa vám podarilo osloviť toľko ľudí? Predsa len, venovať sa mimoškolským aktivitám často znamená vyjsť z vlastnej komfortnej zóny a obetovať svoj voľný čas.
Jedným z dôležitých faktorov nášho úspechu boli určite aj stretnutia na rôzne témy, ktoré pravidelne organizujeme v Prahe. Každý, kto sa ich zúčastní, vopred vie, že sa na nich stretne s inými aktívnymi stredoškolákmi. To na účastníkov pôsobí ako magnet. Okrem toho sme začali organizovať rôzne súťaže. Našou vlajkovou loďou je súťaž s názvom „Nejaktivnejší středoškolák“. V súťaži hľadáme žiakov, ktorí sa angažujú aj mimo školu – a je jedno, či sa venujú krasokorčuľovaniu alebo fyzikálnej olympiáde. Do posledného ročníka sa ich prihlásilo vyše 150. Tých naj z nich sme vybrali na základe kombinácie kritérií, akými sú pestrosť a množstvo mimoškolských aktivít, či dosiahnuté čiastkové úspechy v oblastiach, ktorým sa študenti aktívne venujú.
Pravidelné stretnutia, súťaže, blogy, budovanie obsahu – nečudo, že má dnes váš organizačný tím už 9 ľudí. Stojí to veľa námahy vybudovať tím ľudí, ktorí navyše pracujú bez nároku na odmenu?
Pravdupovediac sme ich ani veľmi presviedčať nemuseli, pretože každý z nich má silnú vnútornú motiváciu. Ak niekoho zháňame, stačí to zmieniť v newslettri – dostaneme aj 50 pozitívnych odpovedí. Tí, čo myslia dopredu, dobre vedia, že to síce robia zdarma, ale popritom sa veľa naučia a získajú tak cenné skúsenosti.
Prevádzkovať podobnú neziskovú organizáciu stojí okrem času aj peniaze – vám sa podarilo prehovoriť organizácie, akými sú Google, Nadace Karla Janečka alebo Institute Francais či Martina Romana z projektu Čtení pomáhá. Aké ťažké je získať podobných partnerov pre neziskovú organizáciu a ako ste ich presvedčili, aby Vás podporili?
Nájsť partnera bolo extrémne ťažké. Doslova. Navyše je to nikdy nekončiaci sa proces – každých 6 až 12 mesiacov začíname odznova. Pravdou je, že existuje veľa projektov, ktoré pomáhajú znevýhodneným skupinám. Na podporu tých talentovaných sa ale až tak veľmi nemyslí. To bol tiež náš hlavný argument – my pracujeme s talentami, v tom sme výnimoční medzi neziskovými organizáciami. Ďalej ich presvedčilo to, že podporujeme štúdium v zahraničí a organizujeme vzdelávacie akcie.
Kam putujú peniaze zo sponzoringu?
Peniaze zo sponzoringu investujeme predovšetkým do propagácie nášho vzdelávacieho kanálu, organizovania súťaže Nejaktivnější středoškolák a do Akadémie. V rámci Akadémie majú študenti možnosť zúčastniť sa kurzov na rôzne témy. Počas posledného ročníka z novembra 2015 sa nám napríklad podarilo prilákať spíkrov ako Lukáš Hrdlička (Softskills a prezentovanie), Ondra Potůček (Marketing a reklama) či Tomáša Zdechovského (Európska politika od A do Z).
Vráťme sa na záver ešte krátko k Tebe. Kam viedli Tvoje kroky po strednej škole? Myslíš si, že si vďaka svojim mimoškolským aktivitám našiel lepšie uplatnenie tiež v profesijnom živote?
Po strednej škole som nadviazal na to, čo ma bavilo počas nej: teda som sa naďalej zaoberal predovšetkým fyzikou, matematikou a informatikou. Rozhodol som sa ostať v Česku a pokračovať s naším projektom. Stal som sa študentom na Matematicko-fyzikálnej fakulte Univerzity Karlovej, kde ma to ale úprimne veľmi nenadchlo. Namiesto štúdia som sa vrhol na programovanie v rámci startupu Liftago (mobilná aplikácia na objednávanie taxíkov, pozn. autora). Neskôr som prešiel do spoločnosti SpaceKnow, ktorá sa zaoberá analyzovaním satelitných snímok. Svojim mimoškolským aktivitám dnes určite vďačím za to, kde som. Vďaka nim získa človek nielen zaujímavý zápis do životopisu, ale dokáže sa tiež lepšie rozhodnúť o svojom budúcom uplatnení, efektívnejšie a zmysluplnejšie sa učiť a v neposlednom rade určite pracovať na svojej osobnosti.