Alibaba vs Aliexpress: rozdiely a využitie v podnikaní

Aké sú rozdiely medzi platformami Alibaba a Aliexpress, ktorá stránka je vhodnejšia, ak chce firma nakupovať tovar z Číny a na čo si dať pozor?

Mnohí začínajúci podnikatelia, ktorí chcú prevádzkovať e-shop, zvažujú nákup tovaru zo stránky Alibaba alebo Aliexpress. Ten následne plánujú vo svojich online obchodoch ponúkať zákazníkom. Často chcú tiež využiť tieto platformy na nákup strojov alebo materiálu pre svoju výrobu. V článku približujeme, čo na Aliexpresse a Alibabe môžu podnikatelia nájsť, v čom sa tieto platformy líšia a či je nakupovanie v nich pre firmy skutočne vhodnou voľbou.

Alibaba vs Aliexpress: aké sú medzi nimi rozdiely?

Aj keď Aliexpress a Alibaba patria pod tú istú skupinu, známu ako Alibaba Group, je medzi nimi viacero odlišností. Najdôležitejšou z nich je cieľová skupina zákazníkov, na ktorú sa tieto platformy zameriavajú. Kým Aliexpress je zameraný na B2C segment, teda na súkromné osoby, nepodnikateľov, portál Alibaba je orientovaný na B2B segment, čiže podnikateľov a firmy. Oba portály sa odlišujú aj v odberných množstvách.

Vzhľadom na orientáciu Aliexpressu na konečného zákazníka, je prirodzené, že si môže zákazník kúpiť tovar už od jedného kusa, a to aj napriek nízkej cene (pokojne aj pod 1 euro). Stránka Alibaba sa, naopak, orientuje na väčšie odberné množstvá, a to najmä pri lacnejších tovaroch. Pri výrobkoch vo vyššej hodnote, akými sú napríklad stroje za niekoľko tisíc eur, platforma umožňuje nákup aj jedného kusu. Produkty za pár centov si ale na Alibabe nekúpite, a to práve z dôvodu, že obchodníci na tomto portáli majú nastavené vyššie odberné množstvá, keďže sa orientujú na veľkoobchod.

Čo je Aliexpress a prečo na ňom nestavať svoje podnikanie?

Na platforme Aliexpress si možno kúpiť tovar na konečné použitie za relatívne nízku cenu. Príkladom môže byť kryt na mobilný telefón za 2 eurá alebo dekoračná váza do bytu za 10 eur aj s dodaním. Aj keď Aliexpress priamo nezakazuje, ani inak neobmedzuje zákazníkov, aby produkty, ktoré si prostredníctvom tejto stránky kúpia, ďalej nepredávali, využitie Aliexpressu podnikateľom neodporúčame.

Prostredníctvom tejto platformy väčšinou predávajú tovar individuálni obchodníci z Číny, ktorí ho nakupujú od sprostredkovateľov, prípadne výrobcov priamo v Číne. Problematické na tomto obchodnom modeli je to, že obchodníci nemajú kontrolu nad tovarom, ktorý im príde, z čoho často vznikajú problémy v nekonzistentnosti výrobkov medzi viacerými objednávkami, problémy s kvalitou či s termínmi dodania.

Niektorí obchodníci na platforme Aliexpress majú názov znejúci ako firma (na zvýšenie renomé), ale možno tu nájsť tiež reálne firmy. Aj v tomto prípade však ide väčšinou o malé skupiny obchodníkov pracujúcich spoločne, ktorí nakupujú tovar od viacerých sprostredkovateľov alebo výrobcov a následne ho predávajú cez platformu zákazníkom po celom svete. Ojedinele predávajú cez Aliexpress svoj tovar aj výrobné firmy, avšak treba myslieť na to, že ide najmä o predaj konečným zákazníkom.

Aliexpress ťaží zo zvýhodneného režimu poštových služieb, no ten neplatí vždy

Aliexpress je postavený na tom, že predáva zákazníkom po celom svete malé tovary v relatívne nízkych hodnotách. Obchodný model platformy je založený na využívaní výhodného režimu pre malé zásielky z rozvojových krajín, ktorý umožnila Universal Postal Union, teda svetová únia združujúca poskytovateľov poštových služieb. Tá s cieľom zabezpečiť inkluzívny prístup k poštovým službám aj tým najchudobnejším krajinám sveta, umožňuje posielať malé zásielky z rozvojových krajín cez poskytovateľov poštových služieb za veľmi zvýhodnené ceny. Avšak pre každú krajinu sú stanovené isté kvóty. Keď ich Aliexpress v prípade Číny vyčerpá a mal by teda platiť reálne sumy poštovného, využíva kvóty iných rozvojových krajín, a tak udržuje nízke ceny dodania.

Práve preto sa pri nákupe z Aliexpressu môže stať, že zásielka z Číny je podľa dokumentácie „odoslaná“ z Vietnamu, Gruzínska či inej rozvojovej krajiny. To je aj dôvod, prečo nie je optimálne cez portál Aliexpress nakupovať väčšie množstvá toho istého tovaru. Vzhľadom na obchodný model, by museli poslať každý kus alebo malý počet kusov objednaného tovaru zvlášť (pri väčšom objeme zásielky by nemohol portál využiť zvýhodnené prepravné, na ktorom má postavené svoje podnikanie). V praxi by to vyzeralo napríklad tak, že objednávka 20 kusov váz od jedného dodávateľa z Aliexpressu, by mohla byť doručená v dvadsiatich samostatných balíčkoch s rozdielom niekoľkých dní až týždňov.

Pri objednávaní z Aliexpressu je tiež náročné vopred určiť termín dodania, pretože sú iba orientačné. Skutočný termín dodania môže byť štandardne od jedného týždňa až po niekoľko mesiacov. Postaviť podnikanie na predaji tovaru, ktorý nevedno kedy a v akej kvalite príde, nie je najvhodnejšie pre budovanie dlhodobo udržateľnej značky.

Ďalšou nevýhodou stránky Aliexpress je, že v mnohých prípadoch je tovar preclený bez vedomia objednávateľa a bez vstupov, ktoré poskytol. V prípade colnej kontroly po dovoze nebude podnikateľ vedieť doložiť potrebné dokumenty (resp. dokumenty nemusia byť správne vystavené) a môže byť za to sankcionovaný.

Prečítajte si tiež

Aliexpress tiež nerieši certifikáciu tovaru a jeho vhodnosť pre jednotlivé trhy. Slovensko ako súčasť Európskej únie má relatívne prísne požiadavky na certifikáciu strojov, elektroniky, potravín, hračiek či ďalších tovarov. Dovozca a distribútor si musí uvedomiť, že zodpovedá za to, či tovar spĺňa požiadavky nášho trhu. Ak nie, môže byť nútený stiahnuť tovar z predaja či sankcionovaný za uvedenie tovaru na slovenský trh, ktorý nezodpovedá povinným bezpečnostným a iným štandardom.

Platformu Aliexpress využívajú niektoré e-shopy na dropshipping - nákup tovaru zo skladov, väčšinou v Európe. Ten následne doručia svojim zákazníkom a priamo do firmy predajcu tovar ani nemusí byť doručený. E-shopy, ktoré si vedia nájsť na stránke spoľahlivého partnera so skladom v Európe, napríklad v Španielsku alebo Taliansku, môžu znížiť časové prestoje spojené s prepravou objednaného tovaru z Číny. Je potrebné si ale uvedomiť, že vzhľadom na to, že tovar je už v Európe, môže si ho rovnako kúpiť každý šikovnejší konkurent. Dropshipping cez Aliexpress tak už firme nezabezpečí konkurenčnú výhodu, pretože bude ponúkať to, čo aj iné spoločnosti. Stále sa ale môže odlíšiť napríklad marketingovou komunikáciou alebo zákazníckym servisom.

Článok pokračuje pod reklamou

Alibaba a jej využitie pre podnikateľov

Platforma Alibaba je určená prednostne pre podnikateľov. Možno na ňom nájsť takmer všetky typy tovarov od hygienických potrieb, záhradníckeho sortimentu, kobercov až po recyklačné linky na odpad, obrábacie centrá a hračky využívajúce umelú inteligenciu. Keďže je portál Alibaba zameraný na veľkoobchodný predaj, nie je pri nákupe možné využiť už spomínaný dotovaný režim dodania tovaru. Alibaba slúži skôr ako katalóg možností ázijského trhu (okrem Číny tam prezentujú tovar aj výrobcovia a sprostredkovatelia z Indie, Južnej Kórey, Vietnamu, Srí Lanky a ďalších ázijských krajín). Samotný obchod si už potom firma dohodne s obchodným partnerom mimo platformu. Aj vďaka tomu Alibaba umožňuje prispôsobiť si napríklad obal či prevedenie výrobku, zatiaľ čo na Aliexpresse sú produkty hotové a nie je na nich možné vykonať žiadnu zmenu.

Obchodný model stránky Alibaba je založený predovšetkým na poplatkoch od vystavujúcich firiem, pričom platforma obchodníkom ponúka aj rôzne zvýhodnenia a možnosti inzercie, napríklad prezentáciu produktov na vrchu hľadanej kategórie. Portál ponúka inzerujúcim firmám aj možnosť statusu overeného dodávateľa, tzv. „Verified supplier“ - u dodávateľa vykoná audit prostredníctvom externej agentúry, čím garantuje vyššiu bezpečnosť obchodovania s danou firmou.

Vybrať si obchodníka na Alibabe so statusom Verified supplier je dobrým začiatkom, no treba si uvedomiť, že podnikanie v Ázii je veľmi dynamické a denne tam vznikajú a zanikajú tisícky firiem. Alibaba pri kontrole dodávateľa pre udelenie statusu Verified supplier robí štandardne kontrolu iba na začiatku. Môže sa preto stať, že overený dodávateľ je neaktívnou firmou, ktorá už medzičasom zbankrotovala alebo zmenila podnikanie. V obchodnej praxi sme sa stretli s tým, že overený dodávateľ bol neaktívnou firmou a bývalí zamestnanci tejto firmy naďalej kontaktovali potenciálnych kupujúcich na Slovensku a ponúkali im tovar, ktorý by im nedodali. „Obchod“ sme zastavili ešte pred zaplatením zálohy vo výške viac ako 20 tisíc eur.

Na portáli Alibaba nie sú iba výrobcovia. Prezentuje sa tam aj veľa sprostredkovateľov a distribútorov, z ktorých mnohí sa vydávajú za výrobcov. Pred nadviazaním spolupráce s dodávateľom si ho odporúčame nechať overiť z externých zdrojov. Fotky, texty a iné prezentačné materiály totiž môžu byť vytvorené šikovnými copywritermi a grafikmi a mať s realitou spoločného iba veľmi málo.

Po nájdení vhodného výrobcu je ho potrebné vždy pred objednávkou kontaktovať. Netreba sa spoliehať na ceny a odberné množstvá uvedené na portáli. Častou praxou je, že dodávatelia na portáli Alibaba uvádzajú nižšie ceny a odberné množstvá, pretože na ne chcú prilákať zákazníkov od konkurencie. Keď sa im ale ozve podnikateľ - zákazník a vypýta si cenovú ponuku, skutočné ceny môžu byť vyššie aj o niekoľko desiatok percent.

Prečítajte si tiež

Portál Alibaba ponúka aj možnosť objednania tovaru priamo cez stránku, táto možnosť je však relatívne drahá (transakčné poplatky sú okolo 3 %) a nerieši problémy s kvalitou, oneskoreným dodaním či nesplnením podmienok dodávateľom, ktoré boli dohodnuté mimo platformu. V súčasnosti sú tiež prepravné možnosti portálu pri námorných a železničných prepravách limitované, takže kupujúci z Česka a Slovenska štandardne preplácajú reálne prepravné ceny o niekoľko stoviek či tisícok eur, oproti využitiu prepravných riešení na trhu mimo portálu Alibaba. Tiež nerieši problémy so zásielkou (vrátane jej nedodania) v prípade, že uplynie doba dodania určená na začiatku (v situácii, že podnikateľ si ju neodsleduje a neohradí sa voči nej pred jej uplynutím).

Spoločným problémom portálov Alibaba a Aliexpress je certifikácia. Kým na Aliexpresse sa certifikácia nerieši prakticky vôbec, mnohí dodávatelia na portáli Alibaba na svojich stránkach certifikáty prezentujú. Hoci na stránke teda možno nájsť aj dodávateľov, ktorí majú všetky potrebné certifikáty, je tam mnoho obchodníkov, ktorí kupujúcim bez „mihnutia oka“ pošlú falošné certifikáty alebo budú tvrdiť, že certifikáty pošlú až po zaplatení zálohy. Chcú sa tak vraj chrániť pred konkurenčnými firmami, ktoré by sa mohli prezentovať ich certifikátom. Takéto tvrdenie je nezmysel, keďže certifikát je vydávaný vždy na konkrétnu firmu a model výrobku.

Pri obchodovaní s Áziou upozorňujeme, že Alibaba neprezentuje všetko, čo Ázia (hlavne Čína, z ktorej tam inzeruje najviac dodávateľov), ponúka. Etablované ázijské firmy, ktoré nemajú núdzu o zákazky, na portáli Alibaba väčšinou nemožno nájsť, pretože majú vybudované dlhoročné vzťahy s kupujúcimi po celom svete a nových zákazníkov hľadajú skôr na veľtrhoch či výstavách. Tam majú väčšiu šancu nájsť obchodných partnerov s relatívne veľkými odbernými množstvami a naplniť tak výrobný program. Je to pre nich výhodnejšie ako zamestnávať desiatky obchodníkov, ktorí budú na portáli Alibaba odpovedať začínajúcim dovozcom s neznalosťou o procesoch a malými odbernými množstvami.

Kedy sa (ne)oplatí využiť v podnikaní platformu Alibaba?

Portál Alibaba môže byť prínosom v prípade firiem a živnostníkov, ktorí chcú začať dovážať tovar pre svoju ďalšiu distribúciu alebo si potrebujú doviezť stroj pre svoje podnikanie. Na platforme dokážu zistiť, aké sú možnosti na trhu, aké odberné množstvá vyžadujú potenciálni partneri v Ázii, zistia tiež cenovú hladinu tovaru, o ktorý majú záujem. Na základe komunikácie s dodávateľmi si môžu pripraviť kalkulácie dovozných nákladov, na základe ktorých si následne vyberú tovary s perspektívou pre ich podnikanie.

Alibaba je tiež vhodná na nákup tovarov v menších objemoch, ktoré dodávatelia budú posielať leteckou kuriérskou službou. Ide o relatívne jednoduchý proces, ktorý zvládne väčšina importérov. Pri odberoch väčších množstiev tovarov, alebo tovaroch vo vysokej hodnote (napríklad strojov, výrobných liniek), kde je potrebné využiť iné typy prepravy ako leteckú a zabezpečiť väčší dozor nad dovážaným tovarom, odporúčame využiť portál iba na vstupný rešerš ohľadom možností trhu.

Treba mať na pamäti, že Alibaba nerieši overovanie dodávateľov pre potreby každodenného obchodovania, nerozlišuje, ktorá firma je sprostredkovateľ a ktorá výrobca. Nerieši tiež certifikáciu tovaru a požiadavky na jeho dovoz do jednotlivých krajín sveta, prepravu a preclenie s dodaním tovaru na adresu v krajine určenia (mimo leteckej prepravy) a ani obchodné spory, ak sa obchod s dodávateľom zrealizoval mimo platformu (aj v prípade, že bol dovoz zrealizovaný cez platformu, je riešenie sporov portálom relatívne limitované).

Aliexpress nie je pre firmy vhodný vôbec, pri Alibabe treba byť obozretný

Kým Aliexpress je vhodný len pre koncových zákazníkov, nákup tovarov na ďalšiu distribúciu či do výroby cez platformu Alibaba môže mať pre podnikateľov zmysel. Alibaba je pre začínajúcich dovozcov vhodným odrazovým mostíkom na zorientovanie sa. No netreba zabúdať na výzvy a riziká spojené s obchodovaním s ázijskými dodávateľmi prostredníctvom tejto platformy.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Čínsky veľtrh Canton Fair: príležitosť alebo prežitok?

Praktické informácie o tom, čo najväčší čínsky veľtrh ponúka podnikateľom z Európy, aké produkty tam možno nájsť a čo zvážiť pred jeho návštevou.

Preprava kusových zásielok (LCL) v medzinárodnom obchode

Kedy je vhodné využiť LCL prepravu, ako funguje v praxi, aké výhody ponúka a na čo treba, naopak, dať pozor? Podrobnosti aj ilustračný príklad z praxe.

Medzinárodná kontajnerová preprava v praxi

Aké sú špecifiká kontajnerovej prepravy, aké zásielky sa ňou (ne)oplatí posielať, aké výhody ponúka a ako takáto preprava prebieha? Praktické informácie aj príklad.

Online obchod TEMU a jeho vplyv na e-commerce u nás

Napriek kritike, ktorej platforma čelí, je u zákazníkov stále obľúbená. Čím si ich získava, ako príchod TEMU ovplyvnil európske e-shopy a ako môžu obstáť v konkurenčnom boji?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky