Luciano Rossi – Slovák s južanskými koreňmi lídrom na talianskom trhu

Luciano Rossi – Slovák s južanskými koreňmi lídrom na talianskom trhu
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Úspešne podniká na talianskom trhu, no svoj biznis riadi priamo z nášho hlavného mesta. O svoje tajomstvo úspechu sa podelil líder v oblasti obchodu s Chia semiačkami; Luciano Rossi.

Pod rozhodnutie začať pracovať na vlastnú päsť sa podpísalo viacero súhier životných okolností. Okrem toho, že už mal dosť práce pre niekoho iného, u jeho brata sa objavili zdravotné problémy. So vzniknutou situáciou sa rozhodol popasovať špecifickým, no najmä praktickým spôsobom. Okrem splnenia predsavzatia pomôcť svojmu súrodencovi sa mu podarilo vybudovať úspešný biznis, ktorým denne pomáha tisícom ďalším ľudí. A to nielen Slovákom, ale predovšetkým temperamentným obyvateľom Talianska.

Z núdze cnosť

Verí, že tým najlepším liekom pre človeka je práve strava. A keďže jesť sa musí, treba v nej nás to najlepšie pre nás. „Keď sa u môjho brata objavili problémy s obličkami, okrem liekov mu bolo odporúčané prijímať aj relatívne veľké množstvo omega-3 mastných kyselín. Lekári mu ako zdroj týchto látok odporučili rybí olej. Z môjho uhla pohľadu nešlo o práve najšťastnejšie riešenie. Okrem toho, že cena oleja sa v daných množstvách šplhala naozaj vysoko a o zdravotnú poisťovňu sa oprieť nedalo, rozhodol som sa nájsť iné riešenie. Nielen dostupnejšie, ale najmä chutnejšie a naozaj prírodné. Odhodlane som si sadol za počítač a vytrvalo hľadal alternatívy. Z tých sa mi ako najlepšie riešenie javili práve Chia semiačka,“ prezrádza začiatok svojho podnikateľského príbehu Slovák s talianskymi koreňmi; Luciano Rossi. Práve tieto semiačka sú totiž známe schopnosťou znižovať krvný tlak a regulovať množstvo cholesterolu v krvi. Nezaostávajú však ani protizápalovými účinkami a pozitívnym vplyvom na športové výkony.

S novými zisteniami sa samozrejme podelil so svojim bratom, ktorý bol v tom čase viac než tisíc kilometrov vzdialený. „Alessandro zo žartu navrhol, že by sme Chia semiačka mohli začať predávať. A ja som si povedal, prečo nie. Začínal som síce len s pár ušetrenými eurami, ale s veľkým odhodlaním,“ opisuje Luciano kľúčové rozhodnutie, ktoré zmenilo nielen jeho budúcnosť. S bratovou pomocou sa teda pustil do zakladania spoločnosti s ručením obmedzeným. „Všetko sme sa snažili s Alessandrom zvládnuť sami. Naučili sme sa dokonca programovať a na externých partnerov sme sa obrátili až vtedy, keď to bolo naozaj nevyhnutné,“ spomína na začiatky budovania vlastnej spoločnosti. Kým sa Luciano rozhodol pracovať na vlastnú päsť, živil sa prácou v oblasti poradenstva, ktoré ponúkal či už prepravným firmám, alebo talianskym spoločnostiam na slovenskom trhu.

Trojicu súrodencov okrem Luciana a Alessandra uzatvára ich sestra Ornella. Názvo firmy je tak zložený z iniciálok ich mien; LAO FAIR TRADING. Tá od svojho vzniku rozšírila svoj sortiment o ružovú soľ z Himalájí a tiež vyvinula svoj vlastný rad nízkokalorických potravín LaZero. „Ide o náš prvý 100% pôvodný výrobok, ktorý prináša preukázateľne zdravotné výhody a my sme naň skutočne veľmi hrdí,“ dodáva.

Slovák s talianskym temperamentom

Hoci v súčasnosti Luciano Rossi už 9 rokov žije v našom hlavnom meste, jeho biznis prosperuje najmä na talianskom trhu. Od útleho detstva až do ukončenia štúdia na gymnáziu totiž spoznával zákonitosti života v tejto prímorskej krajine. „Pôsobíme aj priamo na Slovensku, no asi 90% nášho obratu pochádza práve z Talianska. Trh je tam v porovnaní s tým slovenským aspoň 10-krát väčší a návratnosť investícii je teda oveľa väčšia ,“ vysvetľuje.

Síce sme súčasťou Európskej únie, no zákony týkajúce sa podnikateľských aktivít nie sú v jednotlivých krajinách harmonizované. To čo platí u nás na Slovensku, nemusí platiť aj v ostatných štátoch. Pri expandovaní na zahraničný trh tak treba byť maximálne obozretný a nepodceniť precíznu prípravu. „Našou filozofiou je pôsobiť priamo len na trhoch, ktoré dobre poznáme. V krajinách, kde nie sme celkom doma a nepoznáme právne prostredie, sa obraciame radšej na etablovaných a skúsenejších partnerov,“ vysvetľuje Slovák s talianskymi koreňmi. Riadi sa teda pravidlom, že spočiatku je dobré vsadiť na istotu a až neskôr zvažovať vysoké investície na zahraničnom trhu.

Zo zákazníkov priatelia

Piliere, na ktorých Luciano Rossi vystaval svoje podnikanie, predstavujú najmä férovosť a inovatívnosť. „Keďže spočiatku sme boli aj my spotrebiteľmi, vieme, aká dôležitá je pre zákazníkov dostupnosť daného produktu. Od začiatku sme sa preto snažili nastaviť cenu na čo najnižšiu možnú hranicu. Sme si vedomí, že to nie je najbežnejšia biznis filozofia, no pevne si za ňou stojíme. Keď vás totiž kontaktujú cudzí ľudia, aby sa poďakovali za produkt, ktorý pomohol priamo im alebo ich rodinným príbuzným a oni si ho dovtedy nemohli dovoliť, je to na nezaplatenie. Aj vďaka nám totiž ľudia môžu využívať výhody niečoho, čo bolo pre nich až do nášho príchodu nedostupné,“ delí sa o radosť zo svojho podnikania Luciano Rossi.

Pred príchodom Chia semiačok pod značkou Lao Fair Trading konkurencia predávala ten istý výrobok za cenu asi 80€ za 1 kilogram. Pochopiteľne si ho tak nemohol dovoliť úplne každý. Luciano Rossi vstúpil na taliansky a slovenský trh s Chia semiačkami za cenu 30€ za to isté množstvo. „Krátko po tom, čo konkurencia zaregistrovala naše počínanie, znížila svoju cenu za kilogram Chia semiačok na 40€. Aj takýmto spôsobom sa nám podarilo urobiť tento produkt pre ľudí o niečo dostupnejším,“ hrdo konštatuje podnikateľ s týmto netradičným druhom tovaru.

S konkurenciou na talianskom trhu si tak dokázal hravo poradiť a na Slovensku priameho dominantného protihráča nemá. „Hoci niektoré firmy ponúkajú vo svojom portfóliu aj Chia semiačka, poskytované služby nepokryjú v takom rozsahu, ako my. Veľkú časť financií reinvestujeme do rozličných zlepšení, pretože to je jediná cesta k novým prospešným produktom. Zároveň ponúkame možnosť malým talianskym poľnohospodárom konkurovať tovarom, ktoré sú k nám importované z krajín mimo Európskej únie,“ upresňuje svoje smerovanie dominantný predajca Chia semiačok.

Opak tradičných cestovín

Inovatívny prístup so zreteľom na pozitívny efekt na zdravie človeka preukázali aj vývojom vlastného radu potravín pod značkou LaZero. „Vývoj a výskum v oblasti funkčných jedál nás naozaj fascinoval, takže s touto sériou potravín sme prijali veľkú výzvu. V roku 2012 sme sa teda rozhodli znegovať tradičné cestoviny. Výsledkom je výrobok v tvare suchých cestovín, ktoré základom je amarantová bezlepková múka, tajná zmes vlákniny a múka z konjacu,“ prezrádza Rossi ingrediencie, s pomocou ktorých na trh uviedol celkom nový potravinársky produkt.

Luciano však v rozprávaní zanietene pokračuje a vymenúva pozitívne účinky svojho potravinárskeho objavu: „LaZero poteší každého, kto si z nejakého dôvodu stráži telesnú hmotnosť. Okrem malého množstva kalórii má však aj ďalšie benefity. Pravidelná konzumácia udržuje množstvo cholesterolu v krvi na bežnej hladine či dokonca znižuje riziko vzniku srdcových chorôb či cukrovky 2. typu. Ľudia, ktorí majú problémy s trávením, ocenia až 60% obsah vlákniny.“ Koncom roku 2014 však rozšíril sortiment LAO FAIR TRADING aj o desiatky ďalších tradičných výrobkov. Tie pochádzajú najmä z regiónu, v ktorom Luciano prežil celé svoje detstvo; z Umbrie, zeleného srdca Talianska.

Neprestávať hľadať nové riešenia

Líder v oblasti predaja Chia semiačok na talianskom trhu verí, že veci sa vždy dajú robiť lepšie. Preto neustále hľadá nové riešenia. „Začínajúcim podnikateľom by som odporučil, aby sa nebáli skúšať nové veci, no zároveň tiež požiadať o radu starších a skúsenejších. A dôležité je, aby neprestávali hľadať. Lepšie riešenia, grafiku, dodávateľov a podobne,“ vysvetľuje Luciano ako podnikateľ, ktorý je od svojich podnikateľských začiatkov členom Združenia mladých podnikateľov Slovenska. „Toto združenie spája ľudí s podobným životným štýlom. Ja osobne oceňujem najmä organizáciu rozličných podujatí a školení na zaujímavé témy. Ponúka možnosť dozvedieť sa o aktuálnych zmenách legislatívy alebo dokonca aj stretnúť obchodných partnerov,“ hodnotí Rossi význam podpory mladých podnikateľov.

V rovnováhe s prírodou

Ponuku produktov plánuje Luciano Rossi rozšíriť o ďalšie zdraviu prospešné výrobky, ktoré budú zákazníkov sprevádzať od raňajok až po večeru. „Jesť treba každý deň a práve strava môže byť naším najlepším liekom. V hlave preto nosím veľa nápadov na nové výrobky. Pomocnú ruku a zároveň inšpiráciu nachádzam v spojení prírody a inovatívneho prístupu,“ odhaľuje svoje plány do budúcna. O pár rokov tak jeho výrobky nájdeme na stoloch nielen u nás či v Taliansku, ale možno aj v celej Európe či dokonca za jej hranicami.

„Pre mňa je omnoho dôležitejšia ako peniaze myšlienka, že som dokázal skutočne pomôcť a zmeniť život nemalému počtu ľudí. Zmysel života totiž vidím práve vo vzťahu k tomu, čo vieme spraviť pre druhých,“ filozoficky hodnotí život podnikateľa Luciano Rossi, ktorý sa aj prostredníctvom predaja Chia semiačok snaží robiť svet o niečo lepším.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky