Po rokoch fungovania menia portály Obedovat.sk a Lunchtime.cz svojho majiteľa. Ďalšie narodeniny tak oslávia s novými šéfmi v indickej spoločnosti Zomato. Ich ponuka bola totiž pre mladých Slovákov neodolateľná.
Na čo máte chuť? Údenú krkovičku, morčacie kung-pao alebo žemľovku? Obedovať v neznámych podnikoch niekedy nie je tá najpríjemnejšia vec na svete. Najmä ak po usadení sa na stoličke a objednaní nápoja zistíte, že na nič z obedového menu nemáte chuť. Ak ste navyše v spoločnosti svojich kamarátov či kolegov, ktorí sa tiež netvária nadšene, oheň môže byť na streche. A na hodinách pomaly odtikávajú minúty z vašej obedovej prestávky...
Podobný problém riešili asi pred desiatimi rokmi kamaráti Peter Paška a Zdenko Hoschek. S nápadom vytvoriť virtuálneho obedového sprievodcu prišiel ako prvý Peter. O rok neskôr sa k nemu pridal aj Zdenko a projekt začal naberať jasné kontúry. Dnes na stránke nájdete informácie o obedovom menu z celého Slovenska.
Nápad za milióny
Skvelý nápad však neocenili len hladní zamestnanci, ktorí sa stali pravidelnými návštevníkmiich portálu. Len nedávno im do spoločnosti Creative Web, v ktorej sú obaja spolumajiteľmi, prišiel mail. Indická spoločnosť Zomato by vraj mala záujem o portály Obedovat.sk a Lunchtime.cz. „Najskôr sme si mysleli, že je to žart a nevenovali sme tomu veľkú pozornosť,“ hovorí Zdenko Hoschek, ktorého prekvapila nielen jasná požiadavka, ale aj ponúkaná suma.
Spoločnosť Creative Web kúpila českú dvojičku slovenského portálu s názvom Lunchtime.cz len pred dvoma rokmi. Spomedzi tamojších vyhľadávačov reštaurácií je jednotkou na trhu. Rovnako ako Obedovat.sk na Slovensku.
Napriek tomu, že o pravosti a serióznosti mailu spočiatku pochybovali, správa neskončila v spame a obchod sa vyvíjal ďalej. „Ani jeden z nás o takejto ponuke nesníval. Na začiatku sme len riešili problém, ktorý sme mali pri spoločných obedoch s kolegami. Keby ste nám vtedy povedali o tejto sume, určite by sme neverili vlastným ušiam,“ povedal Zdenko Hoschek.
Kúpna suma bola rozprávková. Išlo o 3,25 milióna dolárov, čo je v prepočte takmer dva a pol milióna eur. Spoločnosť Zomato patrí k najväčším reštauračným sprievodcom na svete. Na jej stránkach nájdete podrobné informácie o viac ako štvrť milióne reštaurácií v 15 krajinách.
Ponuka, ktorá sa neodmieta
Po tom, čo zistili, že ide o reálnu ponuku, začali porovnávať pre a proti. Predaj oboch portálov by znamenal takú zásadnú zmenu vo fungovaní spoločnosti, že pred definitívnym verdiktom museli prehodnotiť aj ďalšie smerovanie firmy.
V portfóliu spoločnosti Creative Web sa nachádza niekoľko projektov, ktoré sa sústreďujú na tú istú oblasť. Len stravovania na Slovensku sa dotýkajú portály Obedovat.sk, ZlavaDna.sk, rezervažný systém Kam.sk a kominutný portál podnikov Kamnapivo.sk. Tieto projekty sa navzájom podporujú, dopĺňajú a odkazujú na seba. Ide o princíp cross-selling, ktorý firma využíva na to, aby jej projekty rástli a pomáhali si. Množstvo klientov a značná časť podnikania sa im teda prekrýva s ostatnými projektmi.
Predaj jedného z nich bol teda zásadným strategickým rozhodnutím. „Pre nás to nebol len predaj, ale principiálna otázka, čomu sa chceme v budúcnosti venovať. A práve toto rozhodnutie robí z odpredaja tú zásadnú zmenu,“ hovorí Hoschek.
O osude portálov sa radili vyše mesiaca. „Nebolo to ľahké rozhodnutie. Obedovat.sk je prvý projekt našej firmy, vyrástli sme na ňom. Aj preto sme nad jeho predajom najskôr neuvažovali,“ spomína Zdenko Hoschek, ktorý projektom nielen šéfuje, ale je aj ich verným návštevníkom a zákazníkom. „Ale čím viac sme nad tým rozmýšľali, tým viac sa nám predaj zdal byť správnym rozhodnutím. Keď sme si zodpovedali otázku budúcnosti našej firmy, predaj bol viac menej jasný. Potom to už bolo iba o vyjednávaní podmienok a tie sú férové pre obe strany.“
Spoločnosť Creative Web nakoniec indickej spoločnosti povedala svoje áno. Po mesiaci váhania nasledovalo množstvo vybavovania okolo predaja. Pretože projekty neboli pripravené na predaj, bolo nutné vyriešiť množstvo formalít. Tie súviseli napríklad s partnerskými zmluvami či spôsobom fakturácie. „Naše projekty sme nikdy nezakladali s tým, že ich predáme. Preto tieto projekty neboli po formálnej stránke pripravené na predaj. Všetko sa ale vybavilo v relatívne krátkej dobe,“ prezradil Hoschek.
Keďže ostatné projekty spoločnosti budú mať s predanými portálmi Obedovat.sk a Lunchtime.cz aj naďalej veľa spoločných klientov, Zdenko Hoschek verí, že zostanú partnermi s nadštandardnými vzťahmi. „Kontakt s projektmi určite nestratíme, robia na nich naši priatelia.“
Čo ďalej? Práce je dosť
Najlepšie rozbehnutým projektom spoločnosti Creative Web je ZlavaDna.sk, ktorá je od svojho vzniku suverénnou jednotkou medzi zľavovými portálmi na slovenskom trhu. Svoju energiu však skúšajú vložiť aj do nových projektov, ktoré ľudia ešte dobre nepoznajú. „Chceme rozbehnúť nové projekty ako Hotelio či rezervačný systém Bookio. Práce je dosť,“ prezradil Zdenko Hoschek. Po predaji portálov sa im uvoľnili kapacity, a tak dúfa v rast ostatných projektov. Mimo spoločnosti Creative Web sa ale venuje aj vlastným aktivitám. Tento raz ho oslovila alternatívna medicína, a tak sa stal spoluvlastníkom kliniky Medante a spoločnosti Vedoma. Je tiež jedným z porotcov v súťaži Podnikateľský nápad roka 2014.
Peter Paška a Zdenko Hoschek sú dôkazom toho, že aj počas obednej prestávky môže vzniknúť skvelý nápad. Kým prvotnou investíciou do podnikania bol len ich pracovný čas, ročný obrat spoločnosti Creative Web predstavoval v roku 2013 už viac ako 20 miliónov eur. Svojím posledným veľkým obchodom dokázali, že šťastie nechodí len po horách a po ľuďoch, ale občas aj emailom.