Hnev a empatia – časté emócie v krízovom manažmente

Väčšinu rozhodnutí robia ľudia emotívne, nie logicky. Ak má šéf previesť firmu náročným obdobím, musí najskôr pochopiť svoje emócie. Hnev môže premeniť na hnací motor, empatia pomôže so vzťahmi.

Práca s emóciami patrí v biznis koučingu počas dobrých aj zlých časov. Vo svojej konzultačnej praxi pozorujem, že v  období, keď firma prosperuje, je podnikateľ viac ochotný rozprávať sa o svojich pocitoch. Témy sa často točia okolo motivácie podnikať, vnútornom naplnení, domácej (ne)pohode, posolstve niečo po sebe zanechať. Firme sa darí, biznis stratégia je jasná a zamestnanci vedia, čo majú robiť. Ostáva o viac priestoru pre pohľad do vnútra duše toho, kto tomu celému šéfuje.

V momente, keď sa podnikateľ dostáva pod tlak a firma presedláva na krízový režim, emócie idú do úzadia. Predbehnú ich potreby ako zachraňovať zákazky, zháňať hotovosť a financie na platbu záväzkov. Meniť biznis plány, sledovať dôležité firemné čísla, alebo riešiť efektivitu zamestnancov, ktorí sa s v novej situácii musia taktiež najskôr zorientovať.

Ľudia robia väčšinu rozhodnutí emotívne, nie logicky

Akokoľvek je situácia vo vašom podnikaní náročná, jej riešeniu nepomôžete tým, že potlačíte svoje vlastné emócie. Práve naopak. Každý podnikateľ je v prvom rade človek. Niekoľko vedeckých štúdií uvádza, že až 90 percent rozhodnutí vo svojom živote urobíme emotívne. A potom využijeme logiku, aby sme tieto rozhodnutia obhájili pred ostatnými a samými sebou.

Čokoľvek sa vo vašej firme deje, akékoľvek náročné obdobie práve zažívate, nemali by ste zabúdať na svoje duševné zdravie. To zahŕňa aj prácu s emóciami, čo znamená:

  • naučiť sa svoje emóciu pozorovať (niečo sa so mnou deje),
  • vedieť emóciu správne pomenovať (cítim hnev, smútok, frustráciu, sklamanie?),
  • prijať emóciu za svoju (mám právo sa hnevať),
  • pracovať s emóciou tak, aby mi bola užitočná a nestála mi v ceste (zmením neproduktívny hnev na aktivitu, ktorá bude mať v mojom živote prínos).

Firma potrebuje lídra, ktorý rozumie svojim emóciám  

Firmu prevediete krízou lepšie a rýchlejšie, ak si vyhradíte pravidelný čas na seba. Jednému pomáha ísť si zabehať alebo na bicykel, druhý rozjíma na rybách, tretí pri poháriku s priateľmi. Všetky tri spôsoby filtrácie emócií a tlaku majú niečo do seba. Čo ale pomáha najlepšie, je ich kombinácia. Človek, ktorý má pohybu nadbytok, by sa mal naučiť pravidelne stíšiť a byť bez akejkoľvek aktivity. Stíšenie navonok aj vo vnútri vyplaví myšlienky a riešenia, ktoré pri prílišnej aktivite prehliadate.

Človek, ktorý nadmieru premýšľa, by mal do svojho týždenného rozvrhu zaradiť pravidelný fyzický pohyb. Aktívny pohyb totiž v mozgu produkuje endorfín a serotonín (hormóny šťastia). Oba hormóny dokážu nielen zlepšiť vašu náladu, kvalitu spánku a sexuálneho života, ale najmä redukujú stres, zvyšujú sebavedomie a podporujú optimistický pohľad na život. A optimizmus v čase akejkoľvek firemnej krízy potrebujete ako soľ. 

Ak ste neustále obklopený ľuďmi a svoje emócie filtrujete prevažne v rozhovoroch s inými ľuďmi, bolo by pre vás pravdepodobne prospešné tráviť aj viacej času osamote. Možno pri rozjímaní zistíte, že máte úplne iné názory na svet, ako vaši priatelia, ktorých poznáte už od strednej školy. A že by ste radi spoznali aj nových ľudí, ktorí vás budú inšpirovať a potiahnu napríklad k novým projektom alebo do svojej siete biznis kontaktov. Zároveň, ak ste skôr introvertnej povahy, istá miera sociálneho kontaktu je veľmi dôležité. Obzvlášť vtedy, ak si v podnikaní prechádzate náročným obdobím. Byť v kontakte s ľuďmi, ktorí vám rozumejú, alebo zažívajú podobné náročné časy, nás v istom zmysle upokojuje. A dáva pocit, že v tom nie sme sami.

Biznis koučing počas krízy pomáha pochopiť, čo sa s nami deje

Počas krízového obdobia sa rozprávam so svojimi klientami – podnikateľmi o rôznych pozitívnych a negatívnych emóciách. Aj keď ja osobne nemám rada rozdelenie emócií na negatívne a pozitívne, pretože negatívne emócie sú rovnako dôležité ako tie pozitívne. Veľmi veľa nás učia. O nás samých, aj svete okolo. A cesta vpred (aj v podnikaní) vedie vždy cez prekážky. Ich prekonávaním sa stávame odolnejšími a pripravenejšími. Na čokoľvek, čo nás ešte v živote čaká.

Dve najčastejšie emócie, ktorým sa v biznis koučingu aktuálne (v dobe koronakrízy a v začiatku ekonomickej recesie) s podnikateľmi venujem sú:

  • hnev,
  • empatia.

Hnev je silná emócia, ktorej energiu môžete premeniť na hnací motor

Hnev najčastejšie pociťujeme, keď si myslíme, že sa niekto voči nám zachoval nefér, keď sme sklamaní, frustrovaní, alebo sa cítime nedocenení. Samozrejme existuje nesmierne veľa situácií, ktoré nás môžu nahnevať. A čo s tým?

V prvom rade, si treba emóciu hnevu odpozorovať a presne pomenovať. Cítim hnev, alebo len smútok alebo bezmocnosť? Na čo, alebo na koho sa vlastne hnevám? Počas aktuálneho náročného obdobia v podnikaní (apríl 2020) pozorujem nasledovné prejavy hnevu:

  • hnev na štátnych predstaviteľov, ktorí zatvorili moju prevádzku,
  • hnev na štát, že obmedzil moju osobnú slobodu,
  • hnev na učiteľov, ktorí dávajú deťom veľa úloh a žena/muž nevie, čo skôr,
  • hnev na zamestnancov, ktorí si z karantény robia dovolenku,
  • hnev na dodávateľov, ktorí mi idú po krku, aby som platil faktúry,
  • hnev na seba, že som v minulosti viacej nenasporil/neodložil vo firme na horšie časy,
  • hnev na seba, že som nebol odvážnejší pred pár rokmi a neinvestoval do technológií alebo inovácií, ktoré by rozložili podnikateľské riziko,
  • hnev na seba, že neviem svojej žene s deťmi alebo v domácnosti viac pomôcť,
  • hnev na ženu/muža, že mi nerozumie, ani tomu, že ma moje podnikanie teraz potrebuje,  
  • hnev na svoje deti, že nechápu, že keď s nimi nie som, tak sa snažím zabezpečiť ich budúcnosť,
  • hnev na seba, že neviem viac ochrániť moju rodinu, vrátane svojich rodičov,
  • hnev na ľudí, ktorí sa chovajú nezodpovedne, a kvôli ktorým sa sloboda pohybu a podnikania nezvoľňuje, atď.

Ak už viete, na čo a na koho sa hneváte, treba emóciu prijať. Hnevať sa na seba alebo ostatných je v poriadku. Ubližovať svojim hnevom sebe alebo ostatným v poriadku nie je. Priznajte si, že aj vy ste len človek. A je toho na vás naloženého viac ako dosť. To, že sa aktuálne hneváte, nie je predsa jediná vaša emócia, na ktorej vám v živote záleží. Všetci máme svoje tienisté stránky a všetci sa s nimi musíme naučiť žiť. Všetci sme v tom spolu.

Až v momente keď dokážem hnev (a akúkoľvek negatívnu) emóciu prijať, úplne akceptovať, môžem s ňou niečo začať robiť. Dokážem to, na čo (alebo na koho) sa hnevám zo svojej pozície zmeniť? Stojí mi táto situácia/tento človek za to, aby som vynakladal svoje úsilie na jej/jeho zmenu? Druhých ľudí vieme zmeniť len málokedy, to čo ale dokážeme zmeniť je náš postoj k situácii, alebo k druhému človeku.

Hnev nesie v sebe veľmi silnú emóciu. V psychológii existuje pojem „konštruktívny hnev“, ktorý hovorí o tom, že ak svoj hnev dokážete zmeniť na niečo pozitívne, vyhrali ste. Keď sa budete najbližšie hnevať, pustite sa do niečoho, čo ste dlho odkladali. Alebo sa vám do toho nechcelo. Nahnevá vás zamestnanec, lebo vám povie, že ľudia nechcú v tomto čase kupovať vaše služby? Zodvihnite telefón a získajte nového zákazníka! Vytočí vás žena? Choďte urobiť poriadok v pivnici alebo prebehnite vašu knižnicu a vytrieďte z nej knihy, ktoré už nepotrebujete.

Článok pokračuje pod reklamou

Empatia je dôležitá, ak nestiahne dole aj lídra

Keď v živote alebo vo firme dôjde k neočakávanej situácii, vždy existujú ľudia, ktorí sa s krízou vysporiadajú omnoho lepšie ako väčšina ostatných. Vo väčšine prípadov reagujú na krízovú situáciu lepšie ľudia, ktorí:

  • nepociťujú bezprostredné riziko ohrozenia (zdravia alebo bezpečia),
  • sú dobre finančne zabezpečení a majú dostatok úspor, aj keby prišli o prácu/podnikanie,
  • žijú v harmonických rodinných vzťahoch,
  • majú stabilných okruh priateľov, v ktorom si vedia vzájomne pomáhať,
  • pravidelne sa vzdelávajú a pracujú na svojom duchovnom rozvoji už dlhšiu dobu,
  • rozumejú, že mať veci pod kontrolou je len ilúzia, a vedia to akceptovať,
  • žijú vo väčšej harmónii s prírodou a jej zákonmi.

Ak spĺňate väčšinu hore uvedených bodov, patríte počas kritických období k tým, ktorý majú veľa empatie. Vašu osobnú situáciu vám mnohí závidia. Nepociťujete bezprostredné ohrozenie seba ani svojich najbližších.  Zároveň ste ale v pozícii, kedy je správne tu byť aj pre druhých, pomáhať, a v istej miere prispieť k pozitívnemu vývoju diania sveta. Obzvlášť vtedy, ak už máte, alebo plánujete deti, ktorých sa následky dnešných rozhodnutí v politike a v ekonomike budú dotýkať.

Prečítajte si tiež

Empatia je schopnosť vcítiť sa do pocitov druhého človeka. Vedieť si predstaviť, čo práve osoba oproti vám zažíva. Ženy sú všeobecne viac empatické, muži menej. Počas krízového obdobia v podnikaní majú preto ženy tendenciu viacej zachraňovať zamestnancov a vzťahy s dodávateľmi, pričom muži viac zachraňujú firmu a vzťahy so zákazníkmi.

Aj preto sa oplatí zamyslieť nad nasledovným:

  • Muži: Ako môžem byť v tejto náročnej situácii viacej empatický ku svojim zamestnancom? Čo nepočúvam alebo prehliadam v komunikácii so svojim okolím? Ako konať tak, aby som sa kedykoľvek v budúcnosti mohol pozrieť do zrkadla?
  • Ženy: Kde môžem ubrať v starostlivosti o svoj tím alebo dodávateľov, a viac sa zamerať na čísla a biznis stratégiu? Aké rozhodnutie musím urobiť, aby moja firma prežila?

Keď sa firma otriasa v základoch, je veľmi ťažké robiť správne rozhodnutia. Správna miera empatie je taká, kedy svojím spolucítením neohrozujete zbytočne seba, ani to, na čom vám záleží. Dávať môžete totižto jedine vtedy, keď udržíte samých seba nad hladinou. Ekonomická kríza, ktorú spustila pandémia ochorenia COVID-19 po celom svete je totiž maratón, nie šprint.

Tak sa pokúste nevysiliť hneď v začiatkoch.  

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Inovovať vo firmách pomáhajú univerzity: ako využiť ich výskumný potenciál?

Ako môžu podnikatelia spolupracovať so slovenskými univerzitami, čo všetko môžu získať a ako postupovať v prípade záujmu? Súhrn základných informácií.

Ako efektívne komunikovať zmeny či inovácie vo firme

Komunikácia so zamestnancami pri väčšej zmene vo firme je kľúčová pre jej úspech – ako ju uchopiť, čo by malo byť súčasťou jednotlivých komunikačných fáz a na čo dať pozor?

Komunikačný plán: pomoc so zavedením a prijatím zmien vo firme

Základom úspechu zavedenia inovácie či inej zmeny vo firme je komunikácia. Dôležitú rolu má preto komunikačný plán a vhodný výber komunikátora. Ako na to?

Vonkajšie žalúzie možno pred kúpou naživo vyskúšať vďaka inovatívnym predajniam

Žilinská firma s tieniacou technikou Profirol ukazuje inovatívnosť aj v predajniach. V čom sa odlišujú od konkurencie a čo ich zaskočilo pri otváraní nových pobočiek?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky