Michal Zajko je synom podnikateľa, ktorý hneď po revolúcii využil príležitosť a v dedovej dielni vybudoval nábytkársku firmu IDONA. Michal zdedil lásku k drevu po otcovi a dnes je jedným zo štyroch spolumajiteľov rodinnej firmy, ktorá má zákazky po celom Slovensku aj v zahraničí. Postupný prechod do rozbehnutej firmy nebol jednoduchý, všetky kontakty a obchodné stretnutia si vyhľadával sám a v biznise sa mu darí aj bez vysokoškolského titulu.
Michal, aký príbeh sa viaže k založeniu vašej rodinnej firmy?
Firmu IDONA založil môj otec v roku 1989. Študoval poľnohospodárstvo, čo je celkom iná oblasť ako drevárstvo a práca s nábytkom. V tej dobe využil príležitosť a začal pracovať v dielni na výrobu drevárskych strojov, ktorú vlastnil môj pradedo. Začínal od nuly, pracoval manuálne v monterkách a vybudoval firmu až do štádia, v akom je dnes. Momentálne má firma asi 60 zamestnancov a sídli v Bánovciach nad Bebravou, kde okrem administratívy prebiehajú aj výrobné procesy. Navyše, máme vysunutú kanceláriu v Bratislave. Tá je určená na stretnutia a obchodné rokovania s klientami a architektami.
Na koho podnet si sa rozhodol pracovať v rodinnej firme?
Bolo to vzájomné rozhodnutie zo strany otca ale aj mňa. Nikdy mi nenapadlo, že by som robil niečo iné, ako „drevarinu“. S otcom som chodil na rôzne obchodné cesty a keďže som bol pri zrode a vývoji firmy, chcel som sa stať súčasťou tímu. Po základnej škole som nastúpil na drevársku priemyselnú školu v Topoľčanoch a po jej úspešnom ukončení som začal študovať na City University v Trenčíne. Počas vysokej školy som už aktívne pracoval vo firme a ďalšie pokračovanie v štúdiu ma už nelákalo, preto som sa ho po troch rokoch rozhodol ukončiť. Toto rozhodnutie som nikdy neoľutoval, pretože škola života a dennodenná práca sú najlepšími učiteľmi.
Vstúpil si do rozbehnutej rodinnej firmy. Mal si výhodu oproti podnikateľom, ktorí začínajú biznis od nuly?
Oboje má svoje plusy aj mínusy, pretože keď človek zakladá firmu, má pred sebou množstvo výziev a možností na realizáciu, no na druhej strane to má sťažené tým, že začína úplne od začiatku. V mojom prípade mi vstup do rozbehnutej firmy nijako neuľahčil situáciu, pretože väčšinu obchodných kontaktov si už roky budujem sám, len zopár z nich som prebral od otca. V každom biznise – či už ho človek rozbieha od nuly alebo nastupuje do rodinnej firmy – sa musí podnikateľ neustále posúvať vpred, čo je náročná stránka podnikania bez ohľadu na to či začína alebo pokračuje.
V súčasnosti figuruješ vo firme ako spolumajiteľ a okrem toho máš na starosti obchodné aktivity vo firme. Ako sa vyvíjala tvoja kariéra po nástupe do firmy?
Ja som aktívne vo firme osem rokov s tým, že som si musel prejsť všetkými štádiami od robotníka cez montážnika až po súčasný obchod. Prvé dva roky som sledoval vývoj a fungovanie firmy a posledných šesť rokov sa spolu s kolegom venujeme oblasti obchodu na Slovensku aj v zahraničí. V našich kompetenciách je obchodná časť podniku, tretí kolega zastrešuje celú výrobu a zodpovednosť za chod celej firmy nesie otec ako generálny riaditeľ. Pozície máme rozdelené, no všetky kľúčové a strategické rozhodnutia sa snažíme riešiť spoločne.
Odhliadnuc od toho, ako dlho pôsobíš vo firme aktívne, po ako čase od založenia začala firma prosperovať?
Našej firme sa začalo dariť po roku 2000, kedy sa na Slovensku začalo investovať do výstavby hotelov, bánk či kancelárskych budov. Otec už v tom období robil aktívny obchod, čo znamená, že nečakal na ponuky, ale klientov sám vyhľadával. Biznis bol už vtedy založený na dobrých kontaktoch, ktoré sme získavali na obchodných stretnutiach, neustále sme vyhľadávali zákazky, vzdelávali sa a stretávali rôznych ľudí, architektov a koncových zákazníkov.
Cielite sa na koncových zákazníkov alebo skôr na firmy?
Biznis model našej firmy je postavený na troch pilieroch, ktoré pozostávajú z oblasti hotelového segmentu, atypickej výroby a z výroby nábytku do kancelárií, domov a bytov. V súčasnosti sa zameriavame skôr na väčšie zákazky, pretože sme veľká firma so 60 zamestnancami, no radi robíme akúkoľvek novú zákazku, na ktorej pracujeme s novými materiálmi a novými výzvami.
Aké percentuálne zastúpenie tvoria vaše zákazky pre Slovensko a zahraničie?
Aktívne zákazky pre zahraničie tvoria 40 % našej výroby, a pokrývajú trhy Rakúska, Nemecka, Holandska a Chorvátska. Zvyšných 60 % sú zákazky pre Slovensko.
Spolupracujete s firmami, pre ktoré pravidelne vyrábate nábytok?
Pred pár rokmi sme zariaďovali showroomy pre automobilku Škoda a momentálne zariaďujeme nábytkom všetky poisťovne Uniqa na Slovensku, rovnako spolupracujeme s poisťovňou Allianz a firmou ZSE. Vyhľadávame ich prostredníctvom aktívneho marketingu, pričom poukazujeme na naše konkurenčné výhody oproti iným firmám.
Máte za sebou bohatú históriu a slušne rozbehnutú firmu, ktorá patrí medzi top nábytkárske podniky Slovenska. Aké benefity ponúkate zákazníkom, aby ste sa odlíšili od konkurencie?
Od konkurenčných firiem sa líšime hlavne tradíciou, referenciami a prístupom k zákazníkovi. Našou najlepšou referenciou sú zákazníci, ktorí sa k nám pravidelne vracajú a prejavujú nám svoju dôveru a spokojnosť. V poslednej dobe sú však slovenskí zákazníci veľmi nároční. Pamätám si na moje začiatky vo firme, keď sa zákazník zameriaval hlavne na kvalitu a dobré referencie firmy, dnes sa dostávame pozície, že sme konfrontovaní s nastupujúcimi firmami, ktoré na slovenský trh prichádzajú z lacných krajín a predávajú nekvalitné nábytky za lacné peniaze. Na rozdiel od nich máme dlhodobo rovnaký a stabilný kolektív, čo je mnohokrát dôvodom, prečo investori stavieb oslovujú práve nás. V oblasti hotelového segmentu sme sa vyprofilovali na dodávateľa, ktorý okrem zariadenia nábytkom ponúka zákazníkovi komplexné riešenie v podobe poradenstva, výberu kobercov, tapiet či svietidiel, s tým, že za každý produkt preberáme vlastnú zodpovednosť. Na základe projekt manažmentu vieme tieto služby prefinancovať a pracujeme len s overenými značkami na slovenskom trhu. Každý kus nábytku robíme na mieru, čo znamená, že k zákazníkovi prídeme, zameriame priestor, pripravíme výrobnú dokumentáciu, ktorú investor schváli a následne zabezpečíme výrobu a montáž.
Je to pomerne zdĺhavý a náročný biznis. Stretávaš sa s komplikáciami, ktoré brzdia tvoju prácu?
V poslednej dobe ľudia často posúvajú termíny, čo do veľkej miery ovplyvňuje našu prácu. My ako nábytkári sme vždy tí poslední, ktorí dokončujú prácu v interiéri, predchádza jej ešte stavebná činnosť. Momentálne pracujeme na zariaďovaní hotelu v Stuttgarte, ktorý mal byť dokončený ešte v decembri minulého roka. Vplyvom meškajúcich prác na stavbe musíme posúvať termíny, ktoré nás brzdia v ďalších projektoch. Sú to nepredvídateľné okolnosti, kvôli ktorým nemôžeme plánovať, robiť ani dokončovať a je to jav, ktorý sa deje nielen v zahraničí, ale aj na Slovensku.
Poznáš recept, ako tomu predísť?
Našim know how je celý projekt manažment, vďaka ktorému sa snažíme komunikovať a prispôsobovať termíny tak, aby sme predišli ich odsúvaniu. Učíme sa plánovať aj niekoľko mesiacov dopredu, no nie všetky procesy záležia len od nás.
Ako riešite rozvoj vášho biznisu?
Pracujeme s novými materiálmi a investujeme do technológií, ktoré ešte na Slovensku nie sú známe. Kúpili sme špeciálnu CNC technológiu, ktorá v piatich smeroch opracováva drevo, a tiež hranovací stroj s laserovým olepovaním hrán. Investujeme aj do softvérov pre konštruktérov, aby bola ich práca rýchlejšia a efektívnejšia.
Aké sú vaše ambície do budúcnosti?
Našou hlavnou ambíciou je zastabilizovať firmu, aby sa udržala na trhu aj pre ďalšie generácie. Za posledné dva roky sme urobili veľký skok z hľadiska rozšírenia firmy a investície do technológií. Do budúcna je našou snahou vypracovať sa na lídra v oblasti atypickej výroby a hotelového nábytku.