Sólo reštaurácia bez akejkoľvek sociálnej interakcie

V období koronakrízy mnohí prišli na niečo netradičné a rozbehli nový podnik, na druhej strane sa už zabehnutí podnikatelia snažia nájsť kreatívny spôsob, ako vyhovieť stanoveným opatreniam a neskrachovať. Ako sa s pandémiou vyrovnávajú gastro prevádzky vo svete?

Pandémia nového koronavírusu zasiahla celý svet. Krajiny prijímali opatrenia na spomalenie šírenia ochorenia COVID-19, napr. nosenie rúšok či dezinfekciu na každom kroku. Kríza sa nemilo dotkla asi každého, no veľmi výrazne aj podnikateľov. Medzi často skloňované slová a slovné spojenia zrazu patrili pojmy ako uzatváranie, izolácia, odstup alebo sociálny dištanc. Práve majiteľom reštaurácií a barov tak vznikol nemalý problém. So situáciou sa mohli vyrovnať viacerými spôsobmi: zavrieť podnik dočasne a prečkať krízu, zavrieť podnik úplne alebo nájsť spôsob, ako neprísť o zákazníkov, no zároveň dodržiavať opatrenia. A niektorým práve koronakríza pomohla rozbehnúť netradičný biznis.

Izolácia ako zdroj nápadov

Domáca izolácia bola psychicky náročná, pretože mnohým chýbali ich blízki. Keď k Švédovi Rasmusovi Perssonovi prišli na návštevu rodičia jeho partnerky Lindy vo vyššom veku, nechceli ohroziť ich zdravie. Preto prestreli stôl na záhrade a jedlo im podávali cez okno vedúce na terasu, cez ktoré s nimi aj v dostatočnom odstupe komunikovali. Tu sa zrodila myšlienka, ako poskytovať gastro služby bez ohrozovania zdravia personálu či zákazníkov. Pár sa rozhodol otvoriť reštauráciu s názvom Bord för En, čo v preklade znamená stôl pre jedného. A skutočne o stôl pre jedného ide.

Reštaurácia, v ktorej COVID-19 nemá šancu

Holá lúka, trávnik, vôkol len stromy. Uprostred prestretý stôl a stolička. Zákazník musí prísť sám, bez priateľa či rodiny a nestretne sa ani so žiadnym čašníkom. K stolu vedie lano, po ktorom sa pomocou kladkového systému k zákazníkovi spúšťa košík s občerstvením z kuchynského okna. Majitelia netradičnej reštaurácie mysleli na všetko a skutočne dôsledne domysleli každý detail. Aby zabezpečili, že nedôjde k žiadnej sociálnej interakcii, vypracovali prísne podrobné inštrukcie. Hostia sa riadia ich pokynmi už od autobusovej zastávky až priamo k stolu. Ten je pravidelne dezinfikovaný a všetok riad dokonca umývajú dvakrát.

Trojchodové menu pripravuje samotný zakladateľ a vyučený kuchár Rasmus, ktorý pracoval v prestížnych švédskych reštauráciách. Svoju ponuku nikdy nemení. Nechystá sa s ňou akýmkoľvek spôsobom „hýbať“, až kým ho neomrzí. Svojim zákazníkom pripravuje tradičný švédsky hash, po ktorom nasleduje hlavné jedlo vhodné aj pre vegetariánov a na konci návštevy si hosť ešte pochutí na ľadovom čučoriedkovom dezerte z cmaru, inšpirovaný receptom jeho starej mamy. S nápojmi mu pomáha Joel Söderbäck, zakladateľ niekoľkých ocenených barov v Štokholme. Pre „sólo“ reštauráciu vyrába mocktaily z miestnych surovín.

Reštaurácia pre jedného. Zdroj: FB Bord for en
Reštaurácia pre jedného. Zdroj: FB Bord for en

Samota prínosom aj pre hostí – je na nich, ako ju ocenia

Ďalším nezvyčajným prvkom tohto zariadenia sú nestále ceny. To znamená, že každý hosť zaplatí, koľko uzná za vhodné. Majitelia spoločnosti tvrdia, že im nejde o dosiahnutie zisku, ale pomôcť každému nájsť kúsok pokoja a uniknúť mentálne aj emocionálne.

Hovoríte si, že na to je práve čas v domácej izolácii, tak na čo chodiť do reštaurácie, kde je človek znovu sám? Podľa majiteľky boli ľudia síce izolovaní, no netrávili dostatok času sami so sebou. Navyše pokoj švédskej lúky, obklopenej sviežim severským vzduchom, tichom a gurmánskym jedlom môže slúžiť aj ako skutočná kulinárska dovolenka. Vďaka tvorivému nápadu bola prevádzka Bord för En jedným z mála stravovacích zariadení, ktoré mohlo fungovať aj počas trvajúcich opatrení. A na prekvapenie majiteľov si miesto pre jedného pri ich stole objednávali najmä muži. Dôvod však nepoznajú.

Pár v prevádzkovaní podobných sólových gastro zariadení pokračuje aj naďalej. Podľa nich ide totiž o ideálny koncept stravovania, pri ktorom hosťa nič nerozptyľuje a jedlo si dokonale vychutná.

Na rovnaký problém našli podnikatelia aj iné riešenia.

Staňte sa vinylovou platňou a v pokoji si vychutnajte svoje jedlo

Kráľovský sociálny odstup. Zdroj: Instagram @burgerkingde
Kráľovský sociálny odstup. Zdroj: Instagram @burgerkingde

So sociálnym odstupom sa po svojom vysporiadali aj v americkom Marylande. Majitelia Fish Tales Bar & Grill v Ocean City našli spôsob, ako si udržať zákazníkov a zároveň zabezpečiť dostatočnú vzdialenosť medzi jednotlivcami. Kúpili „nárazníkové stoly“, ktorých okraje tvoria veľké rúrky. V podstate stoly vyzerajú ako veľké vinylové platne a zákazníkova sukňa v jednom. Hostia sú totiž v strede stola a nesú si ho so sebou pomocou koliesok. Môžu tak chodiť po parkovisku či bare, a pritom byť v bezpečnom odstupe od ostatných, čím znižujú riziko nákazy. Prevádzkovatelia tento spôsob využívajú taktiež ako formu marketingu, nakoľko zákazníci sa s fotografiami pri netradičnom stolovaní veľmi radi podelia na sociálnych sieťach.

S podobným nápadom prišiel v nemecku aj Burger King. Tradičné kráľovské koruny, ktoré jeho zákazníci poznajú, nahradil XXL verziou, ktorá zabezpečovala dostatočný odstup.

Hostia neboli pri stole sami, medvedík ako bezpečný parťák

Vynaliezavosť majiteľov reštaurácií bola v období pandémie nekonečná. Vo viacerých krajinách zabezpečili dostatočný odstup a zároveň spoločnosť svojim zákazníkom tak, že začali používať plyšové medvedíky vo veľkosti dospelého človeka. Hračkárskych pomocníkov na stoličkách využili prevádzkovatelia v Mexiku aj Francúzsku. Zabránili tak ľuďom byť blízko seba a určili miesta, kde si môžu hostia sadnúť. Zároveň zaplnili prázdne miesta, čiže reštaurácia nevyzerala pusto. Rozostupy medzi zákazníkmi síce tieto „zlepšováky“ zabezpečia, no otázne je, či niektoré z nich nevytvárajú iné hygienické riziká. Zákazníci totiž pri medvedíkoch konzumujú jedlá a nápoje bez rúšok a deti sa ich radostne dotýkajú.

Iný, o niečo hygienickejší, nápad dostali v Nemecku, kde si museli zákazníci na hlavu nasadiť čiapky s penovými rúrami a v Španielsku zasa nosili sombrero.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Alojz Hlina o dôsledkoch konsolidácie v gastro sektore

Ako ovplyvní ceny stravovacích služieb zníženie DPH a čo spôsobí transakčná daň? O budúcich výzvach v gastre a ako sa pripraviť, s dlhoročným podnikateľom v tomto segmente.

Sadzby DPH v reštauračných službách od 1.1.2025

Ako uplatniť nové sadzby dane z pridanej hodnoty v gastro segmente od roku 2025? Praktické informácie aj príklady.

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?

Patrí Slovensko na gastronomickú mapu Michelin Guide?

Zaradenie do sprievodcu môže mať prínos pre náš cestovný ruch aj ekonomiku. Od čoho spolupráca s Michelinom závisí, aký význam by mala pre neocenené prevádzky a čo môže Slovensko ponúknuť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky