Najlepší slovenský startup v kategórii Art&Dizajn zrejme pozná aj vaše dieťa

Najlepší slovenský startup v kategórii Art&Dizajn zrejme pozná aj vaše dieťa
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Tvorca softvérov pre bankové a manažérske aplikácie na chvíľku zmenil obor a vytvoril animovanú on-line hru pre deti. Tá získala ocenenie pre najlepší slovenský dizajn startup za rok 2015.

Dlhoročný podnikateľ  a programátor Peter Ňižňanský si nachvíľku odskočil od vývoja softvéru bankových a manažérskych aplikácií a vytvoril (zatiaľ) bilingválnu vzdelávaciu jazykovú hru pre deti. Súbor hier a pomôcok na výučbu slovenského a anglického jazyka sa preňho nakoniec stal srdcovou záležitosťou. Zabodoval s ňou aj v súťaži StartupAwards 2015, z ktorej elektronická hra LittleLane vyšla ako absolútny víťaz v jednej z kategórií. Dnes ponúka viac ako 15 praktických a hravých tém, vďaka ktorým si deti rozšíria svoju slovnú zásobu v rôznych oblastiach. Za približne rok fungovania si na svoju stranu získala 1000 platiacich zákazníkov.

Za animovanými hrami LittleLane, ktoré sú určené pre deti od 3 do 12 rokov a ich cieľom je hravou formou rozšíriť detskú slovnú zásobu v dvoch jazykoch, dnes stojí 8-členný  tím. Jeho súčasťou je okrem anglickej lektorky a spíkrov pre dievča i chlapca, slovenskej spíkerky a zvukového majstra aj jedna z najlepších slovenských ilustrátoriek pre deti  – Alžbeta Kováčová. „Najväčší problém pre nás bol nájsť vhodnú ilustrátorku a dohodnúť sa na podmienkach. Našťastie sa nám to podarilo a dnes už dlhodobo spolupracujeme. Náš tím dopĺňajú aj dvaja ochotní testovači spomedzi detí, ktorí majú ako prví možnosť hru otestovať a ohodnotiť,“ predstavuje Peter Ňižňaský svoj tím. On sám v ňom ako jedna osoba stelesňuje zakladateľa projektu, jeho programátora i manažéra.

Na nápad vytvoriť s detskej fantázii naklonený edukačný produkt prišiel Peter spoločne s manželkou Zuzanou netradične v materskej škole.  „Myšlienka vznikla v roku 2013, keď naše dcérky navštevovali hodiny angličtiny v materskom centre. Vtedy som začal uvažovať nad tým, že by nebolo na škodu vytvoriť edukačný portál nielen pre deti a rodiny, ale tiež pre materské a základné školy,“ vysvetľuje zakladateľ portálu, ktorého vznik sa datuje od roku 2014.

Článok pokračuje pod reklamou

Keď sa produkt predáva sám

Vývoj platformy LittleLane zabral približne 8 mesiacov. „Skutočne veľkou výzvou bol pre nás predaj prvej licencie. Keď sme mali projekt sfinalizovaný, začali sme písomne oslovovať jednotlivé školy s našou ponukou. Keď sa nám nikto neozýval, zmenili sme stratégiu a zdvihli telefóny. Ani jedna škola sa však s nami nechcela rozprávať a neprejavila záujem o náš produkt. Tak sme presedlali na osobný predaj a vtedy došlo k zvratu. Hneď, ako sme aplikáciu predviedli v základnej alebo materskej škole, oslovené školy a škôlky prejavili záujem okamžite si hru LittleLane kúpiť,“ spomína Peter na prvý kontakt so zákazníkmi. A hoci sa mu osobný kontakt s praktickou ukážkou aplikácie osvedčil, opäť bol nútený meniť stratégiu. „Pochopili sme, že nedisponujeme dostatočnými kapacitami na to, aby sme chodili osobne do každej jednej školy či škôlky. Tak sme sa rozhodli pre dohodu s firmou Stiefel-eurocart, ktorá predáva edukačný softvér a edukačné hračky v školách a škôlkach. Zoznámili sme ich s naším produktom a dohodli sme sa na spolupráci. Firme sa podarilo základným a materským školám predať 400 licencií,“ prezrádza autor vzdelávacej hry. S domácnosťami ako ďalšou cieľovou skupinou zoznamovanie aplikácie prebiehalo hladko a produkt sa predával prakticky sám. Prví kupci sa objavili hneď po jej spustení a pozitívne referencie sa začali šíriť cez sociálne siete a rôznorodé články.

Peter Nižňanský to so svojou farebnou a hravou učebnou pomôckou dotiahol až na víťaza slovenskej startupovej súťaže Startup Awards, z ktorej si v roku 2015 odniesol titul najlepší slovenský startup v kategórii Art&Dizajn. LittleLane však do súťaže nezaregistroval jej pôvodca. Urobil tak zaňho jeden z jeho kamarátov. „Keď sme sa už v súťaži ocitli, účasť sme brali veľmi vážne a nič sme nenechali na náhodu. Navyše vydavateľstvo, ktoré náš projekt predáva, bolo veľmi nápomocné, a to či už vlastnou interaktívnou technikou alebo samotnou podporou. Ani vtedy sme však na víťazstvo ani nepomysleli. Ja osobne som sa tešil z toho, že nás vôbec vybrali do shortlistu 20 tímov. Porotcovia však museli vnímať našu snahu a túžbu vyhrať. Napokon sa tak aj stalo,“ teší sa podnikateľ. Pripomína však, že účasť v súťaži Startup Awards si v prvom rade vyžaduje pevné nervy. „Najťažší je startup víkend. Počas neho sa rozhoduje o tom, kto ide do finále a kto zostáva doma. Keďže porota bola voči nám veľmi kritická, celý víkend sme sa zaoberali prepracovaním prezentácie aj s grafikou. Nebolo to ľahké, pretože sme na to mali príliš málo času a snažili sme sa zapracovať každú relevantnú pripomienku. Ale ten pocit, keď vyhlásili, že postupujeme do finále, bol naozaj neoceniteľný,“ spomína si Peter Nižňanský na radosť z ocenenia dobre vykonanej práce.

Najväčším prínosom sa pre víťazný projekt LittleLane stala publicita a pozornosť médií, ktoré jej úspech v súťaži priniesol. „Zrazu sme sa videli v televízii, poskytovali sme rozhovory a písali množstvo článkov. Ďalším veľkým prínosom okrem medializácie je, že sme získali možnosť oslovovať investorov, prípadne sa nám ozývajú sami,“ konkretizuje výhody autor interaktívnych on-line hier, ktorý momentálne jedná s investormi o podpore pri ďalšom vývoji aplikácie. Ďalším kľúčovým momentom, ktorý čaká na 8-členný tím, je  teda získanie peňažnej investície a vytvorenie veľkého edukačného portálu.

Autor úspešného animovaného projektu, ktorý deťom pomáha cibriť sa v materinskom i cudzom jazyku, za svoj najväčší úspech považuje svoju rodinu a pocit dobre odvedenej práce. Pri obchodných jednaniach sa vždy snaží uplatňovať svoju vlastnú prirodzenosť a obyčaj. „Na nič sa nehrám a jednám so zákazníkom tak, ako keby som sa s ním rozprával napríklad na zástavke MHD. Čím viac ste prirodzený, tým lepšie je to pre vás samého. Nemusíte sa totiž kontrolovať a byť nervózny,“ radí si uvedomiť, že  na opačnej strane biznis debaty je tiež iba človek.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Od startupu k svetovej špičke: barefoot obuv od Be Lenka si získala zákazníkov po celom svete

Ako sa im podarilo napriek nedôvere okolia preraziť vo svete, naučiť ľudí bez obáv nakupovať barefoot-y online a pritiahnuť zahraničných kolegov do Žiliny?

Víťazi súťaže startupov – ktoré inovatívne projekty ohúrili porotu?

Vďaka súťaži „Máš nápad?“ bude mať 9 začínajúcich firiem možnosť rozvíjať sa v Startup centre. Ktoré projekty porota vybrala do pred inkubačného pobytu?

Aplikácia Sphere.Me z dielne mladého Slováka zaujala spoločnosť Twitter

Tomáš Halgaš je jedným z prvých Slovákov, ktorému sa podarilo svoju startupovú ideu rozvinúť a predať veľkej technologickej firme. Čo pre projekt a jeho tím znamená taký zásadný krok?

Slováci sa dostali do startup centra v Bostone. Rozširujú biznis o amerických klientov

Stretnúť sa s mentormi a lídrami z vašej oblasti biznisu, získať od nich know-how a rady na rozvíjanie. To je snom asi každej začínajúcej firmy. Slovenskému Biotronu sa splnil.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky