Ak hľadáte financie pre svoj projekt, zrejme ste sa už stretli s pojmom „smart money“. Ide o taký typ kapitálu, v rámci ktorého vám skúsený investor okrem vložených financií pomáha aj svojimi radami a kontaktami.
Tieto investície sú typické najmä pre podnikateľských anjelov, no v posledných rokoch vzniká veľké množstvo akceleračných programov rôznych hubov, organizácií a inštitúcií, ktoré sa na poskytovanie smart money priamo špecializujú. Preto ak pracujete na zaujímavom startupovskom projekte a hľadáte svojho prvého investora, svoju pozornosť by ste mali zaostriť aj na akcelerátory. V Európe ich za krátky čas vznikli desiatky, mnohé z nich majú špičkovú kvalitu a poskytujú „smart money“ bez ohľadu na geografické hranice či národnosť zakladateľov. Rozhoduje najmä kvalita tímu a potenciál projektov.
Čo je akcelerátor?
Biznis akcelerátor je zvyčajne intenzívny niekoľkomesačný podnikateľský program, ktorého obsahom je vzdelávanie, mentoring, nadväzovanie kontaktov a systematická koncentrovaná práca na projekte. Začínajúci podnikatelia sa zvyčajne za týmto účelom na niekoľko mesiacov presunú s celým svojim tímom do spoločných priestorov akcelerátora aj spolu s ďalšími podnikateľmi. V akcelerátore pracujú na svojich projektoch pod vedením skúsených poradcov a expertov. Výmenou za odborné poradenstvo, mentoring a tiež získaný začiatočný kapitál z akcelerátora podnikatelia prenechávajú partnerom programu majetkový podiel v projekte v objeme niekoľko málo percent. Zvyčajne ide o 3 až 8% podiel na projekte.
O svoje skúsenosti s akceleračným programom Wayra sa s nami podelil Martin Smolka, spoluzakladateľ startupu Lionexpo: „Akceleračný program Wayry bol zostavený z častí, ktoré majú projektom pomôcť pri budovaní biznisu a získaní externého investora. Čiastočne sa aj upravoval podľa individuálnych potrieb firiem, ktoré tu spolu s nami sedeli. V skratke je to rozvoj networkingových a prezentačných zručností, finančné povedomie, stratégia rozvoja, právne poradenstvo a podobne. Stretli sme mnoho zaujímavých ľudí, či už mimo Telefónicy alebo priamo z nej, veľa úspešných podnikateľov a top manažérov, ktorí vo svojom voľnom čase priložili ruku k dielu a pomohli tímom pootvoriť dvere alebo nastaviť produkt.“
Akcelerátory sú v podstate organizácie, ktoré investujú do mladých začínajúcich podnikov a zároveň ich prostredníctvom intenzívneho programu pripravujú na nadchádzajúci rast. Ich hlavnou výhodou je fakt, že často združujú úspešných podnikateľov a expertov, ktorí majú bohaté skúsenosti a kontakty v oblasti, v ktorej chcú začínajúci podnikatelia preraziť. Akcelerátory spolupracujú s podnikateľskými anjelmi a seed venture kapitálovými fondami, pre ktoré tvoria jeden zo zdrojov investičných príležitostí.
Ak sa chcete dostať do akcelerátora, počítajte s medzinárodnou konkurenciou
Ako sme už uviedli poslaním akcelerátorov je akcelerovať rast firiem založených na kvalitných nápadoch a ambicióznych, akcieschopných a odborne podkutých tímoch. Pri výbere startupov často nerozhoduje národnosť, ani geografické hranice. Ak sa chcete uchádzať o podporu niektorého z európskych či svetových akceleračných programov, mali by ste počítať s tým, že budete súťažiť so startupmi z viacerých krajín. Konkurencia pri prijímaní do najlepších akcelerátorov je síce veľká, no pobiť sa o svoju šancu rozhodne stojí za to.
Ešte predtým, než začnete uvažovať o účasti v konkrétnom akceleračnom programe, mali by ste si zistiť, čo ten ktorý program ponúka, aké je odborné zázemie mentorov a expertov, aké sú ich referencie. Špičkové akcelerátory majú väčšinu informácií zverejnených na svojich webových stránkach. Zástupcov akcelerátorov taktiež možno často stretnúť osobne na tech konferenciách a ďalších podujatiach určených pre startupy. Ak máte záujem vycestovať na tieto podujatia, odporúčame vám sledovať web Slovak Business Agency, ktorá startupom refunduje časť nákladov súvisiacich s účasťou na týchto podujatiach.
Ak ide o prestížny program, čítajte pozorne, aké sú kritériá na uchádzačov a či sa akcelerátor zameriava na konkrétne oblasti podnikania, resp. typ produktov či služieb, na ktorých pracujete. Viaceré európske akcelerátory sú totiž sektorovo orientované. Don Ritzen, zakladateľ špičkového holandského akcelerátora Rockstart v tejto súvislosti hovorí: „Aktuálne sa najviac pozeráme na Digital health – teda prepojenie IT a zdravotníctva, Smart Energy a nakoniec Web and Mobile. Následne si všímame 4 nasledovné kritériá:
- Prvým kritériom je tím – musíme vidieť, že už za sebou má nejaké výsledky. Osvedčil sa nám model, v ktorm preferujeme spoločnosti s aspoň 2 zakladateľmi – zvyčajne sú totiž startupy s 2 zakladateľmi podstatne úspešnejšie ako tie s jediným zakladateľom.
- Na druhom mieste je celkový adresovateľný trh: Rockstart si berie od spoločností 8%, ak sa ale na palube vyskytne nejaký investor, tento podiel ide dole k 6%, potom k 4%, niekedy dokonca skončíme pri 2,5%. Preto potrebujeme vidieť, že firma má potenciál sa stať globálnou spoločnosťou. Ak teda za nami príde niekto s ambíciami len pre slovenský a český trh, nemáme záujem.
- Po tretie – produkt musí byť inovatívny a globálne škálovateľný – toto je veľmi dôležité.
- A napokon po štvrté: musíme vidieť, že firemná kultúra startupu sedí s kultúrou Rockstartu. Ak vidíme, že je zakladateľ tvrdohlavý, nedá na náš feedback, hneď vieme, že z neho síce môže byť dobrý podnikateľ, ale povahovo nebude sedieť s filozofiou Rockstartu.
Na úspech vás predurčuje predovšetkým váš produkt a dopyt po ňom. Marvin Liao
Marvin Liao, mentor akcelerátora 500 Startups pôsobiaceho v Silicon Valley, nám na jeseň v rámci konferencie organizovanej Slovak Business Agency prezradil, čo podľa neho predurčuje startupy na úspech a podľa čoho ich vyberajú do svojho programu. „Základnou podmienkou na úspech, a teda aj na získanie investície, je fungujúci produkt a aspoň niekoľko zákazníkov vykazujúcich dopyt po tomto produkte. Tržby by mali byť aspoň na úrovni 5000 USD mesačne.“
Všetkým začínajúcim podnikateľom Marvin ďalej radí: „Je dôležité začínať s konkrétnou základnou ideou a uvedomiť si, aký problém má startup riešiť a pre koho ho má riešiť. Nevyhnutné je tiež uistiť sa, že to daný produkt alebo služba naozaj dokáže a má potenciál“.
Samotná účasť v akceleračnom programe však z vás ešte úspešného podnikateľa neurobí. Aj Marvin Liao priznáva, že startupy sú napriek všetkej snahe veľmi krehké podnikania a z 1200 spoločností, do ktorých tento akcelerátor investoval, je už tretina po pár rokoch od investície takpovediac mŕtva.