Popri bežných povinnostiach podnikateľa stíhajú myslieť aj na dobro svojho okolia. Ktorému z top 10 podnikateľov v súťaži METRO Dobrý podnikateľ 2015 sa to darí najviac?
Okrem finančných výnosov majú vo svojom hľadáčiku aj spoločenský prínos a pomoc iným. Desiatka podnikateľov, ktorí popri dobrom nápade disponujú aj dobrým srdcom, sa dostala až do siene slávy súťaže METRO Dobrý podnikateľ. Vybrala ich odborná porota na základe hlasovania verejnosti. Len jeden z nich však chytil za srdce väčšinu a s titulom METRO Dobrý podnikateľ si na svoje konto pripíše výhru 5000 €, ktorá mu pomôže ďalej meniť svet k lepšiemu.
Dobrý podnikateľ 2015 pomáha mestu i jeho obyvateľom
Víťazom 2. ročníka súťaže hľadajúcej podnikateľa s pridanou hodnotou sa stal Komárňan s vášňou pre tradičné remeslo. Otec dvojgeneračnej pekárskej rodiny pomáha vyhladzovať vrásky na tvári mesta a zlepšovať tak kvalitu života jeho obyvateľov. Okrem toho, že sa podieľa na čistení a zveľaďovaní mestského prostredia, nezabúda myslieť ani na tých, ktorí si do jeho pekárne po pečivo neprídu, pretože si to nemôžu dovoliť. Svoje pekárenské výrobky, ktoré získavajú jedno ocenenie za druhým, venuje ľuďom bez domova a na okraji spoločnosti. V jeho šľapajach kráčajú aj dve z troch detí, ktorým pekár Štefan Földes odhaľuje zákonitosti pekárskeho remesla. Takpovediac na rováši má aj podporu kultúrno-spoločenského života v meste. Jeho kroky, samozrejme s košíkom plným pečiva, smerujú aj do škôl a škôlok, aby sa žiaci o výrobe každodennej súčasti ich jedálnička dozvedeli niečo viac. Finančnú výhru zo súťaže METRO Dobrý podnikateľ 2015 plánuje venovať charitatívnym organizáciám. Verí, že účasťou v súťaži zvýši povedomie verejnosti o potrebe pomáhať si navzájom.
Pomáha svojim zákazníkom aj zamestnancom – víťazka ceny mediálneho partnera
Podnikateľka Zdenka Švábeková sa rozhodla dať druhú šancu tým, ktorí sú na pracovnom trhu vytesnení celkom na okraj. Zo súťaže METRO Dobrý podnikateľ si za svoje snaženie odniesla cenu mediálneho partnera. Vo firme zamestnáva ženy v tiesni, bez vzdelania a aj starších vekových kategórií. Ako majiteľka profesionálnej upratovacej spoločnosti im ponúka dôstojnú mzdu a istejšiu budúcnosť. K zoznamu dobrých skutkov si podnikateľka môže pripísať aj pomoc detským domovom či deťom s hendikepom. Aj naďalej chce dávať druhú šancu ľuďom, ktorí ju nedostali, bez toho, že by skúmala ich minulosť. Po víťazstve ceny mediálneho partnera v tejto súťaži jej zámery uľahčí výhra reklamného priestoru v hodnote 5000€ na rádiu Slovensko alebo na rádiu Regina.
„Dobrí podnikatelia“ pomáhajú aj tam, kde by ste to nečakali
Kniha top desiatich podnikateľov odhaľuje rozličné príbehy zo sveta učiteľov, fotografov či dokonca jaskyniarov. Napriek tomu, že titul METRO Dobrý podnikateľ 2015 môže získať len jeden podnikateľ, každý z nich v sebe nesie pridanú hodnotu v podobe podávanej pomocnej ruky. Tú napr. pedagóg Rastislav Krähenbil podal všetkým tým, ktorí túžia po dostupnom vzdelávaní. Ani choroba a následná strata zamestnania ho neodradili od toho, aby svoje učiteľské poslanie korunoval vytvorením pútavých elektronických učebníc. Ako bývalý učiteľ biológie, ktorý na vlastné oči videl nedostatok študijných materiálov, sa ich rozhodol vytvoriť sám tak, aby boli zadarmo a dostupné pre všetkých. Jeho prácu ocenilo už viac 120 tisíc návštevníkov stránky, na ktorej sú učebnice prístupné. Spokojnosť žiakov i učiteľov korunovala odporúčacia doložka Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Na školákov sa usmialo šťastie aj vďaka matke, učiteľke a podnikateľke Jane Chlustinovej. Ľahšie spoznávať písmenká abecedy pomáha základoškolákom jej učebnica s názvom Veselá abeceda. Nedostatok financií v školstve sa navyše snaží poraziť spojením školstva, módy a regionálnych podnikateľov. Doobeda učiteľka, poobede majiteľka svadobného salónu každoročne usporadúva módnu prehliadku ORAVA FASHION SHOW. Výťažok z nej pravidelne putuje na nákup pomôcok pre vybrané školy.
Myšlienka bezodplatne pomáhať škôlkam čistiacimi a dezinfekčnými službami skrsla podnikateľovi Petrovi Markuškovi. Prostredie, v ktorom predškoláci trávia prevažnú časť dňa, robí čistejším a zdravším. Podnikania sa nevzdal ani po prvotnom neúspechu a vybudoval úspešný biznis s celoslovenskou pôsobnosťou. Pomáha každej škôlke, ktorá si o to požiada. Kým Peter Markuška robí prostredie pre žiakov čistejším a bezpečnejším, ďalší podnikateľ z top 10 v súťaži METRO Dobrý podnikateľ – jaskyniar Peter Vaněk – žiakom predstavuje prostredie doteraz nepoznané. V rámci jaskyniarskeho krúžku podnecuje pozitívne postoje žiakov, ale aj širokej verejnosti k prírode a jej bohatstvu. Vďaka nemu už stovky detí a dospelých spoznali nejednu jaskyňu či štôlňu. Realizuje aj edukačné aktivity, a to nielen počas školského roka, ale aj cez letné prázdniny. V rámci expozície Podzemie pod vežami deťom rozpráva príbeh mince a popri tom stíha podporovať vydávanie historických a vedeckých monografií.
Pre tých, čo nevedia ako ďalej
Ľudia združení pod hlavičkou OZ Raná starostlivosť našli spriaznenú dušu v podnikateľke Simone Mištíkovej. Popri vedení vlastnej komunikačnej agentúry si nájde čas aj na pomoc rodinám s deťmi s viacnásobným postihnutím. Strategickým poradenstvom v oblasti komunikácie, ktoré spája tieto rodiny s médiami a masami ľudí, im otvára dvere presne tam, kam títo ľudia potrebujú.
Eduard Pier mal pri rozbiehaní vlastného biznisu prekážky nastavené o niečo vyššie, ako ostatní. Ako príslušník národnostnej menšiny čelil okrem hŕby byrokracie aj nesúhlasu okolia. Dnes má úspešne za sebou dve desiatky rokov v biznise a napriek svojej nepríjemnej skúsenosti je ochotný byť nápomocný. Ako majiteľ koliby a potravín deťom zo sociálne slabých rodín poskytuje zdarma pečivo, deťom v miestnom krízovom stredisku zase hračky a veci, ktoré nevyhnutne potrebujú. Ľudí pritom nerozlišuje podľa veku, farby ani národnosti. Pomáha bez nároku na odmenu a bez potreby prítomnosti publika.
Aj v pozlátku obalenom svete PR a marketingu sa nájdu podnikatelia, ktorí myslia na dobro iných. Srdce Mateja Juhára si získali nemé tváre, ktorým sa snaží zvýšiť kvalitu života až tretinou zisku zo svojho predaja. Fotograf Matej sa spolu so svojou priateľkou živí predajom umeleckých fotografií zvierat, vďaka ktorým môže prispievať útulkom a organizáciám na ochranu zvierat.
Ľudia so zdravotným znevýhodnením sú cieľovou skupinou ďalšej „dobrej podnikateľky“ – Eleny Ďuračkovej. Profesionálnym a empatickým prístupom pri výučbe vedenia motorového vozidla im pomáha ľahšie prekonávať každodenné prekážky a navrátiť im pocit užitočnosti a sebarealizácie. Do súťaže ju prihlásila nadmieru spokojná klientka so sluchovým hendikepom. Po 30-ročnej praxi v autoškole, z toho 25-ročného vedenia vlastnej, vodičský preukaz pomohla získať už viacerým ľuďom so zdravotnými ťažkosťami a plánuje v tom pokračovať aj naďalej.