Spoľahlivý recept na úspešný startupový projekt neexistuje. Zopár dobrých rád od profesionálneho mentora však môže výrazne pomôcť.
Medzi menami coachov na treťom ročníku Startup weekendu Žilina nechýbalo ani meno profesionálneho coacha a mentora Romana Šandrika. Po šestnástich rokoch pôsobenia v biznise a osemnástich rokoch vo vede a výskume prišiel odborným okom zhodnotiť a do určitej miery aj usmerniť počínanie odhodlaných startupistov pri kreovaní ich nápadov.
Dostatok talentovaných ľudí
Ako profesionálny mentor sa najčastejšie stretáva s nápadmi v oblasti informačných technológií, služieb a inovatívnych riešení pre oblasť práce, bývania alebo voľného času. „Potenciál v súčasnosti vidím najmä v službách, v technických projektoch a softvérových riešeniach. Slovensko má dostatok nadaných ľudí či už v oblasti technických a prírodných vied, ale aj dobrých programátorov, IT špecialistov či kreatívnych dizajnérov,“ myslí si a zároveň odhaduje ďalšie smerovanie startupových projektov: „Predpokladám, že v budúcnosti sa budeme stretávať s projektmi z oblastí, ktoré v dnešnej dobe na takýchto podujatiach absentujú.“
Na Startup weekende v Žiline mal možnosť sledovať celý proces od začiatku až do úplného finále. „Som naozaj spokojný s tým, ako jednotlivé tímy počas víkendu pracovali. Kým na štarte sa objavili aj nie veľmi presvedčivé myšlienky, na vlastné oči som mohol sledovať, ako sa vďaka vytrvalosti a odhodlaniu od piatku do nedele premenili na projekty s nemalým potenciálom. Zúčastnení ľudia totiž nepracovali len na zdokonalení svojho nápadu, ale aj na sebe samých,“ spätne hodnotí činnosť startupistov odborník v oblasti.
Od nápadu k biznisu
Počas troch dní intenzívnej práce v komunite ľudí s podobnými víziami sa niektoré projekty podarilo zdokonaliť natoľko, že by ich autori pokojne mohli predstaviť potenciálnemu investorovi. „Ani jeden z 12 súťažných tímov to nevzdal, a svoju prácu dotiahol až k úspešnému koncovému produktu. Startupisti v Žiline ukázali vytrvalosť a húževnatosť. Preto nepochybujem, že niektorým z nich sa podarí nájsť pre svoj projekt uplatnenie v praxi,“ pochvaľuje si Roman Šandrik víkend strávený na severe Slovenska.
O napredovanie vzniknutých tímov sa pomocnou rukou zaslúžili aj prítomní mentori. „Úloha mentora nespočíva v rozdávaní rád, ale hlavne v kladení motivačných až provokačných otázok. Namiesto podsúvania možných riešení startupové tímy nabádame k tomu, aby sa na veci dokázali pozrieť z inej perspektívy. Našou úlohou je evokovať kritické myslenie a nadhľad pri práci s danou témou či problémom. Účastníkom pomáhame rozvíjať schopnosť vedieť sa sústrediť, vedieť delegovať a rozdeľovať kompetencie v rámci tímu. K výslednému riešeniu však musia dospieť sami,“ približuje svoju prácu profesionál Roman Šandrik.
Dozrievajú projekty aj ich tvorcovia
„Je inšpirujúce sledovať, ako ľudia dokážu korigovať a inovovať pôvodné myšlienky, hlavne keď sa im naskytne pohľad z inej perspektívy. Mení sa nielen ich práca, ale osobnostne dozrievajú aj jej tvorcovia. Fascinuje ma, že projekty napredujú a po spoločnej práci a konzultáciách príde kľúčová zmena,“ neskrýva nadšenie jeden z mentorov tretieho ročníka Startup weekendu Žilina.
Recept na úspech
Univerzálny kľúč od dverí k úspešnému startupovému projektu podľa neho však neexistuje: „Prezradiť recept nie je jednoduché, keďže každý startup si vyžaduje špecifický prístup a akcent. Podľa môjho názoru ale úspešný startup projekt musí vychádzať z atraktívnej a originálnej myšlienky. Tiež by mal byť postavený na dobrom marketingovom prieskume a analýze zdrojov. A čo je nesporne najhlavnejšie, výsledný produkt musí byť schopný generovať zisk,“ vysvetľuje Roman Šandrik ako odborník, ktorý spolupracuje na podobných startupových projektoch nielen na Slovensku, ale aj v Čechách, v anglickom Oxforde či dokonca v Rusku.
Vôdzkou pri odhadovaní potenciálu podnikateľských nápadov v Žiline boli presne stanovené kritériá. Nesmela im chýbať dávka inovatívnosti a samozrejme efektivita ponúkaného riešenia. Jedným z cieľov Startup weekendu Žilina totiž bola aj inovácia, skvalitnenie, no zároveň uľahčenie služieb, či vecí okolo nás. „V budúcnosti určite bude počet podobných startupových podujatí len narastať. Ide totiž o výbornú myšlienku. Mám radosť, že som sa mohol na vlastné oči presvedčiť, že mladí ľudia majú v sebe úžasný drive, sú cieľavedomí, pracujú na sebe a majú zdravú túžbu presadiť sa a priniesť niečo originálne. Ich entuziazmus spolu s pozitívnou energiou zasiahol aj mňa,“ priznáva Roman Šandrik.
Pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie
Na záver dáva do pozornosti dôležitý aspekt: „Zo startupového podujatia sa zvyčajne úspešne zrealizuje len malé percento projektov. Z dlhodobého hľadiska však takého podujatia kontinuálne produkujú desiatky až stovky cieľavedomých ľudí, ktorí sú odhodlaní sa presadiť a naplniť svoje sny. Pre podnikateľské prostredie to má jednoznačne pozitívny dopad. Rastie počet rozhľadených ľudí, ktorí sa vedia pozrieť na problematiku z perspektívy spotrebiteľa, trhu či konkurenčnej výhody. Orientujú sa v pojmoch ako náklady, biznis plán, marketigový plán, generovanie profitu a chápu, že úspešný projekt si obrazne povedané musí vedieť na seba zarobiť. Môžeme si len želať, aby takýchto akcií bolo v budúcnosti čoraz viac.“