Prišli s premysleným nápadom, vyrobili prototyp, presvedčili porotcov a vyhrali. Trinástku nápadov nechal projekt SUPERVISOR ďaleko za svojím chrbtom.
Trenažér pre budúcich podnikateľov – aj tak niektorí nazývajú sieť startup weekendov, ktoré si svoje miesto našli aj v troch slovenských mestách. Ten žilinský uplynulý víkend napísal svoj štvrtý ročník a v budove Banky Žilina zhromaždil desiatky nadšencov s víziou úspešnej podnikateľskej budúcnosti. „Význam startup weekendov spočíva v tom, aby si jednotlivec s dobrým nápadom zhromaždil okolo seba tím šikovných ľudí ochotných na nápade pracovať. Len zriedka by človek svoj nápad vedel zrealizovať celkom sám. Nie každý, kto vie napr. programovať, je aj dobrým predajcom. Cieľom je tiež skonfrontovať svoju ideu s odbornými skúsenosťami mentorov,“ načrtáva prínos Startup weekendov jeden z mentorov v Žiline, Jaroslav Lupták. Bonusom tohto ročníka v Žiline bol detský tím, ktorému sa ako jedinému spomedzi všetkých podarilo predajom náramkov svoj nápad speňažiť už priamo na mieste.
Pôvodných 24 nápadov tri startupové dni zredukovali na finálnych 13 projektov, ktoré sa v tom najlepšom svetle mali predviesť pred porotcami v nedeľu podvečer. „Oproti minulému roku počet účastníkov mierne klesol, no mentori tak mali možnosť venovať každému tímu viac času a pozornosti. Naopak pociťujeme nárast počtu partnerov a podporovateľov,“ prezradila Veronika Šramová z organizačného tímu zhromaždeného okolo Startup weekendu Žilina.
Hračkárske nápady striedajú myšlienky s reálnym biznis potenciálom
Podľa ďalšieho zo 14 mentorov – Petra Trojáka – rok za rokom stúpa kvalita nielen nápadov, ale aj zúčastnených tímov. „Tento rok sú tu nápady podobného rangu ako minulý rok. No kým pred rokom mali tie šikovnejšie nápady lokálne trhové zameranie, tento rok účastníci rozmýšľajú širšie, v globálnejšom ponímaní. Nápady sú smerované viac do hardvérovej sféry a majú veľmi silnú perspektívu,“ myslí si člen predstavenstva spoločnosti KROS. Až 70% z tohtoročných nápadov má podľa neho silný obchodný potenciál. Frekventovaná chyba minuloročných startupistov tak zrejme bola dostatočným poučením. „Najčastejšie sme tímom radili v tom, ako dostať daný produkt na trh a ako mu pomôcť šíriť sa ďalej medzi ľudí vo svete plnom konkurentov,“ dodal mentor Troják.
Skúsenosť je neprenosná
Schopnosti súťažiacich sú preverované pod časovým a sociologickým tlakom, v cudzom jazyku a pred očami dôležitých osôb vo svete biznisu. Tí pri hodnotení berú do úvahy životaschopnosť a biznis potenciál nápadu, veľkosť klientskej základne a ponúkané riešenie na problém. Rozhodujúcou je aj forma prezentácie a vyvinutý prototyp produktu. Tento rok podnikateľské vízie startupistov načreli do rôznych oblastí, a to od tvorby webových aplikácií cez obchod s regionálnymi potravinami až po pomoc nevidomým.
Trochu prísnejším okom ako mentori sa na prezentované nápady pozerala pätica porotcov. Tým pri väčšine nápadov chýbal uchopiteľný prototyp, ktorý by nehmotný nápad posunul na vyššie štádium. „Nie je všetko len o nápadoch. Nápadov môžu mať ľudia množstvo. Je to skôr o tom, aby sa súťažiaci vedeli odprezentovať niečím hotovým, čo za tie 3 dni vytvorili a nielen opisom nápadu,“ vysvetlili Milan Dubec, výkonný riaditeľ spoločnosti Ringier Axel Springer Slovakia, počínanie poroty, ktorá napokon vyhodnocovala iba tie tímy, ktoré veci dotiahli do konca a stihli vyrobiť aj demoverziu či prototyp. Porotcovia tak neštandardne udelili len prvé a druhé miesto. Bronzová pozícia ostala na hlasovaní verejnosti.
Šampiónom sú rádionáramky, striebro získali umelci
Pevnú pozíciu medzi súťažnými nápadmi si aj tento rok udržali návrhy aplikácií rozmanitého zamerania. Nahlásiť alebo naopak vypátrať toho, kto poškodil či nabúral vaše vozidlo, má aplikácia Karmacars, zlepšiť susedské vzťahy a navzájom si pomáhať v domácnostiach platenými službami by mala aplikácia Stay happy. Ak sa cez víkend chystáte na párty, s jej výberom možno pomôže aplikácia AttenDeep, ak hľadáte dobrú posilňovňu a ste zvedavý, kto ju navštevuje, stiahnuť by ste si mali aplikáciu MrGym. Riešením problému s firemnou identitou na množstve propagačných materiálov a predmetov by sa mal zaoberať nápad Outbrander, ktorý komplexnou potlačou a službami zabráni dlhým čakacím dobám aj náročnej komunikácii s tlačiarňami či reklamnými agentúrami.
Uľahčiť život nevidomým by čoskoro mohol vynález s názvom Braille touch. Skupina nadšencov na startup weekende prišla s nápadom elektronickej čítačky Braillového písma. Finančne menej náročný variant poslúži nevidomým pri získavaní informácií tam, kde Braillovo písmo nie je bežne k dispozícii. S netradičným nápadom vystúpili autori projektu Diasock. Špeciálne ponožky so zabudovaným čipom so schopnosťou detekcie zníženého prietoku krvi majú včasne identifikovať predispozície svojho nositeľa na diagnózu diabetes. Do oblasti medicíny načrela aj startupová idea Kakao, ktorej tvorcovia pracujú na vývoji biologickej 3D tlačiarne, ktorá by podľa ich predstáv mala byť schopná tlačiť biologické tkanivá.
Žilinskí startupisti prišli taktiež s myšlienkou spojiť lokálnych bioproducentov so zákazníkmi a pomôcť presadiť sa im na trhu pomocou projektu LoCool Food. Tematický názov dostal startup Zaradu, ktorého podstata spočíva vo finančnom odmeňovaní tých, ktorí odporučia spoľahlivú firmu svojmu známemu. Odmenený má byť nielen radca, ale aj ten, kto radu prijal. Výsledkom odporúčaní by mal byť on-line katalóg špičkových firiem.
Spomedzi všetkých podnikateľských vízií na žilinskom startup víkende do popredia vystúpili tie dva nápady, ktoré vďaka svojim reálnym kontúram a prvým verziám prototypu presvedčili porotcov o tom, že si zaslúžia byť ocenené. Strieborné miesto v Žiline obsadil nápad WOWDEVILLE, ktorý v graficky prepracovanej prezentácii porotcom vysvetlil, že jeho cieľom je spojiť začínajúcich umelcov, hudobníkov, spevákov a pod. s malými podnikmi ako reštaurácie, kaviarne a bary. Umelcom tak pribudnú zákazky, malým prevádzkam klientela. Wowdeville je aplikácia prepojená s databázou street art umelcov, ktorá umožňuje hodnotiť ich predstavenie, mať prehľad o ich vystúpeniach a mapu, kde predvádzajú svoje umenie v reálnom čase. Spokojní diváci im môžu prispieť do virtuálneho klobúka a umožniť im tak prezentovať sa na zaujímavých miestach.
Jednoznačným favoritom eventu bol projekt SUPERVISOR, označujúci náramky na záchranu životov. Hľadanie nezvestných či stratených osôb s náramkom SUPERVISOR na ruke bude vďaka rádiovým vlnám možné aj tam, kde GPS signalizácia zlyháva. Polohu nositeľa náramku, ktorého baterka vydrží niekoľko dní, možno zistiť použitím mobilu či tabletu. Autorkou myšlienky je pedagogička, ktorá sa rozhodla zbaviť sa stresu pri dohliadaní na veľkú skupinu žiakov na školských výletoch. Potenciálnymi zákazníkmi sú okrem škôl a škôlok napr. aj lyžiarske strediská, domovy dôchodcov, nemocnice či dokonca majitelia domácich miláčikov.
Slovenské startupové víkendy do sveta vypustili už viacero úspešných podnikateľských ideí. K nim patrí napr. projekt Vestigen, ktorý má za sebou už dve kolá investícií alebo minuloročný žilinský startup BeeSafe, ktorého tvorcovia aktuálne spolupracujú s mestom Piešťany. Tie sú dôkazom, že pôvodná nehmotná startupová idea sa môže transformovať až na vynášajúci biznis.