Firmu, ktorá sortimentom a inovatívnosťou patrí k celosvetovej špičke, Róbert Kováč prevzal po svojom otcovi. Začal s ihlou v ruke, no neoceniteľné know-how dokázal zveľadiť tak, že dnes jeho výrobky kupujú až za oceánom.
Učiteľ so záľubou v šití. Taký bol jeho otec, ktorého dopyt na trhu podnietil svoj talent realizovať v menej tradičnej oblasti. S cieľom venovať sa svojmu hobby založil značku FALCO SK, ktorej náplňou činnosti bola výroba a predaj doplnkov ku zbraniam. Róbert Kováč sa okolo svojho otca vždy so záujmom pohyboval, a tak si prirodzene osvojil postupy výroby. Okrem vyslúženého vreckového si do života ešte nič netušiac odnášal aj cenné zručnosti.
Návrat domov a začiatok prakticky od nuly
Malá banskoštiavnická firmička mala okrem jej zakladateľa vždy len jedného – dvoch zamestnancov. „Celý ten čas, ako som otcovi pomáhal, aj počas strednej či vysokej školy, som sa nejako prirodzene od samotnej výroby presunul k obchodu a tvoril koncept fungovania celej firmy,“ vysvetľuje Róbert Kováč proces, ktorý začal v detstve prvým kontaktom s ihlou a v dospelosti pokračoval riadením chodu celej firmy.
Cesta otca so synom, ktorých spájala vášeň pre spoločné remeslo, sa však na chvíľu rozišla po tom, ako Róbert ukončil štúdium na vysokej škole. Ako vyštudovaný ekonóm sa presťahoval do Bratislavy, kde úspešne pôsobil v nadnárodnej poradenskej spoločnosti. „Postupom času otcova firma dospela do štádia, že by sme ju vzhľadom na jej neveľký rozmer a relatívnu pasivitu buď úplne zavreli, alebo sa jej začali venovať naplno. Rozhodol som sa teda vrátiť z Bratislavy späť domov. Nášmu remeslu som veril, tak som to riskol,“ spomína Róbert, ktorý po návrate firmu od otca odkúpil a nanovo vytvoril celý koncept výroby, produkcie, sortimentu aj obchodu. Otec vedenie firmy prenechal na syna a on sám aj naďalej ostal verný svojej najväčšej záľube; práci na oddelení vývoja.
Pozná ich celý svet
Keď Róbert prevzal firmu od otca, mala dvoch zamestnancov. Pod jeho vedením nastal dynamický rast a v súčasnosti v nej pracuje približne 35 ľudí. Tí sa starajú o výrobu, predaj a distribúciu tovaru nielen koncovým zákazníkom, ale aj veľkoobchodníkom. Ich produkty využívajú ľudia doma na Slovensku, v susedných Čechách, no poznajú ich aj za oceánom. K ich spokojným zákazníkom patria napr. aj slovenské ozbrojené zložky či britské špeciálne jednotky. FALCO SK dnes disponuje vlastným internetovým obchodom, v ktorom zákazníkom ponúka puzdra na zbrane, obaly na skryté nosenie zbrane, strelecké doplnky, ale aj opasky a puzdra na rozličné doplnky. Zákazníci si ich však môžu prezrieť aj fyzicky a to približne v stovke predajní na Slovensku aj v Čechách.
Precíznosť a kvalita
„Pokiaľ ide o cenu, nepatríme k najlacnejším,“ netají sa Róbert Kováč cenou, ktorú si vo firme FALCO SK, s. r. o., vypýtajú za kvalitne odvedenú prácu. „Zákazníkom predávame výrobky, ktoré sú v istej fáze rovnako dôležité ako samotná zbraň, preto musia byť vyvinuté správne a spoľahlivo fungovať. Vyrábame sofistikované výrobky, ktoré naši obchodní partneri už poznajú a spoliehajú sa na ich kvalitné spracovanie. Každý jeden z našich produktov prechádza viacnásobnou kontrolou kvality, pričom všetci zamestnanci osobne zodpovedajú za kus, ktorý vyrobili. Naše výrobky predávame s 5-ročnou záručnou dobou,“ dodáva konateľ spoločnosti.
O kvalitu doplnkov ku zbraniam z dielne tejto značky sa ich výrobcovia môžu oprieť aj vo svete. Nekonkurujú totiž slovenským firmám, ale výrobcom v celom svete. Úspešne. „Zakladám si na tom, že sme veľmi inovatívni. Dokážeme sa ochotne prispôsobiť aj výnimočným požiadavkám na výrobu špecifických sérií výrobkov. Navštevujeme aj zahraničné výstavy, na ktorých sme vždy konkurenčne na rovnakej, ak nie vyššej úrovni ako ostatní výrobcovia,“ rozpráva celosvetovo známy výrobca doplnkov ku zbraniam. Zo skúsenosti prezradil aj to, že pokiaľ ide o prvý kontakt so streľbou zo zbrane, ženy si počínajú omnoho lepši ako muži.
Nekonkurujeme slovenským firmám, ale firmám z celého sveta.
Najlepší z najlepších
Pri výbere zamestnancov vo firme kladú dôraz nielen na ich šikovnosť, ale aj kreativitu. Svojich pracovníkov si sami vyškoľujú, aby z ich rúk vzišli výrobky reprezentujúce povesť firemnej značky. „Keď sme sa stali zamestnávateľom asi 10 ľudí, prijali sme zároveň aj výrobnú riaditeľku, aby koordinovala činnosť a výroby,“ konštatuje mladý podnikateľ a zároveň prezrádza, že zamestnancov odmeňuje na základe ich výkonu. „Hoci bol prechod z hodinovej mzdy na úkolovú náročný a stál nás veľa úsilia a zmien, no z hľadiska chodu firmy, ale aj kvality výrobkov sa nám osvedčil,“ zdôvodňuje Róbert rozhodnutie, ktorým presedlal z relatívne zhovievavého na racionálnejší systém odmeňovania.
Róbert Kováč dnes svojim zamestnancom dôveruje natoľko, že operatívny chod firmy vo veľkej miere prenecháva na pleciach svojich kolegov, aby sa plnohodnotne mohol venovať rozvoju a ďalšiemu rastu značky. Inovácie však prichádzajú aj zvonka; od samotných zákazníkov či potrieb trhu, no kreatívne myslenie nie je cudzie ani vedeniu firmy. Inšpiráciu čerpá Róbert na výstavách, pri stretnutiach so zákazníkmi, ale aj v rozhovormi a výmenou skúseností s inými mladými podnikateľmi. Tých stretáva najmä na podujatiach Združenia mladých podnikateľov Slovenska, ktoré pred piatimi rokmi pomáhal založiť.
Spoločnosť FALCO SK, s. r.o., chce jej majiteľ aj naďalej rozvíjať z aj hľadiska jej ďalšieho kvantitatívneho rastu a jej pôsobenie zastabilizovať aj na veľkých svetových trhoch. Sortiment z dielne značky FALCO SK totiž bez problémov konkuruje zahraničným výrobcom tohto typu tovaru.