Prím medzi sociálnymi sieťami si Facebook z hľadiska užívateľov stále drží. Čo sa však mení, je obsah, ktorým by modro-bielu sociálnu sieť firmy mali kŕmiť, ak chcú prežiť a nesplynúť vo virtuálnom svete s kvantom iných značiek. Existuje zopár trikov, ktoré nestoja veľa, sú rýchle, nenáročné na produkciu a efektívne. Statusy na Facebooku, ktoré fungujú, jednoducho reflektujú najaktuálnejšie trendy sveta sociálnych sietí a užívateľskú náladu.
SPOZNAJTE NADŠTANDARD ALEBO INAK: HIGHEND CONTENT
Na Facebooku je také obrovské množstvo obsahu, že ľudia ho začínajú prehliadať, nereagujú naň a prstom po obrazovke skrolujú a skrolujú. „Preto je nevyhnutné ich zaujať niečím iným. A to predstavuje highend-ový content. Ide o viac ako bežný štandard komunikácie, ktorým so svojimi fanúšikmi komunikujú bežné značky. Cieľom je v podstate odlíšiť sa od konkurencie,“ vysvetľuje Marek Didák z on-line agentúry Hype, s. r. o.
1. On-line streaming
Desať sekúnd on-line prenosu povie viac ako 10-riadkový status. Navyše autentickejšie, živšie a užívateľsky zaujímavejšie. „Krásnym príkladom toho, ako sa dá na Facebooku jednoducho odlíšiť spomedzi ostatných značiek, je v súčasnosti aktivita Manchester United, ktorý začal lifestreamovať konkrétne zápasy. Výsledkom sú tisíce vzhliadnutí a lajkov od fanúšikov, ktorí by inak výsledky zápasu vyhľadávali kade-tade na webe,“ uvádza úspech on-line videa na konkrétnom príklade Marek.
2. Cinemagrafy
Ani fotky, ani videá, napriek tomu spoľahlivo pútajú oči užívateľa. Cinemagrafy prežívajú vrchol svojej slávy ako krátke videosekvencie, resp. obrázky s jedným pohyblivým elementom. Ich používaním sa spoľahlivo odlíšite od väčšinovej komunikácie. „Cinemagrafy ponúkajú veľmi pekný vizuálny obsah, na ktorý užívatelia vynikajúco reagujú. Sú úplne iným typom statusov, sú výnimočné, iné ako bežné príspevky,“ myslí si Didák.
3. Vynikajúco fungujú videá
Videá sú podľa Mareka Didáka štatistiky najzdielanejším typom obsahu: „Fungujú lepšie ako linky, aj ako fotky. Ľahšie odovzdajú myšlienku, povedia posolstvo a odovzdajú emóciu. Facebook ich navyše takpovediac uprednostňuje, pretože mu pomáhajú prežiť a stiahnuť na svoju stranu blogerov a ich fanúšikov napr. z Youtube.“ Ako učebnicový príklad ďalej uvádza Marek facebookovú fanpage značky Pepsi, ktorá podľa neho komunikuje predovšetkým prostredníctvom kvalitne spracovaných videí.
„Najznámejší dubajský hotel Atlantis napríklad používa 360° videá. Vyzerá to fantasticky a navyše to hotelu otvorilo cestu do mainstreamových médií a odtiaľ do celého sveta,“ rozpráva ďalej.
Na kvalitný obsah a jeho produkciu však nie vždy treba miliónové badgety, ktorými disponujú značky svetového formátu. Obsah sa dá podľa neho tvoriť jednoduchšie a menej nákladne, no dokáže fungovať rovnako dobre. „Sieť predajní Pepco na svojom profile uverejnila video, na ktorom sa detské vecičky usporiadali do srdiečka. Cieľová skupina, teda mamičky, reagovala výborne. Video pritom bolo nenáročné na budget, no tým, ako správne zacielilo emočnú komunikáciu, bolo aj výnimočne úspešné. Odkomunikovala sa v ňom pozitívna myšlienka, ale, samozrejme, aj PEPCO produkty a emócia,“ konkretizuje svoje úvahy Marek. Dodáva, že jedným z najlacnejších variantov je napr. lifestramovanie z účasti na konferencii, na ktorej sa firma prezentuje. Urobil tak aj samotný Marek Didák, keď rečnil na konferencii Marketing That Sells, ktorá sa konala v októbri v našom hlavnom meste pod hlavičkou InForm Slovakia. „Prítomné publikum si celkom zadarmo rozšírite o publikum vašich fanúšikov na Facebooku. Počas vystúpení zvykneme prezentovať aj naše konkrétne case studies, takže sa nám vďaka lifestreamingu ozvalo aj zopár potenciálnych klientov,“ tvrdí.
OKAMŽITÉ, NENÁROČNÉ A ZARUČENE FUNGUJÚ
Menej komplikované, no o to obľúbenejšie: statusy, ktoré ľudí vyzývajú k jednoduchej aktivite, ľahko sa s nimi stotožnia a nájdu sa v nich.
4. Reaction posts: srdiečko, šťastný úsmev alebo žmurknutie?
Emotikonom sa na Facebooku darí – ak sa ich naučíte správne požívať, prinesú vám kliknutia nielen tínedžerov, ale aj dospelých. „Fungujú naozaj veľmi dobre. Priamo do obrázku totiž vložíte výzvu na akciu a nejaké vyhlásenie. Napr. najradšej čítam, keď je vonku pekne alebo keď je vonku sychravo. Do obrázku vložíte dve emotikony, každú pre jednu odpoveď a užívateľa tým hravou a veľmi jednoduchou formou vyzvete k reakcii,“ popisuje účinný status Marek.
5. Aj citáty fungujú
Citáty prekonávajú očakávania aj v 21. storočí. Staré dobré pravdy zaobalené do príťažlivého náladového obrázku fungujú vždy a všade. „Jediné, na čo si treba dať pozor, je, aby citát súvisel s obsahovou stránkou fanpage, napr. predmetom podnikania. K ďalším dvom významným faktorom, ktoré citáty predurčujú na úspech, je ich rozumné množstvo, dávkovanie a pekné dizajnové spracovanie. Inak môžu pôsobiť veľmi lacno,“ konštatuje Marek. Citáty sú dobré na osvieženie, odľahčenie, komunikácia však nemôže byť postavená výlučne na nich. Ľudia ich však lajkujú a vedia sa s nimi stotožniť.
6. Fotografie, ktoré ukážu všetko
Facebook prednedávnom povolil aj pridávanie 360° fotografií. Funkcia premení panoramatickú fotografiu na 360-stupňovú a užívateľovi pohybom mobilu umožní nahliadnuť prostredníctvom fotografie na všetky svetové strany. Potrebný budget nulový, efekt v porovnaní s bežnou fotografiou niekoľkonásobne lepší.
Highendový obsah patrí k súčasným digitálnym trendom. Tie si postupne po tých najšikovnejších a operatívne reagujúcich osvoja aj ďalšie značky a väčšina užívateľov Facebooku. Vtedy aj tento typ obsahu, teda videá, cinemagrafy či 360° fotky stratia svoj efekt i čaro. „Ak tieto príspevky budú využívať všetci, zovšednejú. Aktuálne sú však horúcim digitálnym trendom. Fungujú veľmi dobre, aj keď v niektorých prípadoch len krátkodobo. Digitálne trendy preto treba využívať, kým sú na vrchole svojej slávy, sú nové, nevšedné. Aj preto sme napríklad do agentúry zakúpili 360° 4K kameru, pomocou ktorej pre klientov tvoríme kvalitné fotky a videá v 360 stupňoch,“ uzatvára Didák z agentúry Hype.