Máte radi kebab? Ak áno, máme pre vás dobrú správu. Slovenské franchisingové "kebabové" koncepty rastú ako huby po daždi. Niektoré vám predstavíme a uvedieme dôvody, prečo sú pre franchising zaujímavé.
História kebabu
Mäso varené (zapekané) v horizontálnom stohu sa uvádza už v osmanských knihách z 18. storočia pod názvom kegab. Moderná éra tohto pokrmu sa začala v roku 1945, keď döner kebab predstavil a spopularizoval v Istanbule vo svojej reštaurácii Beyti Güler. Čoskoro tento pokrm "objavili" a vychválili novinári a döner kebab, aj iné kebabové jedlá v Betytiho reštaurácii zachutili aj kráľom, premiérom, filmovým hviezdam a celebritám. Prvý dönerový kebab stánok v Londýne sa objavil v roku 1966, zatiaľ čo kebab v gréckom štýle, známy ako gyros, sa stal od roku 1971 populárny v Grécku aj v New Yorku.
V súčasnosti je už kebab v rôznych modifikáciách populárny takmer po celom svete.
Začiatkom sedemdesiatych rokov minulého storočia bol vo vtedajšom západnom Nemecku döner kebab spopularizovaný tureckými prisťahovalcami. Z pôvodnej podoby mäsa v placke sa vyvinul na osobitý štýl sendviča s bohatou prílohou šalátu, zeleniny a omáčok. Predával sa vo veľkých porciách za prijateľné ceny a čoskoro sa stal jedným z najpredávanejších fastfood ových a pouličných potravín, nielen v Nemecku.
Mr. Kebab bol prvý
Prvý širšej verejnosti známy slovenského franchisingového kebabový koncept je Mr. Kebab Jeho zakladateľom a autorom je Ľubor Lelovits, ktorý otvoril svoj stánok v centre Košíc v roku 2005. V júni 2006 nasledovala ďalšia prevádzka v obchodnom centre GALÉRIA v Košiciach a v súčasnosti má Mr. Kebab na Slovensku štyri a v Česku dve licencované prevádzky. Na základe získaných praktických skúseností sa priebežne vyvíjala a vytvorila prvá franchisingová koncepcia s kebabom zo Slovenska.
Základom úspechu konceptu Mr. Kebab je stabilne kvalitný produkt, výstižný názov, výrazné logo, tiež charakteristické firemné farby. Vytvoreniu a vývoju týchto prvkov, aj osobitného imidžu, bol venovaný veľký časový priestor. Napr. samotný návrh loga bol podrobený štvormesačnému verejnému prieskumu rôznych vekových skupín budúcich konzumentov, ale aj marketingových odborníkov významných firiem pôsobiacich na Slovensku. Dizajn prvej firemnej predajne bol navrhnutý uznávaným architektonickým štúdiom tak, aby bol ľahko aplikovateľný pre ďalšie prevádzky.
Franchisingový koncept Mr. Kebab sa v odbornej verejnosti presadzuje aj využívaním aktívneho marketingu v médiách i na rôznych odborných podujatiach, výstavách a veľtrhoch. Od roku 2015 je riadnym členom Českej asociácie franchisingu.
Bulli kebab je autentický
Bulli kebab je rodinný podnik, ktorý založili súrodenci Albert Buliči a Denis Buliči. Ich prvá prevádzka bola otvorená v roku 2012 v Košiciach, na sídlisku Ťahanovce. Od začiatku je prioritou majiteľov ponúknuť zákazníkom čerstvé, chutné a kvalitné produkty. Pre veľký úspech a záujem bola neskôr zriadená ďalšia pobočka v Jumbo centre na Masarykovej ulici a donášková služba v rámci celých Košíc. Značka Bulli kebab, okrem úspešného pôsobenia v mieste svojich prevádzok, sa pravidelne prezentuje svojou ponukou a cateringom na rôznych spoločenských podujatiach, koncertoch, festivaloch a na podobných veľkých akciách počas celej letnej sezóny. Bulli kebab sa venuje aj charitatívnej činnosti, v rámci ktorej dodáva jedlo a catering detským domovom, reedukačným centrám a sociálne slabším spoluobčanom v centrách pomoci.
Majitelia Bulli kebab vsadili na sieťový marketingový odbytový systém franchisingu.
Franchisingový koncept Bulli kebab ponúka podnikateľom - potenciálnym franchisantom výhodu podpory a zjednodušenia zložitých logistických, administratívnych, legislatívnych aj ekonomických úkonov pri zriadení novej franchisingovej prevádzky. Bulli kebab umožňuje svojim franchisantom optimálne nastavenie predpokladaných hospodárskych a prevádzkových parametrov a tým podstatné zníženie podnikateľského rizika.
KEBABIZŇA je moderná a inovatívna
Prvú reštauráciu KEBABIZŇA vybudoval Miloslav Hradil v roku 2013. Pilotná prevádzka KEBABIZŇA bola uskutočnením jeho predstáv a plánov o modernej gastronómii v oblasti rýchleho občerstvenia. V tejto reštaurácii si overoval výsledky svojich nápadov a reakcie verejnosti. V reštaurácii sa najmä vďaka jeho aktívnemu osobnému nasadeniu podarilo dosiahnuť príjemnú domácku atmosféru a vďaka kvalitnej, zdravej a chutnej ponuke jedál sa jeho reštaurácia KEBABIZŇA na pešej zóne v centre Trenčína stala obľúbenou a navštevovanou. KEBABIZŇA má svoju vlastnú prevádzku aj na trenčianskom sídlisku JUH.
Skúsenosti a poznatky z pilotnej reštaurácie poslúžili pri tvorbe jedinečného franchisingového gastrokonceptu.
Gastronomické prevádzky pod značkou KEBABIZŃA ponúkajú kvalitné menu, príjemné prostredie a charakteristický dizajn. Pri príprave jedál sa využívajú najnovšie technické vymoženosti, ako napr. mechanické osadenie mäsového stohu do ohrievacieho stroja a automatický orezávač mäsa. Vďaka viacročným skúsenostiam a prepracovanému franchisingovému konceptu je KEBABIZŇA pripravená na expanziu a otvorenie nových franchisingových prevádzok.
Alaturka - pravá turecká reštaurácia
V Bratislave ponúka značka Alaturka originálne turecké špeciality v troch vlastných prevádzkach. Vďaka kvalitnej a pestrej ponuke je Alaturka v Bratislave obľúbená a zaslúžila by si vlastný franchisingový koncept. Tento by mohla použiť na ďalšiu expanziu, nielen v Bratislave.
Prečo sú kebabové koncepty pre franchising zaujímavé?
Predovšetkým ponúkajú obľúbený, chutný, cenovo prístupný finálny produkt, ktorý je možné realizovať v reštauráciách, vo fastfoodoch (napr. v obchodných centrách) ale aj v malých street-foodových prevádzkach, napr. na frekventovaných peších zónach alebo na vlakových a autobusových staniciach.
Malú kebabovú prevádzku možno vybudovať za relatívne nízke náklady, ktorých financovanie by mohla zvládnuť väčšina záujemcov o franchisingovú licenciu. Nároky pre kvalifikáciu personálu nie sú vysoké, nie je potrebné špeciálne vzdelanie alebo odbornosť, (šikovných motivovaných) pracovníkov je možné v krátkom čase zaučiť. Vstupy (suroviny na výrobu finálnych produktov) sú spravidla polotovary, z ktorých príprava výstupných produktov je technologicky jednoduchá a dodržiavanie predpísaných receptúr garantuje požadovanú kvalitu.
Vzhľadom na pomerne silnú konkurenciu veľkého množstva lokálnych kebabových prevádzok na trhu si ale propagácia každej kebabovej značky vyžaduje pomerne náročný profesionálny marketing, v rámci ktorého je potrebné zdôrazniť pozitívne špecifiká predmetnej licencovanej značky (napr. aj príbeh zakladateľa), ktorý ju odlíši alebo zvýrazní pred ostatnými.