Tomáš Török, spoluzakladateľ Empire education group, ktorý od roku 2005 pôsobí na pozícii výkonného riaditeľa (CEO), je najviac hrdý na to, že až šesťdesiat percent nových klientov spoločnosť získava na základe odporúčaní svojich spokojných klientov.
Empire education group sa venuje výučbe anglického a nemeckého jazyka inovatívnymi a zábavnými spôsobmi, ktoré žiadané výsledky prinášajú efektívne a rýchlo. Skupina pozostáva z troch značiek: EMPIRE jazyková škola, ktorá prevádzkuje 3 pobočky v dvoch krajinách, Smart Education, ktorá pôsobí ako distribútor kníh a spôsobu vzdelávania do dvanástich krajín Európy, a WattsEnglish Slovakia, ktorá sa venuje výučbe detí prostredníctvom native anglických lektorov, prevažne v materských a základných školách. V roku 2012 spoločnosť vzdelala viac ako desaťtisíc klientov počas viac ako dvadsiatich tisícov hodín a vyprodukovala tržby dva milióny eur.
Potrebujem tvoriť a mojou vnútornou motiváciou je sebarealizácia
Tomáš sa podľa vlastných slov nikdy neplánoval stať riaditeľom jazykovej školy. Po skončení štúdia na Ekonomickej univerzite v Bratislave sa zamestnal v reklamnej agentúre. „Spätne vidím, že už v detstve sa u mňa prejavovali podnikateľské sklony. Keď som mal deväť rokov, vlastnej rodine som napríklad spravil cirkusové vystúpenie, za ktoré som vyberal vstupné,“ spomína s úsmevom. Je veľmi dôležité, aby podnikateľ pred tým, ako začne podnikať, intenzívne pracoval sám so sebou. „Musí zistiť, kým je, aký je a v čom je dobrý. Ak si to nezistí, podnikanie ho k tomu aj tak dotlačí, pretože z hľadiska sebamotivácie a sebaorganizácie je podnikanie mimoriadne náročné a určite nie je vhodné pre každého.
Podnikateľské typy sa vyznačujú obrovskou chuťou realizovať sa, túžbou stotožniť sa s niečím, čo im vnútorne sedí a potrebou podieľať sa na úspechu. Človek, ktorý má tieto tri vlastnosti, je s veľkou pravdepodobnosťou podnikateľským typom. Vyskúša zamestnanie a možno zistí, že to nie je celkom pre neho a hľadá ďalej. Až natrafí na príležitosť. Ja som nerozmýšľal, či budem zamestnanec alebo zamestnávateľ, chcel som sa realizovať a zbadal som príležitosť vo vzdelávaní – v produkte, ktorý mi úplne sedel.“ Príležitosť priniesol partner, ktorého Tomáš spoznal počas pobytu Work&Travel v USA. „Predstavil mne a mojim dvom spolužiakom nový spôsob učenia anglického jazyka, ktorý sa v zahraničí veľmi uchytil. Výučbu sme si išli pozrieť a už po pätnástich minútach sme si povedali, že do toho ideme. Ani sme si neuvedomovali, čo všetko to prinesie a urobili sme intuitívne rozhodnutie.“ Všetci štyria totiž mali pocit, že presne tak by výučba mala vyzerať. „Hodina bola dynamická a základom bola konverzácia. Zistili sme, čo všetko potrebujeme, zabezpečili sme si materiály, absolvovali sme školenia a získali sme licenciu.“
Nasledujte to, čo je vám prirodzené. Nerobte v tom kompromisy.
Tomáš s dvomi spolužiakmi z vysokej školy a zahraničným partnerom založili v roku 2004 spoločnosť EMPIRE a po zhruba dvoch mesiacoch príprav otvorili v júni prvú jazykovú školu EMPIRE v Bratislave. Tomáš ani jeho kolegovia nikdy nevyučovali, prvým krokom preto bolo nájdenie kvalitných lektorov. „Nemohol som vkročiť do niečoho, čomu nerozumiem, tak som vytvoril pozíciu metodika a našiel som ľudí, ktorí tomu rozumeli. Ide o odborné veci a odvtedy viem, že je potrebné vyberať si tých najlepších odborníkov na danú oblasť.“
Tomáš ovládal obchodnú stránku a vedel, ako by mal produkt vyzerať a ako ho predať. „Na začiatku som mal na starosti marketing, pretože som robil v reklamnej agentúre a myslel som si, že tomu rozumiem. Z prvej reklamnej kampane, ktorú som urobil, sme však získali iba dvoch klientov,“ dodáva s úsmevom. „Poradili sme sa teda s ľuďmi, ktorí mali omnoho väčšie skúsenosti s marketingom a tí nám povedali, že potrebujeme internetovú stránku, PR a online aktivity, usporiadať otváraciu party a podobne.“ Na prvej party ihneď získali takmer tridsať klientov a ďalej rástli predovšetkým prostredníctvom referencií. „Dosahovali sme úspech hlavne vďaka kvalite produktu, na ktorú som vždy enormne tlačil. Vyučovacia hodina musela ľudí uchvátiť. Podnikateľ, ktorý rieši reálnu potrebu ľudí, dokáže klientov získať cez kvalitu produktu a hodnotu pre klienta. Takisto pri každom novom projekte ma ako prvý zaujíma len produkt, chcem ho vidieť a zistiť, či bude mať pre klienta reálnu hodnotu – či dokáže efektívne riešiť jeho potrebu. Všetko ostatné osobne považujem za menej kľúčové, pretože konkrétne pri vzdelávaní nejde len o šou, ale predovšetkým o skutočný výsledok.“
Dôležité je spraviť päťdesiatjeden percent rozhodnutí správne
Pôvodným zámerom spoločníkov bolo zamestnať profesionálneho manažéra, ktorý sa bude o jazykovú školu starať. „Na pozícii manažéra sme vyskúšali troch ľudí, no nefungovalo to. Zvažovali sme, čo ďalej. Premýšľali sme, či z toho nevycúvať, ale napokon sme si povedali, že ak to bude manažovať jeden z majiteľov, ktorý tomu odovzdá srdce i dušu, podnikanie sa istotne rozbehne. Dvaja sme sa dohodli, že si pripravíme prezentácie o svojich víziách pre spoločnosť, no keď som odprezentoval svoju predstavu, kolega ani nevystúpil.“
Tomáš vstúpil do operatívnych činností v spoločnosti a v reklamnej agentúre dal výpoveď. „Nesedel som na dvoch stoličkách naraz, ani to neodporúčam. Existujú opatrní ľudia, ktorí zo zamestnania do podnikania prechádzajú postupne, ale mnohokrát práve ten, kto hrá na istotu, riskuje najviac. V určitej fáze musí podnikateľ do podnikania skočiť naplno, lebo riskuje, že príležitosť nevyužije. Každú príležitosť treba však, samozrejme, starostlivo zvažovať.“ Tomáš sa ako CEO odrazu stal aj zamestnancom spoločnosti a podotýka, že bolo mimoriadne dôležité, aby si všetci štyria spoločníci vyjasnili očakávania. „Byť majiteľom a zároveň v spoločnosti operatívne pracovať je jedným z najkomplikovanejších vzťahov voči sebe samému, ako aj voči spoločníkom. Voči sebe som odrazu bol majiteľom a zároveň manažérom. Ako majiteľ má človek nutkanie nemíňať peniaze, ale ako manažér vie, že musí investovať.
Je dôležité, aby spoločníci dokázali komunikovať a vzájomne zladiť svoje očakávania a hodnoty.
Voči svojim spoločníkom som bol samozrejme aj v roli priateľa a zároveň zamestnanca. Tieto role sa však nedajú oddeliť a situácie v podnikaní sa nedajú raz riešiť ako kamarát a inokedy ako spoločník. Kľúčom k úspechu takéhoto vzťahu je neustále si vyjasňovať očakávania, nielen na začiatku podnikania, ale priebežne, pretože očakávania sa menia. Mojou úlohou je zladiť ich. Mnohí podnikatelia si neuvedomujú, že aj so svojimi spoločníkmi by sa mali tímovo stužovať a pracovať spolu. Každý z nich môže mať skvelé nápady, len si ich mnohokrát nedokážu navzájom komunikovať. Spoločníci sú názorovo i komunikačne väčšinou silné osobnosti a dopracovať sa k súladu môže byť veľmi náročné. Kamarátstvo je dôležité, pretože zakladá dôveru, ale v podnikaní samotné nestačí. My sme si na zefektívnenie našej spolupráce najali mentora a až potom som si uvedomil, ako málo sme náš spoločný potenciál využívali.
Fungujúci spoločníci sú základným článkom spoločnosti a je dôležité, aby dokázali komunikovať, vzájomne zladiť svoje očakávania a hodnoty. Potom môže spoločnosť rásť.“ A EMPIRE v prvých troch rokoch rástla naozaj prudko. „Po prvom roku sme narástli zo sedemdesiatich študentov na tristo. Rok 2006 však bol ešte divokejší. Hneď v januári sme otvorili pobočku v Košiciach a v septembri v Prahe. Bolo to manažérske šialenstvo a zvládali sme to skôr živelne. Produkt sme mali dopracovaný, no procesy len na určitej úrovni.“ Podnetom na rozširovanie spoločnosti bola z veľkej časti intuícia. „Nemali sme všetko prepočítané. Videli sme, že produkt funguje v Bratislave, a cítili sme, že by mohol fungovať aj v Košiciach. No v dnešnej dobe už len intuícia nestačí a je potrebné podložiť rast výpočtami a dátami.“
Intuícia podnikateľovi povie, či produkt alebo služba dokáže na trhu zafungovať a získať si klienta. Následne by si to mal každý zrátať. „Pri zakladaní spoločnosti WattsEnglish, ktorá sa venuje výučbe detí, boli našou cieľovou skupinou deti v škôlke a na prvom stupni základnej školy. Pozreli sme si počet detí tohto veku v danom meste a zohľadnili sme, v akej cenovej kategórii sa nachádza náš produkt. Z toho sme odvodili, koľko percent rodičov detí si ho bude môcť zakúpiť a koľko z nich už obsluhuje konkurencia.“ Takýmto počítaním sa podnikateľ dostane k tomu, koľko ľudí na trhu reálne môže využiť jeho produkt. Keď ich počet následne vynásobí cenou produktu a odpočíta náklady, zistí, či dokáže vyprodukovať zisk a keď áno, aký vysoký zisk. V tomto bode Tomáš odporúča zvážiť si svoje ambície. „Niekomu stačí, že sa mu produkt páči a zarobí mu toľko, koľko by mu zarobilo zamestnanie. Niekto však môže mať ambíciu vybudovať spoločnosť produkujúcu väčšie zisky. Preto je podstatné priznať si svoje očakávania a nejsť pod ich úroveň.“
Finančné plánovanie je pre budúcnosť spoločnosti mimoriadne dôležité
Pobočky spoločnosti každoročne rástli až do roku 2008. „Ekonomické zmeny, ktoré prišli, by som neoznačil za krízu, ale za ekonomické vytriezvenie. Ľudia sa začali správať triezvo, len firmy na to neboli zvyknuté. Krízou podľa mňa bolo práve obdobie predtým, keď každý očakával, že za nič dostane veľa a ľudia nakupovali mnoho za požičané alebo „bublinové“ peniaze. Ja som toto obdobie pred rokom 2008 nazval „kríza spotrebiteľa“. Situácia sa zmenila v tom, že dnes už každá spoločnosť musí poskytnúť určitú kvalitu, štandard, a snažiť sa o každého klienta. Práve teraz je v správaní klienta racionálnejšia a zdravšia doba. A práve teraz sa ukáže, kto je skutočný manažér a podnikateľ.
Kľúčom k úspechu je produkt, ktorý má reálnu hodnotu pre klienta.
Najviac chýb spoločnosti robia aj kvôli tomu, že nepoznajú klienta. Aj my sme sa museli snažiť a spoznať, za čo nám platí a čo považuje za hodnotu. Môžeme vyšperkovať napríklad miestnosť a priestory, v ktorých sa vyučuje, no ak by klient pri výučbe viac ocenil napríklad interaktívnu tabuľu, tak mu neponúkame hodnotu, ktorú dokáže oceniť. Keď podnikateľ spozná, čo klient oceňuje, mal by vynakladať náklady predovšetkým na to, inak predáva vodu v koši.“ Práve v období spomaľovania ekonomiky si Tomáš uvedomil ďalšiu chybu, ktorej sa dopustil. „Spätne vidím, že sme nemali dobre spracované finančné výkazy a v určitej fáze sme nemali detailný obraz o ekonomickej výkonnosti spoločnosti. Hoci moji spoločníci už chceli, aby sme ich dali spracovať odborníkom, ja som s tým bojoval a bola to chyba.“
Od roku 2011 už finančné plánovanie spoločnosti zabezpečujú odborníci z private equity. „Bola to dobrá voľba, pretože ich prácou je zhodnocovať peniaze a pristupujú k tomu mimoriadne precízne. Mesačne dostávame podrobne rozpísané výkazy a veľmi rýchlo vidíme, ak niektorá oblasť nefunguje efektívne. Predtým sme mali obraz o celej spoločnosti a videli sme, že všeobecne je zdravá a funguje. Dnes sa však vieme pozrieť konkrétne na jednotlivé časti. Uvedomil som si, že do správnych dát sa oplatí investovať energiu i financie.“
V roku 2009 sa spoločnosť taktiež zamerala na vylepšenie metód výučby. „Našli sme nadnárodné vydavateľstvo, s ktorým sme uzavreli exkluzívnu licenčnú zmluvu a začali sme okrem iného aj distribuovať učebné materiály a osnovy. Vytvorili sme aj vlastné učebnice a po niekoľkých rokoch ich používania sme dospeli k tomu, že fungujú rovnako dobre ako učebnice veľkých vydavateľstiev. K tvorbe vlastných produktov som sa vždy staval veľmi aktívne, no zisťujem, že je potrebné k tomu ešte dozrieť. Je veľmi prácne vytvoriť niečo, čo ešte nikto nevytvoril a keď to človek aj vytvorí, je veľmi ťažké presadiť to na trhu. Preto dnes zastávam názor, že časť našich produktov by mala byť vlastných, aby sme tvorili a realizovali aj činnosť s vyššou pridanou hodnotou, ale zároveň by sme mali využívať aj kombináciu existujúcich produktov na trhu.“ O učebnice spoločnosti EMPIRE však už prejavilo záujem aj samotné vydavateľstvo a distribútori v Ázii, ktorí majú záujem zapojiť produkt do vlastnej distribučnej siete.
Dnešná doba v podnikaní je o ľuďoch
Tomáš chce spoločnosť v budúcnosti posúvať aj do ďalších oblastí vzdelávania. „Chceme sa vypracovať na stredoeurópsku top značku, nie však veľkostne, ale produktovo.“ Zamestnancov si vyberá dlho a dôkladne. „Existujú zamestnanecké a podnikateľské profily ľudí. Ja osobne vždy inklinujem k podnikateľským typom ľudí. Neznamená to, že hneď s nimi zakladám spoločnosť, rozdiel vidím v tom, že podnikateľský typ človeka na moje slová reaguje, zamestnanecký typ sa ich bojí. Podnikateľský typ okrem iného víta samostatnosť a chce veci posúvať ďalej. Nehľadá istoty, ale priestor realizovať sa.“
Tomáš odporúča vyberať si k sebe ľudí podľa seba, teda takých, ktorí „sedia“ po všetkých stránkach – najmä ľudskej a hodnotovej. Z hľadiska samovzdelávania najviac odporúča stretávať sa s ľuďmi, ktorí si podobnými vecami už prešli. Napríklad aj na školeniach, ale iba s prednášajúcimi z praxe, nie s teoretikmi. „To by bolo, ako keby vám niekto rozprával o tom, aké je zvíťaziť nad ťažkou chorobou, aj keď ju nikdy neprekonal. Odporúčam stretnúť sa radšej s niekým, kto tým prešiel, pretože hodnota informácií je úplne inde .
Aj po dosiahnutí úspechu ostaňte otvorení - najmä slovám klienta.
Pri osobnom rozvoji je taktiež dôležité vyberať si za vzory a zdroje ľudí, s ktorými sa človek stotožňuje. “ Z vlastnej skúsenosti odporúča radiť sa o podnikaní aj s osobnými koučmi. „Opäť však nie sú dôležité certifikáty z univerzity, ale prax. Ja sám som sa bol poradiť s koučom, ktorý má dopredu zaplnený celý rok a viac ako desať rokov pracoval na rovnakej pozícii, o tom, ako urobiť firemnú štruktúru a za dve hodiny ma veľmi dobre usmernil. Bez osobného rozvoja podnikanie nejde. Opäť však veľmi záleží od typu človeka. Niektorých ľudí to prirodzene ťahá k poznaniu a stále sa potrebujú posúvať ďalej. Niektorí zase chcú vybudovať podnikanie určitej úrovne a ďalej si ho len užívať.“
Mladým a začínajúcim podnikateľom Tomáš radí: „Desaťnásobne viac času venujte výberu ľudí, s ktorými budete pracovať. Pri výbere sa nedržte dogmy, že vybraný človek bude ten pravý a nebojte sa priznať, že ste sa aj desaťkrát po sebe netrafili. Celé podnikanie je dlhodobý proces. Ľudia mnohokrát čakajú, že dospejú do istého štádia, v ktorom už budú veci fungovať natrvalo, no nie je to tak. Ja osobne som po každom zvládnutom kroku chcel hneď ísť na ďalší a keď som sa musel vrátiť o krok vzad, bol som zaskočený. Je to však proces, ktorý prebieha špirálovite a v pozitívnom prípade nahor. A neustále.“