Nedostatočné pokrytie územia Slovenska GSM signálom ich podnietilo pátrať po lepšom riešení na vyhľadávanie nezvestných osôb. Našli ho vo využití rádiových vĺn.
Na začiatku príbehu stojí mladá pani učiteľka, skupinka detí a jeden z prvých výletov za hranice školského dvora. Učiteľka spočítava malých školákov. Počet nesedí, a tak ráta ešte raz. Jedno dieťa chýba. Na scénu nastupuje stres a obavy, že dieťa sa nenájde. Tento príbeh však končí šťastne a späť do školy sa školáci vracajú v rovnakom počte, v akom ju opúšťali. Začínajúcej pedagogičke však v hlave stále vŕta myšlienka, ako sa takejto situácii v budúcnosti vyhnúť. Ako na žiakov dohliadnuť, aby sa nestratili? Ako ich označiť? Alebo ešte lepšie – ako ich lokalizovať, keď zmiznú z dohľadu? Pri hľadaní odpovedí na tieto otázky položili Zuzana Ďurianová a Maroš Ďuratný základy víťazného projektu 4. ročníka Startup weekendu v Žiline.
Súčasné riešenia na pátranie po stratených osobách podľa vynálezkyne nie sú dostatočné. „Napríklad mobilné siete nepokrývajú celé územie Slovenska, ďalšie riešenia sú finančne príliš náročné a v extrémnych podmienkach sa ich funkčnosť stráca,“ vysvetľuje dôvody, ktoré viedli k vzniku projektu SUPERVISOR. Ten spočíva v šikovnom vynáleze v podobe náramku s aktívnym lokátorom a tzv. trackeru, ktorý funguje na princípe rádiových vĺn. Slúži na vyhľadávanie osôb a sledovanie ich pohybu. Nesklame ani v extrémnych podmienkach a v ťažko prístupných lokalitách. „Zariadenie funguje na základe jedinečného spojenia GPS a rádiokomunikácie. Vďaka rádiovým vlnám môžeme hľadať aj tam, kde GPS zlyháva,“ upresňuje podstatu tejto novinky.
Jedinečný svojho druhu a cenovo dostupný
„Na Slovensku sa ročne stratí 20 000 ľudí, z toho až 50% ostáva nezvestných. Toto číslo predstavuje 3 stratené deti denne,“ informuje o nie veľmi optimistických štatistikách Zuzana Ďurianová. Poukazuje tak na potrebu efektívneho riešenia situácie. To, ktoré ponúka v rámci projektu SUPERVISOR, je navyše aj cenovo dostupné. „Cenu jedného náramku sme vypočítali na približne 45€, čo je najlacnejšia ponuka na trhu. Výrobné náklady sa pritom s rastúcim počtom kusov znižujú,“ oboznamuje. Reálne kontúry Zuzaninmu nápadu dal startupový kolega Maroš Ďuratný, ktorý sa postaral o hardvérové pozadie. Na konci víkendu tak porotcovia v rukách držali prvý prototyp vynálezu. Päťčlenný tím potenciálnych budúcich podnikateľov dotvára obchodník, jeden informatik a marketér.
Kým pôvodnou cieľovou skupinou Zuzany, ktorá len nedávno nastúpila na dráhu pedagóga, boli školy a škôlky, mentori na žilinskom startup weekende jej obzory v otázke potenciálnej klientely o niečo rozšírili. „Odberateľmi môžu byť lyžiarske strediská, extrémni športovci a vysokohorskí turisti, ktorí sú často vystavení neštandardným podmienkam. Takisto domovy dôchodcov, v ktorých sa situujú ľudia s Alzheimerovou či inou podobnou chorobou. Ďalšími potenciálnymi zákazníkmi sú majitelia domácich miláčikov, keďže zvieratá sa takisto strácajú na každodennej báze,“ definovala Zuzana Ďurianová skupiny ľudí so zvýšenou pravdepodobnosťou stratenia sa. Náramok SUPERVISOR má nielen zabrániť ich strateniu sa, ale v prípade, že sa tak stane, urýchliť ich nájdenie.
S náramkom už budúcoročnú zimnú sezónu
Vynález, ktorý porotcom v budove Banky Žilina na štvrtom Startup Weekende v Žiline víťazný tím predviedol, by mal fungovať dokonca aj po zavalení lavínou. Náramok poháňa malá nabíjateľná batéria s výdržou až 150 hodín, čo je v porovnaní s výdržou batérie v mobile alebo tablete niekoľkonásobne viac. Náramok komunikuje s mobilom alebo tabletom prostredníctvom rádiových vĺn a nie cez aplikáciu, keďže pokrytie 3G a GSM siete môže zlyhať. „Vynašli sme jedinečný systém, ktorý si vzhľadom na existenciu konkurencie dávame patentovať. Naše zariadenie funguje neustále a aj v tom prípade, že vypadne signál mobilnej siete,“ upresňuje nositeľka myšlienky. Prvé náramky by turisti a športovci, ktorí sú prioritnou cieľovou skupinou, mohli na rukách nosiť v zimnej sezóne 2016/2017. Keď sa čerstvým podnikateľom podarí s náramkom uspieť v komerčnej sfére a nazbierať dostatočný kapitál, plánujú sa sústrediť na školské a sociálne zariadenia, v ktorých môžu získané sekundy často znamenať zachránený ľudský život.
Máte aj vy v hlave skvelý podnikateľský nápad?
Nebojte sa ho zrealizovať! Pomocnú ruku nájdete v coworkingových centrách, inkubátoroch, ale napríklad aj v podobe podporných programov Slovak Business Agency, ktoré začínajúcim podnikateľom ponúkajú tak finančnú ako aj nefinančnú pomoc. Pomôcť slovenským startupom stať sa svetovými hviezdami má program Startup Sharks, v rámci ktorého môžu slovenské startupy napríklad navštíviť svetové startupové eventy.