Tajomstvo úspechu módneho génia Ralpha Laurena

Tajomstvo úspechu módneho génia Ralpha Laurena
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Skĺbiť životnú vášeň s prácou a úspešne ju premeniť na životné poslanie a zaujať tak popredné miesto na výslní nielen módneho sveta. Presne to sa podarilo módnemu géniovi, Ralphovi Laurenovi (14.10.1939), ktorý je nielenže trendsetterom a zakladateľom prominentného svetového impéria, ale ako on sám tvrdí; on nie je len tvorcom módy, on sám je módou.

Z továrne až na prehliadkové móla

Vybudovaniu celosvetovo známeho gigantu, nesúceho rovnaké meno, ktorým sa pýši jeho autor, predchádzala neľahká a kľukatá cesta do sveta módy. Mladý a neskúsený Ralph z nie veľmi majetnej rodiny židovských prisťahovalcov z Bieloruska však dokázal zúročiť cenné životné rady a skúsenosti spôsobom, ktorý ostáva pre mnohých záhadou. Po nesmelom pokukovaní do žiariacich výkladov noblesných svetových značiek a pracovných víkendoch, ktoré mu umožnili dopriať si pocit výnimočnosti z nosenia nejakého kúsku z dielne popredných dizajnérov, sa rozhodol uberať trochu iným smerom, no striktne sa pridržujúc sveta módy. Hoci sa z neho stal najlepšie oblečený 12-ročný obyvateľ chudobnej štvrte v New Yorku, napokon sa rozhodol módu nie kupovať, ale predávať. Napriek tomuto rozhodnutiu by ste mylne predpokladali, že študoval na škole zameranej na módu či dizajn; Ralph sa, paradoxne, po dvoch rokoch štúdia na škole podnikania a zmene mena z Ralpha Lifshitza na Ralpha Laurena rozhodol štúdium vymeniť za nie veľmi lákavú pozíciu predavača. Ako sám tvrdí, že neverí v existenciu akýchkoľvek hraníc, obmedzujúcich človeka a jeho sny, už ako útly mladík dokázal vyťažiť to najlepšie aj z tejto pozície. Využijúc zázemie továrne, v ktorej pracoval, založil 29 rokov po jeho narodení spoločnosť s názvom Polo Fashions a s úverom vo výške 50 tisíc dolárov vytvoril svoju prvú kolekciu, ktorá znamenala raketový štart jeho kariéry. Vďaka práci jeho šikovných rúk a kreativite uzrela v roku 1967 svetlo sveta kolekcia kravát, ktorá predznamenala príchod nového módneho prikázania – značky Polo. Netrvalo dlho a jeho kolekcia pánskeho oblečenia sa dočkala prvého ocenenia – písal sa rok 1970, keď získal cenu Coty Award a len o dva roky neskôr sa kreatívne pohral až v 24 farbách s dnes už svetoznámym Polo tričkom.

Líder medzi dravcami

Do svojej značky dokázal premietnuť eleganciu a noblesu predovšetkým vďaka čistým líniám a originálnej jednoduchosti, ktorá má svoje korene v časoch romantického divokého západu s nádychom športového ducha. Ten sa viaže na vznešený šport americkej aristokracie – konské pólo. Z jeho dielne tak po kravatách a klasických mužských polokošeliach vzišlo ešte mnoho dizajnérsky nadčasových kúskov, ktoré sa pýšili logom, dnes už pevne vrytým do pamäti všetkých, väčších aj menších fanúšikov módneho priemyslu – emblémom Polo hráča. Ralph však neustále prekračoval hranice svojich možností a ponuku jeho značky, ktorá sa medzičasom stala vyhľadávanou na celom svete, rozšíril okrem kolekcií pre ženy a deti aj o posteľnú bielizeň, parfumy či uteráky a definitívne tak ukotvil svoju pozíciu lídra medzi ostatnými dizajnérskymi dravcami. Od otvorenia svojho prvého butiku v roku 1967, cez obdobie najväčšieho rozmachu v 70-tych a 80-tych rokoch a vznik verejnej obchodnej spoločnosti pod symbolom RL (1997) až do dnes úspešne a s noblesou reprezentuje svetovú módnu elitu. Skvosty z jeho dielne sa totiž nestále míňajú z pultov obchodných prevádzok ako teplé rožky. V otcových šľapajach sa však rozhodol kráčať iba jeden z jeho troch synov; David Lauren, ktorý si úspešne buduje kariéru v otcovom impériu a naďalej rozširuje jeho meno ako symbol kvality a vysokého životného štýlu.

Každý hrá s kartami, ktoré má

To, že disponuje neobmedzeným zdrojom životnej energie a vitality dokázal aj prekonaním jednej z najzávažnejších chorôb ľudskej populácie; mozgového nádoru. Aj z takejto neľahkej životnej situácie dokázal vyťažiť to najlepšie a založil nadáciu zameranú na prevenciu a liečbu týchto ochorení. To, že nezabudol na svoje neľahké detstvo a život v chudobnej štvrti potvrdil aj založením nadácie American Heroes Fund, vďaka ktorej získava štipendium množstvo detí, ktorých rodičia sa stali obeťami teroristického útoku počas 11. septembra v roku 2011. Ktovie, ako a čím nás najbližšie prekvapí tento 74-ročný módny génius, ktorý si poctivými krokmi vyšliapal cestičku z chudobnej štvrte v Bronxe až na najžiarivejšie prehliadkové móla a prostredníctvom nich až do srdca každého módneho nadšenca či obchodníka, ktorý túži poznať tajomstvo úspechu svetovej elity. Dnes je totiž s odhadovaným majetkom 6,5 miliardy dolárov považovaný za 122. najbohatšieho človeka na svete a jeho optimizmus, vieru v neobmedzené schopnosti človeka a životnú energiu mu jednoducho nemožno odoprieť.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky