Podnikatelia Viktor Reviliak a Jozef Žemla otočili klasický biznis model o 180 stupňov a vynašli mini nabíjací kábel na telefóny, ktorý je špičkou na svetovom trhu. V ich prvej crowdfundingovej kampani vyzbierali takmer 100 tisíc dolárov, ktoré investovali do rozvoja biznisu a v súčasnosti majú portfólio produktov, ktoré využíva aj prezident.
Pred 4 rokmi ste vytvorili prvú úspešnú crowdfundingovú kampaň na Slovensku, pritom ste nemali žiaden technický backround. Ako sa vám to podarilo?
Chceli sme vyskúšať crowdfunding, no nemali sme reálny produkt. To znamená, že sme si spravili research a porovnávali sme jednotlivé produkty medzi sebou. Hľadali sme niečo praktické za prijateľnú cenu, čo by mali ľudia stále pri sebe. Mal to byť produkt pre koncových zákazníkov, ktorý by sa zároveň hodil aj do nášho biznis modelu (retail & merchandise). Zvažovali sme rôzne varianty, ktoré sme nakoniec spojili do seba a tak vznikol produkt – malý nabíjací káblik na telefón. Jednoducho, chceli sme vyzbierať peniaze a hľadali sme spôsob, ako ich z toho crowdfundingu vytiahnuť.
A na čo ste prišli?
V prvom momente sme absolútne netušili, ako môže celá kampaň dopadnúť. Preto sme okrem rodiny o našom biznise nikomu nepovedali ani pol slova. Nakoniec to dopadlo super a v kampani sme vyzbierali takmer 100 tisíc dolárov. Na základe toho sme vyhľadali ľudí v Číne, ktorí nám robili prvé prototypy. Vtedy sme si mysleli, že budeme predávať milióny kusov nabíjacích káblikov do celého sveta, ale samozrejme, tak biznis nefunguje. Firma nedokáže fungovať v kruhu celosvetovej konkurencie len s jedným produktom. Uvedomili sme si, že musíme rozšíriť naše produktové portfólio a doplniť segmenty, ktoré nám v podniku chýbajú. Na margo toho sme spravili druhú crowdfundingovú kampaň na najmenšiu 1000mAh nabíjačku na telefóny, na kľúčenke, v ktorej sa vyzbieralo 120 tisíc dolárov. Dokopy si naše produkty z crowdfundingu objednali zákazníci z viac ako 100 krajín sveta.
Aké biznis modely ponúkate zákazníkom v súčasnosti?
Fungujeme na kombinácii 3 biznis modelov, to znamená Retail/Etail, merchandising a B2B charging solutions. Retail/Etail je predaj pre koncových zákazníkov, ktorí nosia produkty stále so sebou. Biznis model v podobe merchandisingu môže zákazník využívať ako predaj reklamných darčekov s vlastným logom – od klasického dizajnu sa odlišuje moderným prevedeným v luxusnom balení, ktoré môže človek nosiť neustále pri sebe lebo produkty vážia pár gramov. Tretí model je o tom, že veľké spoločnosti ako napríklad Slovenská sporiteľňa majú naše produkty dostupné v každej pobočke, kde si klient popri službách môže zadarmo nabíjať svoj telefón. V prvom prípade robíme marketing pre koncového zákazníka, pri druhom a treťom modeli obchodujeme so zákazníkmi a s veľkými firmami.
Aké ďalšie zaujímavé spolupráce ste nadviazali?
Našim veľkým úspechom je spolupráca s pánom prezidentom, ktorý používa celé naše gadgetové produktové portfólio, vrátane káblikov a nabíjačky s vlastným prezidentským logom. Naše najmenšie nabíjačky rozdáva pri rôznych príležitostiach. Spolupracujeme tiež s firmou Westech/iStores, ktorá nám pomáha predávať naše produkty a spolufinancovať sklady v Honkongu, Bratislave a Californii. Okrem toho sme uzavreli spolupráce s mobilnými operátormi, distribútormi a retailami v rôznych krajinách sveta. Sú to známe značky ako Slovenská Sporiteľňa, Tatra Banka, HB Reavis, Mall.cz, O2, Slovak Telekom, iStores, McDonalds, KPMG, Google, ESET, Wakelake, Hangair, Sli.do, Zoot a veľa ďalších.
Na čo je založená vaša spolupráca so značkou Apple?
Vďaka tejto značke sme nadviazali mnohé spolupráce, pretože ako jediní na Slovensku vyrábame produkty, ktoré sú licencované od značky Apple. To znamená, že využívame originál konektory, ktoré sa vyrábajú v jedinej továrni v Číne. Od začiatku sme mali vysoké ambície – chceli sme prémiové príslušenstvo, nie žiadne low cost produkty, na základe čoho vznikli mnohé silné spolupráce s firmami, ktoré boli ochotné za kvalitu zaplatiť aj vyššiu cenu.
Ako získavate zákazníkov?
Máme viacero spôsobov. Jedným z nich bol crowdfunding, ktorý pomerne rýchlo a za minimálne náklady dokázal spraviť reklamu na celosvetovom trhu. Na základe povedomia o firme aj v zahraničí, o nás napísali medzinárodné technologické weby, ktoré číta niekoľko miliónov ľudí mesačne. Zároveň využívame výstavy cez iniciatívu spoločnosti Slovak Bussines Agency, ktorá nám umožnila viacero obchodných výletov do zahraničia. Zúčastnili sme sa veľkých výstav v Las Vegas a Barcelone. Výhodou využívania tejto spoločnosti je zabezpečenie bezplatných leteniek a vstupeniek, kde sa na najväčších výstavách sveta dokážeme stretnúť s tými najrelevantnejšími partnermi.
V koľkých krajinách sa predávajú vaše produkty?
Predávame v desiatkach krajinách sveta vrátane Slovenska. Počas vianočných sviatkov sme mali paradoxne najväčší predaj práve zo Slovenska, kde si naše produkty objednali veľkí korporátní klienti.
Máte produkt, ktorý vyrábate v Číne, je ho pomerne jednoduché okopírovať a napriek tomu ste v tom, čo robíte jednotka. Čím to je?
Asi je to našou schopnosťou – vedieť sa predať. Okrem toho máme jedinečný dizajn. Číňania sú neuveriteľne šikovní v manufaktúre, no z hľadiska dizajnu sú stále pár rokov pozadu.
Ako ste našli fabriky v Číne?
Spravili sme research fabrík, vyprofilovali sme si niektoré z nich a nechali si poslať nejaké prototypy na Slovensko. Na základe toho sme zhodnotili, ktoré sú dobré, vycestovali sme do Číny a stretli sa s majiteľmi osobne.
Aký objem produktov musíte z tovární brať, aby ste boli pre Číňanov zaujímavými partnermi?
Záleží od konkrétnej továrne. Malé začínajúce továrne berú aj menšie objemy, tie kvalitnejšie sa už zameriavajú na väčší počet produktov. V našom IT odbore – pri našich typoch produktov, je minimálny odber od 1000 do 3000 kusov.
Ako riešite dopravu?
Máme medzisklad v Hongkongu, ktorý nám uľahčuje distribúciu do ďalších krajín sveta. Logistiku si zabezpečujeme sami, no postupne sa snažíme o to, aby ju riešili už iba naši partneri.
Vyhrali ste súťaž Mladý inovatívny podnikateľ roka 2017, čo svedčí o tom, že máte rozbehnutý pomerne slušný biznis. Dokážete oddeliť prácu od súkromia?
Povedali sme si, že musíme začať aj žiť. V poslednej dobe sa všetko odráža na našom zdravotnom stave. Ja bývam často chorý a môže to mať súvis s tým, že neustále riešim len biznis. Obdobia bez spánku a nekonečného pracovania po nociach sme sa vzdali už pred 2 rokmi. Uvedomujeme si, že život nie je len o práci a paradoxne, tým, že sa učíme adekvátne oddychovať, sa nám v robote darí ešte viac ako predtým. Máme dobre našliapnuté, no je veľa vecí, ktoré sa môžu pokaziť a môžu nám stáť v ceste – ale o tom je podnikanie a my sa výzvy nebojíme. Prekonali sme rôzne problémy a to nás spojilo. Snažíme sa byť hlavne inovatívni a možno aj preto máme také spolupráce, ktoré sa iným spoločnostiam doteraz nepodarilo nadviazať.