V NR SR boli schválené dve poslanecké novely Zákonníka práce. Jedna upravuje dohody o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce, druhá sa týka poskytovania príspevku na športovú činnosť dieťaťa.
Dňa 5.11.2024 parlament finálne schválil až dve novely Zákonníka práce, ktorých predkladateľmi boli poslanci Slovenskej národnej strany. Obe novely majú nadobudnúť účinnosť 1. januára 2025. O čo ide?
Príspevok na športovú činnosť dieťaťa povinne pre zamestnávateľov nad 49 zamestnancov od 1.1.2025
Poskytovanie príspevku na športovú činnosť dieťaťa nie je v slovenskej legislatíve novinkou. Určité pravidlá pri jeho poskytovaní zadefinoval Zákonník práce už od roku 2020. Do konca roka 2024 však platí, že poskytovanie príspevku na športovú činnosť dieťaťa svojho zamestnanca nie je povinnosť, iba možnosť zamestnávateľa. Príspevok má viaceré spoločné znaky s príspevkom na rekreáciu, pričom práve dobrovoľnosť bola ich základnou odlišnosťou. Od 1. 1. 2025 sa však táto skutočnosť mení. Rovnako ako platí pri rekreačných príspevkoch, poskytovanie sa stane povinným pre väčších zamestnávateľov.
Schválená novela Zákonníka práce upravuje, že zamestnávateľ, ktorý zamestnáva viac ako 49 zamestnancov, poskytne (nie môže poskytnúť) zamestnancovi, ktorého pracovný pomer u zamestnávateľa trvá nepretržite najmenej 24 mesiacov, na jeho žiadosť príspevok na športovú činnosť dieťaťa v sume 55 % oprávnených výdavkov, najviac však v sume 275 eur za kalendárny rok v úhrne na všetky deti zamestnanca.
U zamestnanca, ktorý má dohodnutý pracovný pomer na kratší pracovný čas, sa najvyššia suma príspevku na športovú činnosť dieťaťa za kalendárny rok podľa prvej vety zníži v pomere zodpovedajúcom kratšiemu pracovnému času.
Príspevok na športovú činnosť dieťaťa môže za rovnakých podmienok a v rovnakom rozsahu poskytnúť zamestnancovi aj zamestnávateľ, ktorý zamestnáva menej ako 50 zamestnancov; počet zamestnávaných zamestnancov je priemerný evidenčný počet zamestnancov za predchádzajúci kalendárny rok.
Súčasne sa novelizujú aj ďalšie predpisy a príspevok na športovú činnosť dieťaťa v rozsahu a za podmienok Zákonníka práce od 1.1.2025 patrí (nie môže byť poskytnutý) aj zamestnancom pri výkone práce vo verejnom záujme, aj štátnym zamestnancom, príslušníkom finančnej správy, príslušníkom Policajného zboru, príslušníkom Slovenskej informačnej služby, príslušníkom Národného bezpečnostného úradu, príslušníkom Zboru väzenskej a justičnej stráže, príslušníkom Hasičského a záchranného zboru, príslušníkom Horskej záchrannej služby a profesionálnym vojakom.
Ostatné ustanovenia Zákonníka práce budú platiť naďalej tak, ako platili aj doteraz, napríklad čo sa týka oprávnenosti výdavkov, definície dieťaťa, predloženia dokladov a pod.
Za dodržania podmienok Zákonníka práce je príspevok na športovú činnosť dieťaťa oslobodený od dane a odvodov (čo platí aj v súčasnosti, kedy sa poskytuje dobrovoľne).
V nadväznosti na túto novelu sa novelizoval aj zákon o sociálnom fonde v časti o použití fondu, pričom od 1.1.2025 platí, že zamestnávateľ v rámci realizácie svojej sociálnej politiky poskytuje zamestnancom z fondu príspevok okrem iných aj na príspevok na športovú činnosť dieťaťa zamestnanca nad rozsah ustanovený osobitnými predpismi. Takýto príspevok nad rámec však nie je od dane a odvodov oslobodený.
Dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce od 1.1.2025
Špecifickým typom dohody o pracovnej činnosti od roku 2023 je dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce. Určené sú jej podmienky, napríklad maximálny rozsah práce 520 hodín v kalendárnom roku a ďalšie.
Konkrétne sezónne práce sú vymedzené v prílohe č. 1b Zákonníka práce, napríklad v poľnohospodárstve pri pestovaní, zbere, triedení a skladovaní vybraných druhov ovocia a zeleniny, pri cestovnom ruchu pri prevádzke reštaurácií atď.
Práve v prílohe č. 1b dochádza k úprave novelou Zákonníka práce s účinnosťou od 1.1.2025, a to v oblasti cestovného ruchu. Cieľom tejto novely zákona je odstránenie nejednoznačnosti výkladu právnej úpravy sezónnej práce.
Aktuálne platná príloha 1b (do 31.12.2024) upravuje, že sezónnou prácou je pracovná činnosť, ktorá je závislá od striedania ročných období, každý rok sa opakuje a nepresahuje osem mesiacov v kalendárnom roku, (okrem iných) v cestovnom ruchu pri:
- preprave osôb po riekach, kanáloch, jazerách alebo iných vnútrozemských vodných cestách vrátane vodných ciest vo vnútri prístavov alebo lodeníc,
- prenájme a lízingu rekreačných potrieb alebo športových potrieb,
- prevádzkovaní táborov,
- prevádzke umelých vodných plôch,
- prevádzke lanoviek, pozemných lanoviek, lyžiarskych vlekov,
- prevádzke reštaurácií a pohostinstiev, ak potreba výkonu pracovnej činnosti je priamo závislá od prevádzkovania činností uvedených v prvom bode až piatom bode,
- prevádzke ubytovacích zariadení, ak potreba výkonu pracovnej činnosti je priamo závislá od prevádzkovania činností uvedených v prvom bode až piatom bode.
Po novom budú posledné body znieť: 6. prevádzke reštaurácií a pohostinstiev a 7. prevádzke ubytovacích zariadení, bez dodatočných podmienok.
Podmienka priamej závislosti výkonu pracovnej činnosti od prevádzkovania činností uvedených v prvom bode až piatom bode prílohy pri prevádzke reštaurácií a pohostinstiev a pri prevádzke ubytovacích zariadení totiž vniesla do aplikačnej praxe nejasný výklad uvedenej podmienky. Jej odstránením sa docieli jednoznačný výklad právnej úpravy a môže pomôcť zjednodušiť sezónne zamestnávanie v sektore cestovného ruchu.