Daňové a odvodové úľavy z tzv. 13. a 14. platov sa začnú uplatňovať postupne, v priebehu rokov 2018 až 2021. Ako v týchto rokoch bude vyzerať čistá mzda zamestnanca vo forme 13. a 14. platu a aké budú celkové náklady zamestnávateľa na tieto benefity?
V článku Zmeny v Zákonníku práce od 01.05.2018 sme vám priniesli informáciu o tom, že 14. februára 2018 boli NRSR schválené novely niekoľkých dôležitých predpisov upravujúcich okrem iného aj odmeňovanie zamestnancov, daň z príjmov, sociálne poistenie a zdravotné poistenie. Konkrétne išlo o novelu: zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako "Zákonník práce"), zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „zákon o dani z príjmov“), zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „zákon o zdravotnom poistení“) a zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „zákon o sociálnom poistení“).
Kvôli 13. a 14. platom sa museli novelizovať štyri dôležité predpisy.
Podľa Zákonníka práce sa 13. plat (oficiálne pomenovaný ako "plnenie pri príležitosti obdobia letných dovoleniek") musí vyplatiť v júni a 14. plat (oficiálne pomenovaný ako "plnenie pri príležitosti vianočných sviatkov") sa musí vyplatiť v decembri. V tomto článku sa zameriame na príklady výpočtu čistej mzdy zamestnanca a celkovej ceny práce jeho zamestnávateľa z titulu vyplatenia tzv. „13. platu a 14. platu“. Vzhľadom na to, že podmienky daňového a odvodového zaťaženia 13. platu a 14. platu sa budú v priebehu rokov 2018, 2019, 2020 a 2021 meniť, ilustračné príklady budeme uvádzať osobitne pre každý z týchto rokov.
Aké je daňové a odvodové zaťaženie zamestnanca a zamestnávateľa pri výplate tzv. 13. a 14. platu v roku 2020, v roku 2021 nájdete v článku 13. a 14. plat v roku 2020, v roku 2021 a neskôr.
Oslobodenie 13. a 14. platu od dane z príjmov, sociálnehoa zdravotného poistenia
Pre prehľadnosť si ešte pred ukážkou názorných príkladov zrekapitulujeme to, v ktorom roku a na ktorý druh „platu navyše“ sa uplatňuje oslobodenie od dane z príjmov, sociálneho poistenia alebo zdravotného poistenia. Veľmi dôležité je vedieť, že všetky oslobodenia 13. a 14. platu od dane z príjmov, sociálneho poistenie a zdravotného poistenia sa vzťahujú maximálne na sumu 500 eur v úhrne od všetkých zamestnávateľov.
Z časti 13. a 14. platu presahujúcej sumu 500 eur sa už platí daň z príjmov, zdravotné poistenie a sociálne poistenie v plnej výške. Zároveň treba pripomenúť aj to, že vyplácaný 13. alebo 14. plat musí byť najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca.
- a 14. platy budú oslobodené od daní a odvodov v limitovanej výške 500 eur.
Pokiaľ ide o daň z príjmov z 13. platu, tá sa ešte v roku 2018 bude platiť z jeho plnej výšky (vyplýva to z prechodných ustanovení § 52zr ods. 1 zákona o dani z príjmov). Počnúc rokom 2019 sa z časti 13. platu neprevyšujúcej sumu 500 eur daň z príjmov platiť nebude. Daň z príjmov z časti 14. platu neprevyšujúcej sumu 500 eur sa nebude platiť vôbec (teda ani v roku 2018 a ani v nasledujúcich rokoch).
Sociálne poistenie sa z plnej výšky 13. platu vyplateného v rokoch 2018, 2019 a 2020 ešte platiť bude (vyplýva to z prechodných ustanovení § 293ec ods. 1 zákona o sociálnom poistení). Od roku 2021 sa sociálne poistenie z časti 13. platu neprevyšujúcej sumu 500 eur platiť nebude. V súvislosti so 14. platom platí, že sociálne poistenie sa z jeho celej výšky bude platiť len v roku 2018 a potom už len zo sumy, o ktorú bude 14. platy prevyšovať sumu 500 eur.
Zdravotné poistenie sa z časti 13. platu a 14. platu neprevyšujúcej sumu 500 eur platiť nebude v žiadnom roku (vyplýva to z prechodných ustanovení § 38em ods. 1 zákona o zdravotnom poistení).
13. plat (plat vyplatený pri príležitosti obdobia letných dovoleniek v júni) | ||||
Položka | rok 2018 | rok 2019 | rok 2020 | rok 2021 |
daň z príjmov | platí sa | neplatí sa | neplatí sa | neplatí sa |
sociálne poistenie | platí sa | platí sa | platí sa | neplatí sa |
zdravotné poistenie | neplatí sa | neplatí sa | neplatí sa | neplatí sa |
14. plat (plat vyplatený pri príležitosti vianočných sviatkov v decembri) | ||||
Položka | rok 2018 | rok 2019 | rok 2020 | rok 2021 |
daň z príjmov | neplatí sa | neplatí sa | neplatí sa | neplatí sa |
sociálne poistenie | platí sa | neplatí sa | neplatí sa | neplatí sa |
zdravotné poistenie | neplatí sa | neplatí sa | neplatí sa | neplatí sa |
Poznámka: Informácie o neplatení dane z príjmov, sociálneho poistenia alebo zdravotného poistenia uvedené v tabuľke sa vzťahujú na mzdu (13. alebo 14. plat) vo výške najviac 500 eur v úhrne od všetkých zamestnávateľov. Časť mzdy (13. alebo 14. platu) presahujúca sumu 500 eur vždy podlieha dani z príjmov, sociálnemu poisteniu a aj zdravotnému poisteniu.
Osobitosti výpočtu dane z príjmov z 13. platu alebo 14. platu
Výpočet preddavku na daň z príjmov zo závislej činnosti, ktorý platí zamestnanec, je pri trinástych a štrnástych platoch o niečo odlišný ako pri bežnej mzde. Pri bežnej mzde je postup výpočtu zdaniteľnej mzdy pomerne jednoduchý: hrubá mzda – zdravotné poistenie – sociálne poistenie – 1/12 nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka. Takýto výpočet zdaniteľnej mzdy z 13. alebo 14. platu by ale nebol správny.
Dôvody sú dva. Prvým je skutočnosť, že pri výpočte zdaniteľnej mzdy z trinásteho alebo štrnásteho platu sa nebude vychádzať z hrubej mzdy, ale z časti hrubej mzdy prevyšujúcej sumu 500 eur (s výnimkou 13. platu vyplateného v júni roku 2018, pretože na ten sa ešte nevzťahuje oslobodenie mzdy od dane z príjmov). Druhým dôvodom odlišného výpočtu zdaniteľnej mzdy z trinásteho alebo štrnásteho platu je neprihliadanie na 1/12 nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka. Je to pre to, že zamestnávateľ na 1/12 nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka pri výpočte „riadnej“ mzdy za vykonanú prácu v príslušnom mesiaci už pravdepodobne prihliadol. A v jednom kalendárnom mesiaci je možné si uplatniť len raz 1/12 nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka.
Výpočet dane sa pri 13. a 14. plate odlišuje od jej výpočtu pri bežnej mzde.
Zdaniteľná mzda (základ dane pri výpočte preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti) sa teda pri 13. plate a 14. plate vypočítava nasledovným spôsobom: hrubá mzda – časť hrubej mzdy oslobodená od dane – zdravotné poistenie – sociálne poistenie. Až výsledok tohto výpočtu sa vynásobí sadzbou dane z príjmov a vypočíta sa samotný preddavok na daň z príjmov zo závislej činnosti.
Poznámka: Pri výpočte zdravotného poistenia a sociálneho poistenia z 13. platu alebo 14. platu v porovnaní s ich výpočtom z bežnej mzdy zamestnanca k vyššie uvedeným odlišnostiam nedochádza. Vypočítavajú sa z hrubej sumy trinásteho alebo štrnásteho platu, len je potrebné v závislosti od roku, v ktorom sú vyplatené, odpočítavať alebo neodpočítavať z hrubej sumy sumu oslobodenia.
Mzda a cena práce zamestnávateľa pri vyplatení 13. platu v roku 2018
Ako sme už vyššie spomínali, zo mzdy vyplatenej pri príležitosti obdobia letných dovoleniek (13. plat) sa v roku 2018 platí daň z príjmov aj sociálne poistenie, a to z plnej výšky vymeriavacieho základu pre ich výpočet. Oslobodenie v sume najviac 500 eur sa v tomto roku vzťahuje len na zdravotné poistenie. Zdravotnému poisteniu tak z výšky trinásteho platu vyplateného v roku 2018 podlieha len jeho časť prevyšujúca sumu 500 eur.
Rok | 2018 | |
Položka | Zamestnanec | Zamestnávateľ |
Výška mzdy (13. platu) | 800 | X |
Zdravotné poistenie | 12 | 30 |
Nemocenské poistenie | 11,2 | 11,2 |
Starobné poistenie | 32 | 112 |
Invalidné poistenie | 24 | 24 |
Poistenie v nezamestnanosti | 8 | 8 |
Úrazové poistenie | X | 6,4 |
Garančné poistenie | X | 2 |
Rezervný fond solidarity | X | 38 |
Sociálne poistenie spolu | 75,2 | 201,6 |
Preddavok na daň z príjmov | 135,43 | X |
Čistá mzda zamestnanca | 577,37 | X |
Celková cena práce zamestnávateľa | X | 1031,6 |
Mzda a cena práce zamestnávateľa pri vyplatení 14. platu v roku 2018
Zo mzdy vyplatenej pri príležitosti obdobia vianočných sviatkov (14. plat) sa v roku 2018 platí len sociálne poistenie, a to z plnej výšky vymeriavacieho základu pre jeho výpočet, čiže z hrubej sumy štrnásteho platu. Oslobodenie v sume najviac 500 eur sa v tomto roku vzťahuje na daň z príjmov a zdravotné poistenie. Vypočítavajú sa ustanoveným spôsobom len z časti štrnásteho platu prevyšujúcej sumu 500 eur.
Rok | 2019 a 2020 | |
Položka | Zamestnanec | Zamestnávateľ |
Výška mzdy (13. platu) | 800 | X |
Zdravotné poistenie | 12 | 30 |
Nemocenské poistenie | 11,2 | 11,2 |
Starobné poistenie | 32 | 112 |
Invalidné poistenie | 24 | 24 |
Poistenie v nezamestnanosti | 8 | 8 |
Úrazové poistenie | X | 6,4 |
Garančné poistenie | X | 2 |
Rezervný fond solidarity | X | 38 |
Sociálne poistenie spolu | 75,2 | 201,6 |
Preddavok na daň z príjmov | 40,43 | X |
Čistá mzda zamestnanca | 672,37 | X |
Celková cena práce zamestnávateľa | X | 1031,6 |
Mzda a cena práce zamestnávateľa pri vyplatení 13. platu v roku 2019 a 2020
Pri vyplatení 13. platu v roku 2019 a v roku 2020 sa zo mzdy platí len sociálne poistenie, a to z plnej výšky vymeriavacieho základu pre jeho výpočet, teda z hrubej sumy trinásteho platu.
Oslobodenie v sume najviac 500 eur sa v týchto rokoch vzťahuje na daň z príjmov a zdravotné poistenie. Vypočítavajú sa ustanoveným spôsobom len z časti trinásteho platu prevyšujúcej sumu 500 eur.
Rok | 2018 | |
Položka | Zamestnanec | Zamestnávateľ |
Výška mzdy (14. platu) | 800 | X |
Zdravotné poistenie | 12 | 30 |
Nemocenské poistenie | 11,2 | 11,2 |
Starobné poistenie | 32 | 112 |
Invalidné poistenie | 24 | 24 |
Poistenie v nezamestnanosti | 8 | 8 |
Úrazové poistenie | X | 6,4 |
Garančné poistenie | X | 2 |
Rezervný fond solidarity | X | 38 |
Sociálne poistenie spolu | 75,2 | 201,6 |
Preddavok na daň z príjmov | 40,43 | X |
Čistá mzda zamestnanca | 672,37 | X |
Celková cena práce zamestnávateľa | X | 1031,6 |
Mzda a cena práce zamestnávateľa pri vyplatení 14. platu v roku 2019 a neskôr
Pri vyplatení 14. platu v roku 2019 a v neskorších rokoch sa z časti mzdy nepresahujúcej sumu 500 eur neplatí daň z príjmov, sociálne poistenie a ani zdravotné poistenie. Len časť mzdy (14. platu) presahujúca túto sumu sa stáva predmetom dane z príjmov a vymeriavacím základom pre zdravotné poistenie a sociálne poistenie zamestnanca a aj jeho zamestnávateľa.
Rok | 2019 a 2020 | |
Položka | Zamestnanec | Zamestnávateľ |
Výška mzdy (14. platu) | 800 | X |
Zdravotné poistenie | 12 | 30 |
Nemocenské poistenie | 4,2 | 4,2 |
Starobné poistenie | 12 | 42 |
Invalidné poistenie | 9 | 9 |
Poistenie v nezamestnanosti | 3 | 3 |
Úrazové poistenie | X | 2,4 |
Garančné poistenie | X | 0,75 |
Rezervný fond solidarity | X | 14,25 |
Sociálne poistenie spolu | 28,2 | 75,6 |
Preddavok na daň z príjmov | 49,36 | X |
Čistá mzda zamestnanca | 710,44 | X |
Celková cena práce zamestnávateľa | X | 905,6 |
Mzda a cena práce zamestnávateľa pri vyplatení 13. platu v roku 2021 a neskôr
Pri vyplatení 13. platu v roku 2021 a v neskorších rokoch sa z časti mzdy nepresahujúcej 500 eur neplatí daň z príjmov, sociálne poistenie a ani zdravotné poistenie. Predmetom dane z príjmov a vymeriavacím základom pre výpočet sociálneho poistenia a zdravotného poistenia sa stáva len časť mzdy (13. platu) presahujúca sumu 500 eur.
Rok | 2021 a neskorší | |
Položka | Zamestnanec | Zamestnávateľ |
Výška mzdy (13. platu) | 800 | X |
Zdravotné poistenie | 12 | 30 |
Nemocenské poistenie | 4,2 | 4,2 |
Starobné poistenie | 12 | 42 |
Invalidné poistenie | 9 | 9 |
Poistenie v nezamestnanosti | 3 | 3 |
Úrazové poistenie | X | 2,4 |
Garančné poistenie | X | 0,75 |
Rezervný fond solidarity | X | 14,25 |
Sociálne poistenie spolu | 28,2 | 75,6 |
Preddavok na daň z príjmov | 49,36 | X |
Čistá mzda zamestnanca | 710,44 | X |
Celková cena práce zamestnávateľa | X | 905,6 |