Ako môže byť hlas slovenských podnikateľov počuť v Bruseli

Ako môže byť hlas slovenských podnikateľov počuť v Bruseli
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Združuje masy mladých ľudí, ktorí sa medzi sebou delia o najcennejšie podnikateľské skúsenosti. K jej členom patrí aj Združenie mladých podnikateľov Slovenska. Spoznajte európske združenie podnikateľov JEUNE - Young Entrepreneurs Organization of the European Union.

JEUNE je najväčšia organizácia pre mladých podnikateľov v Európskej únii,“ začína rozprávanie jej mladý prezident, Patrik Kovacs. Organizácia s dvadsaťročnou tradíciou a s centrálou v Bruseli združuje 1,6 milióna členov z 18 európskych krajín. Jej prezident považuje za kľúčové najmä to, že JEUNE udržuje kontakt s ľuďmi, ktorí majú v Európe rozhodujúce slovo. „Sme vo veľmi úzkom kontakte s Európskou komisiou či Európskym parlamentom alebo Európskym hospodárskym a sociálnym výborom,“ dodáva Patrik.

Patrik Kovacs prišiel do Bratislavy pri príležitosti piatych narodenín Združenia mladých podnikateľov Slovenska (ZMPS) potriasť pravačkou jej hlavným predstaviteľom. Neskrýval pritom obdiv a radosť z toho, koľko toho organizácia za 5 rokov svojej existencie stihla. „ZMPS sledujem už od jeho vzniku a musím povedať, že je úžasné vidieť, ako sa rozvíja a koľko úspechov sa mu podarilo dosiahnuť za takú krátku dobu. Myslím si, že ide o jednu z najrýchlejšie rastúcich organizácií v Európe,“ nešetril obdivnými slovami. Pozornosť tiež upriamil na fakt, že aj ZMPS je riadnym členom JEUNE: „To je cesta, vďaka ktorej môže byť hlas mladých slovenských podnikateľov počuť až v Bruseli.

To však nie je všetko. „Ak by slovenský podnikateľ chcel expandovať do Maďarska, Turecka alebo Dánska, prostredníctvom ZMPS a JEUNE mu vieme nájsť správneho biznis partnera,“ menuje výhody členstva v podnikateľskej organizácii Patrik Kovacs. Okrem networkingu menuje aj zdieľanie cenných skúseností a biznis modelov. Takéto organizácie prirovnáva k akémusi spájaciemu mostíku medzi podnikateľskou verejnosťou a funkcionármi, ktorí majú kompetencie ovplyvňovať situáciu v štáte spolu s jeho podnikateľským prostredím.

Brusel, Miláno....

V súvislosti s networkingom členov organizácie JEUNE Patrik Kovacs nezabudol pripomenúť stretnutie, ktoré uplynulý štvrtok a piatok v rámci svetovej výstavy EXPO Miláno 2015 zorganizovalo talianske združenie mladých podnikateľov, ktoré je tiež členom JEUNE, a pripomenul aj ďalšie blížiace sa podujatie. „Tento rok organizujeme aj veľké stretnutie priamo v Bruseli, na ktorom sa stretneme s viceprezidentom Európskej komisie. Plánujeme rozhovor o dôležitej téme, a to o podpore startupov a podnikania mladých ľudí na úrovni Európskej komisie. Zúčastniť sa môžu aj mladí slovenskí podnikatelia a participovať na tomto veľkom medzinárodnom podujatí,“ pozýva Patrik.

Kultúra strachu zo zlyhania

Podnikateľské prostredie a kultúru v Európe označuje za pozoruhodnú. „Špeciálne v strednej a východnej Európe dominuje kultúra strachu zo zlyhania či prehry. Mladí ľudia majú zo založenia vlastnej spoločnosti obavy a strach majú strach zo zlyhania. Preto im potrebujeme ukázať, že musia skúšať a skúšať realizovať nové nápady a podnikateľské projekty. Ľudia si akosi prirodzene myslia, že zlyhanie je fatálne. Preto musíme proti kultúre tohto presvedčenia protiargumentovať,“ opisuje jednu zo zbytočných prekážok, ktorá mnohým mladým podnikateľom bráni roztiahnuť krídla.

Kým v Európe iba jedna tretina mladých túži po statuse podnikateľa, v Ázii podnikania chtivá mládež tvorí až dve tretiny. „Je to naozaj signifikantný rozdiel, preto by malo byť naším cieľom ukázať mladým ľuďom, že aj oni sa môžu stať úspešnými a to bez ohľadu na to, či chcú prevádzkovať pekáreň, predajňu s obuvou alebo pôsobiť v IT sektore. Združenie mladých podnikateľov Slovenska je v tomto procese veľmi významným hráčom. Jeho členovia môžu byť nielen vzorom pre ďalších mladých podnikateľov, ale najmä predstavujú budúcnosť našej ekonomiky. Stať sa podnikateľom nie je ľahké, a na to, aby bol človek úspešný, samozrejme, musí veľmi veľa pracovať. Ale nie je to nemožné. Živým príkladom sú práve ľudia združení v ZMPS. Ak sa mladý človek pripojí k tejto komunite, ocitne sa na tom najvhodnejšom mieste, kde môže práve byť,“ predostiera prezident JEUNE. Európu pritom vníma ako jedno z najpriaznivejších miest pre podnikateľov na svete.

Nie je dôležité čo, ale ako

Za základnú ingredienciu receptu na úspech považuje vášeň pre to, čomu sa podnikateľ venuje. Podnikanie obmedzené iba víziou zárobku nevníma ako perspektívneho kandidáta na úspech. „Ďalším dôležitým parametrom je podpora. Mentor alebo komunita, na ktorého sa mladý podnikateľ môže obrátiť s akoukoľvek otázkou. Z tohto dôvodu je veľmi prínosná existencia podnikateľských združení,“ dodáva a na záver upozorňuje, že nie je dôležité, v akej oblasti podnikateľ pôsobí, ale práve prístup, aký zvolí: „Profesionalita a nadšenie pre danú oblasť sú výťahom k úspešnému biznisu dokonca aj vtedy, ak podnikáte v odvetví s veľkou konkurenciou. Podnikateľ by mal vytvárať v prvom rade nejakú hodnotu. Ak sa mu to podarí, potom sa dostaví aj úspech vo finančnej sfére.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Bude podnikanie neplnoletých realitou? So zmenou súhlasia aj odborníci

Aké riziká môže priniesť zlegalizovanie podnikania neplnoletých a prečo doteraz nebola úprava prijatá? Diskutovali odborníci na podujatí „Podnikanie od 16-tich, prečo nie?“.

Zväz obchodu a cestovného ruchu SR: Obchod máme v krvi!

Združovanie obchodníkov do najrôznejších združení nie je novodobým výdobytkom. V minulosti sa majstri a remeselníci združovali v cechoch a rôznych spoločenstvách. Mnohé profesie majú aj dnes povinné členstvo v profesionálnych komorách. Či už sú to advokáti, lekári, alebo audítori. Tieto združenia dohliadajú na udržiavanie profesionálnej úrovne svojich členov. Jednou z organizácií, ktoré združujú slovenských obchodníkov je aj Zväz obchodu a cestovného ruchu SR (ZOCR SR).

RÚZ: zastupujeme zamestnávateľov Slovenska

Ak chceme aby sa Slovensku darilo, musia mať slovenskí podnikatelia vytvorené čo najlepšie podnikateľské prostredie a byť schopní zamestnávať čo najviac ľudí. A práve Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) už 12 rokov aktívne obhajuje záujmy zamestnávateľov skvalitňovaním podnikateľského prostredia a vplývaním na legislatívnu podobu hospodárskej politiky štátu.

ADMA: rozvíjame digitálny marketing na Slovensku

Pred niekoľkými rokmi bol digitálny trh na Slovensku v plienkach. Mnoho slovenských podnikateľov si však neskôr začalo uvedomovať, že ide o dôležitú oblasť marketingu, ktorú netreba podceňovať. Rast záujmu firiem o digitálny marketing si vyžiadal aj vznik organizácie, ktorá bude združovať digitálne agentúry a presadzovať ich záujmy. Vznikla tak Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA).
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky