Firmy hľadajú nových zamestnancov obvyklými spôsobmi, no tie niekedy nestačia. Všeobecné inzercie, alebo prvoplánové kampane tých najtalentovanejších kandidátov často obídu. Kreatívne náborové kampane však prinášajú firmám možnosť priblížiť sa kandidátom vskutku originálnymi spôsobmi.
Vždy platí, že náborová kampaň musí byť čo najbližšie človeku, ktorého firma hľadá. To znamená, že zamestnávateľ aj zamestnanec musia rozprávať „rovnakým jazykom“. Iné špecifiká využívajú IT firmy a iné tie výrobné. Náborové aktivity však nesmú byť nudné, ak firma hľadá ľudí s nezvyčajným myslením, zručnosťami a schopnosťami. Vtedy na všetky tradičné a doteraz zaužívané možnosti rovno zabudnite.
Medzi kreatívne spôsoby hľadania zamestnancov patria skryté správy, hádanky, netypické súťaže, alebo tzv. „guerilla“ kampane. Priblížime si 12 najkreatívnejších kampaní, akými chceli firmy do ich radov prilákať talentovaných zamestnancov.
Skryté správy
Skryté správy alebo popisy práce pomáhajú firmám priblížiť sa ku kandidátom v nečakaných situáciách. Sú dobrým spôsobom, ako sa spojiť s cieľovým trhom, ak sú títo kandidáti zamestnaní u konkurencie. Ide o veľmi nákladovo efektívny spôsob kampaní.
VOLKSWAGEN – Skrytá inzercia
Nemecká automobilka potrebovala skúsených mechanikov. Volkswagen distribuoval poškodené vozidlá do servisov po celom Nemecku, pričom na jeho podvozok nalepil pracovnú inzerciu. Táto aktivita pomohla spoločnosti získať mnoho zamestnancov a získať značku inovatívneho zamestnávateľa.
IKEA Austrália – Kariérne inštrukcie
Švédska nábytkárska spoločnosť sa v Austrálii rapídne rozrastala. Pre jej nový obchod potrebovala stovky nových zamestnancov. Nemusela sa však dívať ďaleko a zacielila na vlastných zákazníkov. IKEA jednoducho umiestnila do každého predaného produktu jednu A4 – set inštrukcií, ako zostrojiť svoju kariéru. Zákazníci si túto inzerciu spolu s produktom tým pádom doniesli priamo domov. Kampaň zacielil práve na tých, ktorí značku milujú a vytvorila úplne nový komunikačný kanál. Cena? 0 $. Výsledok? 4 285 žiadostí a 280 nastúpených kandidátov. Jednoduché a účinné.
MATSUSHITA ELECTRIC – Inzercia vo výškach
Táto firma skutočne vie, ako sa odlíšiť. Pracovnú ponuky pre elektrikárov zavesila rovno na elektrické stĺpy vo výške piatich metrov. Dobré miesto na vyhľadanie správnych kandidátov.
SHIELD SECURITY – Skener
Aj táto spoločnosť umožnila ponuku práce vidieť iba vyvoleným. V snahe získať bezpečnostných pracovníkov, umiestnila do kufríkov svojich zamestnancov kovový nápis, ktorý vedeli prečítať len zamestnanci obsluhujúci skener na letiskách či v biznis centrách. Kampaň sa stretla s veľkým úspechom. S nákladom 5 000 švajčiarskych frankov získala Shield Security osem vysokokvalifikovaných pracovníkov v priebehu dvoch mesiacov.
RED 5 STUDIOS – Personalizovaný iPOD
Red 5 súperilo s väčšími softvérovými firmami o rovnakých kandidátov. Museli preto rozmýšľať inak. Vybrali si 100 „vysnených“ kandidátov (všetci zamestnaní v konkurenčných firmách), využili sociálne médiá, aby sa o nich dozvedeli čo najviac informácií a každému zaslali personalizovaný iPod s nahratým odkazom od ich riaditeľa. Ten v nej spomína kandidátovu predchádzajúcu prácu a pozýva ho, aby sa uchádzal o prácu v jeho firme. 90 zo 100 kandidátov reagovalo a traja napokon zmenili prácu kvôli Red 5.
Hádanky
Komplexné hádanky sú unikátnym spôsobom, ako vzbudiť záujem u cieľovej skupiny kandidátov a vzhľadom na ich zložitosť odfiltrovať iba tých najlepších.
GOOGLE – Tajomný billboard
V roku 2004 sa v Sillicon Valley objavil billboard, ktorý hneď vzbudil pozornosť formou matematickej hádanky. Ktokoľvek dostatočne zručný sa neskôr dostal na web 7427466391.com, kde ho čakali ďalšie výzvy. Po ich splnení dostali takúto informáciu: „Dobrá práca. Gratulujeme. Dostali ste sa až k Google Labs a sme radi, že ste tu. Jedna vec, ktorú sme sa naučili, keď sme budovali Google je, že je jednoduchšie nájsť to, čo hľadáte, ak Vás to nájde samo. Čo hľadáme, sú najlepší inžinieri na svete. A vy tu práve ste.” Google týmto odfiltroval tých najzručnejších inžinierov, ktorí mali záujem o riešenie zložitých hádaniek – črta, ktorú si Google veľmi váži.
GOOGLE – Výzva pre vyvoleného
Americký programátor Max Rosett pracoval na svojom projekte, a keď vo vyhľadávači Google zadal kľúčové slová súvisiace so zastaraným programovacím jazykom Pyhton, spočiatku sa nič nestalo. Ďalej pokračoval v štúdii materiálov, až mu vyskočilo okno: „Hovoríš našim jazykom. Chceš výzvu?“. Max akceptoval výzvu a skončil na podstránke Google, ktorá sa podobá na operačný systém Unix. Max dostal programátorskú úlohu a set inštrukcií. V priebehu dvoch týždňov úlohu splnil a čoskoro bol kontaktovaný náborármi Googlu.
Súťaže
Firmy môžu podporiť entuziazmus pre hľadané pozície už len tým, že vplývajú na prirodzenú ľudskú súťaživosť. Ak sú súťaže dostatočne zaujímavé, môžu sa ľahko stať virálne.
MASTERCARD – Hľadáme stážistov
Využitím hashtagu #internswanted, Mastercard Canada poskytla vysokoškolákom šancu súperiť o miesto stážistov práve na sociálnych sieťach. Kandidáti posielali svoje nápady na produkt, aplikáciu alebo techniku, ktorou by firme pomohli pohnúť sa smerom k bezhotovostnej budúcnosti. Súťažiaci boli hodnotení podľa počtu lajkov a zdieľaní. Mastercard získal 532 kvalifikovaných kandidátov a musel rozšíriť svoj program stážistov.
LEGO – Super tvorca
Rôzne pozície vyžadujú rôzne zručnosti, ale aké vyžaduje profesionálny tvorca LEGO figúrok? Lego si kládlo túto otázku a odpoveď priniesol súťažný formát. Súťažiaci mali limitovaný čas, aby predstavili svoju kreativitu a talent pri tvorbe čo najlepších modelov z LEGA. Súťaž mala tri vyraďovacie fázy, každá pred živým publikom. Víťaz finále bol do firmy prijatý rovno na mieste.
Guerilla
Guerilla marketing spočíva v poskytnutí kreatívneho obsahu nekonvenčným spôsobom. Ak ho navyše umiestnime do online sveta, môže byť veľmi široko zdieľaný. A ak je ešte aj schopný prilákať vhodných kandidátov, ktorí inak nereagujú, je to zaujímavá stratégia. Akýkoľvek guerilla prístup musí byť extrémne kreatívny.
UNCLE GRAY – Fortress 2
Dánska agentúra Uncle Grey nevedela nájsť front-end developerov cez štandardné kanály. Aby sa priblížila k svojmu cieľovému publiku, použila populárnu online hru Fortress 2. Firma uzavrela sponzorské dohody s najlepšími hráčmi, ktorí sa stali ambasádormi značky v hre, distribuovali postery a promovali náborový web firmy. Do týždňa Uncle Grey získal viac ako 50 žiadostí a vyhľadal si ideálnych kandidátov.
Švédska armáda – Koho to zaujíma?
Švédska armáda uskutočnila štvordňový naživo vysielaný sociálny experiment, aby zvýšila povedomie a získala nových regrútov. Aby sa vytvoril zmätok, do centra Štokholmu bol umiestnený neoznačený čierny box. Potom, každú hodinu, niekto do boxu vošiel cez uzamykateľný vstup bez akýchkoľvek informácii alebo inštrukcií. Z miestnosti bol vysielaný živý prenos, ktorý sa stal okamžite diskutovanou témou na sociálnych médiách. Osoba mohla opustiť box iba vtedy, ak si je akýkoľvek neznámy okoloidúci ochotný vymeniť s ním miesto. Kampaň, nakoniec so 74 účinkujúcimi, bola na národnej úrovni extrémne populárna. Švédska armáda mala ambíciu zacieliť na 4300 aplikantov na 1430 pozícii. Výsledok? 9930 žiadostí.
Inšpirácia z histórie
Príklady úspešných kampaní rozhodne nie sú viazané na moderné výdobytky techniky. Náborári sa môžu učiť od historických kampaní mnoho.
ERNEST SHACKLETON – Expedícia na Antarktídu
Jeden z najlepších inzerátov na svete. Cieľová skupina bola vskutku zvláštna – tí, pre ktorých je sláva viac ako bezpečnosť. „Hľadajú sa muži na nebezpečnú cestu. Nízke mzdy, veľká zima, mnoho mesiacov kompletnej tmy, neustáleho nebezpečia, bezpečný návrat otázny. Sláva a česť v prípade úspechu – Ernest Shackleton.“
Bonus – najúspešnejšia kampaň v histórii
Čo by to bol za rebríček bez víťaza? Opäť musíme načrieť do dávnejšej histórie.
LORD KITCHENER – Británia Ťa potrebuje!
Ikonický obraz I. Svetovej vojny. Tento poster od Lorda Kitchenera bol skvelým nástrojom vojnovej propagandy. Bol súčasťou masívnej kampane britskej armády a pomohol jej získať neuveriteľný 1 milión nových regrútov. V septembri 1914, v mesiaci kedy inzercia Lorda Kitchenera uzrela svetlo sveta, získala britská armáda vôbec najväčší počet nových regrútov počas celej vojny. Imidž a slogan britského generála vojny neskôr inšpiroval aj ďalšie krajiny, od Sovietskeho zväzu až po USA, kde tento motív poznáme pod americkým „Strýčkom Samom“.
Zdroj: Social Hire, Skill Roads, Awara, Beamery