Tony Hsieh

Vo veku 24 rokov predal svoj prvý start-up Microsoftu za úctyhodných 265 miliónov dolárov. O niekoľko rokov neskôr predával ďalší úspešný start-up Amazonu. Ešte pred tridsiatkou si založil vlastný VC fond a začal písať knihy o tom, ako spraviť šťastných nielen zákazníkov, ale aj zamestnancov vo vlastnej firme. Jeho exoticky znejúce priezvisko i výzor upútajú na prvý pohľad. Mladý podnikateľ s charizmou menom Tony Hsieh.

Tony Hsieh (číta sa šei, pozn.red.) sa narodil 12. decembra 1973 v americkej Californii neďaleko mesta San Francisco. Bol najstarším z troch synov taiwanských imigrantov. Už od malička mu nevoňala práca pre niekoho iného a rodičia ho v tejto myšlienke podporovali. Dokonca tak nevídaným spôsobom, že synovi nebránili v detských pokusoch o podnikanie. Vo svojich deviatich rokoch si Tony vyskúšal svoj prvý „biznis“ - malú farmu s červíkmi. Podnikanie však nemalo dlhé trvanie, keďže ambicióznemu mladíkovi jeho červíky buď utiekli, alebo uhynuli. Ďalším už úspešnejším pokusom bol predaj originálnych gombíkov na objednávku. Mladučký Hsieh biznis rozbehol natoľko, že ho prestával stíhať, a tak ho posunul mladšiemu bratovi. Zarobené peniaze investoval do ďalšieho „obchodu“ - rozhodol sa predávať kúzla na objednávku vo forme magazínu. Tony však získal iba jednu jedinú objednávku, a tak si zakúsil aj horkú stránku podnikania.

Článok pokračuje pod reklamou

Skutočný podnikateľský život sa pre Tonyho začal až po 20-ke. Nastúpil na Harvard, kde získal bakalársky titul z informatiky. Následne sa z neho stal zamestnanec vo firme Oracle, kde ale kvôli nevyhovujúcej firemnej kultúre veľmi dlho nepobudol. Po odchode sa rozhodol začať svoj vlastný biznis. V roku 1996 sa zrodila internetová firma LinkExchange, ktorej hlavným poslaním bola inzercia. Na portáli ste mohli uverejnisť link na svoju stránku pod podmienkou, že banner LinkExchange na oplátku umiestnite na svoj web. Zafungovalo to a po 3 mesiacoch už bolo na stránke inzerovaných okolo 20 000 web stránok. O dva roky neskôr už to bolo 400 000 inzerentov a 5 miliónov unikátnych reklám zobrazených denne. Z mladého start-upu sa stala firma, o ktorú prejavil záujem dokonca Microsoft. Tony sa nechal zlomiť a firmu predal za 265 miliónov amerických dolárov. V dobe, keď sa tento predaj uskutočnil, mal mladý Hsieh iba 24 rokov...

Čo s toľkými peniazmi? Tony Hsieh aj so spoločníkom Alfredom Linom založili v mladom veku vlastný VC fond, ktorému dali meno Venture Frogs. Tony hľadal investičné príležitosti a jedného dňa si ďalšiu svoju osudovú takmer vymazal z odkazovača. Volal mu istý mladík menom Nick Swinmurn a zanechal mu odkaz o tom, že by chcel investíciu na predaj topánok cez internet. Tony už krútil hlavou a chcel odkaz z odkazovača vymazať, keď ho oslovila posledná informácia v odkaze. Nick uviedol, že v topánkovom biznise sa ročne otočí 40 miliárd dolárov a 5% z toho sa deje prostredníctvom objednávkových katalógov. Prečo teda nie aj cez internet? Hsieh sa nechal zlomiť a dal Swinmurnovi potrebnú investíciu. Vznikla značka Zappos.com (odvodené od španielskeho názvu pre topánky, pozn.red.), ktorej CEO sa stal samotný Hsieh. Bol to očividne dobrý krok, pretože online obchod na topánky a oblečenie začal poriadne prosperovať. Pôvodný zakladateľ Nick Swinmurn z firmy po istej dobe odišiel, no Tony ju rozvíjal skutočne naplno. Po 10-tich rokoch od založenia mala firma v roku 2009 ročné tržby okolo 1 miliardy amerických dolárov. A začal po nej poškuľovať Amazon... najväčší internetový obchod na svete. Tony nakoniec Zappos predal, no na firmu rozhodne nezanevrel. Práve naopak, jej existencia a pomery vo vnútri spoločnosti primäli Hsieha k napísaniu knihy Delivering Happiness (vyšla aj v českom preklade pod názvom Štěstí doručeno, pozn.red.) ktorá sa stala jednotkou v bestseller rebríčku časopisu New York Times.

Kniha a celkovo promo a hnutie okolo nej propaguje „šťastnú firmu“, teda firemnú kultúru charakterizovanú atribútmi ako priateľská, nápomocná, či zmysluplná. Tony dôležitosť pozitívneho prístupu ku klientom aj k zamestnancom vyjadruje nielen v knihe, ale aj na prednáškach a workshopoch, ktoré organizuje. Jeho filozofiou sú kvalitné a príjemné zákaznícke služby a fungujúca firemná kultúra, ktorej hlavným stavebným kameňom je šťastie, pohoda a rodinná atmosféra.

V súčasnosti ešte stále mladý Tony investuje do rozvojových aktivít a aktuálne aj do súkromnej leteckej spoločnosti. Fascinujúce na jeho príbehu je však napríklad to, že vždy tvrdil, že napriek jeho majetku najlepšie veci v jeho živote nemali s peniazmi nič spoločné...
Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Osobnosť Tomáša Baťu: s konkurenciou nesúťažil, bral ju ako partnera

Ako sa vlastnosti Tomáša Baťu odrazili v budovaní a úspechu jeho podniku?

Tomáš Baťa - geniálny podnikateľ, ktorého princípy a heslá inšpirujú dodnes

Len málokto z osobností našich dejín dokáže svojím životom inšpirovať súčasnú spoločnosť. Jedným z nich je bezpochyby podnikateľ Tomáš Baťa, ktorého princípy a heslá nasledujú biznismani ešte aj dnes.

Baťovské princípy podnikania ešte nevymreli. Ako si ich osvojili český a slovenský podnikateľ?

Stretli sme sa na podnikateľskej konferencii, ktorá približovala historický odkaz Tomáša Baťu. Slovák Rudolf Lukačka a Čech Libor Musil zanietene a s veľkým obdivom rozprávali o tom, k čomu ich velikán československého biznisu inšpiroval. Z Baťovho prístupu k podnikaniu by sa podľa nich mali učiť aj budúce generácie.

Čo sa od Baťu môže naučiť dnešný podnikateľ?

Ktoré princípy baťovského systému riadenia platia aj dnes a mnohí podnikatelia o nich netušia?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky