Päť krokov a príkladov, ktoré sú dôkazom, že vytvoriť osobný user onboarding nemusí byť zložité.
Personalizovaný user onboarding dokáže zlepšiť aktiváciu používateľov. Zároveň ponúka konkurenčnú výhodu, pretože na nových používateľov dokáže zapôsobiť už pri prvom kontakte s aplikáciou. Inšpirujte sa nasledujúcimi príkladmi, ktoré vás presvedčia o tom, že vytvoriť osobný onboardingový proces nemusí byť vôbec zložité.
Dôležitosť personalizácie v user onboardingu
Základným predpokladom úspešného user onboardingu je orientácia na používateľa, ktorá je zameraná na zistenie jeho potrieb, očakávaní a návykov. Vytvoriť takého user onboarding sprievodcu, ktorý ľudí nadchne, zaujme a pomôže im zorientovať sa v aplikácii alebo na webe, bez poznania svojho cieľového publika, len tak nedokážete.
Prispôsobiť onboardingový proces sa dá viacerými spôsobmi. Napríklad tak, že sa v ňom budete používateľom prihovárať krstným menom, zapojíte ich do rozhodovacieho procesu a ponúknete im možnosť výberu alebo tak, že ich rozdelíte do skupín a vytvoríte špecifického sprievodcu pre každú kategóriu používateľov zvlášť.
Výhody personalizovaného user onboardingu
Hlavnou prednosťou personalizovaného user onboardingu je zlepšenie aktivácie používateľov. To znamená, že ak svojmu zákazníkovi ponúknete priamu cestu k naplneniu jeho cieľa, je pravdepodobné, že vašu službu neopustí, ale vykoná želanú konverziu. Čo sa dá považovať za konverziu, závisí od druhu vašej služby. Môže ísť o registráciu, vyplnenie formulára, zadanie e-mailovej adresy, nákup či kliknutie na iný CTA prvok.
User onboarding „šitý na mieru“ taktiež posilňuje lojalitu voči vašej značke, zvyšuje dôveryhodnosť služby a v neposlednom rade vedie k rýchlejšiemu napĺňaniu vašich cieľov. Teraz si už ale detailne predstavme konkrétne tipy, ako využiť personalizáciu v user onboardingu.
1. Prihovárajte sa používateľom menom
Ak ste po prvom spustení získali od nového používateľa jeho registračné údaje, bola by škoda nevyužiť dáta, ktoré už máte k dispozícii. Zapojte do úvodného sprievodcu trošku interakcie, originality a oslovujte používateľov krstným menom. Je to maličkosť, ktorá ale dokáže hlavne nových používateľov milo prekvapiť.
Oslovovať nových používateľov krstným menom má význam aj z psychologického hľadiska, pretože to zvyšuje záujem, pôsobí vierohodne a nevedome povzbudzuje k činnosti.
2. Kategorizujte
Aj keď sa vraví, že ľudí by ste kategorizovať nemali, v user onboardingu sa to doslova vyžaduje. Hlavne vtedy, ak tvoríte sprievodcu pre zložitejšiu aplikáciu s množstvom funkcií, pričom každá z nich má pre určitú skupinu používateľov inú prioritu.
Vtedy sa onboardingový proces vytvára pre každú personu zvlášť a rôzni sprievodcovia sa zobrazujú na základe stanovených podmienok. Napríklad podľa:
- užívateľskej role – personalizovaný user onboarding bude administrátora odkazovať na kľúčové funkcie administrácie, obchodného zástupcu zasa na produkty a finančné ukazovatele;
- počtu prihlásení – ak sa používateľ prihlási do aplikácie prvýkrát, zobrazí sa mu sprievodca so základnými funkciami. Pre tých, ktorí sa prihlásia 5-krát, bude pripravený sprievodca s pokročilejšími funkciami;
- predošlých skúseností – používateľovi sa zobrazí sprievodca pre zoznámenie sa s pokročilými funkciami až po tom, keď si prejde user onboardingom pre základné nastavenie aplikácie;
- preferencií – aplikácia sa používateľa opýta na kritéria, ktoré potom zanalyzuje a na základe jeho potrieb mu ponúkne personalizovaného sprievodcu. Je to podobné riešenie ako používa Spotify či Netflix, keď sa vás pri prvom spustení opýtajú na vaše obľúbené hudobné a filmové žánre. Vy ich aplikácii poskytnete a ona vám vzápätí odporúči obsah, ktorý preferujete.
Sprievodcu na základe predošlých skúseností využíva napríklad Duolingo. Aplikácia na výučbu jazykov totiž ponúka kurzy pre viacero úrovní, takže zatiaľ čo nováčikovia si zvolia najľahšiu úroveň, tí zdatnejší môžu pokračovať v kurze pre pokročilých. No iba pri predpoklade, že prejdú vstupným testom.
User onboarding na základe preferencií zasa využíva sociálna sieť Pinterest. Na základe analýzy identifikujú spoločné znaky vybraných lokalít, čím zistia, aké návrhy na obsah môžu ponúknuť používateľom tej-ktorej krajiny.
Keď sa napríklad na Pinterest zaregistruje nový člen z Nemecka, aplikácia mu na základe jeho geolokácie, jazyka a pohlavia už v úvode ponúka obsah, ktorý by sa mu mohol páčiť. Takéto prispôsobenie user onboardingu po zavedení prinieslo Pinterestu zvýšenie aktivácie nových používateľov o 5 - 10 %.
3. Využívajte testimoniáli
Skvelým spôsobom, ako vytvoriť unikátny user onboarding proces, je zužitkovať v ňom takzvaný „social proof“ efekt. Pokiaľ sa po vytvorení onboardingu zameriavate na jeho testovanie a zbieranie spätnej väzby, určite disponujete referenciami od spokojných používateľov.
Testimoniáli nie je nič iné než (v našom prípade písomne) vyjadrená spokojnosť s používaním služby. Presne takýto postup využili aj tvorcovia aplikácie Gogobot. Výsledok? Po implementácii personalizovaného onboardingu s odporúčaniami od ostatných používateľov sa počet nových registrovaných používateľov zvýšil až o 78 %.
4. Poskytnite im možnosť výberu
Čím viac funkcií vaša služba obsahuje, tým pestrejšie ju môžu vaši používatelia využívať. Problémom však je, ak sa v bohatej ponuke možností začnú strácať. Aby sa tomu predišlo, určite by nebolo na škodu do aplikácie zahrnúť sprievodcu a dať im na výber, ako chcú ďalej pokračovať.
Napríklad v aplikácii Canva použili tento krok tak, že sa v úvodnom user onboardingu pýtali nových používateľov, či sú umelci, marketéri, obchodníci, blogeri, študenti, pochádzajú z non-profit odvetvia, atď. Na základe tohto prvotného výberu im Canva poskytla špecifický výber ďalších možností.
Takýmto prístupom sa automaticky zníži šanca, že sa noví používatelia v aplikácii stratia. A opustia ju, pretože v širokej ponuke možností nenájdu to, čo potrebujú.
5. Využite aj ďalšie vstupné dáta
Pokiaľ si už vaši noví užívatelia prešli registráciou, bola by škoda nevyužiť ich registračné údaje v ďalších krokoch onboardingu. Služba s rezerváciou vstupeniek by tak mohla na základe mesta používateľovi odporučiť výber udalostí v jeho okolí. Keď pri registrácii od používateľov vyžadujete väčší objem vstupných informácií, bolo by fajn ich za vynaložené úsilie a trpezlivosť odmeniť.
Ukážkovým príkladom, ako využívať vstupné údaje pre potreby personalizovaného onboardingu, je fitness služba MyFitnessPal:
Jej registračný formulár je síce rozsiahly, pretože okrem demografických údajov vyžaduje informácie o výške, hmotnosti a cieľoch, no po jeho dokončení používateľ ihneď dostane stravovací a fitness plán. Skvelá odmena, pretože okrem užitočnosti je aj motivujúca k napĺňaniu stanovených cieľov.
Ako vidíte, vytvoriť personalizovaného sprievodcu nie je vôbec zložité. Najjednoduchším riešením je oslovovať používateľov ich krstným menom. Alebo môžete zužitkovať vstupné údaje, ktoré ste od používateľov získali pri registrácii. Nech sa už rozhodnete pre akýkoľvek spôsob, s jeho realizáciou vám pomôže aj náš YesElf. Vyskúšajte ho a vytvorte si user onboarding, ktorý budú vaši noví používatelia milovať.