Spoločnosť Superpoistenie s.r.o. prevádzkuje prvý slovenský internetový portál s kompletnou ponukou pre povinné zmluvné poistenie s možnosťou uzatvorenia poistenia online. Superpoistenie.sk je jedinečné aj okamžitou platnosťou poistnej zmluvy. Spoločnosť založili v roku 2007 Viktor Habura, Marek Dudáš a Peter Beň s víziou zjednodušiť orientáciu ľudí pri výbere najvýhodnejšieho povinného zmluvného poistenia. Superpoistenie spolupracuje so všetkými jedenástimi poisťovňami, ktoré poskytujú povinné zmluvné poistenie, a vďaka tomu poskytuje naozaj komplexnú službu.
Keď som nepracoval naplno, mal som výčitky svedomia
Viktor je absolventom Fakulty ekonomiky a manažmentu. „Dlhé roky som študoval a pri hľadaní práce po skončení štúdia som mal pocit, že moja práca má vyššiu cenu ako plat, ktorý mi ponúkali. Celú mladosť som okrem školy trávil v rodičovskom podniku, ktorý vybudovali od piky. Mali veľkosklad s distribúciou odevov a niekoľko maloobchodných prevádzok a veľa som sa od nich naučil, videl som tvorbu podniku a procesov a vedel som, čo podnikanie reálne obnáša. Už od šestnástich rokov som v sebe nosil víziu mať v budúcnosti vlastnú firmu.“
Viktor si po škole hľadal zamestnanie, no podľa vlastných slov ho limitoval nedostatok praxe. „V skutočnosti som prax mal, pretože som desať rokov vypomáhal v rodinnej spoločnosti, to som si však oficiálne do životopisu nemohol uviesť.“ V prvom zamestnaní, ktoré si našiel, sa stretol s nezvyčajným problémom. „Na splnenie zverených úloh som mal vyčleneného veľa času a keď som ich stihol spraviť skôr, zvyšný čas som sa v práci nudil. Porobil som všetko, čo som si našiel, pýtal som si nové úlohy, aj som vymyslel nejaké projekty, no po troch mesiacoch som cítil, že nevyužívam svoj potenciál.“ Viktor nikdy nemal v pláne pracovať v zahraničí, avšak po tejto skúsenosti sa vo svojich dvadsiatich šiestich rokoch rozhodol hľadať pracovné možnosti v Anglicku. „Známi ma od toho odrádzali, nikto totiž neveril, že by som si tam mohol nájsť dobrú pracovnú pozíciu.“
Napriek všetkým dobre mieneným radám Viktor v roku 2004 do Londýna vycestoval a prvé týždne pracoval ako busboy. Vytrvalo sa uchádzal o kvalifikovanejšie pracovné pozície, posielal životopisy a chodil na pracovné pohovory. „Napokon sa mi to podarilo a získal som zamestnanie v centrále veľkej tabakovej spoločnosti. Zaujal som pozíciu bussiness development executive a dokonca som dostal k dispozícii služobné auto, pracovný telefón a počítač. Väčšinu pracovného času som strávil cestovaním a pociťoval som príjemnú slobodu.“ Viktor v Anglicku zotrval dva roky, počas ktorých sa na svojej pozícii naučil všetko, čo sa dalo. „Chcel som profesionálne rásť a získavať ďalšie vedomosti, no nevidel som reálne, že by sa pre mňa v nasledujúcich rokoch uvoľnila nejaká vyššia pozícia.“ Podal preto výpoveď a po priateľskom rozlúčení si začal hľadať nové zamestnanie. „V tom čase som však spoznal svoju manželku. Pracovala v Taliansku, ja v Anglicku, a po spoločne strávenom lete sme sa dohodli, že obaja zostaneme na Slovensku.“ Viktor už mal v hlave myšlienku spustiť na Slovensku online porovnanie poistenia z viacerých poisťovní a uzatváranie zmlúv online.
„Myšlienka online poistenia bola vo svete už dávno a ja som ju zaregistroval práve počas práce v Anglicku.“ Podnikol prvé kroky, pričom za najdôležitejšie považoval vytvoriť dobrý tím z ľudí, ktorí by si rozumeli po odbornej i ľudskej stránke a zároveň by si vzájomne dôverovali. „V Anglicku som videl, že pri výberovom konaní neboli dôležité len odborné vedomosti, ale významnú rolu hrala vhodnosť osobnosti uchádzača do tímu a ľudská chémia. Nechcel som ísť podnikať sám, potreboval som doplniť odborné vedomosti o poistení, chcel som rozložiť podnikateľské riziko a vytvoriť tím ľudí, ktorí premýšľajú rozdielne a vzájomne sa dopĺňajú. Ako prvého som preto kontaktoval Mareka Dudáša, bývalého spolužiaka z vysokej školy, ktorého som poznal ako mimoriadneho odborníka na poistenie. Následne som oslovil druhého partnera, môjho rodáka Petra Beňa, ktorý má znalosti a skúsenosti z IT. Obom som prezentoval svoju víziu a všetci sme na nej začali pracovať.“ Po siedmich rokoch spoločného podnikania hodnotí Viktor svoj výber spoločníkov ako jedno z najlepších rozhodnutí. „Keď sa zamyslím nad problémami, ktoré v podnikaní mohli vzniknúť, a nad chybami, ktorých sme sa mohli dopustiť, zisťujem, že sme všetky riziká minimalizovali práve vďaka tomu, že sme tri rozdielne typy ľudí a vzájomne sa veľmi dobre dopĺňame.“
Museli sme budovať kredibilitu nielen spoločnosti, ale celého segmentu online poistenia.
Viktor investoval do začiatkov spoločnosti a jej rozvoja všetky svoje úspory z Londýna. „Nechceli sme si brať úvery a všetko sme financovali z našich vkladov do podnikania. Marek Dudáš už mal prosperujúcu spoločnosť a jej priestory sme využili aj pre Superpoistenie. V podstate sme vytvárali nový segment a v začiatkoch sa všetko javilo ako problém. V skutočnosti však išlo len o situácie, ktoré bolo potrebné vyriešiť. Tie sa vyskytujú počas celého podnikania a podnikateľ by nemal očakávať, že jedného dňa bude všetko vyriešené natrvalo.“ Základom pre spustenie služby bolo vytvorenie funkčnej internetovej stránky a nadviazanie spolupráce s poisťovňami. Investovali do toho veľa energie a prostriedkov, pretože svojmu produktu verili.
„Videli sme, že v zahraničí je to mimoriadne osvedčený koncept. U nás to bola novinka a prinášala rôzne špecifiká. Zmluvy sa uzatvárajú cez internet a sú teda bez podpisu. Uzatváranie poistenia cez internet už konkurencia poskytovala, ale zmluva i tak chodila klientovi poštou, teda offline. Musel ju podpísať a poslať späť. U nás je poistenie právne uzatvorené zaplatením poistného. Oslovili sme všetky PZP poisťovne na Slovensku a v každej sme náš koncept preberali aj s právnym oddelením, produktovým, s IT oddelením a všetkými pracovníkmi potrebnými pre spustenie spolupráce. Bolo potrebných naozaj veľa stretnutí.
Keď dnes spätne spočítam, s koľkými ľuďmi sme sa vtedy museli stretnúť, dostávam sa takmer na číslo tristo.“ Ďalšou dôležitou a novou situáciou bola integrácia platobných rozhraní bánk na portál superpoistenie.sk. „Opäť sme museli riešiť špecifiká, ktoré predtým nikto neriešil. Napríklad pri prevádzkovaní internetového obchodu má spoločnosť účty vo viacerých bankách a pri platbe online ide platba zákazníka na jej účet v danej banke. My sme však prišli do bánk s tým, že potrebujeme integrovať platobné rozhranie pre platbu online, ale nebudeme mať u nich účet a platba ani nepôjde na náš účet, ale vždy na účet jednej z deviatich poisťovní, s ktorými sme spolupracovali. Najskôr nám povedali, že to nepôjde, no napokon sme ich o našom produkte presvedčili a kvôli nám dokonca museli naprogramovať zmeny v systéme.“
Od začiatku príprav až po spustenie portálu superpoistenie.sk prešiel rok a pol. „Aby sme si to navždy pamätali, vybrali sme si na spustenie symbolický dátum a čas, 10.10.2007 o desiatej hodine a desiatej minúte.“ Ešte pred spustením oslovili SME.sk so záujmom o spoluprácu, s ktorým napokon spolupracovali až do roku 2010. „Vedeli sme, že sú progresívne orientovaní a navrhli sme im spoluprácu a vytvorenie domény poistenie.sme.sk. Javilo sa im to ako dobrý nápad a postupne sa nám podarilo zabezpečiť ďalšie spolupráce tohto typu, napríklad poistenie.autobazar.eu, superpoistenie.funradio.sk, poistenie.expres.sk, poistenie.etrend.sk, poistenie.cas.sk, atď. Spoľahli sme sa na dôveru klientov v etablované stránky a keď sa nám to podarilo spustiť, pociťoval som veľké emócie.“
Viktor sa v spoločnosti venoval plánovaniu online kampaní, čo bola pre neho nová skúsenosť. „Vedel som však, čo všetko je k tomu potrebné a aby sme minimalizovali náklady, všetky online kampane som robil sám. Veľa som čítal, vzdelával sa a získaval som prehľad. Zamerali sme sa na celý marketingový mix, ako je reklama na internete, outdoor, či účasť na výstavách. Zúčastnili sme sa napríklad autosalónu a cielili sme reklamu aj do printových médií.“ Vďaka efektívnemu nákladovému hospodáreniu a svojpomocnej práci začala spoločnosť produkovať zisk už po krátkej dobe. Efektívne vynakladanie financií súviselo s tým, že Viktor aj jeho spoločníci využívali maximum možností svojho pracovného času. „Denne sme pracovali tak dlho, že niekedy sa mi ráno z postele vstávalo neuveriteľne ťažko. Vtedy som zo štrnástich hodín práce denne na krátku dobu poľavil na dvanásť,“ usmieva sa.
Je úplne bežné, že nie všetko, čo sa zdá ako jasná vec, je skutočne pravdou.
Spoločnosť aktívne rástla, veľkosť tímu sa zväčšovala a Viktor so spoločníkmi pre spoločnosť v roku 2008 prenajali samostatné priestory. „Pri otváraní nových pracovných pozícií sme opäť postupovali mimoriadne efektívne. Pri vedení tímu sa zameriavame na to, aby naši zamestnanci nerástli len pre spoločnosť, ale aby aj spoločnosť rástla pre nich, aby mali so spolupráce s nami aj iný ako len finančný úžitok. Zaujímame sa nielen o ich prácu, ale aj o to, ako sa im darí v osobnom živote a ako sa osobnostne rozvíjajú. Myslím, že aj vďaka tomu máme takmer nulovú fluktuáciu.“ V roku 2013 spoločnosť pripravuje osvieženie dizajnu portálu superpoistenie.sk a v budúcnosti ďalšie rozširovanie portfólia služieb. „Uvedomujeme si svoju pozíciu na trhu, ale zároveň robíme všetko pre to, aby sme nezaspali na vavrínoch.“ Samovzdelávanie Viktor odporúča, no radí vyberať si uvážlivo. „Tí najvzdelanejší ľudia kedysi tvrdili, že Zem je plochá a tých, ktorí tvrdili, že je guľatá, upálili.“
Mladým a začínajúcim podnikateľom radí: „Chápte veci v širších súvislostiach a hľadajte, čo s čím súvisí. Ujasnite si svoju víziu, pretože hoci nepotrebujete mať biznis plán presný v každom jednom čísle, musíte mať jasnú predstavu, ako sa k tým číslam chcete dopracovať. Nemodelujte svoj biznis na základe toho, koľko peňazí chcete zarobiť, ale pozerajte na to, akú pridanú hodnotu prinesiete svojim klientom. Kľúčový pre náš úspech bol fakt, že sme priniesli niečo nové, dopĺňame sa ako tím a finančné zdroje vynakladáme mimoriadne efektívne. Tieto tri faktory zároveň znamenali aj riziko, ale napokon priniesli úspech. Našou pridanou hodnotou bolo uľahčenie orientácie spotrebiteľa, získanie informácií na jednom mieste a zjednodušenie výberu najvýhodnejšej ponuky. Pri zavádzaní čohokoľvek nového je úplným základom pozrieť sa na produkt optikou koncového spotrebiteľa. Správne zvolenie pridanej hodnoty mimoriadne zvýši vašu šancu na úspech.“