Vývojári aplikácie Feedback Karma si uvedomujú dôležitosť vzájomnej komunikácie a spätnej väzby. Práve prostredníctvom nej chcú zlepšovať nielen výkony, ale predovšetkým vzťahy zamestnancov na pracovisku.
Spojením špecialistov z rôznych oblastí vznikol tím, z ktorého dielne vzišiel jeden z 15 finálových nápadov, ktoré dokázali zaujať porotcov súťaže Podnikateľský nápad roka 2014. Výsledkom práce štvorčlenného tímu pozostávajúceho z troch zástupcov silnejšieho pohlavia a jednej dámy, je projekt, ktorý je symbolicky pomenovaný Feedback Karma. Ten je postavený na dôležitosti spätnej väzby, na ktorú sa dnes mnohokrát zabúda. Názov totiž označuje inovatívnu online aplikáciu, ktorá slúži na efektívne prijímanie a poskytovanie spätnej väzby pre firmy a zamestnancov. „Pridanou hodnotou našej aplikácie je predovšetkým to, že cennú spätnú väzbu dokáže prirodzene dostať medzi ľudí vo firme. Vďaka rozmachu sociálnych médií a života v online priestore sa naša aplikácia ľahko stáva súčasťou bežnej rutiny. Získavame tak obrovské množstvo dát, s ktorými dokážeme ďalej účelne pracovať. Prostredníctvom mnohých funkcií, ktoré Feedback Karma poskytuje, dokážeme nielen firme, ale aj jej zamestnancom pomôcť,“ začína rozprávanie zástupkyňa nežnejšieho pohlavia v tíme, Zuzana Barková.
Odhalí, kto plánuje výpoveď
Kým nazačiatku bola Feedback Karma predovšetkým o zbere dát, gro jej funkcionality sa počas jej vývoja presunulo trochu iným smerom. „Na základe spätnej väzby od konkrétnych firiem sme zistili, že omnoho dôležitejšie, ako zber dát, sú práve možnosti ich ďalšieho využitia. Posledný rok sme preto intenzívne pracovali na jej nadstavbe, ktorá sa stala jej pridanou hodnotou. Výsledkom sú rôzne analýzy, konzultácie či dokonca poradenstvo,“ opisuje Zuzana Barková cestu, ktorú má za sebou tím stojaci za Feedback Karmou. Aplikácia totiž umožňuje na základe získaných dát identifikovať zamestnancov, ktorých označí ako tzv. top talenty, či poukázať na krízové vzťahy medzi kolegami. „Vďaka našej aplikácii je dokonca tiež možné vopred určiť riziko podania výpovede od danej osoby . Firma si prostredníctvom nej môže sledovať napĺňanie kľúčových ukazovateľov výkonnosti či rešpektovanie hodnôt firmy,“ upresňuje Zuzana.
Spolupracujúci zamestnanci – rastúca efektivita
Zamestnanci konkrétnej firmy tak prostredníctvom tejto aplikácie pracujú na svojej pomyselnej karme. Spoznávajú svoje silné a slabé stránky a snažia sa o maximálnu spoluprácu s ostatnými zamestnancami. Tvorcovia aplikácie Feedback Karma tak sľubujú zvýšenie profesijného výkonu jednotlivca, skvalitnenie zabehnutých procesov a celkový rast efektivity.
„Veríme, že s Feedback Karmou vieme urobiť mnoho dobrého nielen pre firmy, ale aj pre samotných zamestnancov. Chceme sa posúvať stále dopredu spolu s našou aplikáciou,“ približuje pohľad vývojárov tejto aplikácie jeden z nich; art director, Ján Janoška. Spoločne veria, že možností, ako s touto platformou napredovať a rozvíjať ju, je takmer neobmedzené množstvo. „Aktuálne sú stredobodom našej pozornosti firmy so 100 a viac zamestnancami, v ktorých je vzájomná komunikácia ľudí na jednotlivých pozíciách do určitej miery oslabená. Situácia v takejto firme je značne odlišná v porovnaní so spoločnosťou, v ktorej pracuje okolo 10 zamestnancov. Tí sa na dennej báze stretávajú a navzájom komunikujú. Pridaná hodnota našej aplikácie sa prejaví práve vo firme s väčším počtom zamestnancov,“ doplnil kolegu Ján Svočák, vedúci predaja a marketingu. Na vývoji aplikácie pracovali takmer dva roky, aby ju v jej aktuálnej podobe mohli uviesť na trh. Rozhodli sa tak urobiť aj pomocou najznámejšej slovenskej biznis súťaže - Podnikateľský nápad roka.
Aká by bola vaša karma?
Prezentáciu svojho projektu porote postavili predovšetkým na dôležitosti spätnej väzby, ako jednej z foriem komunikácie. „Nie sme podnikateľský nápad, ktorý len pekne vyzerá. Naša aplikácia je overená spätnou väzbou priamo z trhu. Preto vieme reálne povedať, že Feedback Karma dokáže pomôcť zamestnancom aj firmám. Bonusom je, že nemáme žiadnu priamu konkurenciu a naša klientská základňa je prakticky neobmedzená,“ vymenúva dôvody, prečo by práve Feedback Karma mala zvíťaziť v Podnikateľskom nápade roka 2014 Zuzana Barková. Odborníci v porotcovských kreslách však vyjadrili mierne obavy z toho, že by sa Feedback Karma mohla jednoducho zmeniť na firemný Facebook, v ktorom pôjde najmä o obľúbenosť. Zdôraznili tiež potrebu osobnej komunikácie medzi ľuďmi alebo zamestnancami. Tú totiž podľa nich plnohodnotne nemôže zastúpiť komunikácia prostredníctvom elektronických zariadení. S tým zástupcovia Feedback Karma súhlasia a sami odporúčajú firmám ponechať si svoje doterajšie osobné hodnotiace pohovory. Feedback Karma je nástroj na naštartovanie kultúry spätnej väzby vo firmách, jej následnú podporu a zároveň podkladom, vďaka ktorému sa manažérom temov uľahčí príprava na osobné pohovory, nakoľko všetky potrebné dáta nájdu pohromade a štrukturované na jednom mieste.
Porotcovia sa tak priklonili skôr k názoru, že ak v danej firme vládnu zdravé a otvorené vzťahy, Feedback Karma ich môže ešte zlepšiť. A to napriek tomu, že spätnú väzbu si v takomto prípade zamestnanci dokážu sprostredkovať aj bez použitia akéhokoľvek nástroja. Ak je však situácia v medziľudských vzťahoch horšia a komunikácia viazne, nepomôže ani takáto aplikácia. Jej tvorcovia v nej však vidia veľký potenciál práve vo firmách kde komunikácia a kultúra spätnej väzby viazne. „Myslíme si, že sme porotcom predstavili ideu s veľkou perspektívou do budúcnosti. Veľa získavame už len účasťou v súťaži takéhoto formátu, preto sme radi, že takéto biznis súťaže si našli svoje miesto aj na Slovensku. Tešíme sa že sme náš produkt mohli konfrontovať s odbornou porotou a že získame cennú spätnú väzbu,“ doplnila Zuzana.
Ak sa Vám nápad páči, staňte sa aj vy na chvíľu porotcom a hlasujte na Youtube. Aj váš palec hore, môže projektu Feedback Karma pomôcť stať sa víťazom kategórie Populárny nápad roka 2014.