Ak sa zamestnávateľ pri hľadaní nového zamestnanca rozhodne ísť cestou inzercie na pracovných portáloch, základnou otázkou ostáva, kde tak urobiť, aby inzerát zasiahol vhodnú cieľovú skupinu kandidátov na pracovné miesto.
Pri slovnom spojení „najlepší pracovný portál“ sa na webe objavia desiatky rôznorodých výsledkov. Je nutné poznamenať, že na našom trhu ide vo veľkej väčšine o portály, ktoré využíva máloktorý zamestnávateľ a logicky aj máloktorý kandidát. S výnimkou gigantov ako Profesia.sk je úspešnosť väčšiny z nich minimálna, až nulová.
Ako na prvý pohľad odhadnúť dobrý / zlý pracovný portál?
Základným ukazovateľom je počet ponúk od zamestnávateľov. Čím ich je menej, tým menej bude aj reakcií kandidátov. Ak si hľadáte prácu a narazíte na pracovný portál, ktorý ponúka málo ponúk, alebo neadekvátne profesie, jednoducho ho zavriete aj vy sami.
Čím menej ponúk zamestnávateľov, tým menej kandidátov.
Ak firma uvažuje o inzercii na portáli, ktorý predtým nevyužívala, stačí na utvorenie relatívne objektívneho pohľadu na jeho návštevnosť aj letmý pohľad na rozsah a aktuálnosť pracovných ponúk v tom-ktorom regióne.
Druhým ukazovateľom popularity pracovných portálov je cena. Ruka v ruke s možnosťou uverejniť na niektorých pracovných portáloch inzerciu zdarma sa objavujú aj nekorektní zamestnávatelia s pochybnými inzerátmi, v ktorých spoločnosti renomované firmy byť nechcú. Dôsledkom je, že tie pracovné portály, kde sa inzeruje zdarma, nenavštevuje toľko potenciálnych kandidátov a stratégia samotného pracovného portálu je skôr prilákať zamestnávateľov. Kvalita „relevantných“ kandidátov z vyššie menovaných dôvodov má ďaleko od ideálu, preto väčšinu z týchto portálov nemožno považovať za primárne. Sú skôr vhodné na sekundárne inzercie, t.j. na prilákanie doplnkových kandidátov, ktorí nereagujú na primárne inzeráty pri väčších náboroch, či na zvyšovanie povedomia o zamestnávateľskej značke formou inzerátov na viacerých stránkach.
Na pracovné portály by sa mala firma pozerať očami kandidáta a opýtať sa otázku, čo mu portál ponúka. Má nejaké doplnkové služby? Dajú sa v ňom ľahko filtrovať ponuky? Ponúka možnosť vytvoriť elektronický životopis? Sú pracovné ponuky aktuálne a je ich dosť?
Najvyužívanejším pracovným portálom na Slovensku je neohrozene Profesia.sk
Nie, inzercia na platených portáloch ako www.profesia.sk, nevyšla z módy. Podľa prieskumu webu www.platy.sk si zhruba dve pätiny ľudí hľadá prácu práve prostredníctvom ponúk z pracovných portálov. Podľa tohto prieskumu, zatiaľ čo ľudia s vysokoškolským vzdelaním využívajú na hľadanie práce pracovné portály, ľudia so stredoškolským vzdelaním bez maturity sa vo väčšej miere spoliehajú na odporúčania od známeho.
Akým spôsobom sa vám podarilo nájsť si prácu?
Plat do 600 eur v hrubom | Plat od 1500 - 1800 eur v hrubom | |||||
SK | HU | CZ | SK | HU | CZ | |
Odporučenie rodiny alebo známeho | 38 % | 36 % | 39 % | 23 % | 26 % | 26 % |
Sociálne siete | 7 % | 7 % | 8 % | 4 % | 9 % | 5 % |
Pracovný portál | 34 % | 30 % | 35 % | 50 % | 45 % | 50 % |
Kontakt ešte zo študentských čias | 9 % | 12 % | 8 % | 13 % | 12 % | 10 % |
Zdroj: Platy.sk, Platy.cz, Fizetesek.hu
Slováci teda naďalej využívajú pracovné portály ako Profesia.sk ako štandardný spôsob hľadania práce a tak je prítomnosť firmy na tomto webe takmer samozrejmosťou.
Stredoškoláci dajú na odporúčania známych, vysokoškoláci využívajú pracovné portály.
Veľkou výhodou trhových lídrov, akým je Profesia.sk, je databáza uchádzačov o zamestnanie, ktorej prístup je ďalšou platenou službou webu, či možnosť využiť ďalšie analytické funkcie.
Druhým najnavštevovanejším portálom je produkt spoločnosti Zoznam.sk – pracovný portál www.kariera.sk. Pri ponukách brigádnických prác sú zaujímavé pracovné portály cieliace na študentov a rôzne spôsoby ponúkajú aj samotné školy a univerzity. Pri nižších pozíciách môže fungovať aj praca.bazos.sk, či portál Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny www.istp.sk. Ten je zaujímavý aj v prípade, ak firma plánuje najať cudzinca. Úrad práce totiž vyžaduje inzerovať ponuku na jeho webe a nástenkách po dobu 30 dní predtým, než vôbec dovolí spustiť proces prípravy pracovného povolenia pre cudzieho štátneho príslušníka. V prípadoch, kedy zamestnávateľ očakáva, že voľnú pozíciu napr. kvôli jazykovým požiadavkám neobsadí občanom SR, je dobré inzerovať na stránkach úradu práce preventívne už predtým. Po ukončení výberového procesu potom nie je potrebné čakať ďalší mesiac na výsledky hľadania kandidáta cez úrad práce.
Zmení LinkedIN svet pracovných portálov? Ako zachytiť budúce trendy?
Čím sú hľadané pracovné pozície viac špecializované, tým menej fungujú štandardné spôsoby inzercie. Netreba sa v tom prípade vyhovárať na to, že Profesia.sk už nefunguje, ale hľadať iné spôsoby a ak inzerovať, iba tam, kde sa pohybuje cieľová skupina firmy. Typickým príkladom je trh v oblasti IT technológií, kde firmy inzerujú viac menej už iba z princípu budovania zamestnávateľskej značky a aby urobili promo ich projektom. Špecialisti vo svojom fachu totiž kvôli enormne vysokému dopytu o ich služby na akékoľvek ponuky touto formou nereagujú a je potrebné ich oslovovať inou formou, napr. na LinkedINe, alebo cez špecializované portály ako www.techloop.io, ktorý zabúda na zažité fungovanie v štýle – zverejním ponuku práce -> čakám na záujemcov. Napr. LinkedIN tvrdí, že tento spôsob hľadania práce upadne postupne do zabudnutia a jediná cesta smerom do budúcnosti je identifikovať vhodných kandidátov a cielene ich oslovovať. Títo kandidáti sú väčšinou pasívni, t.j. nepotrebujú si aktívne hľadať prácu, ale veľké percento z nich dokáže reagovať na zaujímavú ponuku, ak ju dostanú. V takom prípade je potrebné ich cielene oslovovať napr. na www.linkedin.com formou osobných správ. „Headhunting“ ako forma tzv. „lovenia hláv“ vo svojej podstate už nie je iba doménou manažérskych pozícií, ale aj pozícií špecialistov a všeobecne kandidátov, ktorých je vo svojom fachu málo, alebo je po nich obrovský dopyt. Veľké spoločnosti považujú prezenciu ich firiem na LinkedINe za samozrejmosť a venujú sa marketingu značky ako takej. Výnimkou nie sú ani pracovné pozície odprezentované formou videa, či neformálnymi slovami priameho nadriadeného. LinkedIN takisto ponúka možnosť klasickej inzercie, ktorá je však na naše pomery pomerne drahá a nemusí byť vždy efektívna.
Podobne ako LinkedIN, na pasívnych kandidátov cieli tiež www.jobangels.co. Tento portál stojí na populárnych referenčných programoch. Tie firmy dnes bežne využívajú na odmenu interným zamestnancom pri úspešnom odporučení nového kolegu. Jobangels priniesol túto funkcionalitu na externý trh, kde sa tzv. „Job anjelom“ môže stať každý, kto v rámci svojej siete zdieľa pracovnú ponuku a tým aj odporučí firme úspešného kandidáta a získa pre seba stanovenú odmenu v stovkách, či tisícoch EUR. Okrem toho ponúka firmám nekonvenčné spôsoby prezentácie formou digitálneho obsahu ako fotky a videá. Medzí ďalšie nové platformy patrí tiež www.inhiro.com, ktorý sa pýši unikátnou schopnosťou vyhľadávania kandidátov a inzerciou pracovných miest na viac než 50 portáloch. Patrí k tým progresívnejším projektom, ktorý má priniesť väčšiu funkcionalitu a možnosti, než tradičné pracovné portály.
Kde inzerovať? Rady na záver
- Kým na Slovensku vládne www.profesia.sk, v ČR napr. www.jobs.cz. Iný kraj, iný mrav.
- Zvážte prítomnosť firmy na LinkedINe kvôli oslovovaniu pasívnych kandidátov.
- Pri hľadaní špecializovaných pozícií, navštevujte špecializované weby (napr. IT, umelci, grafici, brigádnici, študenti a pod).
- Sledujte budúce trendy. Portál, ktorý je dnes na dne, môže byť o mesiac na výslní.