Pre všetkých, ktorí z domu odchádzajú so zlým pocitom, že svoje zvieratko nechávajú osamote, ponúkla riešenie spoločnosť Petcube. Prišla na spôsob, ako byť s domácim miláčikom v spojení aj na diaľku.
Mnohí majitelia domácich zvierat poznajú ten pocit, keď prídu z práce či zo školy domov a nájdu tam roztrhané vankúše alebo poškrabaný nábytok. Niet sa čomu čudovať, pravdepodobne sa zvierací spoločník sám nudil, možno aj bál. Ako však tomu zabrániť? So zaujímavým riešením prišiel Ukrajinec, ktorý si podobné situácie zažil na vlastnej koži.
Vlastný domáci miláčik ako inšpirácia pre úspešný produkt
Príbeh spoločnosti Petcube sa začal v roku 2012, keď Alexander Neskin, jeden zo zakladateľov spoločnosti Petcube a technický riaditeľ ukrajinskej digitálnej agentúry Prodigi, dostal čivavu menom Rocky. Psík bol veľmi roztomilý, akonáhle však ostal doma sám, štekal, škrabal a ničil veci v domácnosti. Alexovi dokonca raz prišla domov polícia, ktorej sa na neustály hluk sťažovali susedia. Spočiatku sa Alex rozhodol problém riešiť špeciálnym obojkom, ktorý vždy, keď začne pes štekať, vyšle elektrický výboj. Toto riešenie sa mu však zdalo veľmi kruté, a tak hľadal iné spôsoby, ako psa odnaučiť štekať.
Napadlo mu, že najdôležitejšie je zistiť, čo pes robí, keď je sám. Vyrobil kameru, ktorá Rockyho sledovala. Ukázalo sa, že pes sa jednoducho nudí, a preto robí neplechu. Alex teda svoj nápad vylepšil namontovaním laserového ukazovateľa priamo na zariadenie ku kamere snímajúcej zviera. Mohol tak ovládať červenú bodku cez webové rozhranie a hrať sa s Rockym. Vtedy sa objavil nápad založiť Petcube.
Spolu s dvoma ďalšími priateľmi si uvedomil, že v roku 2012 ľudia začali postupne klasické hračky nahrádzať elektronikou, mobilmi či počítačmi. Pre domáce zvieratká však žiadna takáto technológia neexistovala. Práve tam objavili príležitosť traja dvadsaťroční Ukrajinci.
Projekt potreboval financie a špičkových odborníkov
Prvé spustenie platformy Petcube si vyžiadalo financie vo výške približne 300 000 dolárov (približne 264 000 eur). Väčšinu týchto finančných prostriedkov trojica zakladateľov získala cez crowdfundingový portál Kickstarter, prostredníctvom ktorého urobili svojej začínajúcej značke silné promo. Získané peniaze použili na vývoj a výrobu pomôcok. Prvá verzia síce nebola dokonalá, zlepšila však životy mnohých domácich miláčikov, ich majiteľov, a zabezpečila aj pokoj ich susedom.
Trojica vytvorila tím so špecialistami z rôznych oblastí, ako sú napríklad strojárstvo, dizajn, vývoj hardvéru a softvéru, marketing a PR. Spoločne vyrobili prvý produkt Petcube Play. Fotoaparát pre domácich miláčikov slúži ako smartfón, ktorý umožňuje používateľovi zostať v spojení so svojím psom či mačkou a monitorovať ich počas celého dňa. Vďaka prístroju je možné všimnúť si prípadné zdravotné problémy, alebo odlákať zvieratko od nežiaduceho správania.
Dokonalá pomôcka pre majiteľov domácich zvieratiek
Petcube je kocka veľkosti 10 × 10 centimetrov so vstavanou širokouhlou kamerou, cez ktorú môžu zákazníci kedykoľvek vidieť svoje domáce zvieratko. Dokonca je možné sa mu prostredníctvom mobilnej aplikácie a mikrofónu aj prihovárať. Aplikácia používateľom tiež dáva kontrolu nad laserovým ukazovadlom, aby svojho miláčika mohli na diaľku cvičiť alebo sa s ním hrať.
Petcube Play kombinuje svoju mobilnú aplikáciu s interaktívnou Wi-Fi kamerou, čím vytvára úplne nový zážitok pre diaľkovú komunikáciu medzi človekom a zvieraťom. Zariadenie je vybavené hračkou s laserom, ktorú je možné diaľkovo ovládať pomocou smartfónu. Kamera má v sebe zároveň zabudovaný aj mikrofón a reproduktor, takže zvieratko je možné počuť a taktiež sa mu dá prihovoriť. Zariadenie je zapojené do steny pomocou napájacieho adaptéra mini-USB a pripojené k domácej sieti Wi-Fi.
Uvedenie produktu na americký trh
Po uvedení produktu Petcube Play na trh v roku 2014 sa tím rozhodol presťahovať z Ukrajiny do San Francisca, aby sa zameral na predaj na americkom trhu. V USA vlastní domácich miláčikov viac ako 80 miliónov domácností, takže to bola pre mladých podnikateľov výborná príležitosť. Peniaze na rast získali od spoločnosti Y-Combinator, ktorá poskytuje počiatočné financovanie pre perspektívne startupy.
Spoločnosti sa podarilo predať desaťtisíce zariadení online či prostredníctvom kamenných obchodov, ako sú Nordstrom a Macy’s. Na ďalšie produkty však potrebovali veľké finančné prostriedky a mnoho investorov, ktorí by v Petcube videli potenciál. V rokoch 2017 a 2018 získali od investorov ďalších 25 miliónov dolárov (približne 22 miliónov eur) na vývoj produktov. Zakladatelia počas toho obdobia uskutočnili stretnutie s približne 600 venture investormi, čo vychádzalo približne na šesť až sedem stretnutí denne.
Po uvedení kamery Petcube Play prišla v roku 2018 spoločnosť s novým produktom Petcube Bites, ktorý umožňuje prostredníctvom mobilnej aplikácie kedykoľvek odmeniť domáceho miláčika maškrtami. Stačí na mobile zadať pokyn a prístroj s dávkovačom automaticky domácemu miláčikovi vyhodí pochúťku.
Spoločnosti sa darí, plánuje preraziť na európskom trhu
Pôvodný trojčlenný tím sa časom rozšíril na viac ako 70 ľudí a okrem kyjevskej kancelárie má spoločnosť pobočky už aj v San Franciscu a v čínskom Šen-čene.
V roku 2020 sa firma rozhodla stiahnuť predaj z kamenných obchodov a fungovať výlučne online, nakoľko spolupráca s prevádzkami, ako napríklad Macy’s bola príliš nákladná. Produkty Petcube je možné kúpiť cez ich vlastnú webovú stránku, ale aj cez Amazon či Walmart, pričom ceny sa pohybujú od 49 dolárov (približne 43 eur) do 249 dolárov (približne 219 eur).
Dlhodobou ambíciou spoločnosti Petcube je umožniť zvieratám prostredníctvom umelej inteligencie byť v kontakte so svojím pánom a „informovať“ ho tak o svojom momentálnom stave.
Spoločnosť síce spočiatku zamerala svoju pozornosť na USA, avšak ďalším cieľom Petcube je preraziť na európskom trhu.
Zdroje: petcube.com, kickstarter.com, opinionua.com, sifted.eu