Ekonomická kríza sa ešte len rozbieha. Napriek tomu je už teraz v rodinných firmách vidieť rozdielne reakcie na vzniknutú situáciu, ale aj na to, ako sa s ňou vysporiadať.
Aktuálne okolnosti nielen na Slovensku, ale aj vo svete, dostali rodinné podniky do úzkych. Niekoľko z nich sa rýchlo otriaslo a mladí rodinní lídri zacítili konečne šancu presadiť svoje myšlienky. Spozorovali príležitosti na trhu, začali rýchlo konať a tým preberať vedenie rodinného biznisu. To, o čo sa snažili roky a už im začínala dochádzať trpezlivosť, sa pre niektorých zmenilo zo dňa na deň. Bez hádok s rodičmi a bez dlhých a nekonečných debát o tom, ako ešte musia počkať, lebo nemajú dostatok skúseností.
Naši rodičia mali na to tridsať rokov, my máme tridsať dní
Mnohé rodinné firmy na Slovensku odštartovali v deväťdesiatych rokoch. Zakladali ich ľudia túžiaci nielen po osobnej slobode, ktorú komunizmus výrazne brzdil, ale aj po väčšom ekonomickom blahobyte. To sa mnohým, ktorí aj po tridsiatich rokoch stoja v čele rodinných firiem, podarilo. S firmou si prežili dobré aj zlé časy. Zmenu totalitného režimu a spoluvytváranie demokratickej spoločnosti, do ktorej slobodné podnikanie tiež patrí. Otvorenie hraníc, vstup Slovenska do Európskej únie a slobodný pohyb tovaru a služieb priniesol slovenským firmám ďalšie príležitosti, ale aj väčšie starosti s konkurenciou a tlak na znižovanie nákladov. Prišli počítače, nové komunikačné či výrobné technológie a naši rodičia sa vysporiadali aj s tým.
Mnohí nástupcovia v rodinných podnikoch majú na ich záchranu možno len 30 dní.
Slovensko v tieto dni zažíva nevídané časy. Kvôli šíreniu pandémie spôsobenej koronavírusom a bezpečnostnému riziku štát nariadil zatvorenie väčšiny prevádzok. Zamestnávatelia, ktorí si to mohli dovoliť, zaviedli celofiremný home-office. Z osobného kontaktu je virtuálny. Hranice sú zrazu opäť zatvorené a nikto nevie, ako dlho bude trvať táto situácia. Ľudia prestali zo dňa na deň využívať niektoré služby (napr. posilňovne, kaderníctva, reštaurácie, atď.) a naopak začali hromadne využívať iné (napr. cvičenie cez internet, donáška jedla do domu, online vzdelávanie, atď.). Aby ostali majitelia firiem v kontakte so svojimi zamestnancami, učia sa nielen novým (video) technológiám, ale aj spôsobu vedenia ľudí na diaľku. Väčšine firiem tržby poklesli a mnohí dokonca nemajú žiadne. Vo vedení firiem sa spúšťa krízový režim.
Generácia podnikateľov z deväťdesiatych rokov mala 30 rokov na vysporiadanie sa so zmenami.
Rodinné podniky a hospodárska kríza v roku 2009
Slovensko zasiahla hospodárska kríza v roku 2009. Túto si už pamätajú aj dnešní tridsiatnici. Prepad HDP o 5,4 % a rast nezamestnanosti v roku 2010 na 14,4%. Kríza narobila vrásky nielen politikom a veľkým fabrikám, ale najmä malým rodinným firmám po celom Slovensku. V boji o prežitie mnohé z nich museli prepustiť svojich zamestnancov a odstavovať výrobu alebo zatvárať malé obchody, ktoré neskôr vystriedali nákupné centrá. Pre väčšinu podnikateľov a podnikateliek, ktorí majú dnes viac ako 60 rokov to nebolo veselé obdobie. Tí, ktorí mali vytvorené rezervy a urobili múdre strategické rozhodnutia rýchlo a predtým ako sa výrazne zadlžili, ustáli aj zatiaľ poslednú krízu na Slovensku. Počas posledných desiatich rokov zároveň prispôsobovali svoje produkty a služby meniacim sa potrebám a náladám zákazníkov, ktorých ekonomická úroveň aj naďalej rástla. A tým aj ich spotreba.
Nástup mladších ročníkov do rodinných podnikov
Majitelia rodinných firiem začali postupne zasväcovať svoje deti do fungovania rodinných podnikov. Zároveň boli nútení zamestnávať aj mladšie ročníky na iných pozíciách a vznikali oddelenia, kde zrazu pracovali aj tri rôzne generácie. Tam, kde bola vôľa a dobré vedenie rodinného podniku – sa tieto generácie mohli od seba za posledné roky veľa naučiť. Starší mohli odovzdávať životné skúsenosti a zaúčať mladých do „remesla“. Mladí ľudia dostávali skutočnú školu života a zároveň mohli pomôcť staršej generácii s používaním technológií alebo pri ovládaní moderných strojov a zvyšovaní efektívnosti firemných procesov. Tam, kde zlyhávala komunikácia a vedenie ľudí, vznikali medzi generáciami konflikty a predsudky.
Odovzdávanie rodinných firiem rodinným príslušníkom
Čas od deväťdesiatych rokov aj naďalej plynul a nastala doba, kedy si väčšina majiteľov rodinných firiem začala uvedomovať, že prišiel čas, odovzdať firmu mladším. Tí, ktorí mali potomkov v priamom rade začali zapájať intenzívnejšie svoje deti do rozhodovaní o firme. Niektorí si s nimi urobili aj plán, v akom čase a za akých podmienok by mohli firmu od svojho rodiča úplne prevziať. A obe generácie začali na tom pláne pracovať a zároveň ešte častejšie bok po boku spolupracovať.
Odovzdať firmu, ktorú ste desiatky rokov budovali, nie je pre jej majiteľa alebo majiteľku vôbec ľahké. Vidím to u svojich slovenských klientov a viacej som o tom písala aj v rozhovore s Američanom Tomom Bradym, ktorý odovzdával rodinnú konzultačnú firmu synovi viac ako päť rokov. Vo väčšine prípadov ide o zdĺhavý proces, kedy sa majiteľ firmy nechce svojej firmy vlastne vzdať, aj keď navonok hovorí niečo iné. A mladému nástupcovi alebo nástupkyni dochádza rokmi trpezlivosť a časom aj nadšenie, ktoré je pre mladú generáciu kľúčové.
Rozmýšľajte ako bude vyzerať „new normal“ a ako v ňom bude fungovať váš rodinný biznis
To, čo sa dialo v rodinných podnikoch posledné roky pomaly a s myšlienkou, že ešte máme na to dosť času, nabúrala aktuálna situácia a agresívny nástup ekonomickej krízy. Myslím si, že toto je obdobie, v ktorom sa veľmi rýchlo ukáže, ktorá generácie má stáť vo vedení vašej rodinnej firmy.
Na jednej stoličke nemôžu sedieť dve generácie. Akokoľvek by sa rešpektovali a mali radi.
Rodinná rada by mala zasadnúť rýchlo a položiť si
zásadné otázky. Odložiť
egá a osobné ambície, spojiť hlavy dokopy a prísť na to, kto
najlepšie dokáže nastaviť nový kurz vašej rodinnej lode a držať pevne jej
kormidlo, aby sa loď udržala na mori nielen počas krízy, ale plávala
k bezpečnému prístavu aj po nej. Povedať si úprimne, koľko energie
a chuti na tento boj každý člen rodiny má. Ako sa cítite zdravotne. Aké sú
vaše najväčšie obavy z fungovania firmy a neistoty. Čomu dokážete
čeliť a čomu nie. Kto z rodiny dokáže robiť aj nepopulárne
rozhodnutia, aby firmu ochránil.
Nikto presne nevie, ako bude vyzerať nový svet (v angličtine sa udomácňuje pojem „new normal“), keď ustúpi pandémia koronavírusu a ekonomika sa začne zotavovať. Ale už vieme, že náš svet bude iný. Že prinesie ešte viac technológií a virtuálnych riešení na ľudské problémy a potreby. Ale možno aj chuti omnoho radšej kupovať domáce potraviny, kozmetické výrobky, či tráviť čas s rodinou v slovenských hoteloch.
Kríza bude zvyšovať tlak, rozhodnúť o novom vedení rodinnej firmy treba rýchlo
Vaša rodinná firma bude v tomto období potrebovať všetkých dôležitých ľudí, ktorí sa na jej fungovaní podieľali doteraz. Rodinných príslušníkov, ale aj kľúčových zamestnancov. Prizvite ich na vašu rodinnú radu, keď sa budete rozhodovať, komu má patriť vedúca stolička počas krízového obdobia. Vypočujte si aj názor zamestnancov, opýtajte sa ich na spätnú väzbu na každého člena rodiny, ale aj to, koho by chceli, aby ich viedol v tak neistom období. Komu budú dôverovať a prečo. Zamestnanci nemusia byť na celej rodinnej porade, ale aspoň na jej časti. Finálne rozhodnutie urobí aj tak rodina v systéme, v akom ste robili dôležité rozhodnutia doteraz.
Na tak dôležitú rodinnú poradu si môžete prizvať aj skúseného externého konzultanta alebo konzultantku. Niekoho, kto má skúsenosti s krízovým manažmentom a vie, čo to znamená. Niekoho, kto vám pomôže moderovať rozhovor, ktorý môže byť pre niektorých členov rodiny nepríjemný. Ak nechcete cudzieho človeka, pozvite si rodinného priateľa, ktorý má sám skúsenosti s podnikaním (ideálne vlastní alebo vlastnil väčší rodinný podnik ako vy). Vysvetlite mu, čo od neho na rodinnej porade očakávate a aká je jeho úloha.
Existuje niekoľko možností, ako previesť vašu rodinnú firmu krízovým obdobím. V niektorých firmách sa zhodnete, že by firmu mal viesť najstarší člen rodiny, ako tomu bolo doteraz. Že mladá generácia skutočne ešte nie je na prevzatie firmy v takejto situácii pripravená. Možno prídete na to, že najlepšie by bolo, keby váš rodinný podnik cez krízu previedol nezávislý krízový manažér alebo manažérka, na ktorého výkon budete dozerať. A každý člen rodiny sa zároveň bude venovať tomu, čo mu ide najlepšie a robiť to, kde ho firma práve teraz potrebuje.
A niektorí zistíte, že práve teraz je tá najlepšia doba urobiť v rodinnej firme generačnú výmenu. To neznamená, že staršia generácia prestane mať vo firme rozhodovacie právomoci a z firmy v ťažkých časoch úplne odíde. Absolútne nie. Ktokoľvek bude v čele firmy stáť (mladý rodinný líder alebo externý krízový manažér), bude potrebovať aj skúsenosti posledných tridsiatich rokov.
Rozhodnutia bude ale robiť na základe sveta, ktorý sa teraz každým dňom mení.