Daňová optimalizácia pri obstaraní majetku (kúpou alebo finančným prenájmom)

Pri obstarávaní dlhodobého majetku v súvislosti s finančnými možnosťami účtovnej jednotky a s prihliadnutím na optimalizáciu daňových povinností je zo strany daňového subjektu potrebné zvažovať formu financovania obstarania dlhodobého majetku. Pri nedostatku vlastných finančných prostriedkov nemá daňovník inú možnosť, ako financovanie zabezpečiť z cudzích zdrojov, a to formou úveru alebo finančného prenájmu.

Pod pojmom finančný prenájom sa podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov rozumie obstaranie hmotného majetku na základe nájomnej zmluvy s dojednaným právom kúpy prenajatej veci, pri ktorom cena, za ktorú prechádza vlastnícke právo k prenajatému majetku z prenajímateľa na daňovníka, ktorý obstaráva hmotný majetok formou finančného prenájmu, je súčasťou celkovej sumy dohodnutých platieb, ak vlastnícke právo má prejsť bez zbytočného odkladu po skončení nájmu na daňovníka, ktorý obstaráva hmotný majetok formou finančného prenájmu a doba trvania nájmu je najmenej 60 % doby odpisovania podľa § 26 ods. 1 a nie menej ako tri roky, pričom pri postúpení nájomnej zmluvy bez zmeny podmienok na nového nájomcu táto podmienka platí na nájomnú zmluvu ako celok.

Pri obstaraní dlhodobého hmotného majetku formou finančného prenájmu odpíše daňovník, ktorý je nájomcom, tento majetok do výšky 100 % vstupnej ceny, pričom výška odpisu sa určí rovnomerne podľa počtu kalendárnych mesiacov trvania finančného prenájmu. Pri obstaraní dlhodobého majetku kúpou alebo prostredníctvom úveru sa tento odpíše v súlade s odpisovým plánom, v ktorom je majetok zaradený do príslušnej odpisovej skupiny so stanovenou odpisovou metódou.

Článok pokračuje pod reklamou

Rozdielna doba odpisovania hmotného majetku obstaraného finančným prenájmom a kúpou je taktiež významným argumentom pri rozhodovaní podnikateľského subjektu o forme obstarania hmotného majetku. Pri hmotnom majetku zaradenom do prvej odpisovej skupiny sa doba odpisovania skracuje o ¼, pri hmotnom majetku zaradenom v ostatných odpisových skupinách až o 40 %. Daňovník však musí zvažovať popri daňovej úspore v prvých rokoch aj výšku celkových nákladov spojených s obstaraním majetku. Pri obstaraní majetku formou finančného prenájmu musíme brať do úvahy aj zaplatený úrok, čím sa náklady spojené s obstaraním oproti nadobudnutiu majetku kúpou značne zvyšujú.

Podnikateľskými subjektmi je na zabezpečenie hnuteľného a nehnuteľného majetku potrebného na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov stále častejšie využívaný i operatívny lízing, pri ktorom je lízingovému nájomcovi za odplatu na určitú dobu umožnené využívanie majetku lízingového prenajímateľa. Na rozdiel od finančného prenájmu nedochádza pri operatívnom prenájme k prechodu vlastníctva pred, počas, ani po ukončení lízingovej zmluvy a lízingová zmluva je vypovedateľná. Pre podnik je operatívny lízing výhodný, ak si potrebuje zabezpečiť majetok, pre ktorý nemá trvalé využitie alebo v prípade, že nechce viazať voľný kapitál kúpou tohto majetku. Majetok nie je vlastníctvom spoločnosti, nezvyšuje jej aktíva, ale ani pasíva vo forme dlhodobých záväzkov z nesplatenej časti lízingových alebo úverových záväzkov. Výdavky spojené s užívaním majetku prenajatého formou operatívneho prenájmu sa premietajú do nákladov znižujúcich základ dane formou platieb nájomného.

Príklad – obstaranie majetku kúpou alebo prostredníctvom finančného prenájmu

Účtovná jednotka sa rozhodla pre kúpu automobilu v hodnote 18 000,- €, ktorého obstaranie bude financované z cudzích zdrojov, a to prostredníctvom finančného prenájmu alebo úveru. Automobil je zaradený do 2. odpisovej skupiny, takže v prípade financovania úverom by sa odpisoval po dobu 4 rokov od mesiaca zaradenia do užívania. Pri predpoklade, že sa automobil obstará v januári, daňový odpis počas celej doby odpisovania by bol vo výške 4 500,- €/ročne. V prípade financovania prostredníctvom finančného prenájmu bol vyhotovený návrh splátkového kalendára na 36 mesiacov (počnúc januárom), teda výška daňového odpisu by bola 6 000,- €/ročne. Ak neberieme do úvahy výšku úrokov vyúčtovaných finančnými inštitúciami, tak z pohľadu daňovej optimalizácie je pre spoločnosť efektívnejšie financovanie prostredníctvom finančného prenájmu z dôvodu možnosti odpísať majetok počas prvých 3 rokov užívania, kedy si základ dane zníži o vyššiu hodnotu.

 Ako postupovať pri daňovej optimalizácií fyzických alebo právnických osôb v roku 2020 nájdete v článku Daňová optimalizácia za rok 2019 a v roku 2020 alebo Daňová optimalizácia fyzickej osoby za rok 2019 a v roku 2020.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Daňové priznanie právnických osôb za rok 2024: čo treba vedieť

Informácie o daňovom priznaní právnických osôb za rok 2024 v kocke. Čo sa oproti minulému roku zmenilo a na čo si dajte pri zostavovaní priznania pozor, prinášame v článku.

Žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania dane za rok 2024: ako vyplniť a prílohy

Fyzické osoby, ktoré v roku 2024 dosiahli len príjmy zo zamestnania, môžu požiadať zamestnávateľa o ročné zúčtovanie dane. Ako žiadosť vyplniť a ktoré doklady priložiť k žiadosti, sa dočítate v článku.

Ročné zúčtovanie dane v roku 2025 (za rok 2024)

Zamestnanci si v roku 2025 (za rok 2024) môžu vysporiadať svoje daňové povinnosti podaním žiadosti o ročné zúčtovanie dane. Aké podmienky musia splniť a aké sú lehoty, sa dočítate v článku.

Vzory tlačív pre ročné zúčtovanie dane za rok 2024 (v roku 2025)

V roku 2025 je potrebné použiť nové tlačivá týkajúce sa ročného zúčtovania dane za rok 2024. Zmena nastáva aj pri vyhlásení na uplatnenie nezdaniteľnej časti a daňového bonusu. Nové vzory na stiahnutie v článku.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky