Sedím v Žiline na konferencii IPA „Podnikatelia, spojte sa!“. Absolvovala som sériu prednášok dlhoročných podnikateľov s batohom plným skúseností. Posledný na rad prichádza mladý doktorand na Univerzite Tomáša Baťu Jirka Doležal. So sebavedomím hodným závidenia sa študujúci mladík stavia pred skupinku asi 30-členného publika manažérov, riaditeľov, majiteľov a konateľov.
Začína nečakane – rozprávaním o orientácii firmy na zákazníka, o biznise, ktorý stojí na ľuďoch, o vnútornej motivácii aj o ťažkej uplatniteľnosti vysokoškolských absolventov na trhu. Ďalej počúvam, ako Jirka študoval v Anglicku, Francúzsku či Belgicku a jeho životopis zaberá úctyhodné 3 strany A4 formátu. V duchu si kladiem otázku, ako publikum „vycvičených vojakov“ naloží s radami „práve narukovaného bažanta“. Kombináciou nadrzalej úprimnosti a dobre mienených smelých rád si však Jirkov príspevok postupne počítať. Následne začínajúci biznismen prechádza k startupu Doller, ktorý založil so svojím kolegom Honzom Emlerom, keď sa im nedarilo plniť si svoje sny.
Pri predstavovaní Dollera Jirka začína otázkami Chcete si splniť svoj sen? Byť efektívnejší? Výkonnejší? Kreatívnejší? Potom sa načiahne do veľkého cestovného kufra, ktorý má celú dobu so sebou, a vytiahne z neho – (na prvý pohľad) klasický papierový diár. Vravím si, že toto na rozhovor nebude a radšej sa zameriavam na tváre poslucháčov trúfanlivého doktoranda. Jirka však pokračuje vyratúvaním benefitov skvelého plánovača budúcnosti: nemá čísla, takže žiť svoj sen môžete začať prakticky kedykoľvek. „V diári nie sú dátumy. Človek si ich doplní sám a diár tak môže začať požívať hocikedy, netreba čakať na nový rok alebo ďalší mesiac. Dôležité je začať. Najneskôr zajtra,“ usmieva sa. Ďalej vysvetľuje, že Doller poskytuje priestor fantázii a podnecuje ku kresleniu, čím sa stará aj o rozvoj pravej hemisféry. Do plánovania tak zapájaním podvedomia vkladá emócie. Práve tie potom majú pozitívny vplyv na dosahovanie stanovených mét. „Cieľom je, aby si nakreslením svojich cieľov človek spresnil víziu, kam chce smerovať. Následne si na každý mesiac majiteľ diára vytyčuje ciele, po 30 dňoch ich prísnym okom vyhodnocuje. Čo splnil, hrdo odfajkne, čo nie, prepíše do kolónky na budúci mesiac,“ opisuje, ako diár funguje.
Moje nadšenie z Dollera počas prezentácia výrazným spôsobom nerastie. Až do momentu, keď Jirkova prezentácia neskončí, neobkolesia ho všetci prítomní a on v priebehu 10 minút vypredá plný kufor Dollerov. Fascinovaná reakciou publika ochotného kúpiť si diár bez čísel za 15€ vstávam, zapínam mikrofón a chystám si otázky do článku.
Doller vonia papierom
V dobe inteligentných elektronických diárov zosynchronizovaných dokonca už aj s hodinkami, ktoré nosíme na zápästí, diár Doller pláva proti prúdu. Smartaplikácie sa nám dokážu efektívne postarať o timemanagement, pripomienky a e-mailové výzvy nás majú podnietiť k aktivite a výkonom. Keď už všetko okolo nás pípa, na pomoc prichádza starý dobrý kamarát – papierový karisblok, diár Doller, ktorý ponúka možnosť nachvíľku si oddýchnuť od on-line sveta. Názov Jirka Doležal a Honza Emler vytvorili kombináciou svojich priezvisk. Nápad vymysleli, vytvorili a zhmotnili v internátnom prostredí. Intenzívny vývoj a príprava na spustenie crowdfundigovej kampane trvali približne 5 mesiacov práce.
Nakresli si svoju budúcnosť
Ručne – perom alebo ceruzkou vyzýva Doller vizuálne si premietnuť budúcnosť svojho majiteľa na papier, kresbou na konkrétnu vyhradenú stranu. „Doller je motivačný nástroj v papierovej podobe, ktorý sa snaží v ľuďoch prebúdzať túžbu žiť svoje sny,“ rozpráva Jirka a svoje slová podkladá tvrdením, že len 8% ľudí si svoje predsavzatia naozaj splní a úspech sa podarí dosiahnuť len 3% ľudstva. „Žijeme rýchlo, máme veľa povinností a denne veľmi veľa úloh. Čas rýchlo plynie a my zisťujeme, že sa k nášmu cieľu nijako neposúvame. A to je problém, ktorý Doller rieši. Začína zakreslením vízie, pretože keď človek nemá cieľ, kam sa chce dostať, nemá mu čo dodávať energiu na jeho napĺňanie. Obzvlášť, keď prídu ťažké časy,“ pokračuje a rovnako ako Doller vyzýva k formulácii mesačných a ročných cieľov, ktoré krok po kroku približujú svojho nositeľa k vysnívanému cieľu. Zámerom (ne)tradičného plánovača je pomôcť študentom, podnikateľom či zamestnancom prestať prokrastinovať, stať sa efektívnejšími a organizovanejšími na ceste k plneniu svojich snov. Pôvodne bol Doller vyvinutý pre študentov, no zákaznícka základňa ľudí túžiacich po sebarozvoji sa prirodzene rozrástla ďaleko za brány univerzity.
Doller je pre každého. Pre každého, kto chce na sebe tvrdo pracovať.
#zisvojesny
Doller je univerzálny. „Chceme, aby ho používal ktokoľvek. Akokoľvek a kedykoľvek. Doller sa snaží o to, aby mal jeho majiteľ nejaký strategický cieľ a určitým spôsobom si za ním šiel,“ vysvetľuje jeden z jeho vynálezcov dôvod, prečo je v diári okrem priestoru na čiaskové ciele aj priestor na mesačnú sebareflexiu. „Človek musí byť úprimný sám k sebe. Preto je v Dolleri aj kolónka nesplnené ciele, aby sme vedeli, kde máme rezervy a čo potrebujeme zmeniť. Chceme, aby sa ľudia cielene rozvíjali a aby po určitom čase pravidelne zhodnocovali, či sa uberajú tým smerom, ktorým chcú,“ charakterizuje Jirka diár Doller ako vychovávateľa so zdvihnutým prstom.
Hrdý český výrobok
Dvojica autorov papierového plánovača biznis naštartovala na českom crowdfundingovom portáli Startovač. „Za 30 dní v kampani sme utŕžili pol milióna českých korún. Nie je to ani tak o samotných financiách, ale o tom, že vôbec môžete začať realizovať svoj nápad. V úvodnom štádiu rozvoja biznisu vás banka úverom nepodporí. Vďaka crowdfundingu nielenže získate prvých zákazníkov, užívateľskú spätnú väzbu a kapitál, ale aj šírite myšlienku a posolstvo produktu,“ chváli si financovanie prostredníctvom crowdfundingovej kampane Jirka, ktorý priznáva, že náklady potrebné na výrobu ich zo začiatku prekvapili. S vyzbieranými peniazmi nakráčali priamo do tlačiarní, aby mohli vzniknúť prvé kusy pripravené na expedíciu.
Prstom na ovládači Jirka Doležal rad za radom preklikáva slidy na prezentácii, ktoré hovoria, že nemajú auto, účtovníka ani kanceláriu. Autori novodobého a zároveň tradičného papierového diára si vystačia so študentskou izbou, ktorá slúži ako pracovňa, spálňa, baliareň, sklad i výdajňa objednávok. Keď sú Dollery pripravené na expedíciu, naložia ich do veľkého cestovného kufra a šup s ním na poštu. Odtiaľ už diáre cestujú priamo k svojim novým majiteľom. „Po skončení kampane na Startovači sme museli zabaliť a poslať asi 600 zásielok,“ rozpráva a ukazuje fotku izby od zeme až takmer po strop plnú ešte teplých Dollerov. Tie sú vyrobené z ekologického papiera, na povrchu potiahnuté elegantnou talianskou koženkou s čistými líniami. Jeho tvorcovia vedia. že za úspechom stojí veľmi veľa práce a odhodlania. Preto kým si Doller zarobí na prvú dodávku či auto, s kufrom plným diárov kráčajú cez mesto na poštu s trpezlivou radosťou z rozbiehajúceho sa biznisu.
Do sveta doteraz vyrazilo približne 2600 kusov papierového plánovača. Vzhľadom na rýchlosť vyprázdňovania sa Jirkovho kufra s Dollermi odhadujem, že v čase vzniku tohto článku sa číslo pohlo výrazným smerom hore. Keďže diár sa zatiaľ predáva v tlmených odtieňoch čiernej a sivej, začínajú sa objavovať požiadavky na jeho farebné variácie či dokonca zahraničné verzie. Niekoľko výtlačkov Dollera už máme aj u nás v redakcii. :)