Úspešných príbehov, ako sa firmám podarilo expandovať do zahraničia alebo rozšíriť svoje zahraničné aktivity práve pomocou internetu, sú stovky. Internet odbúrava hneď niekoľko zásadných prekážok, ktoré by inak odradili spoločnosti zaoberať sa obchodom mimo Slovenska. Možnosti a nástroje, ako využiť potenciál internetu a hlavne Google pri expanzii na nové trhy, sme už zhrnuli v predchádzajúcich článkoch a prirodzene asi najvýkonnejší smer je využitie PPC reklám v systéme Google AdWords. Úspešných príkladov je k dispozícii od Google hneď niekoľko.
Cloggs - eshop s topánkami expanduje na ďalšie trhy
World of books - knihy do celého sveta
Purely Gadgets - elektronické hračky bez hraníc
Arena flowers - aj kvetiny sa dajú predávať medzinárodne
Česko ako prirodzený trh na expanziu
Veľa slovenských firiem berie Českú republiku ako prirodzený trh pre svoju najbližšiu expanziu a samozrejme, že to platí aj naopak. V online prostredí je rozhodovanie ešte jednoduchšie, príbuznosť jazykov, jednoduchá logistika a možnosť integrovať podporu zákazníkov do jedného miesta robia z Česka ideálny trh. Sila konkurenčného prostredia je samozrejme už na inú debatu.
Podobne aj vo VISIBILITY máme viacero klientov, ktorí sa snažia minimálne pomocou online kanálov operovať na oboch trhoch. Jedným príkladom za všetky by mohla byť česká vysoká škola London International Graduate School (LIGS), ktorá má síce svoje sídlo v Prahe, ale ponúka rôzne možnosti vyššieho vzdelávania aj v online podobe, čím sa im otvoril prakticky ktorýkoľvek trh.
Pre Slovensko teda LIGS vytvorilo slovenskú verziu webu www.ligschool.sk, nasledovala nami riadená PPC kampaň v systéme Google AdWords s mesačným rozpočtom 300 EUR. Za menej ako 10 mesiacov a s celkovým PPC rozpočtom približne 2800 EUR sa škole podarilo získať takmer 30 slovenských študentov pre svoje online štúdium. Pre porovnanie jedno celé online MBA štúdium stojí takmer 4000 EUR. Efekt PPC kampane na zahraničnom trhu bol pre LIGS teda nespochybniteľný.
Samozrejme do rozpočtu celého PPC projektu treba zahrnúť aj poplatok za správu kampane, ktorý sa platí agentúre, ten sa štandardne pohybuje na úrovni 10-15% z preinzerovaného rozpočtu alebo na základe fixnej dohody. Viac o možnostiach odmeňovania agentúr sa dozviete v nasledujúcom videu:
Pridanou hodnotou agentúry väčšinou býva práve znalosť lokálneho trhu a skúsenosti s podobnými kampaňami. PPC reklama na Google nie len o tom nahodiť ju a spustiť, konkurencia sa neustále mení, tak isto je potrebné optimalizovať skladbu kľúčových slov či štruktúru kampaní, v neposlednom rade treba dôkladne nastaviť meranie konverzií.
Konkrétne pri projekte pre LIGS sa implementoval aj takzvaný remarketing, teda cielené zobrazovanie PPC reklám len ľuďom, ktorí už na stránke LIGS boli a neurobili definovanú konverziu. Takáto forma PPC reklamy býva častokrát niekoľkonásobne efektívnejšia, keďže ľudia už raz na webe boli, sú oboznámení s jeho ponukou a značkou a je už len otázka času, kedy konverziu naozaj urobia.
Naplno sa taktiež prejavili aj regionálne rozdiely, ktoré ale skôr súviseli s ponukou kurzov na stránkach LIGS. Na Slovensku mali najvyššie konverzie práve online MBA kurzy, v Čechách konvertovali vo väčšej miere aj prezenčné formy štúdia.
Samozrejme PPC reklamy na Google nie sú jediná forma možnosti expanzie do zahraničia a ideálny ekonomický efekt väčšinou klient dosiahne synchronizáciou viacerých online predajných kanálov, PPC reklamy však zostávajú aj naďalej jedna z najefektívnejších foriem online reklamy vôbec.