Ak pri svojom podnikaní používate automobil, musíte v januári podať daňové priznanie a zaplatiť daň z motorových vozidiel. Daň z motorových vozidiel patrí medzi miestne dane, ktoré sú platené do rozpočtu vyšších územných celkov (VÚC). Túto daň upravuje zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov.
Daňovník, predmet dane, základ dane a sadzba dane z motorových vozidiel
Daňovníkom je fyzická osoba alebo právnická osoba, alebo ich organizačná zložka zapísaná do obchodného registra, ktorá je presne vymedzená v §85 zákona č. 582/2004 Z.z. Predmetom dane z motorových vozidiel je motorové vozidlo a prípojné vozidlo kategórie M, N a O, ktoré sa používa v Slovenskej republike na podnikanie alebo na činnosti, z ktorých plynúce príjmy sú predmetom dane z príjmov.
Vozidlom kategórie M, N a O sa rozumie:
M (M1, M2, M3) - motorové vozidlá najmenej so 4 kolesami určené na dopravu osôb.
N (N1, N2, N3) - motorové vozidlá najmenej so 4 kolesami určené na prepravu tovaru.
O (O1, O2, O3, O4) - prípojné vozidlá (vrátene návesov).
Základom dane pri osobnom automobile je zdvihový objem motora v cm3 a pri úžitkovom vozidle a autobuse ich celková hmotnosť v tonách a počet náprav.
Sadzby dane z motorových vozidiel pre jednotlivé kategórie vozidiel sú stanovené vyššími územnými celkami všeobecne záväznými nariadeniami, ktoré nájdete na internetových stránkach jednotlivých samosprávnych krajov. Všetky všeobecne záväzné nariadenia upravujúce daň z motorových vozidiel za rok 2011 podľa krajov nájdete tu.
Sadzba dane pre vozidlo používané v rámci návesovej jazdnej súpravy (ťahač a náves) podľa celkovej hmotnosti a počtu náprav uvedených v dokladoch vozidla, osobitne pre ťahač a osobitne pre náves; vozidlo sa z hľadiska určenia sadzby dane zaradí do najbližšej nižšej daňovej skupiny, než do akej by patrilo podľa celkovej hmotnosti uvedenej v dokladoch vozidla, osobitne ťahač a osobitne náves.
Informácie o podávaní daňového priznania k dani z motorových vozidiel za rok 2019 nájdete v článku Daňové priznanie k dani z motorových vozidiel za rok 2019, ako aj sadzby dane v článku Sadzby dane z motorových vozidiel za rok 2019 alebo informácie a zmeny v dani z motorových vozidiel v článku Daň z motorových vozidiel za rok 2019 a zmeny v dani z motorových vozidiel od 1.1.2020.
Zistenie údajov na určenie základu dane a sadzby dane z motorových vozidiel v technickom preukaze vozidla
Pri výpočte dane z motorových vozidiel vychádzame z údajov uvedených v jednotlivých riadkoch technického preukazu vozidla. Pre správne určenie aký základ dane budeme používať pri výpočte dane pre dané vozidlo je dôležitý riadok 2 J Kategória.
V prípade že v riadku 2 J máme uvedenú kategóriu M1 – ide o osobný automobil a základom dane je zdvihový objem motora v cm3, ktorý nájdeme v riadku 14 P.1 Zdvihový objem valcov (v cm3)
V prípade že v riadku 2 J máme uvedenú kategóriu M2, M3, N1 až N3, O1 až O4 – ide o úžitkový automobil, autobus resp. prípojné vozidlo (vrátane návesu) a základom dane je celková hmotnosť vozidla v tonách a počet náprav. Údaje o celkovej hmotnosti vozidla nájdeme v riadku 32 F.1 Najväčšia prípustná celková hmotnosť (v kg) a údaje o počte náprav v riadku 39 L Počet náprav. Osobitý prípad sa uplatňuje pre návesové jazdné súpravy kedy sa celkovou hmotnosťou jednotlivého vozidla rozumie numerický súčet hmotností pripadajúcich na jednotlivé nápravy, ktoré zistíme z riadku 33 N Najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu (v kg) osobitne pre ťahač a osobitne pre náves, počet náprav ťahača a návesu taktiež zistíme z riadku 39 L Počet náprav.
Znížené sadzby dane z motorových vozidiel pre vozidlá plniace normy EURO 3, resp. EURO 4 a 5
Takmer všetky samosprávne kraje (okrem Bratislavského a Prešovského) uplatňujú vo svojich všeobecne záväzných nariadeniach (VZN) znížené sadzby pre úžitkové vozidlá (kategórie M2, M3, N1 až N3, O1 až O4) plniace limity noriem EURO 3, 4 a 5
Pre určenie zníženej sadzby sa rozumie:
- vozidlom EURO 3 – vozidlo vyrobené po 1.1 2000, u ktorého daňovník preukáže splnenie normy,
- vozidlom EURO 4 a 5 – vozidlo vyrobené po 1.10. 2006, u ktorého daňovník preukáže splnenie normy
Splnenie normy sa preukazuje údajmi z technického preukazu riadok 49 V.9 Emisie ES/EHK. Ak tento údaj z nejakého dôvodu technický preukaz neobsahuje môže byť norma preukázaná certifikátom od výrobcu/importéra vozidla v ktorom bude deklarované splnenie príslušnej normy EURO. Prehľad noriem uvádzaných v technických preukazoch nájdete TU.
POZOR! Nové čísla účtov daňových úradov
Nezabudnite, že od 1.1.2012 sa menia čísla účtov daňových úradov! Každá platba po 1.1.2012 už musí byť označená po novom. Súčasťou čísla účtu je aj tzv. identifikátor, ktorý bude predstavovať číslo účtu daňového subjektu. Oznámenia o identifikátoroch bude správca dane zasielať v priebehu mesiaca december 2011 poštou. Viac o zmenách v číslach účtov daňových úradov od 1.1.2012 sa dočítate v článku "Ako budeme uhrádzať dane od 1. 1. 2012"
Príklad na výpočet dane z motorových vozidiel pre osobný automobil využívaný celý rok
Podnikateľ – živnostník využíva pri svojej podnikateľskej činnosti automobil Škoda Fábia, 1,4 MPI rok výroby 2004.
Podľa technického preukazu je vozidlo kategórie M1. Z uvedeného vyplýva že základom dane bude zdvihový objem valcov v cm3, ktorý je 1380 cm3.
Daňová povinnosť za rok 2011 je podľa jednotlivých VÚC nasledovná:
VUC | BA | BB | NR | TN | TT | KE | PO | ZA |
Sadzba dane | ||||||||
za rok 2011 | 121,77 € | 108,05 € | 112,82 € | 109,53 € | 117,57 € | 113,19 € | 99,58 € | 135,10 € |
za rok 2012 | 121,77 € | 108,05 € | 124,10 € | 117,00 € | 117,57 € | 113,19 € | 111,53 € | 135,10 € |
nárast oproti roku 2011 | 0,00% | 0,00% | 10,00% | 6,82% | 0,00% | 0,00% | 12,00% | 0,00% |
V prípade že by podnikateľ – živnostník dňa 20. 8.2011 predal svoj automobil daňovú povinnosť by vypočítal ako alikvotnú časť ročnej sadzby dane takto:
daňová povinnosť = počet mesiacov používania automobilu na podnikanie x (ročná sadzba dane/12)
Daňová povinnosť za rok 2011 by bola v tomto prípade nasledovná:
VÚC | BA | BB | NR | TN | TT | KE | PO | ZA |
Ročná sadzba dane | 121,77 € | 108,05 € | 112,82 € | 109,53 € | 117,57 € | 113,19 € | 99,58 € | 135,10 € |
Daň za rok 2011 | 81,18 € | 72,03 € | 75,21 € | 73,02 € | 78,38 € | 75,46 € | 66,38 € | 90,06 € |
Daň sa zaokrúhľuje na eurocenty nadol (§ 101 zákona 582/2004 Z.z.)
Príklad na výpočet dane z motorových vozidiel pre osobný automobil využívaný iba časť roka
Spoločnosť s ručením obmedzeným vlastní automobil Škoda Oktávia 1.9 TDI, rok výroby 2009, ktorý využíva ako služobné vozidlo.
V technickom preukaze je uvedená kategória vozidla N1. Základom dane bude celková hmotnosť vozidla v tonách a počet náprav. V riadku 32 TP je celková hmotnosť vozidla 1935 kg a v riadku 39 počet náprav 2. Vozidlo zároveň spĺňa normu EURO 4.
Výška daňovej povinnosti za rok 2011 podľa jednotlivých VÚC:
VÚC | BA | BB | NR | TN | TT | KE | PO | ZA |
Sadzba dane | ||||||||
za rok 2011 | 134,37 € | 97,59 € | 138,74 € | 124,47 € | 138,74 € | 112,86 € | 112,85 € | 116,84 € |
za rok 2012 | 134,37 € | 97,59 € | 138,74 € | 124,47 € | 138,74 € | 112,86 € | 126,39 € | 116,84 € |
nárast oproti roku 2011 | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 12,00% | 0,00% |
V prípade že spoločnosť s ručením obmedzeným nadobudne automobil Škoda Oktávia 1.9 TDI dňa 15.7.2011 a prvýkrát ho použije na podnikanie dňa 18.7.2011, bude výška daňovej povinnosti iba pomerná časť ročnej sadzby dane v tomto prípade za 6 mesiacov (1/2 ročnej sadzby dane)
Výška dane z motorových vozidiel by v tomto prípade bola nasledovná:
VÚC | BA | BB | NR | TN | TT | KE | PO | ZA |
Ročná sadzba dane | 134,37 € | 97,59 € | 138,74 € | 124,47 € | 138,74 € | 112,86 € | 112,85 € | 116,84 € |
Daň za rok 2011 | 67,18 € | 48,79 € | 69,37 € | 62,23 € | 69,37 € | 56,43 € | 56,42 € | 58,42 € |
Príklad na výpočet dane z motorových vozidiel pre nákladný automobil TATRA 815
Stavebná spoločnosť vlastní nákladné automobil TATRA 815 s valníkovou nadstavbou, ktorý využíva na prepravu stavebného materiálu.
Kategória vozidla uvedená v TP je N3, celková hmotnosť 22300 kg, počet náprav 3.
Výška daňovej povinnosti za rok 2011 podľa jednotlivých VÚC:
VÚC | BA | BB | NR | TN | TT | KE | PO | ZA |
Sadzba dane | ||||||||
za rok 2011 | 1 230,32 € | 1 125,77 € | 1 180,84 € | 1 070,50 € | 1 212,97 € | 1 146,52 € | 1 022,37 € | 1 181,95 € |
za rok 2012 | 1 230,32 € | 1 125,77 € | 1 180,84 € | 1 155,00 € | 1 212,97 € | 1 146,52 € | 1 145,05 € | 1 181,95 € |
nárast oproti roku 2011 | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 7,89% | 0,00% | 0,00% | 12,00% | 0,00% |
Otázka čiatateľa
Otázka
Prečo základ dane u 4 nápravového vozidla vychádza z údajov v technickom preukaze (napr. 41 t) a nie podľa Nariadenia vlády 349/2009 kde je uvedené zaťaženie na 4 nápravy (32 t.) a túto hmotnosť kontrolujú aj policajti a dávajú pokuty. Daň platím za 41 t. a môžem prepravovať 32 t vrátane vozidla. Viete mi na to odborne odpovedať?
Odpoveď
Tento problém trápi nejedného vlastníka nákladných vozidiel. Ako ste správne uviedli základ dane z motorových vozidiel vychádza z údajov v TP, preto ak tam je uvedené, že celková hmotnosť 4 nápravového vozidla je 41 ton musíte sa podľa toho riadiť pri výpočte dane z motorových vozidiel aj napriek tomu, že v zmysle nariadenia vlády č. 349/2009 je maximálne zaťaženie pre tento druh vozidla iba 32 ton. V nariadení č. 349/2009 sa ale uvádza výnimka v prípade prepravy nedeliteľného nákladu, o ktorú je možné požiadať na krajskom úrade pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, v prípade že úrad žiadosti vyhovie udelí pre konkrétne vozidlo výnimku z nariadenia č. 349/2009 na dobu určitú a tým pádom môžte auto zatažiť na plných 41 ton vrátane vozidla.
Nevýhodou však je, že sa jedná o výnimku iba v prípade prepravy nedeliteľného nákladu (napr. prefabrikované betónové dielce a pod.), čo sa ale nedá aplikovať na prepravu bežných nákladov (pri zemných prácach, paletovanom tovare a pod.).