Začnite premýšľať inak a objavte nové spôsoby, ako vystúpite z radu. Spoluzakladateľ affiliate siete Affial a niekoľkých e-shopov Peter Chodelka pripravil zaujímavé nápady, ako sa s vaším e-shopom odlíšiť.
Podľa údajov porovnávača Heureka počet e-shopov na Slovensku v roku 2019 narástol na 12 600. E-commerce sa neustále vyvíja, pribúdajú výzvy, ktoré musia e-shopy zvládať, aby prežili. V situácii, keď konkurencia rastie a marže e-shopov klesajú, dosahujú úspech tí, ktorí majú otvorenú myseľ a inovujú.
Toto sú moje tipy, ktoré odlíšia váš e-shop a pozdvihnú o level vyššie.
1. Vytvorte si vlastnú značku (private label)
“Private label” je označenie pre exkluzívne značky, ktoré umožňujú e-shopu rozšíriť svoju štandardnú ponuku o svoj produkt. S vlastnou značkou sa vám otvárajú nové možnosti. Okrem väčšej kontroly ceny a vyšších marží posilní privátna značka pozíciu vášho brandu. Ukážkovým príkladom sú privátne značky spoločnosti Amazon, ktoré pokrývajú spektrum segmentov od oblečenia cez vybavenie domácnosti až po jedlo a nápoje.
Poviete si, že popri každodennom zabezpečovaní chodu e-shopu nemáte teraz čas na riešenie vlastnej značky. Ak ste napríklad obchod s oblečením, na začiatok postačí jediný produkt, ktorý doplní váš aktuálny sortiment, napríklad jedno tričko s vaším motívom. Ukážkový príklad je e-shop GymBeam, ktorý začal s predajom produktov známych značiek, no od roku 2014 ponúka aj produkty pod vlastnou značkou.
Alebo môžete vytvoriť značku vašich nosných produktov. Ak predávate proteíny, jeden z nich, ideálne najpredávanejší, začnite ponúkať pod svojou značkou.
Zaujímavý spôsob je aj spolupráca s inou značkou. Obľúbený fitness portál Fitshaker sa spojil s firmou Pure Nuts a pod svojou značkou prišiel s orieškovým krémom Fitnutka.
2. Nahraďte influencerov ambasádormi
Ambasádor je z môjho pohľadu vyšší level influencer marketingu. V čom je spolupráca s ambasádorom iná?
V prvom rade ide o človeka, ktorý vašej značke a produktom verí, zdieľa podobné hodnoty a filozofiu. Neodporúča vás iba preto, že ste sa dohodli na dočasnej spolupráci. Ambasádor je často aj tvárou značky, nemá problém vás podporiť aj nad rámec dohodnutej spolupráce, napríklad pri rôznych podporných aktivitách (prednášky, cvičenia, livestreamy).
Cestou ambasádorov sme sa vybrali aj v Blendei. Ambasádori natáčajú recepty, organizujú s nami cvičenia jógy či rôzne prednášky. Podobným spôsobom na Slovensku spolupracuje s ambasádormi značka Powerlogy.
Nemusíte ísť po kvantite, postačia 2 - 3 ambasádori, ktorí oslovia rôzne cieľové skupiny.
Dôležité je upozorniť ambasádora, aby spoluprácu viditeľne označoval. Na Slovensku zákon o reklame striktne neupravuje oblasť označovania reklamy na sociálnych sieťach. Posledný trend však naznačuje, že ambasádori s označením reklám nemajú problém a viac si na sociálnych sieťach publikum podá toho, kto spoluprácu neprizná (najmä, keď dnes už nie je ťažké na prvý pohľad zistiť, že ide o reklamu).
V Nemecku, kde sú pravidlá pre označovanie reklám ešte prísnejšie a pridať #spolupraca nestačí, sa prípad fitness influencerky Pamely Reif s vyše 6 miliónmi sledovateľov dostal až na súd. Asociácia, ktorá sleduje férové označovanie reklamy (Verband Sozialer Wettbewerb), podala proti influencerke podnet za nedostatočne označené reklamné príspevky. Súd sa aj napriek odvolaniu už dvakrát priklonil na stranu asociácie a uznal, že jedna z najväčších nemeckých influenceriek neoznačuje reklamu správne. Proti poslednému rozsudku zo septembra 2020 sa Pamela Reif opäť odvolala, a preto stále nie je právoplatný.
3. Začnite robiť podcasty
Podcasty sú pomerne nové médium, ktoré si na Slovensku získava stále viac fanúšikov. Obrovský potenciál podcastov ukázal marcový prieskum agentúry 2Muse. 21 % dospelých vyjadrilo, že počúvajú podcasty. Prieskum Denníka SME z konca mája 2020 odmeral, že až 60 % respondentov počúva podcast denne (aj keď nejde o reprezentatívny prieskum, ktorý robia veľké agentúry, zúčastnilo sa ho vyše 3000 respondentov a výsledky sú pomerne hodnoverné).
Daniel Ek, zakladateľ Spotify, aktuálne druhej najväčšej platformy na počúvanie podcastov, odhaduje, že v najbližších rokoch bude audio obsah z kategórie non-music tvoriť až 20 % z celkovej počúvanosti Spotify.
Aj keď slovenské podcasty rôznych žánrov neustále pribúdajú, trh ešte nie je ani zďaleka presýtený. Podcasty ako marketingový kanál využíva stále málo firiem. Otvára sa vám priestor, ako sa odlíšiť a využiť potenciál, ktorý prináša audio svet.
Ľudia si vyberajú, akému podcastu budú venovať svoju pozornosť, preto je výhodou sústredenosť pri počúvaní informácií, väčšia dôvera moderátorovi a jeho slovám. Šírenie myšlienok cez podcasty tak môže byť riešením na bannerovú slepotu.
Obsahom podcastu nemusia byť len obsiahle rozhovory. Môžete vymýšľať a striedať rôzne formáty a ich dĺžky, napríklad overené tipy (#mudrovacka v Podnicaste), tematické seriály na pokračovanie (miniséria podcastu Dobré ráno o voľbách amerického prezidenta), krátke novinky, komentáre a analýzy ...
Náklady na tvorbu sú relatívne nízke. Na úvod počítajte s menšou investíciou do mikrofónu (skvelý je napríklad USB mikrofón Rode NT-USB Mini) a slúchadiel (napríklad Audio Technica ATH-M30x). Nahrávať dokážete aj doma. Stačí si vyhradiť tichý priestor, ktorý nie je prázdny (kvôli akustike).
4. Spustite affiliate marketingovú kampaň
Affiliate marketing v zahraničí využíva viac ako 80 % najväčších e-commerce hráčov. Na Slovensku jeho silu využívajú iba jednotky percent e-shopov.
Affiliate marketing je efektívny nástroj, ktorý dokáže e-shopom pomôcť s troma veľkými problémami:
- zvyšujúce sa náklady na marketing,
- nízke zobrazovanie brandu vo vyhľadávačoch,
- stále väčšia a väčšia konkurencia.
Zvyšujúce sa náklady na marketing
Pri affiliate kampani platíte fixnú províziu len zo zaplatených objednávok. Skúsená affiliate sieť akou je napríklad AFFIAL e-shopom pomôže s nastavením kampane a spustiť ju dokáže v priebehu pár dní. E-shop neplatí žiadne úvodné ani mesačné poplatky a procesy vyplácania provízií sú nastavené tak, aby ste nemali žiadne starosti.
Nízke zobrazovanie brandu vo vyhľadávačoch
Affiliate partneri (webstránky, ktoré budú vašu kampaň propagovať) majú veľké skúsenosti s optimalizáciou pre vyhľadávače, tzv. SEO. Je aj v ich záujme, aby sa vytvorený obsah s vašimi produktmi dostal k čo najväčšiemu množstvu čitateľov, ktorí by si ich mohli kúpiť. Odkazmi zo silných domén partnerov stúpne vo vyhľadávačoch sila vašej značky a zlepší sa zobrazovanie.
Stále väčšia a väčšia konkurencia
Založiť si e-shop je dnes veľmi jednoduché, no vybudovať úspešný e-shop je podstatne náročnejšie. Konkurencia rastie zo dňa na deň a hľadá spôsoby, ako sa presadiť. Odlíšte sa od ostatných a pridajte sa k značkám ako Alza alebo Hej.sk, ktoré už využívajú affiliate.
5. Transparentnosť buduje dôveru
Transparentnosť sa zatiaľ na Slovensku veľmi nenosí, buďte preto svetlá výnimka. Či už ide o informácie na stránke vášho e-shopu, ceny a popis produktov, poštovné, balné, základom je byť k zákazníkom úprimný.
E-shop je živý organizmus s príbehom, nebojte sa ukázať ľudskú tvár. Zoberte zákazníkov do zákulisia a ukážte im, ako bežne fungujete, aké činnosti sú za každý deň zabezpečujete, akí ľudia sú vo vašom tíme a čo majú radi. Intenzitu prispôsobte svojim možnostiam. Môžete začať napríklad mesačným zhrnutím toho, čím ste vo firme žili.
To isté platí aj keď niečo pokazíte. Namiesto strkania hlavy do piesku si priznajte chybu a zákazníci vám odpustia.
6. Robte ten najlepší zákaznícky servis na svete
Aj ten najsvetovejší dizajn a skvelé produkty vám budú na nič, keď pokazíte zákazníkovi zážitok z nakupovania mizerným servisom.
Na nevyhnutné právne dokumenty, ktoré s nákupom súvisia (všeobecné obchodné podmienky, reklamačný poriadok), aplikujte princíp jednoduchosti. To, čo môžete napísať jednou vetou, nerozvíjajte zbytočne na niekoľko riadkov. Cieľom je pripraviť pochopiteľný a zrozumiteľný dokument, z ktorého zákazník na prvý pohľad vyčíta, aké sú jeho práva.
Potvrdzuje to aj Dalibor Cicman, spoluzakladateľ GymBeam: “Vytvorte si jednoduchý a ústretový reklamačný poriadok a ak je to potrebné, vyjdite zákazníkovi v ústrety, aj keď nemá pravdu.” Slovná prestrelka na sociálnych sieťach je jeden z najhorších prístupov, aký môžete zvoliť.
- Buďte dostupný cez kontakty, ktoré máte zverejnené a trpezlivo odpovedajte na otázky.
- Vyšperkujte proces objednávania od prvého kliku až po dodanie tovaru. Majte istotu, že kuriérska spoločnosť nepokazí celkový dojem z nákupu.
- Snažte sa pre zákazníka vždy urobiť niečo navyše, čo nečaká. Prihoďte k objednávke maličkosť, napríklad vzorku podobného produktu.
Za skvelou inšpiráciou nemusíme chodiť ďaleko. Český Rohlík.cz je synonymum špičkového zákazníckeho servisu a otvorenej komunikácie, aj keď niečo pokazia. V rámci novej kampane vyzývajú zákazníkov, aby sa im nebáli povedať, čo sa im páči a čo by mali zlepšiť. Odporúčam vám vypočuť si epizódu podcastu Cinkátko, kde Martin Snížek, ktorý je zodpovedný za zákaznícku skúsenosť, rozpráva o tom, ako v Rohlík.cz sledujú spokojnosť zákazníkov.
Svojich zákazníkov hýčka aj Econea a v epizóde SupportBox podcastu, ktorú vám odporúčam, odhalia zákulisie fungovania svojej zákazníckej podpory.
7. Nebojte sa byť iní
Thomasovi Edisonovi povedali v škole, že je príliš hlúpy, aby sa niečo naučil. Walt Disney nemal predstavivosť. Podobných príbehov si na internete nájdete desiatky, no niečo majú spoločné: ich aktéri sa nebáli skúšať.
Máte nápad na vylepšenia webstránky, procesov, zážitku z nákupu? Nemajte strach vymýšľať, testovať a meniť. Počúvajte svojich zákazníkov, ktorí sú nevyčerpateľným zdrojom inšpirácie. Samozrejme, nápady si vyžadujú kritické myslenie a nie všetky sú realizovateľné. A keď aj neuspejete, nevadí. Nie ste prvý, ani posledný. Príde lepší nápad.
Tento článok bol pripravený v spolupráci s affial.com